Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Clarkes-bromsarna fungerar helt OK. Dvs De bromsar bra.
Men...Bara man är beredd på att serva dem ganska ofta. D v s byta bromsvätska och justera handtaget.
Kul att gummiplutten (damasken?) mellan handtag och bromsslagen lossnat även på bilden. Precis samma sker på sonens cykel med samma claks-bromsar.

Hursom, helt ok bromsar, men jag har behövt serva dem ett par ggr. Jag upplever shimabo mt200 som likvärdig prestanda/funktio men mt200 har krävt mindre service.
Vi har inte behövt byta ut bromsarna och cykeln har rullat mycket under två-tre år. Sommar (mtb träningar) som vinter (till/från skolan).

Mt200 är inte så kraftiga heller. Vanligtvis helt ok på en barncykel, men om man framförallt kör i Järvsö och Åre är det bra med något som biter. Hursomhelst kostar en uppgradering med Magura Trail Sport eller Shimano 6100 inte så mycket.

Barncyklar samlingstråd
Bromsar ligger det i drivor här hemma så just det behöver vi inte fastna i…

Gaffelvinkeln var mer intressant, 67 på Helion är ju bättre än 68.5 helt klart.

Mondraker Trick 24 går att hitta för 10 loppor mindre och har 68 grader. Jäkla dyr grad det där.

Ah decisions decisions… Någon månad kvar innan beslut måste vara taget, som tur är.

Barncyklar samlingstråd
Bromsar ligger det i drivor här hemma så just det behöver vi inte fastna i…

Gaffelvinkeln var mer intressant, 67 på Helion är ju bättre än 68.5 helt klart.

Mondraker Trick 24 går att hitta för 10 loppor mindre och har 68 grader. Jäkla dyr grad det där.

Ah decisions decisions… Någon månad kvar innan beslut måste vara taget, som tur är.

Jag satt en angle set på sonens både Vpace Max för att vinna 1,5 grad relativt billigt.

Barncyklar samlingstråd
Bra val av typ av cykel. Min son cyklar nästan allt i Järvsö och mycket i Åre på sin HT. HTn har vi byggt själva. Specialized P2 verkar bra, men är tung (ingen problem om man bara kör luftburen), har dåliga bromsar och riktigt brant gaffelrörsvinkel: 68,5 grad, som blir 69,5 grad vid sag. Commencal Meta HT 24 är nästan identisk med rimligt gaffelrörsvinkel, dock med samma dåliga bromsar.

Min son har haft en Vpace Max 24 och en Max 26. Det är riktigt bra och lätta cyklar där man kan köra en hjulstorlek större. En Vpace Matti 26 är en mycket bättre cykel, enda nackdelen är att styret hamnar mycket hög.

Tror dock att de borde finnas fler cyklar i den kategorin.
Är nära att trycka på köp knappen på en Matti 26, skulle du säga att styret hamnar såpass högt upp så att det är ett problem? gillar idén av lite större hjul till min 6 snart 7 åring på 127cm.. hemmaskogen bjuder på en hel del berg och relativt stökig cykling. han cyklar idag på en woom off 4.

Barncyklar samlingstråd
Är nära att trycka på köp knappen på en Matti 26, skulle du säga att styret hamnar såpass högt upp så att det är ett problem? gillar idén av lite större hjul till min 6 snart 7 åring på 127cm.. hemmaskogen bjuder på en hel del berg och relativt stökig cykling. han cyklar idag på en woom off 4.

Min son fick sin Max26 precis när han också var 7 år och 127' cm. Funkade perfekt. Jag skulle ville har haft styret lite lägre, men sonen har aldrig klagat. Det finns föräldrar som föredrar hög styret. På Matti hamnar styret lite högre pga längre slag på gaffeln.

På bilden sonen ett halvt år efter han fick sin Max26:

222 (1).webp

Barncyklar samlingstråd
Min son fick sin Max26 precis när han också var 7 år och 127' cm. Funkade perfekt. Jag skulle ville har haft styret lite lägre, men sonen har aldrig klagat. Det finns föräldrar som föredrar hög styret. På Matti hamnar styret lite högre pga längre slag på gaffeln.

På bilden sonen ett halvt år efter han fick sin Max26:

Visa bilaga 749713
Snyggt! ser ju helt ok ut med höjden för en amatör som mig :-) vi kör mycket utför med ett par turer till Trysil varje år men frågar är om Matti verkligen är ett bättre val för oss eller en max26 är väl stoppet på Mattin? Vi ändrar ju höjd ofta på cykeln idag beroende på om det går uppåt eller nedåt :-)

Barncyklar samlingstråd
Snyggt! ser ju helt ok ut med höjden för en amatör som mig :-) vi kör mycket utför med ett par turer till Trysil varje år men frågar är om Matti verkligen är ett bättre val för oss eller en max26 är väl stoppet på Mattin? Vi ändrar ju höjd ofta på cykeln idag beroende på om det går uppåt eller nedåt :-)

Om man också cyklar platt eller uppför skulle jag rekommendera Max26 (med dropper). Den är betydligt lättare. Jag tror att skillnaden i vikt är mycket större än de 0,5 kg Vpace skriver. Kanske stämmer det om man byter till lättare hjul på Matti.

Om man cyklar mestadels utför är en Matti bra, men Max funkar ocskå.

Såg just att Matti kommer med Magura MT30 som har mjuka, stora plasthandtag isf alu, synd (man kan du byta bara handtaget).

Barncyklar samlingstråd
nu är cykel fixad tack @ulfalf ! näste grej får bli ny hjälm till grabben! vi är lite nojjiga när det gäller hjälm han kraschade duktigt för 2år sedan på cykel med vanlig hjälm (4 tänder fick dras ut som var helt trasiga och sprickor i käken = soppa i 2 månader.. och massa smärtstillande) således letar vi FF hjälm som är lätt men också så säker som möjligt har ni några tips? till vardagscykling har han en lelle hjälm med båge.

Barncyklar samlingstråd
nu är cykel fixad tack @ulfalf ! näste grej får bli ny hjälm till grabben! vi är lite nojjiga när det gäller hjälm han kraschade duktigt för 2år sedan på cykel med vanlig hjälm (4 tänder fick dras ut som var helt trasiga och sprickor i käken = soppa i 2 månader.. och massa smärtstillande) således letar vi FF hjälm som är lätt men också så säker som möjligt har ni några tips? till vardagscykling har han en lelle hjälm med båge.
Också intresserad av bra tips här… Känns som hög risk för nackskador med svintung FF. Letar också rimligt prissatt lätt enduro FF till 7 och 10-åring.

Barncyklar samlingstråd
Också intresserad av bra tips här… Känns som hög risk för nackskador med svintung FF. Letar också rimligt prissatt lätt enduro FF till 7 och 10-åring.
ixs trigger finns från strl xs/s (49-54 cm). Den har justerbart nackspänne vilket gör att den kan passa en lite större andel huvudformer kanske. <600 gr. Vill ni prova i butik har jag inga tips.

Barncyklar samlingstråd
Har en Bell Sanction 2 DLX till kiddot som är 7. Han tyckte som 6-åring att den var i tyngsta laget första gången han hade den. Men han vande sig snabbt och klagade inte trots cykling flera dagar i rad i Åre i somras. Använder den bara vid liftassisterat dock.

Provade också POC och Fox, men de passar inte alls på hans huvud.

Barncyklar samlingstråd
Når en normalbyggd 9- eller 10-åring vanliga bromshandtag typ shimano mt200/400 eller behöver man barnanpassade för små händer?

Barnanpassad behövs inte. MT400 borde funka. Jag tycker att MT200 är för långa och att barn då får handtaget mot fingrarna som håller i styret, men även den verkar att funka för många barn.

Barncyklar samlingstråd
Det finns ett par skruvar på de MT200 sitter på den Trek FX 3 jag just köpt åt min elvaåring. Enligt expediten kan jag anpassa avstånden med dessa, men jag har ännu inte provat. Senaste året har dotterns händer vuxit från storlek 5 till 7 (och längden till 150 cm), så det behövs kanske inte.

Barncyklar samlingstråd
Det finns ett par skruvar på de MT200 sitter på den Trek FX 3 jag just köpt åt min elvaåring. Enligt expediten kan jag anpassa avstånden med dessa, men jag har ännu inte provat. Senaste året har dotterns händer vuxit från storlek 5 till 7 (och längden till 150 cm), så det behövs kanske inte.

Ja, man kan anpassa avstånden. Men i min erfarenhet kommer handtaget för nära fingrarna som sitter kvar på styret när man justerar handtaget tillräckligt nära för små händerna. Många är dock mindre känslig för såna saker än jag och min son.

Barncyklar samlingstråd
Då var 14:an för liten snart. Grabben är 104 cm nu och vi söker därför efter en ny cykel. Ska vi justera Commencalen (Styrstam, sadelstolpe) så att han kan ha den över sommaren och därmed hoppa till 20 tum nästa år eller ska man köra 16 ändå?

Det är inte så lätt att hitta en rimlig prissatt 16 tummare. Vi knep Commencal 14 tummaren för 1800 kronor ny!

Barncyklar samlingstråd
Är med på att tråden är för barncyklar, men den kanske täcker cyklar till barn också? 😃

Grabben ska ha en cykel. Vi vill inte lägga en förmögenhet (Han blir 9) och kikade på billigare alternativ. Scott Aspect 760 är inget att hänga i granen, gissar jag. Finns det cyklar i prisgruppen ~6000kr som är att hänga i granen?

Barncyklar samlingstråd
Då var 14:an för liten snart. Grabben är 104 cm nu och vi söker därför efter en ny cykel. Ska vi justera Commencalen (Styrstam, sadelstolpe) så att han kan ha den över sommaren och därmed hoppa till 20 tum nästa år eller ska man köra 16 ändå?

Det är inte så lätt att hitta en rimlig prissatt 16 tummare. Vi knep Commencal 14 tummaren för 1800 kronor ny!
Brukar vara bra andrahandsvärde på 16” så jag hade definitivt köpt en 16”med bra kvalitet och rykte och sålt den en/ett par år senare med några 100-lappars förlust.

Barncyklar samlingstråd
Är med på att tråden är för barncyklar, men den kanske täcker cyklar till barn också? 😃

Grabben ska ha en cykel. Vi vill inte lägga en förmögenhet (Han blir 9) och kikade på billigare alternativ. Scott Aspect 760 är inget att hänga i granen, gissar jag. Finns det cyklar i prisgruppen ~6000kr som är att hänga i granen?

Är han så stor att han passar på en vuxen cykel?

Om cykeln är tänkt till att cykla stig med är problemet med alla cyklar i den här prisklassen att de har en dämpad gaffel med stålfjäder som är mycket för hård för barn. Bästa billiga stigcykeln är Trek Marlin. Om man har tur hittar man en på rea. Billigaste modellerna har stålfjäder, helt ok när man inte kör mycket stig. Nån här eller i en annan tråd hitta första modellen med luftfjäder med mycket rabatt.

Barncyklar samlingstråd

Hittar du inte någon vettig 16tummare begagnad eller till väldigt bra pris så hade jag kört på 14tummaren. Minns när min förstfödda var i samma situation för några år sen, då räckte det med en ny sadelstolpe. Och året efter var 20 tum alldeles lagom. Det ska sägas att hon inte cyklar stig, det var bara vardagscykel. då kändes det inte riktigt lika noga.

Barncyklar samlingstråd
Är han så stor att han passar på en vuxen cykel?

Om cykeln är tänkt till att cykla stig med är problemet med alla cyklar i den här prisklassen att de har en dämpad gaffel med stålfjäder som är mycket för hård för barn. Bästa billiga stigcykeln är Trek Marlin. Om man har tur hittar man en på rea. Billigaste modellerna har stålfjäder, helt ok när man inte kör mycket stig. Nån här eller i en annan tråd hitta första modellen med luftfjäder med mycket rabatt.
Han är 150 lång och växer så det knakar. Att köpa en till barncykel känns bortkastat.

Det är väl främst tänkt till att cykla i vardagen, skolan etc. Han vill ut i skogen också, men det är nog inget som kommer hända speciellt ofta.

Barncyklar samlingstråd
Han är 150 lång och växer så det knakar. Att köpa en till barncykel känns bortkastat.

Det är väl främst tänkt till att cykla i vardagen, skolan etc. Han vill ut i skogen också, men det är nog inget som kommer hända speciellt ofta.
Med den längden kan ni ju börja snegla på en liten (storlek XS eller S) 27,5 tummare. Min son körde på en XS dam-mtb ifrån att han var strax över 140 och inte haft några problem med den storleksmässigt, oavsett om det är skog eller asfalt.

Barncyklar samlingstråd
Vuxen S i hybridcyklar kan vara för stor för 150 cm beroende på märke. Jag klistrar in mina anteckningar från vårt nyss avslutade sökande. Det visade sig att Trek storlek S funkade när vi provade i butik. En del märken har XS och rentav XXS.

---

149 cm längd
70 cm innerben

Cues är slitstarkare än Shimanos gamla serier.
Precision beror på modell: U6000 är nästan som Deore och Tiagra.

Cannondale Quick 4
Bike24 690 euro, 7600 kr
XS 65,7 cm standover
+ Pris, enkel
= Microshift Advent (1*9)
- Färg (gul - rosa ej i Sverige)

Specialized Sirrus 3.0 EQ
TCM 10495 kr (dam), S Concept 9995 kr (herr)
XS dam 62 cm standover, 165 mm vevarm;
XS herr 71,5 cm standover, XXS herr 69 cm standover, 170 mm vevarm
+ Tiagra (täta steg 2*10), dynamo, långa skärmar
- Skärm hänger i dålig pakethållare, 2*10 är komplicerade. Tiagra istf nya Cues U6000 (1*10)

Trek FX 2 Gen 4
Cykloteket 8599 kr
XS/40 67,5 cm standover, 170 mm vevarm
+ Cues (ny, slitstark), pris
- Cues U4000 (1*9, enklare), svart?

Trek Fx 3 Gen 3
Cykloteket 9999 10999 12895 kr
XS 67,3 cm standover, 170 mm vevarm. S 70,4 cm standover, men snarare 68-69 precis framför vevpartiet.
+ Deore M5120 (1*10), kolfibergaffel
- Deore istf nya Cues U6000, priset, blå är dyr

Orbea Carpe och Bergamont Sweep hade för högt topprör när vi provade herr-S i butik. Min Cube Editor XS är också för hög. Trek har ovanligt låga (små?) ramar.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Med den längden kan ni ju börja snegla på en liten (storlek XS eller S) 27,5 tummare. Min son körde på en XS dam-mtb ifrån att han var strax över 140 och inte haft några problem med den storleksmässigt, oavsett om det är skog eller asfalt.
Jo, vi var iväg till Cykelkraft och kikade lite på cyklar och enbart 27.5". Det var mest Scott och Bergamont i butik. En S i Scott funkade fint och då finns det att växa på.

Hur länge cyklade din grabb på XSen?

Barncyklar samlingstråd
Jo, vi var iväg till Cykelkraft och kikade lite på cyklar och enbart 27.5". Det var mest Scott och Bergamont i butik. En S i Scott funkade fint och då finns det att växa på.

Hur länge cyklade din grabb på XSen?
Han är kvar på den fortfarande, har bara nått 148cm. Baserat på hur han sitter på den så kan han lätt ha kvar den i 10cm till. Men som sagt beror det ju mkt på geometrin på olika cyklar, en S i ett märke kan ju vara lika stor som XS i ett annat märke. Köpte för några veckor sedan en fulldämpad cykel, också den i 27.5, den var dock i strl S och kändes inte jättemkt större. För att förstå vad som skulle passa utgick jag ifrån geometrin för hans gamla 27.5 (som är en HT) och jämförde med geon på de jag tittade på. Absolut bäst att provcykla förstås men är det inte möjligt så får man kolla geo-tabeller.

Barncyklar samlingstråd

Vi köpte Allebike Jr 27.5" till dottern är hon var strax över 140cm. Klockrent och kommer passa flera år. Kan verkligen rekommendera.

Barncyklar samlingstråd
Vid 150 går det bra med vuxen s. Problemet är att det inte finns så mycket vuxen mtb som funkar för både skola och stig.
Det är väl någon billigare white eller liknande

Barncyklar samlingstråd
Har splurgeat på fina mtbs till barnen (dom har 20” och 24”). Men det har ställt till det. 🙃

Cyklarna är för fina för att parkera (läs släng obevakade i Stockholmsmiljö och glömma låsa 9 av 10 ggr) utanför skolan / fotbollsplanen.

Skulle vilja fixa typ ett par billiga BMX single speed som dom kan rulla till skolan/fotbollsplanen med och som ingen vill sno.

Vad ska jag köpa? Dåligt med beggat..

Barncyklar samlingstråd
"Små" 20-tummare?

Grabb 4,5 år. 110 cm lång och med innerbensmått 48 cm i strumplästen. Har i nuläget en Early Rider Seeker 16 som han älskar, men det är lite svårt med uppförsluten i skogen.

Jag sitter och dreglar över en Woom off 4 på köp&sälj men där är rekommenderad längd 118 och det kan jag förstå med det sluttande toppröret och höga BB.

Är det någon som prövat Woom off 4 med kortare barn? Eller har andra förslag? Eller ska jag bara stilla mitt n+1 behov och låta grabben njuta av sin Seeker 1 år till?

Barncyklar samlingstråd
Kolla kubikes.de
Har 20 tummare i small och large
Från 105 cm längd och 46 cm innerbenslängd

Verkar vara lätta och fina grejer

Barncyklar samlingstråd
Fick tag i en earlyrider x16 till min fyraåring men tycker orginaldäcken VEE CROWN GEM 16x2.25 är lite väl biffiga och styva, (och ganska slitna). Vad för alternativ borde man kika på? Ju bättre rull desto bättre, sen är det ju såklart ballt med lite mönster också

Barncyklar samlingstråd
Fick tag i en earlyrider x16 till min fyraåring men tycker orginaldäcken VEE CROWN GEM 16x2.25 är lite väl biffiga och styva, (och ganska slitna). Vad för alternativ borde man kika på? Ju bättre rull desto bättre, sen är det ju såklart ballt med lite mönster också

Hur breda ska de vara? Schwalbe Billy Bonkers är cool och billig. Finns i 2.0". Min son är nöjd med sin 24x2.0 bak på sin DJ.

Barncyklar samlingstråd
Hur breda ska de vara? Schwalbe Billy Bonkers är cool och billig. Finns i 2.0". Min son är nöjd med sin 24x2.0 bak på sin DJ.
ju bredare desto bättre, men little joe 1.60 kanske blir lite smalt? cyklisten i fråga når precis marken med sadeln i botten, så lite lägre höjd på däcken kanske vore önskvärt ändå, har haft little joe på en woom2 och dom verkar ju både rulla bra och greppa helt ok :)

Barncyklar samlingstråd
ju bredare desto bättre, men little joe 1.60 kanske blir lite smalt? cyklisten i fråga når precis marken med sadeln i botten, så lite lägre höjd på däcken kanske vore önskvärt ändå, har haft little joe på en woom2 och dom verkar ju både rulla bra och greppa helt ok :)

Ja, Little Joe är andra däcket jag tänkte på. Enda som, tillsammans med Billy Bonkers, har lite bättre gummiblandning.

Barncyklar samlingstråd

Vi köpte en 16-tummare, en superläcker Early Rider med bältdrift, mellan 14- och 20-tummaren. Det var i ärlighetens namn rätt onödigt. Den hade barnen i ca 6 mån innan de fick 20-tummaren.

Som tur var köptes den och såldes till typ samma pris så finansiellt gick vi plus minus noll. Men vi hade egentligen kunnat dra ut på 14-tummaren.

Barncyklar samlingstråd
Vi köpte en 16-tummare, en superläcker Early Rider med bältdrift, mellan 14- och 20-tummaren. Det var i ärlighetens namn rätt onödigt. Den hade barnen i ca 6 mån innan de fick 20-tummaren.

Som tur var köptes den och såldes till typ samma pris så finansiellt gick vi plus minus noll. Men vi hade egentligen kunnat dra ut på 14-tummaren.
Vi hoppade över 16-tummaren och gick direkt till 20 efter 14. Visst, den var lite liten men det funkade ändå helt okej och det var en ganska kort period som det kändes stretchat. Jag fick byta till en längre sadelstolpe.

Barncyklar samlingstråd
Woom-appreciation-time:

Jag skiter i reach-stack-ratio och annat mumbojumbo som gäller för vuxna enduroåkare - fy satan vilka bra hojar Wooms Off-cyklar är! Cykelglädjen är obegränsad när ungarna hojar runt på sina cyklar! Lätta, snabba och lekfulla utan motstycke imho. Enda abret är att det blir så himla kämpigt att hänga med dem (barn 130+145 cm på OFF 5 och 6) på vardagscykling med dubbdäcksutrustad Omnium...😊

IMG_9010.webp

Barncyklar samlingstråd
Minns att det diskuterades en specifik modell av bromshandtag som var bra för barn. Någon som vet vad jag pratar om och har lust att upplysa mig igen?

Lillens springcykel har bromshandtag i plast som lämnar en del att önska.

Barncyklar samlingstråd
Minns att det diskuterades en specifik modell av bromshandtag som var bra för barn. Någon som vet vad jag pratar om och har lust att upplysa mig igen?

Lillens springcykel har bromshandtag i plast som lämnar en del att önska.
Berk förespråkar väl magura men det tror jag är för stötte barn.
Tektro har barn handtag för både fälgbroms och hydraulisk

Tillbaka
Topp