[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Underbar dag mellan Ö Lagnö och Svartlöga. Vi hann dock inte hela vägen till Svartlöga.

20260214_131302.webp
20260214_154531.webp
20260214_161640.webp
20260214_153242.webp
20260214_153850 (1).webp
20260214_141533.webp
20260214_124734.webp

Sigtunarännetbanan är bra. Jag körde speedskates idag. Min vän från Nederländerna ramlade två gånger. Riktigt fin i solnedgången men temperaturen gick snabb ner till -14.

2026-02-14-18-07-44-554.webp

2026-02-14-18-08-53-122.webp

Senast ändrad:
Sigtunarännetbanan är bra. Jag körde speedskates idag. Min vän från Nederländerna ramlade två gånger. Riktigt fin i solnedgången men temperaturen gick snabb ner till -14.

Tror du att det är värt att åka dit någon kväll den här veckan? Är snön bromsande eller har man bra glid? Trots att jag har åkt mycket den här säsongen har jag inte vid ett enda tillfälle haft riktigt bra is. Alla skärgårdsrapporter svider lite.

Tror du att det är värt att åka dit någon kväll den här veckan? Är snön bromsande eller har man bra glid? Trots att jag har åkt mycket den här säsongen har jag inte vid ett enda tillfälle haft riktigt bra is. Alla skärgårdsrapporter svider lite.

Isen på södra delen är riktigt bra, klart värt det. Några delar närmare Sigtuna är sämre med med skrovlig is. Ingen bromsande snö nånstans.

Även längre söderut är det plogat, men stundtals rätt dålig is, så dålig att det inte är jättekul. Men andra delar är såklart kalasfina. Det var lite mer snö där i söndags. Sigtunarännets bana är helt okej om en inte vill leta finare isar.

Bilden är från Rosersbergsviken. Jag parkerade vid slottet.
IMG_2344.webp

Allt det här är plogat söder om Sigtuna. Eller var i söndags iaf.
IMG_0088.webp

Isen på södra delen är riktigt bra, klart värt det. Några delar närmare Sigtuna är sämre med med skrovlig is. Ingen bromsande snö nånstans.
Även längre söderut är det plogat, men stundtals rätt dålig is, så dålig att det inte är jättekul. Men andra delar är såklart kalasfina. Det var lite mer snö där i söndags. Sigtunarännets bana är helt okej om en inte vill leta finare isar.

Vad skulle ni rekommendera och var finns det lämplig parkering och möjlighet att nå det plogade på ett säkert sätt? Även om det inte ska bli riktigt lika kallt imorgon kväll som tidigare så ska det ändå bli hyfsat kallt imorgon. Därefter åter risk för nederbörd.

Vad skulle ni rekommendera och var finns det lämplig parkering och möjlighet att nå det plogade på ett säkert sätt? Även om det inte ska bli riktigt lika kallt imorgon kväll som tidigare så ska det ändå bli hyfsat kallt imorgon. Därefter åter risk för nederbörd.

Vi parkerar alltid vid Rosersbergs slott. Närmast Stockholm och riktigt vackert. Isen framför slottet var riktigt skrovligt på lördag, men det verkar lite bättre på bilden ovan.

Vi parkerar alltid vid Rosersbergs slott. Närmast Stockholm och riktigt vackert. Isen framför slottet var riktigt skrovligt på lördag, men det verkar lite bättre på bilden ovan.

Har du åkt på Norrviken nyligen och kan jämföra iskvalitén?

Det måste ju finnas bra parkering även vid Steninge, slottet eller Marinan? Från Rosersberg är det en bit att skrinna norrut till Sigtunarännets bana, men gott om parkering några (400?) hundra meter från vattnet. Jag har aldrig misslyckats att parkera i centrala Sigtuna om en föredrar det.

Otroligt fina bilder från skärgården av många!

Har dock inte sett några rapporter/bilder från lite mera söderut: finns det isar runt Gålö? Jag brukar paddla runt där, Segholmen osv och Dalarö och det vore kul att göra samma sak på is. Kan man åka skridsko där?

Otroligt fina bilder från skärgården av många!

Har dock inte sett några rapporter/bilder från lite mera söderut: finns det isar runt Gålö? Jag brukar paddla runt där, Segholmen osv och Dalarö och det vore kul att göra samma sak på is. Kan man åka skridsko där?
Ja men det funkar som Salle sagt. Runt Gålö men även söderut kring Nynäshamn har det åkts en hel del.

Håller med, känslan av noll friktion är ball! Medvind, sol och blanka isar är beroendeframkallande!

Bilagor

• IMG_7122.webp
    IMG_7122.webp
    349.3 KB · Besök: 21
  • IMG_7120.webp
    IMG_7120.webp
    551 KB · Besök: 25
  • IMG_7127.webp
    IMG_7127.webp
    332 KB · Besök: 27
Hoppades gårdagskvällens minusgrader skulle gjort isen hårdare. Tyvärr blev det varmt under natten, så isen på Garnsviken var mjuk och extremt svåråkt. Dubbelis, vatten och mjukt helt blandat. Fin dag, men åkmässigt sådär. Troligen sista turen får denna vintern om vädret inte vänder.

Bilagor

• IMG_7167.webp
    IMG_7167.webp
    238.8 KB · Besök: 24
Tillbaka
Topp