[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Jag har ingen aning, jag blev nyfiken på kroppens reaktion på kaloriunderskott bara. Jag antar att om kroppen tycker att den har mindre energi än vad aktiviteten kräver så tycker den att vi borde ta det lugnare för att konservera den energi den har i ögonblicket. Känns kanske rimligt sett till att nästa måltid inte är given från våra grott-geners synvinkel? Men det är ju mina killgissningar. 🤔
Jag tror att löprundan kostar lika många kalorier (förutsatt samma ansträngning/vikt osv) vare sig man ligger på underskott eller inte, termodynamikens första lag eller vad det kallas. Men minns jag rätt så har studier visat på att man omedvetet tar det lugnare utanför aktiviteten om man ligger på underskott, typ påtar runt mindre i hemmet osv. Och den står ju för en väsentlig del av dygnets förbränning med.

Jag har ingen aning, jag blev nyfiken på kroppens reaktion på kaloriunderskott bara. Jag antar att om kroppen tycker att den har mindre energi än vad aktiviteten kräver så tycker den att vi borde ta det lugnare för att konservera den energi den har i ögonblicket. Känns kanske rimligt sett till att nästa måltid inte är given från våra grott-geners synvinkel? Men det är ju mina killgissningar. 🤔
Jag frågade AI-tjänsten Perplexity:

"Hej igen! En annan fråga angående energiunderskott och kroppens metabolism (ämnesomsättning): Om man ligger på energiunderskott, sjunker eller ökar metabolismen vid träning?

När du ligger på energiunderskott och tränar påverkas metabolismen på flera sätt:

1. Kortsiktig ökning: Träning ökar metabolismen direkt genom ökad energiförbrukning under aktiviteten och genom efterförbränningseffekten (EPOC). Efter ett träningspass kan metabolismen vara förhöjd i upp till 10 timmar, med en total ökning av syreförbrukningen på upp till 30 liter (motsvarande 150 kcal)[1][2].

2. Långsiktig anpassning: Vid långvarigt energiunderskott kan kroppen anpassa sig genom att sänka basalmetabolismen för att spara energi. Detta kan delvis motverkas genom regelbunden träning, särskilt styrketräning som hjälper till att bevara muskelmassa[3][5].

3. Muskelbevarande effekt: Styrketräning under energiunderskott kan hjälpa till att bevara muskelmassa och därmed motverka en sänkning av metabolismen. Proteinsyntesen kan återställas till normala nivåer genom träning, även vid kaloriunderskott[5].

4. Kompensatoriska mekanismer: Vid långvarig träning och energiunderskott kan kroppen kompensera genom att minska energiförbrukningen under andra tider på dygnet. Detta kan leda till en lägre total ökning av energiförbrukningen än förväntat[4].

Sammanfattningsvis ökar träning generellt metabolismen kortsiktigt, även vid energiunderskott. Långsiktigt kan dock kroppen anpassa sig för att spara energi, men regelbunden träning, särskilt styrketräning, kan hjälpa till att motverka denna anpassning och bevara en högre metabolism.

Citations:
[1] https://www.testmottagningen.se/artiklar/kost-och-naring/sa-paverkar-din-traning-amnesomsattningen/
[2] https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2005/11/eorattvis-effekt-av-fysisk-aktivitet/
[3] http://hh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:427544
[4] https://tyngre.se/artiklar/forskning/traning-och-ditt-totala-energibehov
[5] https://www.styrkelabbet.se/bygga-muskler-och-branna-fett-samtidigt/
[6] https://ylab.com/om-metabolism-och-orsaker-till-lag-amnesomsattning/
[7] https://www.modifast.se/sv/blogg/in...-viktminskningen-vilken-del-ar-viktigast.html
[8] https://medmade.se/kosten-vs-traningens-effekt-pa-viktminskningen/"

Om jag går till mina egna erfarenheter så tycker jag det verkar som att det finns en "sweet spot", där en viss mängd träning ökar ämnesomsättningen (jag blir piggare, mer aktiv etc.), men om jag tränar för mycket blir jag slö och letargisk, frusen mm. och kroppen försöker kompensera energiunderskottet genom att göra så lite som möjligt. Jag gissar att överträning är ett relaterat fenomen.

Senast ändrad:
Vi håller tummarna! Vilken nivå håller din puls när du går med hunden i rask- respektive långpromenad? Zon1 eller zon2? Jag har noterat flera personer som skaffat hund och plötsligt har tappat rejält i vikt. Dock inte alla.
Oftast Zon1. Går mest i skogen så hålla på å stressa avstår jag. Troligtvis lite för långsamt för att det verkligen ska bita på fläsket.

Har inte gått ned i vikt denna vecka, av den enkla anledningen att jag ätit och druckit fler kalorier än jag gjort av med. Invägning idag och så ska februari göras riktigt bra. Jag står fast vid mitt mål, men ska inte göra några drastiska saker för att nå dit, utan mer fokusera på att minska på intaget lite. Då kommer det att gå åt rätt håll.
Gårdagens löpning i Hammarbybacken blev också löpning. Jag är så glad att jag orkade springa uppåt, ja inte i själva backen där det var snö, men på grusvägarna runt omkring och på motionsspåret.
Spinningen som jag kört med sedan mitten av december har verkligen gett effekt, och jag kände mig aldrig riktigt trött eller hade fått mjölksyra.
Jag springer ju i ett lustempo, men det funderar jag inte så mycket på. Jag springer.
1738302013961.webp

Löpningen motiverar mig till att starta februari på ett bra sätt och det ser jag fram mot.
1 h 23 minuter nötte jag runt på olika ställen. Gick 1 min vid de två tillfällen jag var på toppen av backen. Då för att ta bilder och inte för att jag kände mig tvungen att gå.
1738302373361.webp

Det var ett formbesked tror jag.
Dagen blir bra energiintagsmässigt och sedan är det bara att fortsätta.

Kämpa på därute!

Bara 472 kcal i underskott i dag. Nu kommer säkert vågen att visa 3 kg mer i morgon bitti. 🤪
Som tur är gick jag inte upp, utan hamnade ffg. i år under 90-strecket. Visserligen med minsta möjliga marginal - 89,95 kg, men ändå. Det kommer säkert bakslag, men trenden går fortfarande åt rätt håll iaf. Senaste veckan har jag legat på ett snittunderskott av ca. 985 kcal/dag.

1738304397259.webp

Senast ändrad:
86.4 idag på morgonen.
-0,8 sedan förra fredagen, -12,9 sedan sista aug då jag började skärpa till mej.
1,5kg kvar till en kebabpizza som jag mer o mer blivit ruskigt sugen på.
Men nu är det helg så måndagens invägning lär väl som vanligt visa lite plus,
men fredagens mätningar är det som gäller.
Trevlig Helg 🍻

Ett litet knasigt tips som funkar.
Gjordes en vetenskaplig undersökning med två grupper. Ena gruppen åt vanlig mat typ husmanskost och vanliga rätter. Andra gruppen åt exakt samma mat med skillnaden att dom körde allt i en mixer så det blev en gröt av allt. Dom med grötmixen gick ner i vikt. Slutledningen var att grötmixen gav större mättnadskänsla.

Vandrar mycket i fjällen med viktbesparing på mat. Frystorkat där man bara kokar upp vatten och häller i en påse blir som en gröt. Man rasar i vikt! 2kg på en vecka. Men såklart man måste ransonera det övriga vilket gör sitt till.

Ett litet knasigt tips som funkar.
Gjordes en vetenskaplig undersökning med två grupper. Ena gruppen åt vanlig mat typ husmanskost och vanliga rätter. Andra gruppen åt exakt samma mat med skillnaden att dom körde allt i en mixer så det blev en gröt av allt. Dom med grötmixen gick ner i vikt. Slutledningen var att grötmixen gav större mättnadskänsla.

Vandrar mycket i fjällen med viktbesparing på mat. Frystorkat där man bara kokar upp vatten och häller i en påse blir som en gröt. Man rasar i vikt! 2kg på en vecka. Men såklart man måste ransonera det övriga vilket gör sitt till.
Jag såg nåt sånt försök på TV för massor av år sen jag, typ amerikanska värnpliktiga som fick samma portioner, antingen upplagda som vanligt på tallrik och måltidsdrycken i glas, eller allt massakrerat till en mat-smoothie. Mat-smoothiesen tog längre tid att ta sig genom matsmältningen, ökad mättnadskänsla mm. Intressant!

Det är intressant att vikten kan variera en del från en dag till en annan. Idag visade vågen 1,4 kg mindre än igår.
Om man har lite koll på hur det kan vara så är det inte konstigt alls.
För det första så varierar vikten naturligt pga vätskebalans i kropp, om man har mat i mage och tarmar samt om man varit på toa eller inte.
För mig är det naturligtvis likadant, men en sak som också betyder någonting är hur välfyllda kolhydratdepåerna är, då kolhydrater binder vatten. Jag var snål med kolhydraterna igår och därför har de delvis tömnts och i samband med det har vatten frigjorts.
Jag kanske tappade 100 g i fettvikt, vet inte riktigt. Planen ligger på 133 g/dag...

Naturligtvis är EN mätning av vikt bara en mätning. Det som betyder någonting är utvecklingen över tid. Men inte bara det, utan att kunna hålla vikten över tid.
Det svåra är inte att gå ned i vikt...det går om man inte slarvar och har en plan samt vet sitt varför. Det svåra och utmaningen kommer att vara att behålla vikten. Jag kommer att ha ett spann som vikten kommer att kunna variera inom. En högsta acceptabla vikt behöver också definieras, så att jag inte smygstiger i vikt för att jag unnat mig lite för mycket av gottesaker.

Jag har en stark motivation, som ökar i och med dagens vikt, och drivkraften är stor. Fokus på en bra lördag till att börja med och söndag såklart. Jag hoppas vara på kurvan igen i nästa vecka.
Ingen bärs eller alkohol i helgen.

Kämpa på därute!

Fi fasen…spinningen var så jobbig, men försöker man ligga på gränsen så kan det bli så bland.
Havregrynsgröt var bra frulle och till lunch är de radhusbiff och så provar jag veg bacon förutom lingonsylt och ägg.

Mat och dryck gör mest på vikten, och fysisk ansträngning hjälper såklart till.

Kör hårt!

Fi fasen…spinningen var så jobbig, men försöker man ligga på gränsen så kan det bli så bland.
Havregrynsgröt var bra frulle och till lunch är de radhusbiff och så provar jag veg bacon förutom lingonsylt och ägg.

Mat och dryck gör mest på vikten, och fysisk ansträngning hjälper såklart till.

Kör hårt!
Du jobbar på bra.

Aj då! Rullande sjudagarsvärdet ökar ffg sen 12 januari. Inte bra. 😱 Detta trots förmodat energiunderskott på i snitt 865 kcal/dag senaste veckan. Är det bara en tillfällig glitch igen? Kan vara en sen måltid i går kväll som ställer till det. Fokusera! Andas! I dag är ett lungt, längre pass på cykel inplanerat. Ca. 2 tim 20 min på 65% av HRmax. Bör ge ett extra energibehov på ca. 1360 kcal.

1738473583711.webp

Senast ändrad:
Aj då! Rullande sjudagarsvärdet ökar ffg sen 12 januari. Inte bra. 😱 Detta trots förmodat energiunderskott på i snitt 865 kcal/dag senaste veckan. Är det bara en tillfällig glitch igen? Kan vara en sen måltid i går kväll som ställer till det. Fokusera! Andas! I dag är ett lungt, längre pass på cykel inplanerat. Ca. 2 tim 20 min på 65% av HRmax. Bör ge ett extra energibehov på ca. 1360 kcal.

Visa bilaga 750457
Ser bra ut. Ge det tid, så blir det riktigt bra.

Visa bilaga 750457
Det man äter sent på kvällen hinner inte tas om hand. Det är min erfarenhet av en högre vikt på morgonen efter.

Det man äter sent på kvällen hinner inte tas om hand. Det är min erfarenhet av en högre vikt på morgonen efter.
Ja, det blir lite komplicerat. Man får nog börja väga även det som lämnar kroppen också, om man ska få full koll. Fast just den biten drar jag mig lite för. :ROFLMAO:

Addendum: Men japanerna har säkert någon lösning på problemet. De är ju rätt kända för sina tekniskt avancerade avfallshanteringsmaskiner.

Ja, det blir lite komplicerat. Man får nog börja väga även det som lämnar kroppen också, om man ska få full koll. Fast just den biten drar jag mig lite för. :ROFLMAO:

Addendum: Men japanerna har säkert någon lösning på problemet. De är ju rätt kända för sina tekniskt avancerade avfallshanteringsmaskiner.
Att mäta är att veta…
Tror det räcker att väga sig och ha lite koll på det man petar i sig i förhållande till det man förbrukar genom aktiviteter.
Låta tiden ha sin gång.

Ligger och pendlar på linjen, inget revolutionerande. Fick otroligt mycket träningsvärk av benpasset förra veckan även fast jag medvetet höll igen, men det ska väl vara så.

Friidrottstävling med dottern i Lördags så även om löprundan var fin blev det inget riktigt bra långpass i helgen.

Vecka 6 är lite do or die för mig, nu är jag väl tillbaka viktmässigt där jag brukar ligga under säsong, så nu behöver jag steppa upp om jag vill få rätt styrning på det här.

1738565082888.webp

1738565044742.webp

Ett tips kan vara att sluta väga sig. Mät midjan (etc.) istället. Vikt är förrädiskt.
Visst är vikten svårbegriplig, skulle säg man kommer långt med att okulärbesikta i spegeln och smiska sig lite på fläsket.

1738566980171.webp

Men som en resultat och sifferdriven person duger inte det, jag vill nå vissa tider och effektivitetssiffror. Då måste man väga, mäta och bedöma siffror.

+/- 0,5 kg känns som en normal viktvariation beroende på vad jag ätit och vad som matats ut ur kroppen. 😁 Som de andra säger, lugna sig och lita på processen.👍

Sen förra veckan ligger jag strax under 90 kg och är rätt noga med kosten. (Även om det slank ner två lussekatt-semlor i helgen) Träningen lyser nästan med frånvaro, 1 gympass i veckan och ev nåt mer konditionsmässigt (förra veckan trainercykel, denna totalt 5 timmar rätt brötigt trädgårdsjobb) Nu är det 2 dagar på resande fot och jag kommer inte ha samma kontroll på vilken mat jag kan välja så onsdagens invägning blir spännande. Över eller under 90,0 kg? Jag tror tyvärr på strax över 90 kg men det är OK ändå. Så här lätt har jag inte varit sen gymnasietiden på 90-talet. 🤔

Visst är vikten svårbegriplig, skulle säg man kommer långt med att okulärbesikta i spegeln och smiska sig lite på fläsket.

Visa bilaga 750597

Men som en resultat och sifferdriven person duger inte det, jag vill nå vissa tider och effektivitetssiffror. Då måste man väga, mäta och bedöma siffror.
Mäta ska du ju, sade jag! 😉

Min vikt tog ett box jump fredag och lördag trots regelbunden träning. Ett gain på 2 kg. Sedan ner 8 hg i morse efter 4 timmars grusåka söndag.

Nu mage i olag så vikttrimningen kan gå med lite fart idag. 😜
Jag har bestämt för mig att jag hört att proffsen använder laxermedel och urindrivande preparat inför invägningar mm. Kanske något att testa. Eller bara öka träningsbelastningen tills kroppen blir tillräckligt sönderstressad. Det brukar sätta fart på magen. 🤪

Havregrynsgröt med hackat päron i istället för lingonsylten. Mjölk såklart.
Gott efter morgonens korta löppass. Ska springa ca 2 ggr/v på mornarna om möjligt. Hinner oftast det. En kvart idag som test, och som längst max 30 min.
Boosta det hela lite…för konditionens, viktens och måendets skull.
Om något känns jobbigt, oavsett vad, så justeras planen.

Går lite trögt med vikten. Svajar på minus tre-fyra kilo sedan nyår (fem veckor). Förra veckan var det vilovecka, blev bara sex timmars zon2-cykling och lätt gym.

Igår fyllde sambon år. Klämde i mig en Budapeststubbe. Smakade bra, men jag har inte längre något starkt söt- och fetsug. Det känns väldigt skönt. Det ger ett innre lugn och hopp om att vikten ska ordna sig. Lyckas hålla mig på riktigt bra humör, gissar att det beror på att jag äter lite för mycket... :rolleyes:

1738651314831.webp

Lite längre fram i veckan tror jag att jag närmar mig min kurva igen. Inte lätta att komma ikapp om man är förtjust i energiintaget...
Nåja...bara att låta tiden ha sin gång och acceptera att det svänger.

Nu några riktigt bra dagar...är planen så att säga :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp