Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vurpa på svartis i en rondell på ditvägen (skrapsår + blåmärke) och på hemvägen pricka jag en spik med bakdäcket.
Kastade in handduken och ringde frugan som kom med skambilen.

🥴

Bilagor

• PXL_20250121_142719866.webp
    PXL_20250121_142719866.webp
    532.2 KB · Besök: 57
Varning för gnäll och Stockholms tjat mao hoppa över om det inte vill läsa om detta.

Jag bor i innerstaden och cyklar/pendlar söder ut dvs i mötande färdriktning jämfört med majoriteten av alla andra cyklister. På en sträcka av någon km behövde jag veja för mötande cyklister 3-4 ggr som pga omkörning befann sig i mitt körfält. Samtliga verkade vara året-runt pendlare med ordentliga lampor reflexvästaer etc dock med el-cykel. Flera av omkörningarna var dessutom i kurvor där man inte har sikt igenom kurvan mao man har ingen aning om man kommer möta någon. Snälla kan ni hålla er i ert körfält och om du behöver använda mötande körbana kolla då att det är fritt innan du börjar köra om.
Tyvärr har du rätt. Tror det handlar om massa, momentum och acceleration. Dvs tungt ekipage, tar tid att bromsa in och rätt segt acc i uppförsbacke så optimeringen blir helt fucked up i jämförelse med en icke el

När jag skulle öka ljusstyrkan några snäpp inför ett mörkare parti, insåg jag att jag hade kört framlampan i stealth mode i flera kilometer. Skämdes lite!

Senast ändrad:
Varning för gnäll och Stockholms tjat mao hoppa över om det inte vill läsa om detta.

Jag bor i innerstaden och cyklar/pendlar söder ut dvs i mötande färdriktning jämfört med majoriteten av alla andra cyklister. På en sträcka av någon km behövde jag veja för mötande cyklister 3-4 ggr som pga omkörning befann sig i mitt körfält. Samtliga verkade vara året-runt pendlare med ordentliga lampor reflexvästaer etc dock med el-cykel. Flera av omkörningarna var dessutom i kurvor där man inte har sikt igenom kurvan mao man har ingen aning om man kommer möta någon. Snälla kan ni hålla er i ert körfält och om du behöver använda mötande körbana kolla då att det är fritt innan du börjar köra om.
Dåliga omkörningar är standard i sthlmspendlingen tyvärr, förvånad att det inte smäller mer

Bytte till framhjulet med sommardäck av tekniska skäl i morse. Oj vad mycket lättare det rullade! Nu kommer det att ta emot att byta tillbaka när vinterhjulet är fixat.

Senast ändrad:
Bytte till framhjulet med sommardäck av tekniska skäl i morse. Oj vad mycket lättare det rullade! Nu kommer det att ta emot att byta tillbaka när vinterhjulet är fixat.
Ja tar en tid att ställa om för farten. Jag brukar försöka köra på puls och skita i hastigheten helt. Och då blir ända skillnaden att jag får jag längre träningspass på pendlingen på vintern, och mer träning är bättre iaf för mig.

Det där låter helt sjukt, alla i cyklistbubblan på facebook är ju överens om att man ser alla även utan reflexer. Övrigt så är reflexkampanjer victim blaming och alla bilförare borde skjutas typ
haha ja jag är också med i den gruppen. man blir rätt trött.

Veckans hjälte, @Berk räddade mig från ett öde värre än döden när jag glömde mina cykelskor i Bollnäs i går. Tänk att behöva pendla tre dagar i Sthlm med bil, eller ännu värre; med tunnelbana. Nu stannade det vid en dag.

Visa bilaga 749046
Trevligt! PS jag skrollar utan brillor, tänkte kort vad är det där ? en märklig ramväska? innan jag såg det var en bil
😆

Det där låter helt sjukt, alla i cyklistbubblan på facebook är ju överens om att man ser alla även utan reflexer. Övrigt så är reflexkampanjer victim blaming och alla bilförare borde skjutas typ
Förutom att det där är bullshit. Det är konsensus att cykeln ska vara riktigt utrustad, det betyder reflexer, och lampor när det är mörkt.
Att cyklister ska behöva klä sig som julgranar argumenteras emot, men det är långt ifrån samma sak.
Det finns helt klart folk i gruppen som är väldigt bilistfientliga men de flesta är mer inne på att bilister ska följa reglerna som alla andra, i detta fall att vara beredda på oförsedda händelser där sådana kan förväntas, som barn, rådjur och cyklister.
Och folk blir upprörda när exempel ges på när andra utrycker hat mot cyklister.

Lagen borde kräva reflexband runt anklarna istället för på cykeln. Typ 10 ggr mer effektivt när de sitter placerade lågt och rör sig upp och ner.

Sydde på reflexband på ryggsäcken igår.

Inte riktigt julgran än, men nära.

Händelselöst. Men gick iaf endast 2 minuter långsammare än på sommaren med samma motvind. Även om det kändes som att trampa genom lera. Pumpade upp dubbdäcken till 5 bar igår kväll, gjorde inte den skillnaden jag hoppades på, det kändes lika trögt som med 3 bar.

Veckans hjälte, @Berk räddade mig från ett öde värre än döden när jag glömde mina cykelskor i Bollnäs i går. Tänk att behöva pendla tre dagar i Sthlm med bil, eller ännu värre; med tunnelbana. Nu stannade det vid en dag.

Visa bilaga 749046

Bra att de kommer till användning!

Jag undrade nu hur gammal skorna är. Jag, och min fru, minns att vi köpte de innnan vi flyttade till Sverige, som skulle betyda 2008 eller tidigare. Men på nätet hittar jag modellen inte tidigare än 2011. Konstigt ...

Undrade också varför jag inte använde de längre. Direkta anledning var att en (oanvänd) gänga var lös och kankse en skruv satt fast. Men riktiga anledningar måste vara att alla mina skor från den tiden var för smala för mina ankafötter. Nyare modeller, åtminstone av Specialized, är lite bredare fram.

EDIT: hittar nu Defroster från 2008. Då hade vi rätt att vi köpte skorna i Tyskland och är de minst 16 år gammal (och BikeRadar var mycket sent med reviewen).

Senast ändrad:
Förutom att det där är bullshit. Det är konsensus att cykeln ska vara riktigt utrustad, det betyder reflexer, och lampor när det är mörkt.
Att cyklister ska behöva klä sig som julgranar argumenteras emot, men det är långt ifrån samma sak.
Det finns helt klart folk i gruppen som är väldigt bilistfientliga men de flesta är mer inne på att bilister ska följa reglerna som alla andra, i detta fall att vara beredda på oförsedda händelser där sådana kan förväntas, som barn, rådjur och cyklister.
Och folk blir upprörda när exempel ges på när andra utrycker hat mot cyklister.
Jag håller inte med. Så fort det finns en kompanj om att det är bra att ha reflex i mörkret så går gruppen i spinn. Då har det (oftast) inte ens handlat om cyklister utan att det är bra att ha reflex när man rör sig i trafik öht.

+1 grad, snöblandat regn och allmänt snusk här i Göteborg. Mina skalbyxor funkade bra men det var en glipa mellan byxorna och kängorna så nör jag kom fram till jobbet hade vatten börjat rinna ner i skorna via byxorna. Dessutom tutade en taxichaffis argt på mig efter att jag inte lämnade företräde i en rondell. Observera att det var jag som var inne i rondellen och han som ville in. 🫠

Snopet, men jag märkte plötsligt att min cykellampa var borta. Den måste ha fallit av på vägen. Visserligen någorlunda stark, men den var mer en ficklampa med fäste för styre. Ändå förhållandevis dyr, runt 400:-. Jag som redan har beställt en rhl3000 var tvungen att stanna på Jula och köpa en riktig skitlampa för 129:- 🤬
För övrigt var det en trevlig, lätt regnig morgonpendling. Rätt många cyklister utan belysning.

Snopet, men jag märkte plötsligt att min cykellampa var borta. Den måste ha fallit av på vägen. Visserligen någorlunda stark, men den var mer en ficklampa med fäste för styre. Ändå förhållandevis dyr, runt 400:-. Jag som redan har beställt en rhl3000 var tvungen att stanna på Jula och köpa en riktig skitlampa för 129:- 🤬
För övrigt var det en trevlig, lätt regnig morgonpendling. Rätt många cyklister utan belysning.
Den där lampan ser intressant ut, har någon kört den?

Tillbaka
Topp