Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Vevarmarna på min Trek Farley från 2022 är 175 mm men jag vill gärna ha kortare, 160-165 eller max 170 mm. Har nån tips på passande vevpartier som också går att köpa och inte kostar mer än 200 Eur?
På cykeln sitter nu:
Vevparti: Race Face Ride, 28T-krans i stål, 175 mm längd
Kassett: Shimano Deore M4100 11–46, 10-delad

Fatbike Q&A.
Kan du länka till några passande som går att köpa? 170 mm är ok, jag kan då leta vidare om det finns 160 eller 165 mm.
Jag missade att det var fatbike trots namnet på tråden. Vanlig shimano vev 12s finns ner till 165mm och under det är det dyrt eller Kina.
För fatbike vet jag inte men det verkar som gx går ner till 165 och även hope ligger strax över 3000 + lager

Fatbike Q&A.
Frågor:
Om man rent teoretiskt 🤫 skulle få för sig att köpa 🤑 en ny Surly Ice Cream Truck -ram, för att bygga upp en fatbike från grunden, skulle det isåfall passa med ett sånt här vevparti med en sån här klinga och med ett sånt här vevlager ?

Jag tror jag har hittat rätt, men vill gärna få det bekräftat från någon kunnig fatbiker här. 🙂 Tycker den nya lacken för 2025 "warm cheese yellow" är så mild och behaglig att titta på.

20240326_SUR_ICT_YLW_Vanity_005.jpg

Fatbike Q&A.
Vevpartiet funkar perfekt, klingan också. Vevlagret är också rätt. Om du vill spara lite pengar kan du ta ett vanligt Shimano vevlager och låta bli plasthylsan. Så kör jag och det funkar för mig i alla fall. Inte dyrt att byta när det väl blir dags :)
Aah, perfekt! Tack så mycket för snabbt svar och bra tips. (y)

Fatbike Q&A.
Vevlagret du länkar passar ej det är för 30mm vevar de där vevarna är 24mm så enklast är att göra som p Svensson skriver å köra ett vanligt shimano bsa lager å skippa plaströret
(y) Bra, då stryker jag det lagret från listan. Shimano får det bli. (men allt är bara fantasier och drömmar än så länge, får se till våren om jag får sålt min FS-mtb först...)

Fatbike Q&A.
Det var ju lite småtråkigt, även om det finns enstaka som reas ut.
Törs vi hoppas på någon ny modell eller överger dom tjockisar?

Eftersom Dude inte är listad så killgissar jag på det sistnämnda med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället.
Misstänker dessutom att fatbikes inte säljer vidare bra längre, åtminstone inte här i Europa.

Fatbike Q&A.
Eftersom Dude inte är listad så killgissar jag på det sistnämnda med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället.
Misstänker dessutom att fatbikes inte säljer vidare bra längre, åtminstone inte här i Europa.

Den har listats som "sista chansen" ganska länge och suget från min sida har varit stort. I dag slog jag till på ett returex med 10% extra rabatt för 15800 plus låda och frakt. Det fanns då två returer i small, samt några, som verkar nya, i L. OUTLET10 för att få ytterligare 10%.

Fatbike Q&A.
Någon som kan rekommendera en bra golvpump, med digital tryckmätare med två decimaler (för BAR) och som kan mäta ner till iaf 0.2 BAR...?
Eller en analog med bra skala för tryck mellan 0,2-1

Fatbike Q&A.
Nu har jag mätt. Gjorde ett flertal jämförelser i spannet 0,3 - 0,6 bar och med 0,1 bars intervall. Oftast var det lika men någon gång hängde inte den digitala mätaren med. Det kan möjligen bero på att den inte nollade sig innan jag mätte. Överlag är jag mera trygg med min analoga men det kanske bara är jag som är lite gammalmodig :)

Bilagor

• 20250207_164229.webp
    20250207_164229.webp
    445.3 KB · Besök: 38
Fatbike Q&A.
Nu har jag mätt. Gjorde ett flertal jämförelser i spannet 0,3 - 0,6 bar och med 0,1 bars intervall. Oftast var det lika men någon gång hängde inte den digitala mätaren med. Det kan möjligen bero på att den inte nollade sig innan jag mätte. Överlag är jag mera trygg med min analoga men det kanske bara är jag som är lite gammalmodig :)
Jamen tack! Då får det kanske bli en sån där pump ändå. Jag brukar ”alltid” ha med mig Schwalbes lilla blå digitala mätare i fickan, speciellt på vintern när tempskillnaderna från garaget gör sig påminda, men man skulle ju spara några knäböj innan man ger sig iväg på sommaren om man har mätare i pumpen också. Eller när man fått feeling för vad skillnaden garage - ute ger 😊

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jamen tack! Då får det kanske bli en sån där pump ändå. Jag brukar ”alltid” ha med mig Schwalbes lilla blå digitala mätare i fickan, speciellt på vintern när tempskillnaderna från garaget gör sig påminda, men man skulle ju spara några knäböj innan man ger sig iväg på sommaren om man har mätare i pumpen också 😊
Innan jag köpte denna pumpen så hade jag en utan mätare och det är bra mycket enklare att kunna pumpa och mäta utan att byta verktyg :) På vintern ställer jag ut cykeln så att den har utetemperatur innan jag ska justera lufttrycket. Det funkar ganska bra. Det finns även en temperaturtabell på nätet men jag tyckte det var krångligt att försöka ta hjälp av den...

Fatbike Q&A.
Denna var kul.

Jamen kolla! Synd bara att den var i PSI, det är något min gamla och metriska hjärna aldrig kommer kunna relatera till (om det inte gäller dämpare) :-)

Fatbike Q&A.
Jamen kolla! Synd bara att den var i PSI, det är något min gamla och metriska hjärna aldrig kommer kunna relatera till (om det inte gäller dämpare) :-)

Kan rekommendera denna:

Funkar både med psi och Bar.

Fatbike Q&A.
Kan rekommendera denna:

Funkar både med psi och Bar.
Alltså jag tycker mig nu efter några år ha full koll på vilket tryck jag ska ha i vilken cykel på vilket underlag, det är ju temperaturskillnader som ställer till det, det gör så j***a stor skillnad på en fatbike

Fatbike Q&A.
Innan jag köpte denna pumpen så hade jag en utan mätare och det är bra mycket enklare att kunna pumpa och mäta utan att byta verktyg :) På vintern ställer jag ut cykeln så att den har utetemperatur innan jag ska justera lufttrycket. Det funkar ganska bra. Det finns även en temperaturtabell på nätet men jag tyckte det var krångligt att försöka ta hjälp av den...
Nu har jag fått den och som tur är visar den exakt som mina digitala mätare :-)

Fatbike Q&A.
Fråga om adaptrar till fatbike nav:
Ram: 170mm old, 10mm axel för vanlig QR
Nav bakhjul: 170mm OLD, 12mm genomgående axel
Gaffel: 150mm OLD, 9mm axel för vanlig QR
Nav framhjul: 150mm OLD med 15mm genomgående axel

Hittade en säljare på ebay men med frakt och avgifter stack priset iväg.
Funderar på om det går med vanlig gängad stång, tunna rör av något material som distanser på mitten och muttrar/brickor?

Fatbike Q&A.
Funderar på om det går med vanlig gängad stång, tunna rör av något material som distanser på mitten och muttrar/brickor?
Går går det nog, men jag gissar att både yttre och inre diameter måste ha någorlunda rätt dimensioner för att det inte ska glappa eller riskera utmattningsbrott.

Någon av forummedlemmarna med svarv kanske är sugna på ett helgprojekt?

Fatbike Q&A.
Går går det nog, men jag gissar att både yttre och inre diameter måste ha någorlunda rätt dimensioner för att det inte ska glappa eller riskera utmattningsbrott.

Någon av forummedlemmarna med svarv kanske är sugna på ett helgprojekt?
Axelbreden (OLD) är samma på ram/gaffel och hjulen. Det är diametern på navaxlarna och typen av snabbkopplingarna som skiljer.

Fatbike Q&A.
Waow! Lite av en utmanare till nya Surly Moonlander kanske...

Åtminstone prismässigt vad det verkar (om man nu väljer en färdig cykel)
Som jag har förstått det så är Nanulak specifikt byggd för tävlingar/äventyr i kallt väder med mycket snö (tänk iditarod invitational) medans Moonlander v2 är mer en allround "overland" cykel

Fatbike Q&A.
Förmodad pyspunka, så nu blir det till att hitta nya däck, som inte kostar skjortan och som passar med fälgarna...
JJs verkar inte finnas i 4.6 och 4.8 börjar bli svåra att hitta (Tcm verkar ha några på lager) om 4.8 passar på Mulefut 80 fälgarna
Dillinger 5 kostar en del, men det är vad som sitter på för tillfället och jag vet att de passar...

beslut, beslut...

Fatbike Q&A.
Det är ju inte jättestor skillnad mellan 4,6 och 4,8, hur mycket utrymme har du över nu? Ska du byta båda?
Och du cyklar ju en hel del snö har jag sett, då hade jag inte gått på JJ, iaf inte fram... Kanske ett Al Mighty där istället? Eller både bak och fram :-)

Tillbaka
Topp