[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Södra sidan av Vallentunasjön. Rätt fin is och endel folk ute.
20251127_120800.webp

Sista chansen idag ser det som enligt väderprognoserna. Först Stava Långsjön utanför Åkersberga, Fint, 10 cm is, en del folk. Sen Valsjön som var grymt fin. Rätt tunn is, men helt blank och riktigt fint!

Bilagor

• IMG_6768.webp
    IMG_6768.webp
    441.6 KB · Besök: 47
  • IMG_6771.webp
    IMG_6771.webp
    157.1 KB · Besök: 52
Undrar hur många fler åkdagar ni har i Stockholm i jämförelse med oss i Göteborg. Här får man leta med både ljus och lykta för att träffa på is känns det som...

Södra sidan av Vallentunasjön. Rätt fin is och endel folk ute.
Jo, jag körde en lunchrunda på södra halvan. Ett varv ger ca 5-6 km. Parkeringen var full för ovanlighetens skull och fick rulla ner för backen och ställa bilen där.
Låg några sjöfåglar mitt i sjön och 2 havsörnar kretsade över dem på kanske 150 meters höjd.

Ganska mycket knaster om isen, men närmare 10 cm vid Strömsborg och kanske 5-6 cm vid Nygård där råken är en ganska tydlig gräns mot den nyfrusna delen i mitten av sjön.
Såg på fb att norra delen var åkbar, så gissar att från Nygård upp till Bällsta sundet är isen klart mycket sämre.

Jo, jag körde en lunchrunda på södra halvan. Ett varv ger ca 5-6 km. Parkeringen var full för ovanlighetens skull och fick rulla ner för backen och ställa bilen där.
Låg några sjöfåglar mitt i sjön och 2 havsörnar kretsade över dem på kanske 150 meters höjd.

Ganska mycket knaster om isen, men närmare 10 cm vid Strömsborg och kanske 5-6 cm vid Nygård där råken är en ganska tydlig gräns mot den nyfrusna delen i mitten av sjön.
Såg på fb att norra delen var åkbar, så gissar att från Nygård upp till Bällsta sundet är isen klart mycket sämre.
Såg bara en stor fågel (tillsammans med en liten). Vi undrade om det var en havsörn. Så, check på havsörn!

Vi klev på isen vid skolan på östra sidan. Där var det tomt.

Tipsar att Rösjön i Sollentuna har plogats med ett väldigt bra resultat. Förvisso bara en 3 km kort rundbana, men i huvudsak i naturreservat. För en kortare runda på en timma eller så duger den utmärkt.
Tack vare betydligt färre besökare än tex Rönningesjön och Norrviken håller isen väldigt bra. Några mindre sprickor, men inte alls sönderhackad som de populärare plogade banorna.

rösjön.webp rösjönplogad.webp

Garnsviken i Åkersberga är plogad. Ska vara bra is och en lång runda enligt vittnen.

Hela Norrviken plogad. Skiftande iskvalitet, men fullt åkbart.

Men den är inte hyvlad, antar jag? Vi åkte på lördag och då var det ok på största delen men klart sämre kring Sköldnora. Jag åkte långfärdsskridskor. Tar kanske speedskates nästa gång med då utan sista biten.

Hela Norrviken plogad. Skiftande iskvalitet, men fullt åkbart.

Men den är inte hyvlad, antar jag? Vi åkte på lördag och då var det ok på största delen men klart sämre kring Sköldnora. Jag åkte långfärdsskridskor. Tar kanske speedskates nästa gång med då utan sista biten.

Vissa partier är bra, andra mindre bra. Jag har åkt måndag och tisdag kväll. Den dåliga isen är fördelad över hela banan. Som jag minns det är det nog svårt att få ihop en sammanhängande sträcka utan dålig is. Huruvida speedskates skulle funka eller inte vågar jag inte ha någon uppfattning, annat än att du i så fall måste vara tekniskt duktig.

På Judarn har det plogats en liten runda. Osäker på kvaliten, men isen var fin före snön. Inget för en heldag, men perfekt för några varv på lunchen..

Första gång att vi åkte på Rösjön. Bra is men tyvärr är slingan bara 4 km. Bytte till hastighetsskridskor efter en runda: helt fantastiskt! Lite öjamnheter gav känslan av ännu högre hastighet med vind i ryggen.

På vägen ditt trodde jag att jag såg en bana på Edsviken. Men webbsidan av kommunen visade att det var isbrytning på gång :(

2026-01-31-13-55-12-446.webp

Senast ändrad:
Garnsviken i Åkersberga är plogad. Ska vara bra is och en lång runda enligt vittnen.
Åkte där idag. Jättedålig is tyvärr. Men fint väder och mycket folk.
Får bli en tur på bättre is imorgon. Ryktas vara riktigt fint på Värtan till exempel. Skärgården lär ju bli hur bra som helst framöver med tanke på väderprognosen - Kallt och ingen snö.

Invigde stora värtan för året. Knökmycket folk. Många isseglare som kör utanför Näsaäng.

Lite öppna partier i mitten av stora värtan och kring storholmen. Några rännor där den största går från Storholmen till Vaxholm.

Apberget på Bogesundslandet också knökfullt. Jättefin is på Askrikefjärden bort till Ådalen, sedan riktigt dålig is till Bogesundscampingen där det lär tagit helt stopp. Det är alltså färjetrafikens vågor som knäcker isen.

Jättefin is på östra sidan av stora värtan. Lite snö på isen i de norra delarna. Åkte därför inte till Kyrkfjärden.
IMG_0462.webpIMG_3110.webpIMG_3115.webp

Invigde stora värtan för året. Knökmycket folk. Många isseglare som kör utanför Näsaäng.

Lite öppna partier i mitten av stora värtan och kring storholmen. Några rännor där den största går från Storholmen till Vaxholm.

Apberget på Bogesundslandet också knökfullt. Jättefin is på Askrikefjärden bort till Ådalen, sedan riktigt dålig is till Bogesundscampingen där det lär tagit helt stopp. Det är alltså färjetrafikens vågor som knäcker isen.

Jättefin is på östra sidan av stora värtan. Lite snö på isen i de norra delarna. Åkte därför inte till Kyrkfjärden.
Visa bilaga 814020Visa bilaga 814021Visa bilaga 814022
Tack! Då blir det dit jag åker imorgon.

Visa bilaga 814020Visa bilaga 814021Visa bilaga 814022
Magi! Tack för rapport.

Långtarmen var också himla fint, hade kunnat åka längre ut men vände för vi var rädda att vin inte skulle orka tillbaka i motvinden.
Ett snöfält i höjd med Tureholm på några hundra meter, men går lätt att ta sig förbi.

Bilagor

• IMG_3932.webp
    IMG_3932.webp
    43.4 KB · Besök: 36
  • IMG_3933.webp
    IMG_3933.webp
    145.1 KB · Besök: 40
Långtarmen var också himla fint, hade kunnat åka längre ut men vände för vi var rädda att vin inte skulle orka tillbaka i motvinden.
Ett snöfält i höjd med Tureholm på några hundra meter, men går lätt att ta sig förbi.
Rätt val att köra lagom långt, vi körde hela (isen tunnade ut allra längst upp) och det var en ganska brutal hemfärd. Till slut körde vi tåg och puttade varandra, klart effektivt. Men vilken dag!
IMG_2035.webp

Ekoln och Gorran (Mälaren nära Uppsala och väster om Skohalvön) igår lördags: Fullt med folk, fantastiskt före. Spegelblankt. De råkar som alltid brukar uppstå på Ekoln var bara några cm.

Bilagor

• IMG_20260131_152024.webp
    IMG_20260131_152024.webp
    525.8 KB · Besök: 34
  • IMG_20260131_143604.webp
    IMG_20260131_143604.webp
    178.2 KB · Besök: 34
  • IMG_20260131_142530.webp
    IMG_20260131_142530.webp
    916.4 KB · Besök: 39
  • IMG_20260131_134156.webp
    IMG_20260131_134156.webp
    221.7 KB · Besök: 44
P1030614b.webpP1030615b.webp
Ja, isen är mycket större än vad som framgår av bilderna, men ibland knölig, och det blåste hårt från nordost. I motvinden och över knölarna var det Bambi på isen, på styltor. Isen är hård i år!
- Nordostan kallades förresten 'vintervrån' på öländska förr.

Visa bilaga 814193Visa bilaga 814194
Ja, isen är mycket större än vad som framgår av bilderna, men ibland knölig, och det blåste hårt från nordost. I motvinden och över knölarna var det Bambi på isen, på styltor. Isen är hård i år!
- Nordostan kallades förresten 'vintervrån' på öländska förr.
Oj, ser ut som någon ägnar sig åt skridskoåkning på alvar :-)

Jag begav mig ut på Stora Värtan och Askrikefjärden idag i gryningen. Hade stället för mig själv så när som två arga rödrävar som jagade varandra över isen. Var solo så tog det mycket försiktigt. Slitigt i motvinden ut men härlig skör hem. På tillbakavägen såg jag först ett sällskap på tre herrar som alla plurrade. Strax efter låg två personer till från två separata sällskap i vattnet. Allesammans skedde utanför Västerskär.
Vem blev dräpt här?
IMG_3212.webp

Utan att följa spåren upp i skogen är det inte så lätt att döma. Stockholmare? - Skojar bara!
Färgen på blodet, att det varken är hår eller fjädrar, och de liksom platta fotavtrycken man anar, tyder på att en utter haft lyckan med sig i fisket. Tycker jag, tralala!

Edit: Vi hade ju en toppenbra föreläsare om uttrar i våras. Jag kanske kan få svar av honom! Börje Gunnevik heter han. Utmärkt föreläsare, som jag varmt rekommenderar, fast han är smålänning.

Utan att följa spåren upp i skogen är det inte så lätt att döma. Stockholmare? - Skojar bara!
Färgen på blodet, att det varken är hår eller fjädrar, och de liksom platta fotavtrycken man anar, tyder på att en utter haft lyckan med sig i fisket. Tycker jag, tralala!

Edit: Vi hade ju en toppenbra föreläsare om uttrar i våras. Jag kanske kan få svar av honom! Börje Gunnevik heter han. Utmärkt föreläsare, som jag varmt rekommenderar, fast han är smålänning.
Är det inte lite mycket blod för att komma från en utterdödad fisk? (Inte för att jag vet, men fiskar brukar väl inte blöda så värst mycket tänker jag?)

Såg blodet i lördags. Jag tror mer på en bäver som blivit tagen av en människa, räv eller kanske havsörn. Finns minst en hydda på Tornön och troligtvis fler längs stränderna. Tror marken tillhör familjen Douglas och de bedriver en del jakt på sina marker.

Teoretiskt kan även en av stv sälungar blivit blivit kvar i området vid isläggningen, men vet inte om en räv orkar släpa iväg en sådan. En säl fotograferades vid Storholmen i mitten december.

Körde en sväng på Stora värtan under söndagen för att prova Askrikefjärden längs Lidingö. Rännan från Storholmen gick att passera enkelt efter någon minuts letande efter en frusen passage. Tyvärr var isen ganska ojämn på Lidingösidan och passagen över till Askrike camping var 25 minuters trampande i vrakis. Isen tycks vara hyggligt tjock bortåt Karlsudd, men väldigt ojämn.

Fick en fin raka på Askrikefjärden i medvind och snittade 32 km/h över 3 km.

skridsko första feb_26.webpIMG_3127.webp

Senast ändrad:
Uppe i norra delen, rätt nära land. Skulle över en råk, men pikade lite för sent, dvs när jag redan var på väg igenom. Mycket odramatiskt, men blött likväl.
Grynnan i Hägernäsviken, nära vraket? Ganska vanligt att folk plurrar där. I går ville flera ta sig över råken och några lär plurrat.

Räknade till över 10 plurr igår på Stora Värtan, många lömska områden. Folk tenderar att bara åka efter andras spår vilket kan straffa sig.
Synd med snön, hade en magisk dag i lördags när vi tog oss runt Färingsö.
IMG_9063.webp

Gunnevik vågade inte döma. Han skrev att han skulle velat följa "...spåren när det var färskt".

Räknade till över 10 plurr igår på Stora Värtan, många lömska områden. Folk tenderar att bara åka efter andras spår vilket kan straffa sig.
Ja, många tycks glömma att Stora V frös i onsdags och har inte koll på att vattennivån har sjunkit 30-40 cm sedan dess, dvs vatten har rört sig på flera grundområden vilket försvårat isläggningen. Nivåsänkningen syns längs stränderna.
Vatten i Edsviken åker ut bla genom StV vilket är orsak till att vatten runt Storholmen fryst senare än andra delar.

Jag tycker det är okej att följa färska skridskospår på isen, men det gäller att ha koll på vilka märken åkarna lämnar i isen som sprickbildning och pikmärken.
Riskområden skall alltid ges extra uppmärksamhet oavsett åkspår eller människor på isen.

I söndags var lite extra hysteri kring Stora Värtan. SSSK sägs lagt alla sina turer på Stora värtan pga sitt 125 års jubileum. Flera andra föreningar hade också flera "bussar" på isen. Centralvägen från Näsbyparkcentrum ner till Näsaängsbadet (500 meter) var igenproppad med parkerade bilar.

Tillbaka
Topp