[Byggtråd] Att hålla på sina Principer

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Sober elegans. Det enda som stör mitt öga är styrlagerkopparnas inbördes position. Det hinns nog med före vårens ankomst. Eller låt det vara.
Håller med. Min styrlagerpress är trasig så jag fick knacka dem på plats. Ny är beställd. Hinns med! 😁

Rynkorna? Går i s f inte att göra något åt - återanvänd linda..
glitch får svara för sig om det är detta han menar, men en så supersnygg cykel förtjänar i mina ögon mer stiligt här.
Screenshot_20250129-164335223 (1).webp

I övrigt så fin en landsvägscykel blir. ⭐

glitch får svara för sig om det är detta han menar, men en så supersnygg cykel förtjänar i mina ögon mer stiligt här. Visa bilaga 749945
I övrigt så fin en landsvägscykel blir. ⭐
Aha! Förstår precis! Dessvärre var jag tvungen - ett bekymmer med läderlindor är att topplädret tenderar att släppa och rivas bort vid omlindning. Extra tråkigt blir det när lindan är färgad. Jag var tvungen att täcka det fula med tejpen. (Textiltejpen, I might add!)

Ska se om jag kan korta av lite grand - håller ändå aldrig där ju.. 😀

Senast redigerad av en moderator:
Men fortfarande lindad åt fel håll. 😋
Det där har jag aldrig riktigt förstått. Man sitter ju inte och drar och skruvar lindan mot sig, liksom. När jag någon gång håller uppe på styret kommer jag att luta mig fram och rotationen på händerna blir möjligen i cykelns riktning, alltså framåt.

Med det sagt har jag lindat åt olika håll på olika cyklar och aldrig märkt någon skillnad. Viktigast är
1. Att inte linda uppifrån och ned, för då fransar sig kanterna (gäller inte bomullslinda), och
2. att inte behöva sätta de där fåniga, lösa bitarna på baksidan hoodsen. Gör man en snygg ”wrap around” behövs inte de (förutom med bomullslinda, nästan omöjligt att undvika glapp på grund av för liten bredd).

Det där har jag aldrig riktigt förstått. Man sitter ju inte och drar och skruvar lindan mot sig, liksom. När jag någon gång håller uppe på styret kommer jag att luta mig fram och rotationen på händerna blir möjligen i cykelns riktning, alltså framåt.

Med det sagt har jag lindat åt olika håll på olika cyklar och aldrig märkt någon skillnad. Viktigast är
1. Att inte linda uppifrån och ned, för då fransar sig kanterna, och
2. att inte behöva sätta de där fåniga, lösa bitarna på baksidan hoodsen. Gör man en snygg ”wrap around” behövs inte de (förutom med bomullslinda, nästan omöjligt att undvika glapp på grund av för liten bredd).
Min erfarenhet är att det framförallt är nere i bocken jag har en tendens att vrida utåt då jag lägger mer vikt än jag borde på händerna. Uppe på styret ligger mer vikt på sadeln så där vrider jag inte lika mycket i lindan.

Man kan ju inte ha ett Garmin-brandat fäste till en Wahoo 😱
Jodå, om man behöver flera fästen till samma datamaskin. Otrohet är en dygd.

Seså, kom nu inte in och klaga utan att gilla bygget eller att lyfta något som du tycker blev bra. Det är oartigt och tyder på dålig uppfostran. Gäller även @Stumpy (och talande att hans klagomål är det enda du har gillamarkerat i tråden).

Det är helt rätt att komma med kritik, klarar man inte att ta sådan ska man inte starta en byggtråd, och jag uppskattar verkligen åsikter. Finns säkert en massa saker jag har gjort fel eller kunde ha gjort annorlunda. (@HåkanC har lärt mig att uppskatta korrekt längd på bromsvajerhölje, till exempel.) Men det här?

Nej tack.

Jävla fint bygge och inspirerande byggtråd (som vanligt). Tycker också att det är kul att se utvecklingen i material och teknik som du helt oblygt omfamnar!

Tack! Men observera: Jag fiskade inte efter komplimanger, är bara trött på dem som kritiserar utan att ens uppskatta ambitionen.

Förövrigt måste din och Håkanc:s bromance den mest oväntade i happyhistorien!
@HåkanC är grym. 😍

Teorin är att man vrider greppet utåt i bocken och bakåt på toppen, men det gäller säkert inte alla. Ffa så är greppet inte så starkt på toppen, så där spelar det nog ingen större roll. Men rätt skall vara rätt. 🙃

Tack! Men observera: Jag fiskade inte efter komplimanger, är bara trött på dem som kritiserar utan att ens uppskatta ambitionen.

@HåkanC är grym. 😍
Om jag känner att någon fiskar efter komplimanger blir jag avigt inställd direkt, så det var inte anledningen! Handlar mer om att dela ut beröm till de som faktiskt förtjänar det!

Förlåt om fel (i kursiv) kändes kränkande för ditt bygge. Min egen hälsa känns helt OK. Hur mår du själv?
Är det verkligen en ärlig ursäkt?

Jag antar att du förstår att det kan uppfattas som rätt oartigt att först skriva att man inte uppskattar någonting, och sedan ändå inte kunna hålla sig från att gå in i tråden och påpeka vad som är "fel", eller komma med rätt onödiga kommentarer? Jag är inte särskilt snarstucken, vilket du säkert ser då jag ändrat och fixat med bygget efter konstruktiv kritik från andra happyiter. Jag gör fel hela tiden och vill gärna lära mig.

Klumpigt skrivet med "ohälsa", försökte parafrasera "låt hälsan tiga still" men det blev inte bra. Förlåt.

Noterar att @ooms direkt gick in och gillamarkerade. Det kan ju inte du hjälpa, men det säger så mycket och är så tydligt för alla, att det känns i det närmaste orgiastiskt att ha så rätt i sin uppfattning. 😉

Har jag verkligen skrivit det?

Du kan aldrig gilla svarta cyklar. Det uppfattar jag som att du aldrig kommer att tycka om bygget. Du kanske uppskattar någonting med det, vad vet jag, men det blir blott semantik i sammanhanget (gillar/uppskattar) eftersom det inte framkommit att du gör det. Lite pliktskyldigt, på en direkt uppmaning, skrev du något om att uppskatta ambitionen, men det kändes som läpparnas (tangentbordets) bekännelse.

Jag uppfattar det som att du kommer med negativ kritik utan att bidra med någonting som gör det roligt att bygga cykeln. (Snarare tappar jag lusten.) Det tycker jag är tråkigt och oartigt. Jag avskyr fjäsk, men uppskattar en trevlig kommentar som ger lite luft under vingarna.

Är det någon som skryter och skrävlar med sina byggen eller klockor eller det än må vara, kan det förstås kännas gott att trycka till lite, men jag hoppas inte att det är sådan som jag framstår? I sådana fall är det verkligen inte meningen. Det är inte heller därför jag gör byggtrådar, utan för att peppa mig själv lite grand. Och givetvis för att få uppskattning från dem som tycker att det blir bra, inte tu tal om den saken! (Och kanske för att inspirera också, men det känns lite väl högfärdigt att tro att jag skulle vara något slags inspiratör.)

Med vänlig hälsning,

//Största hycklaren på Happy

Skämt är svårt i skrift, även med emojis kan de missförstås. Men det här tog nog nästan priset. Med hopp om att resten av dagen blir bättre!

Skämt är svårt i skrift, även med emojis kan de missförstås. Men det här tog nog nästan priset. Med hopp om att resten av dagen blir bättre!
Extra svårt blir det när några inte fattar hur man ska använda skratt-emojin.

Hilarious!

Mycket snyggt bygge tycker jag!
Men ändå, Cannondale-styre på en Principia-cykel?
Är det inte lite som olja och vatten?
Haha, också @slice me nice tyckte att det kändes konstigt!

Det finns en förklaring: Det är inte lätt att hitta svarta bockstyren med klassisk form och 31,8-tjocklek. (För att inte tala om 25,4-varianter - helt omöjliga att få tag på.) De flesta kör kompaktstyren nuförtiden och jag kan inte li dem alltså. Nu råkade @ulffo ha ett Cannondalestyre som jag fick köpa, och det var inte mycket att tveka på.

Det fina i kråksången är att Principia själva älskade Cannondale och strävade efter att bli lika bra som dem.

Något uppdaterad. Dekalerna borta (jag tyckte att de tog för mycket fokus), nytt styre, nya hoods på D-A 9000-reglagen och annan linda.

Peak bike för mig än så länge. 🇩🇰 🇩🇪
Visa bilaga 807184
Mycket snyggt med trad-bruna lindor, jag gillade trad-bocken bättre, du också ju, kunde du inte bara behållit cannondale-styret?
Synd att det inte längre accent-matchar sadeln.
Också mycket snyggt med smalare/ståltråd sliknande flaskställ 👍

Mycket snyggt med trad-bruna lindor, jag gillade trad-bocken bättre, du också ju, kunde du inte bara behållit cannondale-styret?
Synd att det inte längre accent-matchar sadeln.
Också mycket snyggt med smalare/ståltråd sliknande flaskställ 👍
Nej, det blev inte bra med Cannondalestyret. Var något med det som inte kändes bra rent komfortmässigt. Sadeln är faktiskt bytt till en helsvart nu, så man slipper den vita accenten. Älskar det cognacsfärgade lädret som bryter av mot allt det svarta.

Jag har börjat tycka att ha lindor och sadlar som matchar är som att ha samma tyg i bröstnäsduk och slips: it’s just not on.

Men jag kommer att ändra mig. Var sak har sin plats.

Flaskställen är någon kolfiberhistoria från Elite som väger skit och inget. Gillar dem också jättemycket!

Nej, det blev inte bra med Cannondalestyret. Var något med det som inte kändes bra rent komfortmässigt. Sadeln är faktiskt bytt till en helsvart nu, så man slipper den vita accenten. Älskar det cognacsfärgade lädret som bryter av mot allt det svarta.

Jag har börjat tycka att ha lindor och sadlar som matchar är som att ha samma tyg i bröstnäsduk och slips: it’s just not on.

Men jag kommer att ändra mig. Var sak har sin plats.

Flaskställen är någon kolfiberhistoria från Elite som väger skit och inget. Gillar dem också jättemycket!
Då så, alles ist gut!

Tillbaka
Topp