Pack light travel far - Sovutrustning för långa äventyr.

Mange.

Aktiv medlem
Jag hoppas kunna komma iväg på ett längre äventyr i sommar och kikar på sovutrustning.
Liggunderlag och bivy tror jag räcker för mig.
Men har funderat i banor som hammock, tarp, tält osv. Alla dom alternativen kräver längre tid för att få upp och packa ner, eller så är det svårt att hitta en bra plats. Vilket inte alltid är möjligt.
Tror det räcker med en fodrad jacka och ben/knävärmare på natten.

Så liggunderlag vill jag gärna ha ett som främst väger lite och tar liten plats. Formen finns ju lite olika, det är inte så viktigt om den är timglas eller fyrkantig. Däremot är det ju viktigt att den får plats inne i bivyn.

Samma med bivy, lätt och tar liten plats, har utrymme för liggunderlaget och är smidig att packa ihop.

Vad finns det, vad kikar ni andra på?
Vilken form på liggunderlag är bra, raka långa luftkanalar eller små fyrkantiga?
Jackor som ta liten plats är dyrt om dom faktiskt ska värma också, men tar gärna tips!

Detta har jag hittat som verkar intressant än så länge.
Liggunderlag
Sea to summit - R - 395g
https://seatosummit.eu/products/ultralight-sleeping-pad?variant=41699437248662

Exped ultra 1r -M - 310g

Bivys
140g

162g

MSR pro - 280g (340g i förpackning)

Senast ändrad:
Kolla i ”Ultralätt utrustning” på FB om du inte gjort det redan. Finns väääääldigt mycket info där.
Själv har jag en bivvy på ca 300gram men som ska vara lite vattentät vilket jag tycker är vettigt.

Jag har en Hennessy Hammock som jag använt kanske 2 nätter.
Jag är inte helt såld på konceptet. Lite halvsvårt att hitta de perfekta träden. Träden skadas lätt. Det blir väldigt kallt om ryggen.
Säg till om du vill låna och prova.

Jacka. Kolla på Enlightened Equipment och deras varianter av Torrid. Köpte den lättaste varianten av jackan, på ebay, och den mycket lättare, och varmare än min Patagonia Puff.

På temat verkar den Ukrainska tillverkaren Rock Front ha väldigt lätta och prisvärda grejer. Är sugen på en quilt därifrån.
Jag skulle för övrigt inte vilja chansa på att sova utan sovsäck eller quilt ens på sommaren. Stor risk att det blir en väldigt kall natt då. Har du en quilt eller sovsäck kan du ju ev strunta i varm jacka/tröja så viktstraffet måste inte bli stort.

Bivy. Det blir gärna fuktigt i dem. Katabatic gear göra några ultralätta med bra ventilation. Du kan spänna upp dem med snören i träd, eller lekställningar 😬. Inget för regn eller kallare temp. Men skyddar mot fukt från marken och vind.

Ja, packvolym är prio. Men jag har en onödigt stor sadelväska, så dom kommer få plats där. Skulle vilja köpa en mindre då den jag har är på 11L, har kikat på en 6L som skulle räcka, men just nu köper jag hellre det jag behöver än att uppdatera något jag redan har.

Bivy. Det blir gärna fuktigt i dem. Katabatic gear göra några ultralätta med bra ventilation. Du kan spänna upp dem med snören i träd, eller lekställningar 😬. Inget för regn eller kallare temp. Men skyddar mot fukt från marken och vind.
Vi pratar sommarnätter i centrala EU, kommer finnas platser under tak och inte direkt på marken. Så mina behov är snarare komfort även om ett liggunderlag med 2-3+ R-värde kanske är lågt så kommer jag inte behöva mycket mer för mina ca3-4h sömn

Vi pratar sommarnätter i centrala EU, kommer finnas platser under tak och inte direkt på marken. Så mina behov är snarare komfort även om ett liggunderlag med 2-3+ R-värde kanske är lågt så kommer jag inte behöva mycket mer för mina ca3-4h sömn
Man blir ju lite nyfiken på vart det bär av.

Det är väl ca 100ggr bekvämare och bättre med ett lätt tält med regn & myggskydd. Och väger bara 1/2kg till eller något mer.

Jag hade skippat tält. Om fokus är på att hålla ner totaltiden tycker jag att det blir onödigt krångligt. Bivy kan det nog vara bra att prova innan också, så man vet hur man upplever det och om det är värt vikten och packvolymen.

Jag har en schysst sovsäck från Cumulus, men hade tagit något som ska klara lite fukt (det gör inte min).

Senast ändrad:
Om det bara är för att sova 3-4 h sommartid i Europa så hade jag också kört på bivvy och bekvämt liggunderlag före tält. Men en lätt quilt att sova i hade jag prioriterat trots allt tror jag.
Men är det alltid möjlighet att ligga under tak kanske det räcker med myggskydd med golv? Typ detta: https://www.widforss.se/sea-to-summ...MI-qjBxvzvigMVe1SRBR3TaQZUEAQYBCABEgJMMPD_BwE (finns säkert lättare att hitta).

Senast ändrad:
IMG_0419.JPEG

2023 var ner på kontinenten och vände, fokus på att det skulle vara lätta grejer och använde mig av:
Tält: Nordisk Lofoten 1 ULW - 520g
Liggunderlag: Thermarest Uberlite - 250g
Sovsäck: Nordisk Fever Ultra - 280g
Exped Pillow - 70g
Nödfilt - 50g
Tot: 1170g

IMG_0429.JPG
Ibland sov jag under tak(läs broar) och då sov jag med bara sovsäck och liggunderlag.
Sovsäcken var dock i tunnaste laget under en natt i Tyskland i slutet av juli, då fick nödfilten göra vad det är gjord för att göra istället för att agera punkaskydd för liggunderlaget.

Om jag bara ska sova 3-4h per natt skulle jag ta en nödbivvy (finns gröna) istället för tältet.

IMG_0525.JPGIMG_0599.JPG

Det är väl ca 100ggr bekvämare och bättre med ett lätt tält med regn & myggskydd. Och väger bara 1/2kg till eller något mer.
Håller med dig. När regnet eller insekter kommer är det inte kul. Gött att kunna sitta upprätt och inte trångt.

Jag lutar mer åt Gramxpert ultralight , den väger 160g, man kan få den med myggnät, och väljer man ett kraftigare nylontyg i botten som punkaskydd väger den ca 50g extra.

Finns ett gäng intressanta här, med myggnät.

Efter att ha sovit i en nödsäck på Sverigetempot så skulle jag absolut vilja ha myggnät. Det var det som störde mig mest. Antingen blev ansiktet uppätet av mygg eller så fick man kvävas i sina egna fisar i säcken.

En reflektion kring liggunderlag. Kombinationen av mitt uppblåsbara och min sovsäck, bägge Sea to Summit, är hala, så jag glider lätt av underlaget på natten, speciellt om det lutar lite.

Körde ett långlopp 2023 genom Europa med en Alpkit Hunka bivy , Thermrest Neoair Xlite liggunderlag och en Sea to Summit liner ist för sovsäck hade även Rab Mythic Ultra Dunjacka.

Alpkit Hunkan är väldigt basic utan myggnät, kan även bli lite trångt för fötterna med liggunderlaget inne i säcken. Hade inga problem med insekter trots avsaknad av myggnät men hade kanske tur.

Liggunderlaget är kanske lite overkill för Europa och väsnas ganska mycket om man rör på sig.

Klarade både kalla alpnätter och extremt varma nätter i Sydeuropa. Kände aldrig att jag saknade en sovsäck.
Tappade mina kreditkort i Bosnien så det blev fler nätter ute än planerat😂.

Blir det nåt race i sommar funderar jag på att offra lite komfort och skippa liggunderlaget för att spara lite tid och plats. Men kanske behöver byta ut linern mot en sovsäck isf. Är sugen på att testa den här https://alpkit.com/products/ultra-120-ultralight-synthetic-sleeping-bag

Dunjackan är jag helnöjd med och skulle aldrig fundera på att åka utan, användes både för sovförstärkning och kylig cykling.

Jag har en sån liner och den är verkligen bra. Har använt den som liner i sovsäck när det har varit kallt ute. Funkar hur bra som helst. Kan tänka mig att en sån i en bivy blir ganska perfekt. Den funkar även prima om man har chansen att sova inomhus någon natt.

En reflektion kring liggunderlag. Kombinationen av mitt uppblåsbara och min sovsäck, bägge Sea to Summit, är hala, så jag glider lätt av underlaget på natten, speciellt om det lutar lite.
Jag har tagit sån silikon som man tätar tält med och gjort diagonala ränder på tältgolvet men även på liggunderlaget. Så då ligger man utan att glida.

@Mange. Har du stor vana av att sova ute sedan tidigare?

Jag tycker jag är en ganska hård jävel som gör vad som krävs, håller käften och går och lägger mig (somnar så fort jag lägger huvudet på kudden hemma) samt alltid är varm.

I verkligheten kan jag inte sova öht utan tjockt liggunderlag, varm sovsäck och helt insektsfritt. Prinsessan på ärten delux. Världsbildskrocken var hård och brutal när jag började friluftsleva "på riktigt" för ett gäng år sedan, och jag har fortfarande inte förlikat mig med att jag inte löser sådana spartanska äventyr du verkar syfta på. Vill VERKLIGEN kunna sova i en plastpåse i ett dike men det fungerar helt enkelt inte.

Så, prova lite hemmavid innan det är skarpt läge och testa grejerna du skaffar om du inte redan vet vad som funkar. Fast det säger sig kanske självt.. Mvh Mamma

@Mange. Har du stor vana av att sova ute sedan tidigare?

Jag tycker jag är en ganska hård jävel som gör vad som krävs, håller käften och går och lägger mig (somnar så fort jag lägger huvudet på kudden hemma) samt alltid är varm.

I verkligheten kan jag inte sova öht utan tjockt liggunderlag, varm sovsäck och helt insektsfritt. Prinsessan på ärten delux. Världsbildskrocken var hård och brutal när jag började friluftsleva "på riktigt" för ett gäng år sedan, och jag har fortfarande inte förlikat mig med att jag inte löser sådana spartanska äventyr du verkar syfta på. Vill VERKLIGEN kunna sova i en plastpåse i ett dike men det fungerar helt enkelt inte.

Så, prova lite hemmavid innan det är skarpt läge och testa grejerna du skaffar om du inte redan vet vad som funkar. Fast det säger sig kanske självt.. Mvh Mamma
Känner igen mig i det där, jag vill leva i tron att jag kan sova på pinnar och kottar utan liggunderlag, men i verkligheten var jag bara hård i lumpen och kunde då sova sked i ett dike med vapnet som kudde.
Nu fryser jag lätt och kan inte somna utan hyfsat liggunderlag åtminstone.

Som vanligt, ett eget val efter vad man vill uppleva på sin semester / cykeltur. Finns suveräna & bekväma tält på 1kg el mindre, kanske 1/2kg om man inte räknar in den vandringsstav som behövs. Mygg och regnsäkert, imho helt klart värt det om man spenderar en del tid i tältet och gillar att campa, på en längre tur. Då kan man ju laga käk därinne, och byta om och fixa med prylarna. En vilodag kanske om det regnar mkt.

Om det är viktigt att spara 6-700g kan man ju göra det, men då kan det bli en jobbig och obekväm tur.

Liggunderlag & sovsäck är väl i princip samma för båda fallen.

tält går fetbort. Jag räknar med att sova under broar eller på lastkajar/busshållplatser under tak i 3-4 h. hålla på att packa upp och ner tält och glömma pinnar på marken kommer inte vara något för mig. inte i det jag tänker mig nu ivf.
Liner kanske kan vara en ide och eller kudde.

Jag är helt med dig och det låter som ett grymt äventyr! Man ska nog inte underskatta spartansk sovutrustning i sin förmåga att se till att man inte sover bort en massa tid dessutom.😛

Det kommer bli bekvämt också, Det kommer varvas med hotell och vandrarhem så man kan duscha och ladda grejer.. samt frukostbuffen ska kraschas ordentligt
Du har inte tid att invänta någon frukostbuffe! Omstart 04.00!
(Passa på att avsluta i tid på kvällen innan, ät en pizza innan läggdags och sätt igång tidigare istället. Så borde jag ha gjort istället för att cykla sena kvällar.)

Jag brukar också skippa tältet och bara ha med en bit lättviktspressening för att skydda liggunderlag och sovsäck, tycker det blir för omständligt med tält och man sover bättre under bar himmel, men det har fungerat dåligt när det regnat under natten så en vattentät bivybag hade trevligt men de bra är ganska dyra så får se hur jag gör. Sommartid om det är varmt behövs väl egentligen inte liggunderlaget men det har följt med av gammal vana

Annars är hängmatta inte dumt sommartid.

Senast ändrad:
Jag har sovit i bivybag en del, dock inte nere i Europa. Det man kan säga är väl att det är mysigt som en likkista och om den är tät blir det gärna kondens i vissa förhållanden. Regnar det rejält och man inte har nåt ytterligare skydd är det mindre kul att krypa ner i puppan/sovsäcken eftersom det är nästan omöjligt att inte dra med sig blötan in. Däremot är det oslagbart stealthigt med tanke på den låga profilen, och hittar man bara en tillräckligt tät buske eller gran att ha puppan under går det rätt bra. I brist på lämplig växtlighet är en lätt tarp en bra grej, men då tappar man en del av charmen och enkelheten (å andra sidan är det ocharmigt och tidsödande att bryta läger i regn, om man vill hålla sovsäck och andra prylar torrt).

Jag följer detta med intresse, har inte skaffat några sovgrejer ännu. Men tidigare spaningar gav följande två vettiga val gällande ta lite plats i packningen:
Sovsäck Copper
Liggunderlag Thermarest NXT
Nödsovsäck också - seatosummit

Sedan är frågan om Bivy...
Thermarest verkar ha jobbat på ljudnivån iaf. Synd att man är för snål att köpa ett nytt. Men i bivyn märker man inte av det lika mycket som i tält. Finns inget utrymme att ligga och skruva på sig.
Men det riktigt bra liggunderlag och jag kan verkligen rekommendera det. Lite dyrt kanske men gramjakt är ju en kostsam sport.🤑

Har ett sånt, TR Neoair Xlite, (inte senaste NXT). Bara lite prassligt, men tycker det är ett bra val !

Edit. Gjorde en special till. En bit av ett gammalt kuddöverdrag, spänn fast med en tunn rem runt liggunderlaget. Sen blås upp plastblåsan från en vinbox. Perfekt kudde !!
Annars Så jvla irriterande när kudden flyger iväg mitt i natten... 😄

Senast ändrad:
Jag har testat bivy en gång och det gör jag inte om frivilligt. Iallafall så länge jag rör mig i bebygda områden där det går att hitta ett tak. Det blev mao väldigt blött på insidan av bivyn. Har sedan dess bara kört liggunderlag och sovsäck. (de minsta o lättaste pengar kunde fixa) Det funkar fint. Ibland sover man som ett barn och ibland typ inte alls. Men då beror det oftast på att man slagit läger på något kasst ställe :) Typ en busshållplats som luktade urin mellan två hundgårdar i Tjeckien där hundarna skällde hela natten (eller iallafall den dryga timme jag försökte sova innan jag gav upp och bara fortsatte cykla)

Det är såklart en fördel att testa utrustningen några gånger innan cykelturen går av stapeln. Men i värsta fall så kan man alltid besöka en affär på vägen. Men det tar såklart lite tid man kunde ägnat åt att cykla istället!

En bivy med myggnät. Den här är jag sugen på. Har inte tratat den själv dock.
Jag har den. Vill man ha lite väderskydd under kort sömn, så absolut men komforten blir lidande. Jag sover helst i den utan att ha något för ansiktet då det blir lite väl klaustrofobiskt och varmt att stänga igen den. Använde den bl a under Unmapping

Bäst tycker jag den funkar på vinter och ger då en härlig känsla av att sova under bar himmel samtidigt som bivyn skyddar mot vinden och ger lite extra värme.

Hyperlite Splash Bivy tillsammans med en tarp tror jag på, men kostar en slant.

Skillnaden i vikt mellan bivy och t ex Lofoten från Nordisk som ändå är ett tält, om än litet, tycker jag är lite för liten.

Jag brukar också skippa tältet och bara ha med en bit lättviktspressening för att skydda liggunderlag och sovsäck, tycker det blir för omständligt med tält och man sover bättre under bar himmel, men det har fungerat dåligt när det regnat under natten så en vattentät bivybag hade trevligt men de bra är ganska dyra så får se hur jag gör. Sommartid om det är varmt behövs väl egentligen inte liggunderlaget men det har följt med av gammal vana

Annars är hängmatta inte dumt sommartid.
Hängmatta i Norden är riktigt bra, Spanien och Frankrike mindre bra då vissa delar är utan skog. Dom träd som sparats är ofta med en rondör typ rondell, få upphängningar i världen går runt dom stammarna.

Tillbaka
Topp