Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Som elmtb-hatare har jag svårt att inte skadeglädjas åt detta. Husquarna emtbs var ju bland de fulaste på marknaden dessutom.
Det handlar om hela koncernen. Så går KTM under så gäller det hela motorcykel divisionen (Med både Husqvarna och Husaberg), cykeldivisionen (de gör både e-cyklar och vanliga) Bil tillverkningen, hela deras stora support för idrottsutövare, vilket visserligen mest handlar om motorer, men likväl.

Så det kommer att bli en stor förlust om de konkar...

Jag kan lova redan nu att ktm och Huskvarna inte kommer att gå i graven . Jag läste att dom ska försöka med en rekonstruktion först.

Funkar inte det så kommer garanterat någon att köpa upp företaget

Senast ändrad:
Min högst ovetenskapliga analys ang Pierer Mobility låter så här:

Herr Pierer får ett ryck av storhetsvansinne när han upptäcker att låna pengar är gratis och blåser snabbt upp en verksamhet med en faktor 10. Verkligheten o räntorna kommer ikapp och det blir bara bottenskrap kvar i kassan när lånen ska betalas. I kommande rekonstruktion kommer ngn annan spelare in och Herr Pierer förlorar i och med detta kontrollen över sitt livsverk.

Alltså, en klassiker numera. Har inte snorkoll på Scott t ex men ngt liknande är väl på gång där. Får läsa på lite...

Du är dum i huvudet på riktigt...
Det handlar om 1000 tals jobb och familjers framtid och du ondgör dig över en ful E cykel..😡

Det är så här det fungerar med lågkonjunktur. Bolag som bara lever på investerare och lånade pengar och inte kan sälja tillräckligt för att överleva pgs av för dåliga produkter, dom går omkull. Inget att hetsa upp sig för.

Det handlar om 1000 tals jobb och familjers framtid och du ondgör dig över en ful E cykel..😡
Som sagt, lugna ner dig. Varumärket är känt och kommer att överleva, likaså de delar som det finns nån lönsamhet i. Det sjuka och dåliga försvinner. Inget att hetsa upp sig över.

För säkerhets skull vill jag klargöra att detta enbart handlar om hat mot elmtbcyklister, och alltså inte riktiga, hederliga vanliga människor.

Jag önskar alltså inte olycka åt 1000-tals icke-emtb-säljande/cyklande/influerande/profiterande (stackars barn)familjer.

Och att sarkasm på nätet är svårt (ibland/för vissa/..).

Det här hade jag missat: Kona var på fallrepet i början av året men läste nu att de räddades av de ursprungliga ägarna som köpte tillbaka företaget, roligt tycker jag

Senast ändrad:
För säkerhets skull vill jag klargöra att detta enbart handlar om hat mot elmtbcyklister, och alltså inte riktiga, hederliga vanliga människor.

Jag önskar alltså inte olycka åt 1000-tals icke-emtb-säljande/cyklande/influerande/profiterande (stackars barn)familjer.

Och att sarkasm på nätet

Och att sarkasm på nätet är svårt (ibland/för vissa/..).
Men varför detta hat mot e cyklar?
Personligen tycker jag att det verka rätt kul 🙂

Det här hade jag missat: Kona var på fallrepet i början av året men läste nu att de räddades av de ursprungliga ägarna som köpte tillbaka företaget, roligt tycker jag

Hoppas att dom återigen börjar med lite mer kreativa modellnamn.

Ja det har varit uppe. Det blir säkert bra men brandtalet handlade mycket om att återuppbygga relationen med LBS. Det är väl kul för dem men lät som en lokal kampanj i US.

Men varför detta hat mot e cyklar?
Personligen tycker jag att det verka rätt kul 🙂
Korrigering: E-mtb:s, inte elcyklar i allmänhet.

Nu kanske man inte ska smutsa ner ytterligare en tråd med denna (pseudo)debatt [pseudo då ingen nånsin har bytt åsikt i en sån tråd, väl?], men eftersom du frågade och happyride ändå är lite av ett sjunkande skepp* så what the hell..

Lutheranen i mig tycker att skogscykling är nåt som ska ske för egen hand, och att nyttan/nöjet man får ut ska vara i relation till det man stoppar in (i form av kroppsarbete, inte pengar för en elmotor) och jag är övertygad om att emtbs högre effekt (250kW nominellt visst, men betydligt mer momentant, som synes i diverse artiklar osv. Nu smyger man inte ens med det längre utan skriver ut det som en USP, se t. ex. https://happyride.se/bosch/) sliter mer på naturen, samtidigt som föraren kan köra betydligt längre (också mer slitage), vilket i slutändan riskerar leda till förbud och inskränkning av friheten för vanlig skogscykling.

Det får även ut en användargrupp som jag inte har så mycket till övers för, men det orkar jag knappt ens utveckla mer än ovan (lutheran vs snabba kickar?), jag borde nog sticka ut o cykla lite istället.

* t. ex. Bosch-emtbartikeln/säljposten som länkats ovan.

Nu kanske man inte ska smutsa ner ytterligare en tråd med denna (pseudo)debatt [pseudo då ingen nånsin har bytt åsikt i en sån tråd, väl?], men eftersom du frågade och happyride ändå är lite av ett sjunkande skepp* så what the hell..

Lutheranen i mig tycker att skogscykling är nåt som ska ske för egen hand, och att nyttan/nöjet man får ut ska vara i relation till det man stoppar in (i form av kroppsarbete, inte pengar för en elmotor) och jag är övertygad om att emtbs högre effekt (250kW nominellt visst, men betydligt mer momentant, som synes i diverse artiklar osv. Nu smyger man inte ens med det längre utan skriver ut det som en USP, se t. ex. https://happyride.se/bosch/) sliter mer på naturen, samtidigt som föraren kan köra betydligt längre (också mer slitage), vilket i slutändan riskerar leda till förbud och inskränkning av friheten för vanlig skogscykling.

Det får även ut en användargrupp som jag inte har så mycket till övers för, men det orkar jag knappt ens utveckla mer än ovan (lutheran vs snabba kickar?), jag borde nog sticka ut o cykla lite istället.

Du har aldrig funderat på att det även får ut ytterligare en användargrupp, en grupp som annars aldrig skulle ha haft chansen att få uppleva skogscykling?
Vi med olika former av rörelsehinder i olika grad uppskattar all hjälp vi kan få, oavsett vad ni ”lutheraner” tycker.
Vi har dessutom juridiken på vår sida.

Du har fortfarande inte kommit med fakta att emtbs faktiskt sliter mera på naturen utan det där är något du bara spyr ur dig utan och veta fakta men det är som vanligt med dina svar.

Sen bara för att du gillar och cykla för träningens skull betyder det inte att alla gör det utan vissa cyklar bara för att det är kul . Men det är som vanligt på happy med dessa härskartekniker att tycker man inte som vissa här och har andra åsikter så är man inte värd ett skit

Du har fortfarande inte kommit med fakta att emtbs faktiskt sliter mera på naturen utan det där är något du bara spyr ur dig utan och veta fakta men det är som vanligt med dina svar.
Sen när fattades den typen av beslut som han varnar för på fakta? Om vi som ändå är cyklister har den typen av tankar, vad tror du då den genrellt cykelhatande befolkningen har för åsikter?

Förutom luther så är det även för mig hotet mot allemansrätten som är problemet.
Att bunta ihop emtb med cykel är genialiskt om man vill förbjuda cykling i naturen.

När, inte om, emtb förbjuds utanför dedikerade spår så åker vanligt mtb med badvattnet.
Visa en bild på en happyit med enduro och ff så är saken biff.

Förutom luther så är det även för mig hotet mot allemansrätten som är problemet.
Att bunta ihop emtb med cykel är genialiskt om man vill förbjuda cykling i naturen.

När, inte om, emtb förbjuds utanför dedikerade spår så åker vanligt mtb med badvattnet.
Visa en bild på en happyit med enduro och ff så är saken biff.
Är väl ingen som vill förbjuda cykling per se. Hotet mot allemansrätten kommer från hårt nyttjande och oförsiktighet. Om det sedan är hästhovar eller cykeldäck som ger upphov till markskador spelar mindre roll.
Många har väldigt svårt att ta in att vissa typer av mark är känslig, särskilt när den är blöt.

Istället för att förstöra ytterligare en tråd kan ni väl använda nedanstående länk och köra alla argumenten ytterligare ett varv där:

Är väl ingen som vill förbjuda cykling per se. Hotet mot allemansrätten kommer från hårt nyttjande och oförsiktighet. Om det sedan är hästhovar eller cykeldäck som ger upphov till markskador spelar mindre roll.
Många har väldigt svårt att ta in att vissa typer av mark är känslig, särskilt när den är blöt.
Det är ju ett väldigt gråtande från olika vandringsleder som ljuger om cykelförbud.
Egentligen vore det kanske bäst om det var förbjudet på dedikerade leder. Problemet är hur det ska definieras och att stigarna fanns innan leden etablerades.

Du har aldrig funderat på att det även får ut ytterligare en användargrupp, en grupp som annars aldrig skulle ha haft chansen att få uppleva skogscykling?
Vi med olika former av rörelsehinder i olika grad uppskattar all hjälp vi kan få, oavsett vad ni ”lutheraner” tycker.
Jag har legat sömnlös flera nätter och funderat på detta, och sammanfattningsvis kan man väl säga att jag absolut öppnar för att ge dispens till folk med medicinska skäl att köra emtb )när jag får bestämma om detta som envåldshärskare inom en snar framtid).

Som vanligt? Jag som tycker jag för en väldigt anonym och tynande tillvaro här? Men, jaja.

Ang. fakta så är det väl isåfall den fysikaliska egenheten att person [kW] + elmotor [kW] > person [kW] som är svår att förneka? I övrigt är det mest åsikter och spydigheter ja.

Sen bara för att du gillar och cykla för träningens skull betyder det inte att alla gör det utan vissa cyklar bara för att det är kul . Men det är som vanligt på happy med dessa härskartekniker att tycker man inte som vissa här och har andra åsikter så är man inte värd ett skit
Härskartekniker som det jag skrev ovan?

Jag har inget emot att folk har kul, men om det ev. riskerar att gå ut över mina rättigheter (eller träska till cykelleder såsom i Lofsdalen i somras) så kommer jag gnälla lite på internet då och då.

(PS, jag cyklar också för att det är kul, träningen är väl mest en positiv bisak. Sen är jag iofs rätt bra på att skada mig så fan vet om jag går plus egentligen.)

Då släpper vi det med detta generösa erbjudande från vår framtida härskare?
duty_calls.png

..Men ok då, dags att klä gran, dricka öl och göra vad man nu gör en lördagskväll.

Jag har legat sömnlös flera nätter och funderat på detta, och sammanfattningsvis kan man väl säga att jag absolut öppnar för att ge dispens till folk med medicinska skäl att köra emtb )när jag får bestämma om detta som envåldshärskare inom en snar framtid).
Tack för ett svar utan pajkastning och personangrepp. 👍😊

Min högst ovetenskapliga analys ang Pierer Mobility låter så här:

Herr Pierer får ett ryck av storhetsvansinne när han upptäcker att låna pengar är gratis och blåser snabbt upp en verksamhet med en faktor 10. Verkligheten o räntorna kommer ikapp och det blir bara bottenskrap kvar i kassan när lånen ska betalas. I kommande rekonstruktion kommer ngn annan spelare in och Herr Pierer förlorar i och med detta kontrollen över sitt livsverk.

Alltså, en klassiker numera. Har inte snorkoll på Scott t ex men ngt liknande är väl på gång där. Får läsa på lite...
En sak som påverkar är att de lade ut tillverkningen av 790 paralleltwinen i kina, och dens kamaxlar haverade massor.
KTM tog inget ansvar förrens 5 år senare. Så på många forum är folk ilsnka på att KTM inte erkände problemet och tog reparationer på goodwill. Folk fick betala 30-50K för reparationerna som då var ett fabrikationsfel. Det är först i år som KTM medgivit problemet och säger att alla som lagt ut något ska få tillbaka pengarna. Men, de har skrämt bort massa kunder i och med det, det tog inget ansvar och kunder råkade illa ut. Sen är nollräntan absolut ett issue, det är det som alla konkurser nu beror på. Nollräntan har skapat massa företag som inte har livskraft. Så KTM får skylla sig själv. Tyvärr för mig som kör en KTM.

En sak som påverkar är att de lade ut tillverkningen av 790 paralleltwinen i kina, och dens kamaxlar haverade massor.
KTM tog inget ansvar förrens 5 år senare. Så på många forum är folk ilsnka på att KTM inte erkände problemet och tog reparationer på goodwill. Folk fick betala 30-50K för reparationerna som då var ett fabrikationsfel. Det är först i år som KTM medgivit problemet och säger att alla som lagt ut något ska få tillbaka pengarna. Men, de har skrämt bort massa kunder i och med det, det tog inget ansvar och kunder råkade illa ut. Sen är nollräntan absolut ett issue, det är det som alla konkurser nu beror på. Nollräntan har skapat massa företag som inte har livskraft. Så KTM får skylla sig själv. Tyvärr för mig som kör en KTM.
Ah, kör inte mc själv så jag har inte direkt koll på den biten. Låter som att just detta var klantigt hanterat!

Vad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?

Vad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?
Bl.a. Lungsarkiodos och MEN1.
Sarkoidosen ger reumatisk värk från helvetet i lederna, särskilt vid belastning.
Emtb gör att det i alla fall är möjligt att ens tänka tanken att sätta sig på en cykel, och det ger mig en chans att vissa bra dagar komma ut både i naturen och på vägen och uträtta enklare ärenden när frun tagit bilen till jobbet.

Skulle jag behöva lägga på lika mycket kraft på pedalerna som jag fick ut på bakhjulet, alltså utan elektrisk assistans, så skulle jag inte ta mig ut i naturen alls. Knappast ens ut på vägen heller.
Jag köpte mig en riktig emtb för några veckor sedan, dels för att just kunna komma ut i naturen, men främst för att försöka jobba upp flåset och styrkan i musklerna igen efter åratal av stillasittande p.g.a. värk.

Jag är lite sugen på en emtb då jag har problem med kronisk bronkit och astma.
Vore kul att kunna cykla samma rundor i Hellas som man gjorde för 25 år sen 🙂

Är det inte slutet på elcykelboomen vi diskuterar här??
frågan är om den riktigt har avtagit, eller fortfarande är en räddningsplanka för cykelindustrin?

vet inte riktigt, men tror möjligen på sina håll att den pågår fortfarande här och nu? särskilt nere i europa. inte minst i alperna med sina höjdskillnader. typ i stället för lift.

en typ av elcyklar som jag inte sett på ett par år är de toktrimmade varianterna på våra cykelbanor. vi får hoppas den boomen är över för gott.

Som vanligt? Jag som tycker jag för en väldigt anonym och tynande tillvaro här? Men, jaja.

Ang. fakta så är det väl isåfall den fysikaliska egenheten att person [kW] + elmotor [kW] > person [kW] som är svår att förneka? I övrigt är det mest åsikter och spydigheter ja.

Härskartekniker som det jag skrev ovan?

Jag har inget emot att folk har kul, men om det ev. riskerar att gå ut över mina rättigheter (eller träska till cykelleder såsom i Lofsdalen i somras) så kommer jag gnälla lite på internet då och då.

(PS, jag cyklar också för att det är kul, träningen är väl mest en positiv bisak. Sen är jag iofs rätt bra på att skada mig så fan vet om jag går plus egentligen.)

Tack för ett vettigt inlägg utan påhopp och smutskastning . Kommer inte svara på inlägget dock då denna tråden inte handlar om emtb .

Mjo, och samma motor med andra kammar ( cf moto) dom höll fint, ktm envisades med att ha andra kammar, vet inte om det var deras egna 🤔

Den stora drömmen om att ta GT back to former glory sprack visst....och att flytta till Kalifornien lär knappast påverkat positivt på fasta kostnader och personal.

Sen tror jag att om man ska lyckas "återuppliva" gamla kultmärken så behöver man nischa sig och inte finnas i varenda segment.

Det är spännande att en del totalt saknar självinsikt. Lex "kan man kränga bildäck kan man sälja cyklar". Nu vet jag inte hur det ser ut hos GT men tänker på gamla (och nya?) Cykelkraft och bikester koncernen

Tillbaka
Topp