[Byggtråd?] Brompton-ig, men inte Brompton.

Qvadrater

Aktiv medlem
Hade ett lååångt inlägg nästan färdigt att posta, men webbläsaren kraschade och allt försvann, så det blir en "snabb"-version. :poop:

(Finns en ännu mer kompakt tl;dr längst ned, om man vill vara snäll och hjälpsam men inte orkar läsa allt.)

Har fått för mig att jag vill ha en cykel att pendla på som går att vika ihop på Brompton-vis.

Vill dock inte lägga Brompton-pengar och det finns inte heller någon Brompton som riktigt uppfyller min kravspec.

Jag har kommit över en gratis gammal Crescent "Minicykel" (vet inte om modellen faktiskt heter så, men har aldrig hört de kallats annat); en 20"-historia med kickshift-nav.
Minicykeln går inte att vika ihop som en Brompton, den har enkelt avtagbart styre och sadelstolpe och ramen har en skarv där överröret (eller ja, det enda röret egentligen) möter sadelröret; om man tar isär den har man två helt lösa delar (eller fyra om man drar ur styret och sadelstolpen), bra för att tjoffa in den i bilen, mindre bra för att bära runt den som en Brompton.

Slutsatsen är att jag kommer behöva tillverka en egen ny ram, men tills den är färdig tänkte jag utgå från minicykelramen och bl.a. fixa de hjul jag ska ha, och lite sånt.

Har några grundläggande krav för bygget:
  • Remdrift: vill kärna slippa olje-kladdet.
  • Interna växlar: följer av ovan, men också för att jag inte vill mecka med att tillverka en egen hängare/fäste för hängare; minicykeln har inte heller hängare.
  • Intern broms: följer av att jag inte vill försöka tillverka ett fäste för skivbromsok som sitter perfekt; minicykeln tar inte heller skivbroms.
  • 20"-däck: det är det minicykeln tar, och jag tror det blir tillräckligt kompakt ihopvikt trots att det inte är 16" som de flesta Brompton.
  • Breda däck: Gärna 2,4", men åtminstone 2,2"; minicykeln har 1,75" och det går definitivt inte in bredare i gaffeln, borde gå med 2" bak.
Det finns delar som jag är någorlunda säker på att jag vill ha (men man får jättegärna komma med synpunkter):
  • Baknav: Sturmey-Archer RXL-RD5; 5-växlat med 90mm trumbroms.
  • Fälgar: Eclat E440; SA-baknavet finns bara för 36 ekrar och bmx-fälgar vara enda alternativet för 20" 36h; har därför vald den lättaste bmx-fälgen som får generellt positiva omdömen och är lätt att få tag i i Eruopa.
Jag har spanat på ytterligare ett par delar, men inte riktigt kommit fram till något:
  • Rem: Minicykeln är ju inte gjord för rem, och vi får se hur det blir med nya ramen, men jag funderar på länkad vanlig kilrem, typ Fenner Drives Twist Link; jag tycker Gates verkar svindyrt. (Att tillverka remskivorna som behövs för kilremmen är inget problem.)
  • Framnav: Sturmey-Archer XL-FDD; dynamo och 90 mm-trumbroms, men...
  • Gaffel?: Omnium ???
Ja, Omnium har 20" framhjul och det går att köpa gafflarna separat. De har fäste för skivbroms och sägs klara däck upp till 2,2" med skärmar. Perfekt!

(Minicykeln har inget bromsfäste på gaffeln, jag känner inte heller för att tillverka en egen gaffel med den nya ramen, och skulle ändå inte vilja tillverka skivbromsfästen).

Men det finns ett litet problem, jag funderar på när man skulle skaffa gaffeln och bygga framhjulet, ska man köpa en omnium-gaffel och sätta på minicykeln? Och sedan flytta över den till den nya ramen? Eller ska man utstå gamla minicykelgaffeln ett tag och bara ha en broms där bak?

Problemet (utöver att minicykeln inte är gjord för frambroms) beror på offset.

Minicykeln har ett väldigt långt headtube, så långt att standard cargo-/mini-max-gafflarna har alldeles för korta styrrör för att nå igenom, enda alternativet är Omnium mini-gaffeln.
Skillnaden (utöver styrrörets längd) är att cargo- och mini-max-gaffeln har 45 mm offset och Omnium mini-gaffeln har 26 mm. Minicykelns orginalgaffel har jag ögonmåttat till offset=långt. Brompton ser inte ut att ha särskilt långt offset? Spelar de någon roll? Vad tror ni är "bäst"?
(Sen är det också ett eventuellt problem med styrrörets diameter, jag ska plocka isär minicykeln och se vad som kan passa.)

tl;dr (och några ny frågor):
  1. 26 mm eller 45 mm gaffel-offset på brompton-ig cykel, vad föredras? Hur viktigt är det?
  2. Finns det bättre baknavsalternativ än Sturmey-Archer RXL-RD5 (internväxlat och bromsat, hyfsat växelomfång, pålitligt, relativt billigt (inte Rohloff-dyrt))?
  3. Vill man ha Sturmey-Archers 90 mm-trumbroms fram även om man har en gaffel som kan ta en hydrualisk skivbroms?
  4. Finns det andra bra 36h 20"-fälgar än bmx-fälgar?
  5. Har mätt de gamla naven och de är lite smalare än de moderna jag tittat på. Är det något problem att få in de moderna naven ändå? Har läst att man kan sträcka ut en stålram lite och få in större navdimensioner.
    1. Fram: Gammalt: 93,5 mm; Modernt: 100 mm
    2. Bak: Gammalt: 113,5 mm; Modernt: 135 mm
Inget är inköpt/byggt än, håller bara på och spånar än så länge.

Jag kan lägga upp lite bilder på minicykeln senare, när klockan inte är 3 på morgonen. 💤

1. Har mätt de gamla naven och de är lite smalare än de moderna jag tittat på. Är det något problem att få in de moderna naven ändå? Har läst att man kan sträcka ut en stålram lite och få in större navdimensioner.
    1. Fram: Gammalt: 93,5 mm; Modernt: 100 mm
    2. Bak: Gammalt: 113,5 mm; Modernt: 135 mm
Stålgafflar- och ramar går som regel alltid att spänna ut en del.
Men det beror förstås på flera saker, utformning av gaffel och ram, stålkvalite,
hur mycket marginal som finns, skicket m m.
6,5 mm för framnavet bör inte vara omöjligt.
21,5 mm för baknavet låter som det är för mycket.

En stålgaffel och -ram kan väl lite enklare justeras mer permanent än om det är andra material.
Prova med den gamla stålgaffeln hur mycket den kan spännas ut och se vad som händer.

En rambyggare eller en erfaren och skicklig smed kan säkerligen hjälpa till.

Kul utanför boxen tänk på bygget. Intressant med kilrem, hur står den sig mot grus och smuts? (Kanske går att kapsla in)

Först, underbart projekt! Pröva, utvärdera och dröm! Jag själv tittar mycket på en parkbänk touring cykel och har faktiskt köpt en liknande cykel som du för att se om den går att göra lite roligare (oklart om det går utan reducerade rör och vad som känns som väääldigt tilltagna rördimensioner).
Jag misstänker att din gaffel och headtube är för 1" gängat styrlager? Då tror jag att Omnium-gaffeln inte kommer passa. Har du mätt hur mycket gummi som får plats i befintlig gaffel, jag gissar på ganska mycket?

Förresten titta på Bike Friday All-packa om du vill ha lite inspiration

Stålgafflar- och ramar går som regel alltid att spänna ut en del.
Men det beror förstås på flera saker, utformning av gaffel och ram, stålkvalite,
hur mycket marginal som finns, skicket m m.
6,5 mm för framnavet bör inte vara omöjligt.
21,5 mm för baknavet låter som det är för mycket.

En stålgaffel och -ram kan väl lite enklare justeras mer permanent än om det är andra material.
Prova med den gamla stålgaffeln hur mycket den kan spännas ut och se vad som händer.

En rambyggare eller en erfaren och skicklig smed kan säkerligen hjälpa till.
Okej, tack! Ska titta mer på detta.
Kul utanför boxen tänk på bygget. Intressant med kilrem, hur står den sig mot grus och smuts? (Kanske går att kapsla in)
Tillverkaren av de remmarna säger att de ska tåla rätt mycket i miljöväg, jag har också tänkt att jag ska tillverka remskivorna så de har hål i "dalen" så det inte ackumuleras skräp som packas in där.
Förstår inte varför gaffel och hjul ska på den gamla ramen
För att få till något cyklingsbart så snart som möjligt, tillverkningen av den nya ramen kommer troligtvis ta ett tag och jag vill gärna kunna cykla runt på något liknande innan den är färdig.
(oklart om det går utan reducerade rör och vad som känns som väääldigt tilltagna rördimensioner).
Väl tilltagna rördimensioner är planen för den nya ramen, jag har en del 6082T6 aluminiumrör i 47,3 x 4 mm som jag har tänkt ska bli överröret, det ska kompleteras med grov fyrkantsstång (ca. 50-60 mm) i samma material för headtube och området kring sadelrör/vevparti och anslutningarna däremellan. Inget ska svetsas, det kommer sitta ihop med en kombination av presspassning, MMA-lim, och skruvförband.
Jag misstänker att din gaffel och headtube är för 1" gängat styrlager? Då tror jag att Omnium-gaffeln inte kommer passa. Har du mätt hur mycket gummi som får plats i befintlig gaffel, jag gissar på ganska mycket?
Jag har inte mätt än, ska plocka isär och kolla idag, men jag misstänker samma som du: att nuvarande gaffel är 1", den är definitivt gängad. Omnium specar inte styrrörsdimensioner på sina gafflar/cyklar, men det ser i alla fall helt rakt ut, borde väl inte vara annat än 1 1/8"?
Just nu sitter det 20 x 1,75"-gummi på cykeln och det är precis på gränsen för vad gaffeln klarar.

kul projekt:) men hoppas du inte ser ekonomiskt på tidsåtgången. det låter som åtminstone en tre veckor heltid. tid som ju kunde använda att tjäna ihop till en begagnad brompton.

när det gäller drivrem fundera på vad is och snö kan ställa till med. vaxad kedja är kladdfritt och bra.

att vidga baktrianglar för ett 3-4 cm bredare nav är smidigt och (nästan) riskfritt. med hjälp av en rörböjare. att vidga framgafflar är det inte.

feta däck har ofta mönsterklossar åt sidan som inte gör praktisk nytta. slipa bort dem och du kanske har mer plats än du först tänkt.

sa-navet har fördelen att det inte seriekopplar planetväxlar. annars är nexus7 ett robust alternativ som varje cykelmek har erfarenhet att hantera. kostar typ samma.

marknaden för 36 håls 406-fälgar stavas bmx. de är generellt robusta och tunga, och för det mesta fälgbroms. ginkgo veloteile har annars en del alternativ, och ekrar.

för inspiration kan du ju titta på mitt 20-tums bromptonbygge för vinterbruk i bromptontråden. tacklar en del liknande problem som du kommer möta. total kostnad blev kring 11 tusen. och en dryg arbetsvecka. en brompton g-line startar på 35...

gillar tänket med kilrem dock tror jag de inte kommer funka som du tänkt pga kilrem bygger på två saker friktion och remspänning lägger du så pass mycke remspänning som de kommer krävas för att remmen inte ska slira på remskivorna kommer du förstöra lagren i baknavet tämligen omgående (friktion kommer du aldrig uppnå av den anledningen du kommer aldrig kunna få upp den värme som krävs för friktionen ska greppa remmen mot skivorna utan en extremt hög remspänning)
samt kommer växlarna ha svårt att lira med den sidobelastningen iomed navet inte är byggt för ha sån hög konstant spänning i sidledes de finns en anledning att remsystem som gates m.m är utformat som de är...

kul projekt:) men hoppas du inte ser ekonomiskt på tidsåtgången. det låter som åtminstone en tre veckor heltid. tid som ju kunde använda att tjäna ihop till en begagnad brompton.
Jag ser verkligen inte tiden som en kostnad, precis som du säger är det ett kul projekt. 🙂
sa-navet har fördelen att det inte seriekopplar planetväxlar. annars är nexus7 ett robust alternativ som varje cykelmek har erfarenhet att hantera. kostar typ samma.
Jag har tittat lite på Shimano-naven också, framförallt Alfine 8/11, men SAs trumbroms verkar vara betydligt mer uppskattad än Shimanos rullbroms.
när det gäller drivrem fundera på vad is och snö kan ställa till med. vaxad kedja är kladdfritt och bra.
gillar tänket med kilrem dock tror jag de inte kommer funka som du tänkt pga kilrem bygger på två saker friktion och remspänning lägger du så pass mycke remspänning som de kommer krävas för att remmen inte ska slira på remskivorna kommer du förstöra lagren i baknavet tämligen omgående (friktion kommer du aldrig uppnå av den anledningen du kommer aldrig kunna få upp den värme som krävs för friktionen ska greppa remmen mot skivorna utan en extremt hög remspänning)
samt kommer växlarna ha svårt att lira med den sidobelastningen iomed navet inte är byggt för ha sån hög konstant spänning i sidledes de finns en anledning att remsystem som gates m.m är utformat som de är...
Okej, detta kanske blir en sån grej jag får prova och förkasta när det inte fungerar.
Jag har också lekt med tanken att man kan ha flera parallella remmar för att få bättre kraftöverföring, vad tror du om 2-3 löst spända remmar istället för en hårt spänd? Då får man lite redundans också. 😉

Jag tror också mer på någon form av tandad rem. Men kilrem fungerade på tidiga mopeder med cykelnav. Kanske inte lika optimerade som dagens. Men ändå värt att prova. Öppningsbar rem ger ju många fördelar.

1736087571075.png

en varför växelnav öht? är det längtan efter drivrem?

högt viktstraff, och på en cykel med små hjul snabb rotation. =hög friktion.

till trangulerad bakvagga finns för övrigt färdiga adapters för skivbroms.

en varför växelnav öht? är det längtan efter drivrem?

högt viktstraff, och på en cykel med små hjul snabb rotation. =hög friktion.
Dels remdrift och dels enkelheten i det hela, att slippa yttre bromsar och växlar med alla exakta fästpunkter det kräver sen när jag bygger den nya ramen.
till trangulerad bakvagga finns för övrigt färdiga adapters för skivbroms.
Tänker du på en sådan här?
Hade inte sett den innan, men det är ju helt klart ett alternativ.

Har funderat lite mer och lutar nog åt externa växlar nu, om det går att få bort kladdet med vaxad kedja.
Brukar man vaxa kasetten då också? 😁

Ser ut att gå att spara ca. ett kilo med externa växlar, och går att få 32h-nav, då kan jag bygga med Omnium-framfälgar (som är 32h) istället för 36h bmx-fälgar. Orginalhjulen är också 36h (inget som är viktigt för bygget, bara en fun-fact).

Jag har börjat plocka isär minicykelramen idag.

20250105_221501.JPG

Om man ser efter noga ser man att lagerkopparna saknas i bilden ovan.

Innan jag började plocka isär cykeln mätte jag yterdiametern på huvudröret (eller vad det nu heter på svenska) och fick den till 33,5 mm. Hmm, det känns lovande?

Efter att ha demonterat gaffeln fick jag några fler mått:
  • Övre lagerkopp innerdiameter: 26,1 mm
  • Undre lagerkopp innerdiameter: 27,4 mm
  • Uppskattad innerdiameter på huvudröret: 29,8 mm (det var svårt att mäta innerdiametern när lagerkopparna var i, men jag körde in en bit 1,2 mm pianotråd och lade den mot insidan av röret i kant med undre lagerkoppen och tyckte det kändes som den hamnad ungefär i nivå med koppens innerdiameter)
1 1/8" är 28,575 mm så det känns väldigt lovande. 😁

Efter att ha knackat ut lagerkopparna visade det sig stämma! 29,8 mm innerdiameter:
(Här med en rak 1 1/8"-gaffel körd genom den, den tjocka delen går inte riktigt in, men det ska nog gå att lösa...)

20250105_221121.JPG

De gamla hjulen:
(Finn fem fel. 🤣)

20250105_221610.JPG

(Rätt svar: ca 5 trasiga ekrar i bakhjulet.)
Ja, bakhjulet är låst; nej, cykeln är inte stulen; den har bara stått utan att användas i tjugo år och nyckeln är borttappad.

Någon som vet hur man får isär ett sådant här vevlager? Det måste vara något med en nyckel i de två spåren, men är det normalgängat eller vänstergängat? Det kan ju variara med vevgrejer och jag vill helst inte ta fel. 😅

20250105_222051.JPG

Appropå huvudröret och styrlagren så har jag kommit på en idé:

Att tillverka adaptrar som sitter utvändigt på huvudröret och tar ett vanligt EC-headset för 1 1/8" styrrör. Då kan jag använda Omnium-mini-gaffeln redan på den här ramen.

Frågan återstår då om offset på gaffeln:
  • Omnium-mini-gaffeln har 26 mm offset, det är också den enda som har tillräckligt långt styrrör för att fungera med minicykeln.
  • Omnium standard/mini-max har 45 mm offset, men för kort styrrör för att fungera med minicykeln, jag får då vänta med ny gaffel (och kanske också nytt framhjul) till nya ramen.
Några tankar kring detta? Minicykelns originalgaffel har ca 65 mm offset. Huvudröret är 187 mm långt.

Det skulle egentligen inte vara något problem att få in ett 100 mm brett nav i nuvarande gaffel, när jag lossade det gamla navet öppnade sig gaffeln till 96,5 mm; men det blir ändå svårt med broms.

ska cykeln vara delbar, inte endast hopfällbar finns fördelar använda elektroniska helst trådlösa växlar samt fotbroms. nexus7 lär gå att få i det utförandet.

ska cykeln vara delbar, inte endast hopfällbar finns fördelar använda elektroniska helst trådlösa växlar samt fotbroms. nexus7 lär gå att få i det utförandet.
Minicykeln jag utgår från för tillfället är delbar, men tanken är att den nya ramen endast ska fara ihopfällbar. Jag har inte tänkt göra delbart broms/växelsystem.

Hydrualiska skivbromsar hade inte nödvändigtvis varit något större problem med Formula SpeedLock-koppling vid delningspunkten, men det är inte planen.

Vevlagret är av typen Fauber. Finns beskrivet i många trådar. Dorn och hammare funkar bäst för att demontera.

Minicykeln jag utgår från för tillfället är delbar, men tanken är att den nya ramen endast ska fara ihopfällbar. Jag har inte tänkt göra delbart broms/växelsystem.

Hydrualiska skivbromsar hade inte nödvändigtvis varit något större problem med Formula SpeedLock-koppling vid delningspunkten, men det är inte planen.
när du konstruerar din fällbara ram finns det pluspoäng att hämta med att fälla den sas åt höger, så att drivmekanismen kedja och eventuell växelförare hamnar inuti det vikta paketet.

dels skyddas känsliga delar, dels är man garanterad att inte smutsa ner bagageutrymme eller väska. och inte heller behöva obligat använda väska vid transport på tåg.

en hel värld av producenter av vikbara cyklar låter den vika sig åt 'fel' håll. otroligt hur man begår detta misstag, och så samstämmigt. de som gör det logiska och bästa kan räknas på handens fingrar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp