Vilka piller äter ni?

Vilka piller äter ni?
Jag förbereder mig lite mentalt här (nojar mig för förlorad placeboeffekt) för att gå ner på ett noll intag gällande vitamintillskott (när det jag har nu tar slut). Tror väl inte att jag har någon påvisad brist så därför kan det ju faktiskt vara totalt onödigt men blir ändå intressant vid nästa hälsokontroll i ca augusti för de olika värdena (beroende på vad som nu mäts dock).

Möjligen kommer dock detta livsavgörande beslut ställa lite högre krav på att jag skärper mig i köket och tvingar i mig mer grönsaker... men det får avhandlas i kosttråden med hjälp av experterna där 🙂 (tänker mig att man kan mala ner grönsakerna i en mixer och smaksätta det med något, usch LoL)

Magnesium har ju tydligen enligt expertisen här noll effekt för kramp och det var den enda orsaken till att jag tog just det.

Logiken här i tråden rent generellt är väl att 99,9% av alla vitamintillskott är totalt blaha (onödiga) om man inte har påvisad brist. Jag kan köpa den logiken ur ett logiskt perspektiv men har samtidigt dålig koll (samt möjligen att resultaten jag kommer få från de årliga hälsokontrollerna på Sophia hemmet är otillräckliga, jag ska forska i det hela).

Angående Omega 3 som någon beskrev också som antingen onödigt eller alternativt att väldigt hög dosering krävs (om jag inte missuppfattade).

>Fråga: Jag hade fått för mig att Omega 3 är bra om man sällan äter fisk, är detta sant eller rent blaha också?

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Jag förbereder mig lite mentalt här (nojar mig för förlorad placeboeffekt) för att gå ner på ett noll intag gällande vitamintillskott (när det jag har nu tar slut). Tror väl inte att jag har någon påvisad brist så därför kan det ju faktiskt vara totalt onödigt men blir ändå intressant vid nästa hälsokontroll i ca augusti för de olika värdena (beroende på vad som nu mäts dock).

Möjligen kommer dock detta livsavgörande beslut ställa lite högre krav på att skärper mig i köket... men det får avhandlas i kosttråden med hjälp av experterna där 🙂

Magnesium har ju tydligen enligt expertisen här noll effekt för kramp och det var den enda orsaken till att jag tog just det.

Logiken här i tråden rent generellt är väl att 99,9% av alla vitamintillskott är totalt blaha (onödiga) om man inte har påvisad brist. Jag kan köpa den logiken ur ett logiskt perspektiv men har samtidigt dålig koll (samt möjligen att resultaten jag kommer få från hälsokontrollen är otillräckliga, jag ska forska i det hela).

Angående Omega 3 som någon beskrev också som onödigt (om jag inte missuppfattade).

>Fråga: Jag hade fått för mig att Omega 3 är bra om man sällan äter fisk, är detta sant eller rent blaha också?
Med hopp om att göra ditt liv enklare så kan jag meddela att många med mig ifrågasätter nyttan med det som kallas ”hälsokontroller” också.

Vilka piller äter ni?
Med hopp om att göra ditt liv enklare så kan jag meddela att många med mig ifrågasätter nyttan med det som kallas ”hälsokontroller” också.

Trodde att det var bra för att tidigare kunna upptäcka eventuella "problem" med kroppen, i synnerhet vettigt när man är efter 50? Inklusive prostata, hjärtrytmsproblematik (genom EKG testet menar jag) och gud vet vad man kan drabbas av för elände, blodtryck etc.

Skulle vara jätteintressant med ens sorts motivering till att det faktiskt kan vara onödigt. Visst, jobbet sponsrar en del av det kostar (om jag fattat rätt) men inte allt.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Trodde att det var bra för att tidigare kunna upptäcka eventuella "problem" med kroppen, i synnerhet vettigt när man är efter 50? Inklusive prostata, hjärtrytmsproblematik och gud vet vad man kan drabbas av för elände.

Skulle vara jätteintressant med ens sorts motivering till att det faktiskt kan vara onödigt. Visst, jobbet sponsrar en del av det kostar (om jag fattat rätt) men inte allt.
Utan att starta en större diskussion och utan att säga att det det alla gånger är helt meningslöst:

- äter man bra och rör på sig hyfsat och inte har någon bakomliggande känd sjukdom så upptäcks få oväntade medicinska tillstånd av större betydelse vid provtagning av friska och symtomfria individer (dvs ”hälsokontroll”). Och i de fall de ändå upptäcks så hade de snart oftast gett symtom ändå och därför upptäckts ändå relativt snart (undantag infinna givetvis). Därför blir den sammanlagda nyttan i en större population måttlig och kanske inte värd insatsen. Ur ett personligt perspektiv kan det dock vara intressant och för vissa individer motivationshöjande för att göra insatser för hälsan om är nyttiga.

Vilka piller äter ni?
Det var lite överaskande. Jag har lite dåligt samvete...men många 50+ med mig har iofs massor med symptom på massor av saker så det handlar väl att låta ett proffs sortera eländet

Vilka piller äter ni?
Utan att starta en större diskussion och utan att säga att det det alla gånger är helt meningslöst:

- äter man bra och rör på sig hyfsat och inte har någon bakomliggande känd sjukdom så upptäcks få oväntade medicinska tillstånd av större betydelse vid provtagning av friska och symtomfria individer (dvs ”hälsokontroll”). Och i de fall de ändå upptäcks så hade de snart oftast gett symtom ändå och därför upptäckts ändå relativt snart (undantag infinna givetvis). Därför blir den sammanlagda nyttan i en större population måttlig och kanske inte värd insatsen. Ur ett personligt perspektiv kan det dock vara intressant och för vissa individer motivationshöjande för att göra insatser för hälsan om är nyttiga.
Gör lite löpande hälsokontroller genom jobbet, mest kopplat till olika spårbehörigheter. Ju äldre desto oftare.
Vid den senaste innan jul fick jag svaret på det jag trodde var gubbpinkning på nätterna och allmän hösttrötthet.
Diabetes 2, så det blev till att äta piller och sluta med torsdagspannkakor med kolasås, sylt, grädde och kanderade nötter.
Så lite nytta har kontrollerna för oss surgubbar som inte vill kännas vid att vi börjar bli äldre. 🤮

Vilka piller äter ni?
Gör lite löpande hälsokontroller genom jobbet, mest kopplat till olika spårbehörigheter. Ju äldre desto oftare.
Vid den senaste innan jul fick jag svaret på det jag trodde var gubbpinkning på nätterna och allmän hösttrötthet.
Diabetes 2, så det blev till att äta piller och sluta med torsdagspannkakor med kolasås, sylt, grädde och kanderade nötter.
Så lite nytta har kontrollerna för oss surgubbar som inte vill kännas vid att vi börjar bli äldre. 🤮
Med Lejons logik skulle du märkt problemen förr eller senare ändå, frågan är väl hur mycket senare...

Vilka piller äter ni?
Med Lejons logik skulle du märkt problemen förr eller senare ändå, frågan är väl hur mycket senare...
Han märkte ju symtomen/problemen innan kontrollen så då var det ju väldigt rimligt att utreda detta oavsett om man kallar utredningen ”hälsokontroll” eller inte.
Sen finns det ju människor som väljer att vänta 1-2-3 år tills ”hälsokontrollen” skall ske istället för att söka vård för tydliga symtom direkt. I dessa fall gör ju hälsokontrollen eventuellt att sjukdomen upptäcks senare än annars.
Jaja, det är inte helt enkelt detta….

Vilka piller äter ni?
Det var väl inget bra - pannkakor, kolasås och grädde är ju mycket godare än piller!

Vilka piller äter ni?
Så hypokondriker som springer till läkare i tid och otid bör inte delta i hälsokontroller medan prokastinerande idioter som inte går till läkaren förrän benen trillat av bör släpas dit med tvång?

Och innan någon går igång på den raljerande tonen så är den skämtsam. Jag räknar f.ö. mig själv, i alla fall i vissa avseenden, till grupp två.

Vilka piller äter ni?
Så hypokondriker som springer till läkare i tid och otid bör inte delta i hälsokontroller medan prokastinerande idioter som inte går till läkaren förrän benen trillat av bör släpas dit med tvång?

Och innan någon går igång på den raljerande tonen så är den skämtsam. Jag räknar f.ö. mig själv, i alla fall i vissa avseenden, till grupp två.
Det finns en logik i ditt resonemang som jag gillar! Tror dock metoden är svår att implementera i verkligheten.

Vilka piller äter ni?

Ja, det täcker ju in mig också så det verkar som en säker metod

Vilka piller äter ni?
Utan ironi är det nog faktiskt två grupper som ibland riskerar att diagnosticeras lite sent. I det ena fallet av naturliga skäl, i det andra fallet för att en patient som sökt en massa gånger för väldigt milda symtom faktiskt riskerar att inte tas riktigt på allvar den gången hen är mer allvarligt sjuk.

Vilka piller äter ni?
Intressant samtalsämne ändå trots att det blev OT. Orsaken till jag överhuvudtaget nämnde hälsoundersökning här var väl hur man nu ska få reda på om man har någon typ av vitaminbrist eller dylikt (dvs resultat från blodanalys).

Vet två/personer fall på jobbet när de blivit hjälpta av hälsoundersökningarna på Sophia hemmet, en gång hjärtproblematik, en annan gång prostata.

Även jag dock men det var ju inget allvarligt, tvärtom, ett klassiskt ljumskbråck (som ju är otroligt vanligt att vi män får någon gång i livet). Problemet i mitt fall var att vårdcentralen inte lyckades ställa rätt diagnos för ca 1 1/2 år sedan, de trodde mera att det var en "harmlös lymfkörtel" eller dylikt trots flera undersökningar och gav mig grönt ljus för att fortsätta livet. (Jag frågade läkaren själv flera ggr om det inte var ett vanligt ljumskbråck.) Nu på min hälsokontroll i september gjorde läkaren en diagnos på ca 30 sekunder att jag hade ljumskbråck och koordinerade fram operationstid inom ett par månader etc, väldigt smidigt. (Han tyckte det var extremt konstigt att vårdcentralen missat och jag också, jag har nu bytt vårdcentral.)

Dels kanske kvalitén på olika hälsokontroller kan variera (för den jag går på är det först kontroll/blodprov etc och sedan möte med läkare, inte vid samma tillfälle) men sedan är det väl så (om man nu inte går på hälsokontroller) att man upptäcker eventuella problem med sin kropp förr eller senare ändå som Lejon skrev och då kryper man iväg till vårdcentralen.

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Intressant samtalsämne ändå trots att det blev OT. Orsaken till jag överhuvudtaget nämnde hälsoundersökning här var väl hur man nu ska få reda på om man har någon typ av vitaminbrist eller dylikt (dvs resultat från blodanalys).

Vet två/personer fall på jobbet när de blivit hjälpta av hälsoundersökningarna på Sophia hemmet, en gång hjärtproblematik, en annan gång prostata.

Även jag dock men det var ju inget allvarligt, tvärtom, ett klassiskt ljumskbråck (som ju är otroligt vanligt att vi män får någon gång i livet). Problemet i mitt fall var att vårdcentralen inte lyckades ställa rätt diagnos för ca 1 1/2 år sedan, de trodde mera att det var en "harmlös lymfkörtel" eller dylikt trots flera undersökningar och gav mig grönt ljus för att fortsätta livet. (Jag frågade läkaren själv flera ggr om det inte var ett vanligt ljumskbråck.) Nu på min hälsokontroll i september gjorde läkaren en diagnos på ca 30 sekunder att jag hade ljumskbråck och koordinerade fram operationstid inom ett par månader etc, väldigt smidigt. (Han tyckte det var extremt konstigt att vårdcentralen missat och jag också, jag har nu bytt vårdcentral.)

Dels kanske kvalitén på olika hälsokontroller kan variera (för den jag går på är det först kontroll/blodprov etc och sedan möte med läkare, inte vid samma tillfälle) men sedan är det väl så (om man nu inte går på hälsokontroller) att man upptäcker eventuella problem med sin kropp förr eller senare ändå som Lejon skrev och då kryper man iväg till vårdcentralen.
Jag har jobbat både med lagstadgade hälsokontroller för vissa yrkesgrupper och även med hälsokontroller av frivillig karaktär i form av företagshälsovårdsläkare. Det händer definitivt att man upptäcker tecken på sjukdom som bör behandlas/utredas på dessa. Så jag vill absolut inte såga hela fenomenet, men, som sagt, den samhällsekonomiska nyttan är lite mer osäker på det stora hela brukar många analyser visa.

Det skulle det garanterat bli en väldigt politisk diskussion om man tog upp det faktum att många arbetsgivare betalar för företagshälsovård och sjukförsäkringar när man samtidigt betalar diverse skatter och avgifter som egentligen utlovas skall vara tillräckliga för en fullgod sjukvård. Så det ska jag inte ta upp på det här forumet :-)

Vilka piller äter ni?
Jag har jobbat både med lagstadgade hälsokontroller för vissa yrkesgrupper och även med hälsokontroller av frivillig karaktär i form av företagshälsovårdsläkare. Det händer definitivt att man upptäcker tecken på sjukdom som bör behandlas/utredas på dessa. Så jag vill absolut inte såga hela fenomenet, men, som sagt, den samhällsekonomiska nyttan är lite mer osäker på det stora hela brukar många analyser visa.

Det skulle det garanterat bli en väldigt politisk diskussion om man tog upp det faktum att många arbetsgivare betalar för företagshälsovård och sjukförsäkringar när man samtidigt betalar diverse skatter och avgifter som egentligen utlovas skall vara tillräckliga för en fullgod sjukvård. Så det ska jag inte ta upp på det här forumet :-)

Nja, det finns sjukförsäkringar som gör att man går före i kön vid behov av operation, om jag förstått det rätt.
Nu balanserar vi på kanten till politikavgrunden, så jag lägger ingen värdering i det, bara konstaterar.

Vilka piller äter ni?
Nja, det finns sjukförsäkringar som gör att man går före i kön vid behov av operation, om jag förstått det rätt.
Nu balanserar vi på kanten till politikavgrunden, så jag lägger ingen värdering i det, bara konstaterar.
Det kan trixas förbi köer på olika sätt med kontakter eller remisser från ”rätt” instans ja. Sitter ju en människa och bedömer remisser och prioriterar dem ganska fritt i praktiken. Tror dock inte det problemet skulle försvinna om det ej fanns privata sjukförsäkringar. (Jag tror jag lämnar detta nu även om jag drog igång denna ytterst politiknära diskussion.)

Vilka piller äter ni?
App app, inte lämna innan du svarat på @MrSthlm's fråga:
Den frågan kom nog lite i efterhand tror jag, annars missade jag den. Men det tråkiga svaret är väl ”ät fet fisk”. Men annars tror jag omega 3 är ett rimligt tillskott för många trots ”normal” kost. En del studier har ju visat det, de mest spektakulära resultaten (kom tex en stor och till synes välgjord studie för några år sen som visade jättestora minskningar i hjärtinfarkter) verkar dock vara svåra att replikera för andra är mitt intryck.…

Vilka piller äter ni?
Den frågan kom nog lite i efterhand tror jag, annars missade jag den. Men det tråkiga svaret är väl ”ät fet fisk”. Men annars tror jag omega 3 är ett rimligt tillskott för många trots ”normal” kost. En del studier har ju visat det, de mest spektakulära resultaten (kom tex en stor och till synes välgjord studie för några år sen som visade jättestora minskningar i hjärtinfarkter) verkar dock vara svåra att replikera för andra är mitt intryck.…
Nötkött innehåller mer omega 😁

Vilka piller äter ni?
Det kan trixas förbi köer på olika sätt med kontakter eller remisser från ”rätt” instans ja. Sitter ju en människa och bedömer remisser och prioriterar dem ganska fritt i praktiken. Tror dock inte det problemet skulle försvinna om det ej fanns privata sjukförsäkringar. (Jag tror jag lämnar detta nu även om jag drog igång denna ytterst politiknära diskussion.)
Eftersom jag är av den tärande delen i sjukförsäkringsdjungeln och faktiskt har lite synpunkter som inte är politik så tycker jag.....
Att absoluta merparten av all försäkringsvård (om inte all, dålig koll) sker av privata vårdgivare som normalt inte behandlar kommunala eller regionpassienter och i de fall dom gör så är regionen som vilken annan patient som helst åt den vårdsökande.

Den generella bilden att man tar någon annans plats tycker jag i huvudsak är fel.

Vilka piller äter ni?
Eftersom jag är av den tärande delen i sjukförsäkringsdjungeln och faktiskt har lite synpunkter som inte är politik så tycker jag.....
Att absoluta merparten av all försäkringsvård (om inte all, dålig koll) sker av privata vårdgivare som normalt inte behandlar kommunala eller regionpassienter och i de fall dom gör så är regionen som vilken annan patient som helst åt den vårdsökande.

Den generella bilden att man tar någon annans plats tycker jag i huvudsak är fel.
Det beror ju på vilken politisk synvinkel man har…

Vilka piller äter ni?
Åt mycket fick som ung på Gotland. Morfar fiskade ål, torsk och flundra ffa. Lax abborre och havsöring fastnade i nätet bland. En gång i veckan, kom en snubbe på packmoped direkt från hamnen och sålde färsk fisk hemma på gatan. Pilkade torsk många ggr på 70-talet, rekordet var 7 kg. Här får pappa en liten torsk nån gång tidigt 60. Äter sällan fisk, lite grillad lax på sommaren, varmrökt lax och stekt strömming nån gång.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 19.56.28.png

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Vad säger Agnes Wold om nyttan av Omega-3? Hon är ju expert på allt, precis allt!
Allt? Kan hon hjälpa mig med min knakande cykel?

Lite mer OnT:

Vilka piller äter ni?
Åt mycket fick som ung på Gotland. Morfar fiskade ål, torsk och flundra ffa. Lax abborre och havsöring fastnade i nätet bland. En gång i veckan, kom en snubbe på packmoped direkt från hamnen och sålde färsk fisk hemma på gatan. Pilkade torsk många ggr på 70-talet, rekordet var 7 kg. Här får pappa en liten torsk nån gång tidigt 60. Äter sällan fisk, lite grillad lax på sommaren och stekt strömming nån gång.
Visa bilaga 747696
Jag äter fisk minst 3-4 ggr i veckan, vi har ju bra fiskrestauranger i Uppsala. Lunchen hos Uppströms fisk är alltid kanon👍

Vilka piller äter ni?
Jag äter fisk minst 3-4 ggr i veckan, vi har ju bra fiskrestauranger i Uppsala. Lunchen hos Uppströms fisk är alltid kanon👍
När jag jobbade på Bangårdsgatan 2002-2010 så blev det ofta indiskt, mest fisk och lamm flera gånger i veckan. Var stammis på Indian kitchen under många år.

Vilka piller äter ni?
Gissar att farbror doktorn är så tråkig att han inte menar fish n chips när han menar fet fisk.
Men det går nog bra ändå. 😘

Vilka piller äter ni?
...

Tycker det är lite olika bud om D-vitamin. I ett tidigare inlägg skrev jag om att mjölk, fil och yoghurt berikas med vitamin D, även om jag var lite raljerande så är det ju så.

Om nu experterna anser att det inte ger någon effekt på friska människor, varför är det då t.o.m. lagkrav på att berika med D-vitamin (med högst 3 procent fetthalt).

Jag har lite svårt för tvärsäkra påståenden, även från experter. I verkligheten så tror jag inte det är on/off, det är en "gråzon" mellan att vissa behöver tillskott till de som inte behöver det alls, även om det alltså inte behövs i de flesta fall.

Var någon tidigare i tråden som fått förskrivet såna där multivitamin-tabletter (fritt ur minnet) p.g.a. att tarmen har svårt att ta upp vitaminer (och mineraler?). Jag undrar ju lite om det är så svart eller vitt, antingen har du perfekt upptag eller dåligt så du skall ta extra vitaminer, ingen skala där?

Sen håller jag fullt med om att det knapras/dricks väldigt mycket tillskott helt i onödan. Har inte heller tron att nu, just nu, vet vi allt som någonsin behöver vetas om hur kroppen fungerar.

Vilka piller äter ni?
Tycker det är lite olika bud om D-vitamin. I ett tidigare inlägg skrev jag om att mjölk, fil och yoghurt berikas med vitamin D, även om jag var lite raljerande så är det ju så.

Om nu experterna anser att det inte ger någon effekt på friska människor, varför är det då t.o.m. lagkrav på att berika med D-vitamin (med högst 3 procent fetthalt).

Jag har lite svårt för tvärsäkra påståenden, även från experter. I verkligheten så tror jag inte det är on/off, det är en "gråzon" mellan att vissa behöver tillskott till de som inte behöver det alls, även om det alltså inte behövs i de flesta fall.

Var någon tidigare i tråden som fått förskrivet såna där multivitamin-tabletter (fritt ur minnet) p.g.a. att tarmen har svårt att ta upp vitaminer (och mineraler?). Jag undrar ju lite om det är så svart eller vitt, antingen har du perfekt upptag eller dåligt så du skall ta extra vitaminer, ingen skala där?

Sen håller jag fullt med om att det knapras/dricks väldigt mycket tillskott helt i onödan. Har inte heller tron att nu, just nu, vet vi allt som någonsin behöver vetas om hur kroppen fungerar.
Har ingen aning om i vilken mån det behövs, men det sas väl i videon att om man inte äter kött, fisk eller mejeriprodukter så bör man ta piller. Om mejeriprodukterna är berikade kanske det är just det som gör att om man äter/dricker sådana och de är berikade så behöver man inte pillren. Om de inte varit berikade hade det kanske krävts piller även om man ätit/druckit sådana produkter.

Edit: Säger inte att det är så, för jag vet inte. Men känns som en logiskt möjlig förklaring.

Vilka piller äter ni?
Fick syn på en artikeln från nov. 2024 ang anemi.

Andra orsaker till anemi är mag–tarmblödning, inflammatoriska sjukdomar, njursjukdom, Helicobacter pylori-infektion, celiaki eller brist på B12 eller folsyra. Mekanisk hemolys och ökad utsöndring av järn via svett, urin och mag–tarmkanalen är ovanliga orsaker till anemi.

Svettas ju som attan minst fyra timmar i veckan på motionscykeln eller ännu mer utomhus vid längre träning. Känt mig lite rött på sistone. Hittade frugans ett gammalt kosttillskott som gått ut. Måste testa några veckor och se om det gör skillnad.

Skärmavbild 2025-01-14 kl. 21.01.03.png

Vilka piller äter ni?
"pekar i stället på riskerna med överdosering:

– Då ökar kalciumhalten i blodet och det kan leda till problem för njurarna och hjärtat och andra allvarligare komplikationer.
"

Vilka piller äter ni?
Fick syn på en artikeln från nov. 2024 ang anemi.

Andra orsaker till anemi är mag–tarmblödning, inflammatoriska sjukdomar, njursjukdom, Helicobacter pylori-infektion, celiaki eller brist på B12 eller folsyra. Mekanisk hemolys och ökad utsöndring av järn via svett, urin och mag–tarmkanalen är ovanliga orsaker till anemi.

Svettas ju som attan minst fyra timmar i veckan på motionscykeln eller ännu mer utomhus vid längre träning. Känt mig lite rött på sistone. Hittade frugans ett gammalt kosttillskott som gått ut. Måste testa några veckor och se om det gör skillnad.

Visa bilaga 747703
Ja, det gäller att tvärvända 180 grader med jämna mellanrum så slipper man stå för sina åsikter 😉

Vilka piller äter ni?
Jag har aldrig sett en studie som bevisat att just fish n chips-fisken skulle vara sämre än andra feta fiskar. Kör på!
Inte heller fritering med rapsolja. https://skebygardar.se/artiklar/fritera-i-rapsolja/

Uppvärmning gör att kolhydrater i form av stärkelse lättare tas upp i kroppen eftersom så kalladresistent stärkelse tillgängliggörs. Tillagning med värme ökar också tillgängligheten av proteingenom att aminosyrorna frigörs. Fett oxideras vid upphettning, och många olika så kalladeoxidationsprodukter bildas. Vegetabiliska oljor med hög andel omättade fettsyror påverkas, men såmarginellt att det näringsmässigt ändå går bra att använda till exempel rapsolja eller olivolja vidstekning.

Vilka piller äter ni?
Japp. Blev bara lite nojig, kanske i onödan, vi får se. Kände inte till det där med att svettas ut järn. Järn/blodsmak i munnen har jag haft vid hård löpträning för 40 år sedan.
Fast det krävs nog mycket för att man ska få järnbrist pga svettning. Man svettas ung. 1-2 liter beroende på temperatur per timme vid hård träning. Vet inte om man svettas lika mkt i en bastu som vid fysisk ansträngning.

"Förlusterna av järn i helkroppscellfri svett bestämdes hos elva friska män. En ny experimentell design användes med en mycket noggrann rengöring av huden och upprepade på varandra följande provtagningsperioder av svett i en bastu. Syftet var att uppnå ett jämnt tillstånd av svettjärnsförluster med minimal påverkan från järn som härstammar från desquamerade celler och järn som förorenar huden. Ett steady state uppnåddes under den tredje bastuperioden (andra svettprovtagningsperioden). Järnförlusten var direkt relaterad till den förlorade svettvolymen och uppgick till 22,5 µg järn/1 svett. Fynden indikerar att järn är en fysiologisk beståndsdel i svett och härrör inte bara från föroreningar. Nuvarande resultat antyder att variationer i mängden förlorad svett endast kommer att ha en marginell effekt på variationen i kroppens totala järnförluster"

Senast ändrad:
Vilka piller äter ni?
Enligt läkartidningen, räcker årlig screening av anemi för elitidrottare(vanliga dödliga efter symtom)
Kvinnliga elitidrottare bör screenas årligen avseende blod- och järnstatus, minst innefattande Hb, S-Fe, TIBC, T-sat och S-ferritin. Även manliga idrottare bör kontrollera hemoglobinvärdet regelbundet, men med glesare intervall än kvinnor.

Som nämnts tidigare har vissa idrotter större risk för anemi än andra, t.ex., distanslöpning

Tillbaka
Topp