[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Körde ett par varv på Vallentunasjön, men känslan av att åka på nyis ville inte infinna sig, pga många gamla spår i isen. Mestadels stabil is ca 10 cm tjock, men ovanligt många råkar som sägs vara skapade av brandkårens svävare som har övat på sjön.

IMG_2499.jpg

Någon som varit ute och åkt i Stockholmsområdet idag?
Såg en ensam åkare på Långsjön (mellan Tyresö och Haninge) idag.
Är Drevviken åkbar?

Öster om Vallentuna-kyrka finns en nyanlagd reningsdamm som gissningsvis ger ett större flöde än det dike som tidigare fanns.

Invasion av skriskoåkare på drevan idag.Sol och spegelblank is. Själv har jag suttit i garaget och zwiftat i två timmar. :)

Hoppades på ismagipå Garnsviken. Så blev det inte! Dubbelis och knaggel. Vackert ändå men ingen bra åkning.

Bilagor

• IMG_5337.jpeg
    IMG_5337.jpeg
    1.7 MB · Besök: 51
  • IMG_5336.jpeg
    IMG_5336.jpeg
    837.3 KB · Besök: 41
  • IMG_5335.jpeg
    IMG_5335.jpeg
    1.5 MB · Besök: 54
Sickla/Järla/Kolbottensjöarna åkbara hela vägen från Hammarbyslussen till Duvnäs station, inkl under broarna. Mestadels riktigt bra is!

Ån mellan Söderbysjön och Ältasjön var också helt åkbar, så det gick att åka hela vägen mellan kyrkogården vid Dammtorpssjön och Älta. Ältasjön var bra, övriga litet knottriga men fullt åkbara.

Kunde precis klämma i en (för) kort runda på Norrviken efter stigcyklingen. Mest stöpis på södra delen, ojämnheter är mm-stora och bra åkbar med speedskates, men inte särskilt snabbt. Norra delen är fin kärnis.

2025-01-05-16-04-33-038.jpg

2025-01-05-16-33-09-854.jpg

Senast ändrad:
Vallentunasjön har kärnis från söder upp till Uthamra där stöpis tar över. Fullt åkbart på norra delen, men märkbart tyngre åkning och fält med skarsnö.
Istjockleken utanför golfbanan ca 7-8 cm. Stora områden med svartis, dvs inga sprickor eller något som visuellt indikerar istjocklek.

IMG_2562.jpeg

IMG_2558.jpeg

Gamla iskanten vid södra stranden möter ny is. Bitvis dålig bärighet i skarven.

Kunde precis klämma i en (för) kort runda på Norrviken efter stigcyklingen. Mest stöpis på södra delen, ojämnheter är mm-stora och bra åkbar med speedskates, men inte särskilt snabbt. Norra delen är fin kärnis.

Visa bilaga 746047

Visa bilaga 746048

Jag förstår inte vad du menar med "norra delen". Norra slingan (norr om Sköldnora) är sämst av allt och riktigt dålig på västra sidan. Man vänder med fördel innan Sköldnora. Östra sidan bättre än västra, men båda är väl åkbara. Som vanligt håller man ut vid jästfabriken.

Jag förstår inte vad du menar med "norra delen". Norra slingan (norr om Sköldnora) är sämst av allt och riktigt dålig på västra sidan. Man vänder med fördel innan Sköldnora. Östra sidan bättre än västra, men båda är väl åkbara. Som vanligt håller man ut vid jästfabriken.

Ja, jag menade norr om jästfabriken. Jag åkte inte upp till Sköldnora. Undrade vilken benämning jag skulle använda "östra" känns fel för dem som börjar helt nörrut.

Jag mötande flera ovana åkare. Jag hoppas att de håller sig bort från jästfabriken nu det finns ingen snö och plogad bana att hålla sig till.

Ja, jag menade norr om jästfabriken. Jag åkte inte upp till Sköldnora. Undrade vilken benämning jag skulle använda "östra" känns fel för dem som börjar helt nörrut.

Jag mötande flera ovana åkare. Jag hoppas att de håller sig bort från jästfabriken nu det finns ingen snö och plogad bana att hålla sig till.

Då förstår jag vad du menade.

Någon har slängt ut en gren vid jästfabriken.

Jag hoppas att alla som är intresserade tog tillfället och åkte. Nu har snön börjat komma och det är högst oklart när det går att åka igen.

Som tur fick frun en video från en från skridskoklubben. Vi hade inte ens tänkt att Norrviken skulle vara åkbar. Grå och gammal snöis, men fin och riktigt får åkare. Få verkar har tänkt.

2025-02-08-14-04-57-057.webp

En stor rak vid Sköldnora. Man kunna går om på bron, men jag kunde inte tar skenorna av mina hastighetsskridskor.

2025-02-08-14-05-33-689.webp

Konstigt med en löptävling på is. Man kunde höra en tusental dubbar på isen.

2025-02-08-14-06-24-930.webp

Såg på strava att folk hade plurrat på Dreviken idag. Svag is i viken där Forsån rinner ut från Magelungen.

Inspirerad av ovan inlägg skyndade jag mig ner till hemmasjön. Tyvärr ej möjligt att åka, isen ligger bara 10 meter ut i sjön.
Börje sa att det är inte slipningen det hänger på, det är viljan….
Kom igen nu ingen minns en fegis ! 🤪
(Var försiktiga, på riktigt)
😜

Någon som har koll på Östermalms IP och isläggningen där? Inte lyckas hitta något på deras hemsida (eller sidor om allmänhetens åkning). Självklart föredrar jag naturis men gillar att köra ÖIP på kvällarna och mata varv...

Någon som har koll på Östermalms IP och isläggningen där? Inte lyckas hitta något på deras hemsida (eller sidor om allmänhetens åkning). Självklart föredrar jag naturis men gillar att köra ÖIP på kvällarna och mata varv...
Enligt skridskonätet så pågår spolning och banan borde öppna vilken dag som helst.

Tillbaka
Topp