[Byggtråd?] Brompton-ig, men inte Brompton.
Hade ett lååångt inlägg nästan färdigt att posta, men webbläsaren kraschade och allt försvann, så det blir en "snabb"-version. 
(Finns en ännu mer kompakt tl;dr längst ned, om man vill vara snäll och hjälpsam men inte orkar läsa allt.)
Har fått för mig att jag vill ha en cykel att pendla på som går att vika ihop på Brompton-vis.
Vill dock inte lägga Brompton-pengar och det finns inte heller någon Brompton som riktigt uppfyller min kravspec.
Jag har kommit över en gratis gammal Crescent "Minicykel" (vet inte om modellen faktiskt heter så, men har aldrig hört de kallats annat); en 20"-historia med kickshift-nav.
Minicykeln går inte att vika ihop som en Brompton, den har enkelt avtagbart styre och sadelstolpe och ramen har en skarv där överröret (eller ja, det enda röret egentligen) möter sadelröret; om man tar isär den har man två helt lösa delar (eller fyra om man drar ur styret och sadelstolpen), bra för att tjoffa in den i bilen, mindre bra för att bära runt den som en Brompton.
Slutsatsen är att jag kommer behöva tillverka en egen ny ram, men tills den är färdig tänkte jag utgå från minicykelramen och bl.a. fixa de hjul jag ska ha, och lite sånt.
Har några grundläggande krav för bygget:
(Minicykeln har inget bromsfäste på gaffeln, jag känner inte heller för att tillverka en egen gaffel med den nya ramen, och skulle ändå inte vilja tillverka skivbromsfästen).
Men det finns ett litet problem, jag funderar på när man skulle skaffa gaffeln och bygga framhjulet, ska man köpa en omnium-gaffel och sätta på minicykeln? Och sedan flytta över den till den nya ramen? Eller ska man utstå gamla minicykelgaffeln ett tag och bara ha en broms där bak?
Problemet (utöver att minicykeln inte är gjord för frambroms) beror på offset.
Minicykeln har ett väldigt långt headtube, så långt att standard cargo-/mini-max-gafflarna har alldeles för korta styrrör för att nå igenom, enda alternativet är Omnium mini-gaffeln.
Skillnaden (utöver styrrörets längd) är att cargo- och mini-max-gaffeln har 45 mm offset och Omnium mini-gaffeln har 26 mm. Minicykelns orginalgaffel har jag ögonmåttat till offset=långt. Brompton ser inte ut att ha särskilt långt offset? Spelar de någon roll? Vad tror ni är "bäst"?
(Sen är det också ett eventuellt problem med styrrörets diameter, jag ska plocka isär minicykeln och se vad som kan passa.)
tl;dr (och några ny frågor):
Jag kan lägga upp lite bilder på minicykeln senare, när klockan inte är 3 på morgonen.
(Finns en ännu mer kompakt tl;dr längst ned, om man vill vara snäll och hjälpsam men inte orkar läsa allt.)
Har fått för mig att jag vill ha en cykel att pendla på som går att vika ihop på Brompton-vis.
Vill dock inte lägga Brompton-pengar och det finns inte heller någon Brompton som riktigt uppfyller min kravspec.
Jag har kommit över en gratis gammal Crescent "Minicykel" (vet inte om modellen faktiskt heter så, men har aldrig hört de kallats annat); en 20"-historia med kickshift-nav.
Minicykeln går inte att vika ihop som en Brompton, den har enkelt avtagbart styre och sadelstolpe och ramen har en skarv där överröret (eller ja, det enda röret egentligen) möter sadelröret; om man tar isär den har man två helt lösa delar (eller fyra om man drar ur styret och sadelstolpen), bra för att tjoffa in den i bilen, mindre bra för att bära runt den som en Brompton.
Slutsatsen är att jag kommer behöva tillverka en egen ny ram, men tills den är färdig tänkte jag utgå från minicykelramen och bl.a. fixa de hjul jag ska ha, och lite sånt.
Har några grundläggande krav för bygget:
- Remdrift: vill kärna slippa olje-kladdet.
- Interna växlar: följer av ovan, men också för att jag inte vill mecka med att tillverka en egen hängare/fäste för hängare; minicykeln har inte heller hängare.
- Intern broms: följer av att jag inte vill försöka tillverka ett fäste för skivbromsok som sitter perfekt; minicykeln tar inte heller skivbroms.
- 20"-däck: det är det minicykeln tar, och jag tror det blir tillräckligt kompakt ihopvikt trots att det inte är 16" som de flesta Brompton.
- Breda däck: Gärna 2,4", men åtminstone 2,2"; minicykeln har 1,75" och det går definitivt inte in bredare i gaffeln, borde gå med 2" bak.
- Baknav: Sturmey-Archer RXL-RD5; 5-växlat med 90mm trumbroms.
- Fälgar: Eclat E440; SA-baknavet finns bara för 36 ekrar och bmx-fälgar vara enda alternativet för 20" 36h; har därför vald den lättaste bmx-fälgen som får generellt positiva omdömen och är lätt att få tag i i Eruopa.
- Rem: Minicykeln är ju inte gjord för rem, och vi får se hur det blir med nya ramen, men jag funderar på länkad vanlig kilrem, typ Fenner Drives Twist Link; jag tycker Gates verkar svindyrt. (Att tillverka remskivorna som behövs för kilremmen är inget problem.)
- Framnav: Sturmey-Archer XL-FDD; dynamo och 90 mm-trumbroms, men...
- Gaffel?: Omnium ???
(Minicykeln har inget bromsfäste på gaffeln, jag känner inte heller för att tillverka en egen gaffel med den nya ramen, och skulle ändå inte vilja tillverka skivbromsfästen).
Men det finns ett litet problem, jag funderar på när man skulle skaffa gaffeln och bygga framhjulet, ska man köpa en omnium-gaffel och sätta på minicykeln? Och sedan flytta över den till den nya ramen? Eller ska man utstå gamla minicykelgaffeln ett tag och bara ha en broms där bak?
Problemet (utöver att minicykeln inte är gjord för frambroms) beror på offset.
Minicykeln har ett väldigt långt headtube, så långt att standard cargo-/mini-max-gafflarna har alldeles för korta styrrör för att nå igenom, enda alternativet är Omnium mini-gaffeln.
Skillnaden (utöver styrrörets längd) är att cargo- och mini-max-gaffeln har 45 mm offset och Omnium mini-gaffeln har 26 mm. Minicykelns orginalgaffel har jag ögonmåttat till offset=långt. Brompton ser inte ut att ha särskilt långt offset? Spelar de någon roll? Vad tror ni är "bäst"?
(Sen är det också ett eventuellt problem med styrrörets diameter, jag ska plocka isär minicykeln och se vad som kan passa.)
tl;dr (och några ny frågor):
- 26 mm eller 45 mm gaffel-offset på brompton-ig cykel, vad föredras? Hur viktigt är det?
- Finns det bättre baknavsalternativ än Sturmey-Archer RXL-RD5 (internväxlat och bromsat, hyfsat växelomfång, pålitligt, relativt billigt (inte Rohloff-dyrt))?
- Vill man ha Sturmey-Archers 90 mm-trumbroms fram även om man har en gaffel som kan ta en hydrualisk skivbroms?
- Finns det andra bra 36h 20"-fälgar än bmx-fälgar?
- Har mätt de gamla naven och de är lite smalare än de moderna jag tittat på. Är det något problem att få in de moderna naven ändå? Har läst att man kan sträcka ut en stålram lite och få in större navdimensioner.
- Fram: Gammalt: 93,5 mm; Modernt: 100 mm
- Bak: Gammalt: 113,5 mm; Modernt: 135 mm
Jag kan lägga upp lite bilder på minicykeln senare, när klockan inte är 3 på morgonen.