[OT] Hur många semlor har du käkat idag-tråden

Saffransbulle är tillräckligt när för att jag ska kalla det för semla.
Öppnar säsongen med tre

Bilagor

• IMG_20241207_114702.jpg
    IMG_20241207_114702.jpg
    349.4 KB · Besök: 51
Allt jag äter är semlor

Har en plattsemla i ugnen. Gjorde degen lätt saltad och söt och med vatten istället för med smör och mjölk. Bytte ut mandelmassan mot vitlöksolja och tomatsås och grädden mot buffelmozzarella och basilika

Nu har det väl ändå gått för långt, Maxi har redan börjat sälja semlefyllning! Usch!

20250110_000337~2.JPG

Den hade nästlat sig in bland dom andra varorna, och vad jag förstått går det inte att använda det till något annat, men med lite nybryggt kaffe ska man nog få ner det.

20250110_103722~2.JPG

Ingen!
Semla äter man 1st på fettisdagen, thats it.

Håller helt med! Men råkade ju av misstag få med mig en burk semlefyllning hem för några dagar sedan. Blev då tvungen att baka semmelbullar, receptet var oturligt nog på hela 28 bullar, p.g.a. det tvingades jag köpa 3 burkar semlefyllning till så det skall räcka till alla bullarna. Har jag otur så blir det lite semlefyllning över så jag måste baka en ny omgång semlebullar, och då måste jag...

Vet inte hur ska jag komma ur det, förstår hur Sisyfos kände sig.

Håller helt med! Men råkade ju av misstag få med mig en burk semlefyllning hem för några dagar sedan. Blev då tvungen att baka semmelbullar, receptet var oturligt nog på hela 28 bullar, p.g.a. det tvingades jag köpa 3 burkar semlefyllning till så det skall räcka till alla bullarna. Har jag otur så blir det lite semlefyllning över så jag måste baka en ny omgång semlebullar, och då måste jag...

Vet inte hur ska jag komma ur det, förstår hur Sisyfos kände sig.
Lösningen
Gör en jättesemmelbulle.
Ta all fyllning i den.
Komplettera med 3 liter grädde.
Ät tills du fått i dig hela semlan.

Efter det kommer du ALDRIG att vilja se en semla i hela ditt återstående liv. Och den sisyfoska förbannelsen är bruten.

Lösningen
Gör en jättesemmelbulle.
Ta all fyllning i den.
Komplettera med 3 liter grädde.
Ät tills du fått i dig hela semlan.

Efter det kommer du ALDRIG att vilja se en semla i hela ditt återstående liv. Och den sisyfoska förbannelsen är bruten.

Tjena!

Alltså, riktigt så stor har jag inte provat, men jag har knäckt en åttabitars semletårta själv..
Då var det fortfarande en baggis att dra två semlor till eftermiddagsfikat dagen efter.

Tjena!

Alltså, riktigt så stor har jag inte provat, men jag har knäckt en åttabitars semletårta själv..
Då var det fortfarande en baggis att dra två semlor till eftermiddagsfikat dagen efter.
Nu var ju min tanke att man skulle ta receptet för 28 bullar och göra en jättesemla av den degen. Kompletterat med tre liter grädde tror (och hoppas!) jag även du skulle få spykänslor en bra bit innan hela monstersemlan inmundigats.

Dagens första.
Läste någon artikel om att det finns ett troligt samband mellan högt kaloriintag och fetma. Nu ska man ju inte tro allt man läser på internet men ska försöka hålla det till max 3 semlor idag, just in case.

Visa bilaga 748294
Ligger man på 3 semlor per dag behöver man nog antingen ha en hel del fysisk aktivitet eller äta tämligen måttligt i övrigt om man inte ska få plus på energikontot.

Två till tre timmars halvhård konditionsträning förbrukar tre semlor.
Som sagt, en hel del fysisk aktivitet. Naturligtvis inte omöjligt, men jag skulle gissa att snittet per dag även bland happyiter ligger under två timmar/dag, d.v.s. under 700 timmar/år. Och 3 timmar per dag är ju nästan 1100 timmar/år och det är det garanterat rätt få happyiter som kommer upp i.

Som sagt, en hel del fysisk aktivitet. Naturligtvis inte omöjligt, men jag skulle gissa att snittet per dag även bland happyiter ligger under två timmar/dag, d.v.s. under 700 timmar/år. Och 3 timmar per dag är ju nästan 1100 timmar/år och det är det garanterat rätt få happyiter som kommer upp i.
Vi orkar inte det på grund av att vi de flesta dagar äter tre semlor för lite.

Tjena!

Eftersom en del blir skitsura om man äter semlor annat än på Fettisdagen (@Dan C )
så äter jag inte semlor innan eller efter.
Men det är andra dagen på raken jag klämmer en sån här. Imorgon blir det med blåbär istället för hallon.

Visa bilaga 750053
Rätt inställning.
Man kan även äta hetvägg alla andra dagar så länge man sparar semlan till fettis-dagen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp