Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)
Lugna ner dig nu. Märket kommer nog överleva (köpas upp), men slutar de med emtb-fjanteriet så är det väl bara positivt.Är du dum i huvet??
Det där handlar inte bara om nån E Mtb...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lugna ner dig nu. Märket kommer nog överleva (köpas upp), men slutar de med emtb-fjanteriet så är det väl bara positivt.Är du dum i huvet??
Det där handlar inte bara om nån E Mtb...
Det handlar om hela koncernen. Så går KTM under så gäller det hela motorcykel divisionen (Med både Husqvarna och Husaberg), cykeldivisionen (de gör både e-cyklar och vanliga) Bil tillverkningen, hela deras stora support för idrottsutövare, vilket visserligen mest handlar om motorer, men likväl.Som elmtb-hatare har jag svårt att inte skadeglädjas åt detta. Husquarna emtbs var ju bland de fulaste på marknaden dessutom.
Du är dum i huvudet på riktigt...Lugna ner dig nu. Märket kommer nog överleva (köpas upp), men slutar de med emtb-fjanteriet så är det väl bara positivt.
Du är dum i huvudet på riktigt...
Det handlar om 1000 tals jobb och familjers framtid och du ondgör dig över en ful E cykel..![]()
Som sagt, lugna ner dig. Varumärket är känt och kommer att överleva, likaså de delar som det finns nån lönsamhet i. Det sjuka och dåliga försvinner. Inget att hetsa upp sig över.Du är dum i huvudet på riktigt...
Det handlar om 1000 tals jobb och familjers framtid och du ondgör dig över en ful E cykel..![]()
För säkerhets skull vill jag klargöra att detta enbart handlar om hat mot elmtbcyklister, och alltså inte riktiga, hederliga vanliga människor.Du är dum i huvudet på riktigt...
För säkerhets skull vill jag klargöra att detta enbart handlar om hat mot elmtbcyklister, och alltså inte riktiga, hederliga vanliga människor.
Jag önskar alltså inte olycka åt 1000-tals icke-emtb-säljande/cyklande/influerande/profiterande (stackars barn)familjer.
Och att sarkasm på nätet
Men varför detta hat mot e cyklar?För säkerhets skull vill jag klargöra att detta enbart handlar om hat mot elmtbcyklister, och alltså inte riktiga, hederliga vanliga människor.
Jag önskar alltså inte olycka åt 1000-tals icke-emtb-säljande/cyklande/influerande/profiterande (stackars barn)familjer.
Och att sarkasm på nätet är svårt (ibland/för vissa/..).
Hoppas att dom återigen börjar med lite mer kreativa modellnamn.Det här hade jag missat: Kona var på fallrepet i början av året men läste nu att de räddades av de ursprungliga ägarna som köpte tillbaka företaget, roligt tycker jag
![]()
Kona Bicycles’ founders reclaim the brand, launch its ‘third chapter’
(BRAIN) — The founders of Kona Bicycles have repurchased the brand they sold to private equity-backed Kent Outdoors in December 2021.www.bicycleretailer.com
Ja det har varit uppe. Det blir säkert bra men brandtalet handlade mycket om att återuppbygga relationen med LBS. Det är väl kul för dem men lät som en lokal kampanj i US.Det här hade jag missat: Kona var på fallrepet i början av året men läste nu att de räddades av de ursprungliga ägarna som köpte tillbaka företaget, roligt tycker jag
![]()
Kona Bicycles’ founders reclaim the brand, launch its ‘third chapter’
(BRAIN) — The founders of Kona Bicycles have repurchased the brand they sold to private equity-backed Kent Outdoors in December 2021.www.bicycleretailer.com
Korrigering: E-mtb:s, inte elcyklar i allmänhet.Men varför detta hat mot e cyklar?
Personligen tycker jag att det verka rätt kul![]()
Du har aldrig funderat på att det även får ut ytterligare en användargrupp, en grupp som annars aldrig skulle ha haft chansen att få uppleva skogscykling?Korrigering: E-mtb:s, inte elcyklar i allmänhet.
Nu kanske man inte ska smutsa ner ytterligare en tråd med denna (pseudo)debatt [pseudo då ingen nånsin har bytt åsikt i en sån tråd, väl?], men eftersom du frågade och happyride ändå är lite av ett sjunkande skepp* så what the hell..
Lutheranen i mig tycker att skogscykling är nåt som ska ske för egen hand, och att nyttan/nöjet man får ut ska vara i relation till det man stoppar in (i form av kroppsarbete, inte pengar för en elmotor) och jag är övertygad om att emtbs högre effekt (250kW nominellt visst, men betydligt mer momentant, som synes i diverse artiklar osv. Nu smyger man inte ens med det längre utan skriver ut det som en USP, se t. ex. https://happyride.se/bosch/) sliter mer på naturen, samtidigt som föraren kan köra betydligt längre (också mer slitage), vilket i slutändan riskerar leda till förbud och inskränkning av friheten för vanlig skogscykling.
Det får även ut en användargrupp som jag inte har så mycket till övers för, men det orkar jag knappt ens utveckla mer än ovan (lutheran vs snabba kickar?), jag borde nog sticka ut o cykla lite istället.
* t. ex. Bosch-emtbartikeln/säljposten som länkats ovan.
Korrigering: E-mtb:s, inte elcyklar i allmänhet.
Nu kanske man inte ska smutsa ner ytterligare en tråd med denna (pseudo)debatt [pseudo då ingen nånsin har bytt åsikt i en sån tråd, väl?], men eftersom du frågade och happyride ändå är lite av ett sjunkande skepp* så what the hell..
Lutheranen i mig tycker att skogscykling är nåt som ska ske för egen hand, och att nyttan/nöjet man får ut ska vara i relation till det man stoppar in (i form av kroppsarbete, inte pengar för en elmotor) och jag är övertygad om att emtbs högre effekt (250kW nominellt visst, men betydligt mer momentant, som synes i diverse artiklar osv. Nu smyger man inte ens med det längre utan skriver ut det som en USP, se t. ex. https://happyride.se/bosch/) sliter mer på naturen, samtidigt som föraren kan köra betydligt längre (också mer slitage), vilket i slutändan riskerar leda till förbud och inskränkning av friheten för vanlig skogscykling.
Det får även ut en användargrupp som jag inte har så mycket till övers för, men det orkar jag knappt ens utveckla mer än ovan (lutheran vs snabba kickar?), jag borde nog sticka ut o cykla lite istället.
* t. ex. Bosch-emtbartikeln/säljposten som länkats ovan.
Sen när fattades den typen av beslut som han varnar för på fakta? Om vi som ändå är cyklister har den typen av tankar, vad tror du då den genrellt cykelhatande befolkningen har för åsikter?Du har fortfarande inte kommit med fakta att emtbs faktiskt sliter mera på naturen utan det där är något du bara spyr ur dig utan och veta fakta men det är som vanligt med dina svar.
Är väl ingen som vill förbjuda cykling per se. Hotet mot allemansrätten kommer från hårt nyttjande och oförsiktighet. Om det sedan är hästhovar eller cykeldäck som ger upphov till markskador spelar mindre roll.Förutom luther så är det även för mig hotet mot allemansrätten som är problemet.
Att bunta ihop emtb med cykel är genialiskt om man vill förbjuda cykling i naturen.
När, inte om, emtb förbjuds utanför dedikerade spår så åker vanligt mtb med badvattnet.
Visa en bild på en happyit med enduro och ff så är saken biff.
Det är ju ett väldigt gråtande från olika vandringsleder som ljuger om cykelförbud.Är väl ingen som vill förbjuda cykling per se. Hotet mot allemansrätten kommer från hårt nyttjande och oförsiktighet. Om det sedan är hästhovar eller cykeldäck som ger upphov till markskador spelar mindre roll.
Många har väldigt svårt att ta in att vissa typer av mark är känslig, särskilt när den är blöt.
Jag har legat sömnlös flera nätter och funderat på detta, och sammanfattningsvis kan man väl säga att jag absolut öppnar för att ge dispens till folk med medicinska skäl att köra emtb )när jag får bestämma om detta som envåldshärskare inom en snar framtid).Du har aldrig funderat på att det även får ut ytterligare en användargrupp, en grupp som annars aldrig skulle ha haft chansen att få uppleva skogscykling?
Vi med olika former av rörelsehinder i olika grad uppskattar all hjälp vi kan få, oavsett vad ni ”lutheraner” tycker.
Vi har dessutom juridiken på vår sida.
Som vanligt? Jag som tycker jag för en väldigt anonym och tynande tillvaro här? Men, jaja.Du har fortfarande inte kommit med fakta att emtbs faktiskt sliter mera på naturen utan det där är något du bara spyr ur dig utan och veta fakta men det är som vanligt med dina svar.
Härskartekniker som det jag skrev ovan?Sen bara för att du gillar och cykla för träningens skull betyder det inte att alla gör det utan vissa cyklar bara för att det är kul . Men det är som vanligt på happy med dessa härskartekniker att tycker man inte som vissa här och har andra åsikter så är man inte värd ett skit
Då släpper vi det med detta generösa erbjudande från vår framtida härskare?
Tack för ett svar utan pajkastning och personangrepp.Jag har legat sömnlös flera nätter och funderat på detta, och sammanfattningsvis kan man väl säga att jag absolut öppnar för att ge dispens till folk med medicinska skäl att köra emtb )när jag får bestämma om detta som envåldshärskare inom en snar framtid).
En sak som påverkar är att de lade ut tillverkningen av 790 paralleltwinen i kina, och dens kamaxlar haverade massor.Min högst ovetenskapliga analys ang Pierer Mobility låter så här:
Herr Pierer får ett ryck av storhetsvansinne när han upptäcker att låna pengar är gratis och blåser snabbt upp en verksamhet med en faktor 10. Verkligheten o räntorna kommer ikapp och det blir bara bottenskrap kvar i kassan när lånen ska betalas. I kommande rekonstruktion kommer ngn annan spelare in och Herr Pierer förlorar i och med detta kontrollen över sitt livsverk.
Alltså, en klassiker numera. Har inte snorkoll på Scott t ex men ngt liknande är väl på gång där. Får läsa på lite...
Ah, kör inte mc själv så jag har inte direkt koll på den biten. Låter som att just detta var klantigt hanterat!En sak som påverkar är att de lade ut tillverkningen av 790 paralleltwinen i kina, och dens kamaxlar haverade massor.
KTM tog inget ansvar förrens 5 år senare. Så på många forum är folk ilsnka på att KTM inte erkände problemet och tog reparationer på goodwill. Folk fick betala 30-50K för reparationerna som då var ett fabrikationsfel. Det är först i år som KTM medgivit problemet och säger att alla som lagt ut något ska få tillbaka pengarna. Men, de har skrämt bort massa kunder i och med det, det tog inget ansvar och kunder råkade illa ut. Sen är nollräntan absolut ett issue, det är det som alla konkurser nu beror på. Nollräntan har skapat massa företag som inte har livskraft. Så KTM får skylla sig själv. Tyvärr för mig som kör en KTM.
Vad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?Du har aldrig funderat på att det även får ut ytterligare en användargrupp, en grupp som annars aldrig skulle ha haft chansen att få uppleva skogscykling?
Vi med olika former av rörelsehinder i olika grad uppskattar all hjälp vi kan få, oavsett vad ni ”lutheraner” tycker.
Vi har dessutom juridiken på vår sida.
Tyckte det var en jättebra idé att förflytta elcykelfrågor till den här tråden istället: https://happyride.se/forum/threads/...lemansratten-enligt-naturvardsverket.2982530/Vad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?
Jag skapade inte den här tråden för att diskutera elcyklars vara eller inte vara.![]()
Räcker med att vara gammal och fortfarande vilja komma iväg och hantera uppförsbackar osvVad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?
Bl.a. Lungsarkiodos och MEN1.Vad har du för rörelsehinder där en emtb gör skillnad jämfört med en som du framför för egen kraft?
frågan är om den riktigt har avtagit, eller fortfarande är en räddningsplanka för cykelindustrin?Är det inte slutet på elcykelboomen vi diskuterar här??
Som vanligt? Jag som tycker jag för en väldigt anonym och tynande tillvaro här? Men, jaja.
Ang. fakta så är det väl isåfall den fysikaliska egenheten att person [kW] + elmotor [kW] > person [kW] som är svår att förneka? I övrigt är det mest åsikter och spydigheter ja.
Härskartekniker som det jag skrev ovan?
Jag har inget emot att folk har kul, men om det ev. riskerar att gå ut över mina rättigheter (eller träska till cykelleder såsom i Lofsdalen i somras) så kommer jag gnälla lite på internet då och då.
(PS, jag cyklar också för att det är kul, träningen är väl mest en positiv bisak. Sen är jag iofs rätt bra på att skada mig så fan vet om jag går plus egentligen.)
Mjo, och samma motor med andra kammar ( cf moto) dom höll fint, ktm envisades med att ha andra kammar, vet inte om det var deras egnaEn sak som påverkar är att de lade ut tillverkningen av 790 paralleltwinen i kina, och dens kamaxlar haverade massor.
KTM tog inget ansvar förrens 5 år senare. Så på många forum är folk ilsnka på att KTM inte erkände problemet och tog reparationer på goodwill. Folk fick betala 30-50K för reparationerna som då var ett fabrikationsfel. Det är först i år som KTM medgivit problemet och säger att alla som lagt ut något ska få tillbaka pengarna. Men, de har skrämt bort massa kunder i och med det, det tog inget ansvar och kunder råkade illa ut. Sen är nollräntan absolut ett issue, det är det som alla konkurser nu beror på. Nollräntan har skapat massa företag som inte har livskraft. Så KTM får skylla sig själv. Tyvärr för mig som kör en KTM.
![]()
GT Bicycles pausing new product releases, reducing workforce
ALISO VIEJO, Calif. (BRAIN) — GT Bicycles, which separated from Cycling Sports Group/Cannondale to a stand-alone Pon Holdings brand last year with its own design team, will pause releasing new products while streamlining operations.www.bicycleretailer.com
Man skulle väl kunna tolka meddelandet här som just det, med lite välvilja? Vi får väl hoppas.Sen tror jag att om man ska lyckas "återuppliva" gamla kultmärken så behöver man nischa sig och inte finnas i varenda segment.