Jormvngandr
Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Seth (Berm peak) testar den nya Surly Moonlander:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan du länka till några passande som går att köpa? 170 mm är ok, jag kan då leta vidare om det finns 160 eller 165 mm.Edit. Missade även att det gällde fat bike
Jag missade att det var fatbike trots namnet på tråden. Vanlig shimano vev 12s finns ner till 165mm och under det är det dyrt eller Kina.Kan du länka till några passande som går att köpa? 170 mm är ok, jag kan då leta vidare om det finns 160 eller 165 mm.
Inga problem med 8-11 shimano kedja. För 12s finns det olika åsikter men finns klingor att köpa med shimano 12s profil.GX verkar ju billigt och bra, men då behöver man väl byta vevlager och hur kinkigt är det med en Eagle-klinga på en 10-växlad Shimanokedja?
Aah, perfekt! Tack så mycket för snabbt svar och bra tips.Vevpartiet funkar perfekt, klingan också. Vevlagret är också rätt. Om du vill spara lite pengar kan du ta ett vanligt Shimano vevlager och låta bli plasthylsan. Så kör jag och det funkar för mig i alla fall. Inte dyrt att byta när det väl blir dags :)
Vevlagret du länkar passar ej det är för 30mm vevar de där vevarna är 24mm så enklast är att göra som p Svensson skriver å köra ett vanligt shimano bsa lager å skippa plaströret
Det var ju lite småtråkigt, även om det finns enstaka som reas ut.Verkar som Canyon har lagt ner tillverkningen av Dude (eller kommer att lägga ned), den finns inte listad på deras hemsida och man behöver använda sökfunktionen för att hitta något om modellen.
Det var ju lite småtråkigt, även om det finns enstaka som reas ut.
Törs vi hoppas på någon ny modell eller överger dom tjockisar?
Eftersom Dude inte är listad så killgissar jag på det sistnämnda med tanke på hur marknaden ser ut för tillfället.
Misstänker dessutom att fatbikes inte säljer vidare bra längre, åtminstone inte här i Europa.
Grattis! :)Den har listats som "sista chansen" ganska länge och suget från min sida har varit stort. I dag slog jag till på ett returex med 10% extra rabatt för 15800 plus låda och frakt. Det fanns då två returer i small, samt några, som verkar nya, i L. OUTLET10 för att få ytterligare 10%.
Jag använder denna:Någon som kan rekommendera en bra golvpump, med digital tryckmätare med två decimaler (för BAR) och som kan mäta ner till iaf 0.2 BAR...?
Eller en analog med bra skala för tryck mellan 0,2-1
Denna kör jag till alla men köpte den speciellt för fatbiken:Någon som kan rekommendera en bra golvpump, med digital tryckmätare med två decimaler (för BAR) och som kan mäta ner till iaf 0.2 BAR...?
Eller en analog med bra skala för tryck mellan 0,2-1
Har du jämfört den mot några andra mätare, är den inom samma kvarter?
Jag justerar bara lufttrycket innan jag ger mig iväg och eftersom jag alltid använder samma pump så har jag inte brytt mig om att jämföra. Har nog en liten digital mätare att jämföra med om du vill :)Har du jämfört den mot några andra mätare, är den inom samma kvarter?
Please!Jag justerar bara lufttrycket innan jag ger mig iväg och eftersom jag alltid använder samma pump så har jag inte brytt mig om att jämföra. Har nog en liten digital mätare att jämföra med om du vill :)
Nu har jag mätt. Gjorde ett flertal jämförelser i spannet 0,3 - 0,6 bar och med 0,1 bars intervall. Oftast var det lika men någon gång hängde inte den digitala mätaren med. Det kan möjligen bero på att den inte nollade sig innan jag mätte. Överlag är jag mera trygg med min analoga men det kanske bara är jag som är lite gammalmodig :)Please!
Jamen tack! Då får det kanske bli en sån där pump ändå. Jag brukar ”alltid” ha med mig Schwalbes lilla blå digitala mätare i fickan, speciellt på vintern när tempskillnaderna från garaget gör sig påminda, men man skulle ju spara några knäböj innan man ger sig iväg på sommaren om man har mätare i pumpen också. Eller när man fått feeling för vad skillnaden garage - ute gerNu har jag mätt. Gjorde ett flertal jämförelser i spannet 0,3 - 0,6 bar och med 0,1 bars intervall. Oftast var det lika men någon gång hängde inte den digitala mätaren med. Det kan möjligen bero på att den inte nollade sig innan jag mätte. Överlag är jag mera trygg med min analoga men det kanske bara är jag som är lite gammalmodig :)
Innan jag köpte denna pumpen så hade jag en utan mätare och det är bra mycket enklare att kunna pumpa och mäta utan att byta verktyg :) På vintern ställer jag ut cykeln så att den har utetemperatur innan jag ska justera lufttrycket. Det funkar ganska bra. Det finns även en temperaturtabell på nätet men jag tyckte det var krångligt att försöka ta hjälp av den...Jamen tack! Då får det kanske bli en sån där pump ändå. Jag brukar ”alltid” ha med mig Schwalbes lilla blå digitala mätare i fickan, speciellt på vintern när tempskillnaderna från garaget gör sig påminda, men man skulle ju spara några knäböj innan man ger sig iväg på sommaren om man har mätare i pumpen också![]()
Jamen kolla! Synd bara att den var i PSI, det är något min gamla och metriska hjärna aldrig kommer kunna relatera till (om det inte gäller dämpare) :-)Denna var kul.
![]()
Fat Bike Tire Pressure Chart
If you need help getting your winter tire pressures dialed in then this handy conversion chart will use the latest atmospheric information to give you a precise pressure!www.velorution.ca
Jamen kolla! Synd bara att den var i PSI, det är något min gamla och metriska hjärna aldrig kommer kunna relatera till (om det inte gäller dämpare) :-)
www.wolftoothcomponents.com
Alltså jag tycker mig nu efter några år ha full koll på vilket tryck jag ska ha i vilken cykel på vilket underlag, det är ju temperaturskillnader som ställer till det, det gör så j***a stor skillnad på en fatbikeKan rekommendera denna:
Bike Tire Pressure Calculator
The Bike Tire Pressure Calculator allows cyclists to find their ideal tire pressure based on terrain and riding conditions for the route ahead for mountain bikes, gravel bikes, and fat bikes.www.wolftoothcomponents.com
Funkar både med psi och Bar.
Alltså jag tycker mig nu efter några år ha full koll på vilket tryck jag ska ha i vilken cykel på vilket underlag, det är ju temperaturskillnader som ställer till det, det gör så j***a stor skillnad på en fatbike
Aha, den såg mina gamla ögon inte :-)Laddar du hem appen så finns det en inställning för olika temperaturer. :)
Nu har jag fått den och som tur är visar den exakt som mina digitala mätare :-)Innan jag köpte denna pumpen så hade jag en utan mätare och det är bra mycket enklare att kunna pumpa och mäta utan att byta verktyg :) På vintern ställer jag ut cykeln så att den har utetemperatur innan jag ska justera lufttrycket. Det funkar ganska bra. Det finns även en temperaturtabell på nätet men jag tyckte det var krångligt att försöka ta hjälp av den...
Skönt för mig också :)Nu har jag fått den och som tur är visar den exakt som mina digitala mätare :-)
Går går det nog, men jag gissar att både yttre och inre diameter måste ha någorlunda rätt dimensioner för att det inte ska glappa eller riskera utmattningsbrott.Funderar på om det går med vanlig gängad stång, tunna rör av något material som distanser på mitten och muttrar/brickor?
Axelbreden (OLD) är samma på ram/gaffel och hjulen. Det är diametern på navaxlarna och typen av snabbkopplingarna som skiljer.Går går det nog, men jag gissar att både yttre och inre diameter måste ha någorlunda rätt dimensioner för att det inte ska glappa eller riskera utmattningsbrott.
Någon av forummedlemmarna med svarv kanske är sugna på ett helgprojekt?
Var det någon som sa svarv?Går går det nog, men jag gissar att både yttre och inre diameter måste ha någorlunda rätt dimensioner för att det inte ska glappa eller riskera utmattningsbrott.
Någon av forummedlemmarna med svarv kanske är sugna på ett helgprojekt?
www.chirubikes.com
Waow! Lite av en utmanare till nya Surly Moonlander kanske...Fransktillverkad fatbike någon?
![]()
Nanulak - Adventure titanium frame - Chiru Bikes
The Nanulak Titanium frame is a hybrid fat bike, designed for snow and the toughest terrain, with plenty of carrying capacity.www.chirubikes.com
Waow! Lite av en utmanare till nya Surly Moonlander kanske...