[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Vem har störst chans att komma till Valhalla, den som sålt Teslan i protest eller den som aldrig ägt någon?

Att det är många som inte vill köpa ny Tesla så länge Musk är VD oavsett partitillhörighet är nog inget långskott. Men att sälja en bil man redan köpt är väl mer tveksamt, vad är nyttan med det?

Att det är många som inte vill köpa ny Tesla så länge Musk är VD oavsett partitillhörighet är nog inget långskott. Men att sälja en bil man redan köpt är väl mer tveksamt, vad är nyttan med det?

Man vill visa sig för grannar och arbetskamrater att man är en god medborgare.

För varje år som går blir jag alltmer obrydd om vad folk tycker och tänker om mig. Men andra vågar inte riktigt släppa det där.

Nu har vi fått ansikten på ängsligheten också 😁

Hur påverkar det där Elon? Bilen kommer att rulla vidare och generera pengar till Tesla i form av service, reservdelar, tillbehör och laddning, oavsett om det är han eller någon annan som kör.

Hade han menat allvar så hade han skrotat bilen.

Hur påverkar det där Elon? Bilen kommer att rulla vidare och generera pengar till Tesla i form av service, reservdelar, tillbehör och laddning, oavsett om det är han eller någon annan som kör.

Det handlar om att godhetssignalera. Att man har ”rätt värdegrund”. Naturligtvis kontaktas lokalblaskan också så att ”alla” ska få veta.

Nja, i teorin påverkas så klart beg priserna vilket i sin tur påverkar nyförsäljningen. Det blir säkert toppen men om värdet går som för twitter så får det så klart konsekvenser.

Själva nyttan var väl att det resulterade i en tidningsartikel som säkerligen inte bara diskuteras här…

Man vill visa sig för grannar och arbetskamrater att man är en god medborgare.

För varje år som går blir jag alltmer obrydd om vad folk tycker och tänker om mig. Men andra vågar inte riktigt släppa det där.
Men du hade ju kollat upp honom? Karln är professionell opinionsbildare, det här är bara en del av hans yrkesutövning.

Sen är det väl mest fack-konsulter och politiker som har råd att sälja sin Tesla i förtid och realisera en rejält högre värdeminskning än planerat bara för att visa en poäng.

Personligen är jag, just nu, neutral till en värdeminskning på MY. Min grundtanke är att köpa loss bilen när leasing perioden är över. Eftersom jag har en kostnadsneutral personalbil, så kan jag köpa loss den till marknadsvärde när det är dags. Så i det scenariot är inte en värdeökning bra.

Personligen är jag, just nu, neutral till en värdeminskning på MY. Min grundtanke är att köpa loss bilen när leasing perioden är över. Eftersom jag har en kostnadsneutral personalbil, så kan jag köpa loss den till marknadsvärde när det är dags. Så i det scenariot är inte en värdeökning bra.
Du vill ha så lågt värde som möjligt helt enkelt. Go Musk 😆

Han skickade väl ut en rikstäckande pressrelease. Bara lokalblaskan på Värmdö nappade. 😄
Nåt jag skall prova om två år när jag lämnar tillbaka min Audi. En pressrelease om Audis historia och varför jag måste sälja den för att visa solidaritet med de som drabbats.
Att jag vetat det hela tiden, precis som han visste när han köpte sin Tesla att Musk är galen, verkar inte ha med saken att göra?

Nu är det ju redan sagt, men han vill ju endast plocka PK-poäng.

Som landet ligger kan du ju inte ha rätt värdegrund i en Tesla. Det är ju som att sitta med en MAGA-keps på en F!-konferens..

Privatleasing, kombikupén. Kombin kostade 1000 spänn mer i månaden och för det fick man 17 liter (tror jag det var) större bagageutrymme.
”Det är ändå kombin alla kommer välja” sa säljaren. ”Den här (kombikupén som vi stod och tittade på) blev iskall när vi släppte kombin”.
Volymen på bagageutrymmet räknas från golvet upp till stolsryggarnas ovankant, dvs utrymmet i en kombi är alltid större än angivet värde. Sen så kan man alltid diskutera hur lämpligt det är att lasta stora mängder tunga saker som t.ex. ölflaskor i huvudhöjd.

Ang kvalitet på Tesla.
Tyskarna håller med
Plats 111 av 111 är ändå lite imponerande

Volymen på bagageutrymmet räknas från golvet upp till stolsryggarnas ovankant, dvs utrymmet i en kombi är alltid större än angivet värde. Sen så kan man alltid diskutera hur lämpligt det är att lasta stora mängder tunga saker som t.ex. ölflaskor i huvudhöjd.

Visst. Men i själva verket är den praktiska skillnaden mellan kombins och kombikupéns bagageutrymmen mycket liten, vilket bl.a. framgår här:

Visst. Men i själva verket är den praktiska skillnaden mellan kombins och kombikupéns bagageutrymmen mycket liten, vilket bl.a. framgår här:

En riktig kombi har rak bak, inte det där konstiga sluttande som alla har börjat med... (jag förstår att det troligen har med aerodynamik att göra)

Screenshot_20250127-123626.webp

Packar du ofta med överhäng? Annars är den där vertikala rutan rätt svår att nyttja eftersom du har en ganska tydlig tjocklek på själva bagageluckan. Se pedagogisk skiss.

1737978701612.webp

Och Björn Nyland som testar med banankartonger fick in 9 i vanliga ID.7 och 11 i Tourern. Ingen jätteskillnad, men ett par pjäxbagar kanske.

EDIT: även med fällt säte var det två mer i kombin (24 vs 26).

/Johan

Har faktiskt aldrig känt att det sluttande taket i Model Y begränsat lastmängden alls. Även fast det gör att bilen ser mycket mindre ut.

Har faktiskt aldrig känt att det sluttande taket i Model Y begränsat lastmängden alls. Även fast det gör att bilen ser mycket mindre ut.

Man får åtminstone tänka efter. Jag har fått möblera om några gånger för att något sticker upp.

Nu var det iofs längesedan jag kom fram till att jag måste ta av framhjulet på min mtb, så lite osäker på varför, förutom att det tar i rutan (men kanske hojen är för lång, eller varför jag inte har bakhjulet bak?) men i XC70 var det bara att kasta in hojen

Ang kvalitet på Tesla.

"Men det är allvarligt att problem med hjulupphängning och glapp i styrningen är så påtagliga på en bil som inte är äldre än Tesla Model 3. Det ser vi inte på andra bilar".

"Men det är allvarligt att problem med hjulupphängning och glapp i styrningen är så påtagliga på en bil som inte är äldre än Tesla Model 3. Det ser vi inte på andra bilar".
Fixar inte Musk det där med en mjukvaruuppdatering? 😆

Det är ju ett känt fel på tidiga 3/Y. Tesla byter övre länkärmar för 2500 nu på bilar utan garanti.

Fixar inte Musk det där med en mjukvaruuppdatering? 😆

Det är ju ett känt fel på tidiga 3/Y. Tesla byter övre länkärmar för 2500 nu på bilar utan garanti.
Men är de uppdaterade/förstärkta då? Eller är det själva hjulupphängningskonstruktionen det är fel på, så felet återkommer efter ytterligare några få år?

Som jämförelse har jag haft in min BMW på kontroll/renovering av hjulupphängning nyligen. De hade fria händer att byta allt som behövde bytas. Det slutade med att 4 av 8 länkarmar byttes bak, ingenting fram, varken länkarmar (4st) eller spindelleder. Då är den snart 16 år och har gått närmare 25.000 mil.

Det var ju hyvens av Müsk. Alla kunder sträcker ut handen och hyllar hans givmildhet.
Givmildhet med att betala sina advokater för att hota den som pratar om problemet.
Samtidigt, hos en mer seriös biltillverkare som också klantat sig:

Senast ändrad:
Apropå tesla, sålde precis av mina tre aktier som jag haft i det bolag pga Musk. Dom har gått bra, +70% det senaste halvåret, men känner att det känns otrevligt att äga en del av hans bolag och vad det står för, undra om det är fler småsparare som kommer att gör lika framöver?

Tillbaka
Topp