Pendlingssträcka

Fritiof Andersson

Aktiv medlem
Pendlingssträcka
Hej på er alla cykelkompisar!

Jag och min familj har planer på att flytta utanför stan. Idag bor vi ganska centralt med ca 7 km pendlingsväg med cykel genom stan. Detta är något både jag och min fru uppskattar. Jag har tidigare gått i tankar att bo nära en tågstation så man kan cykla till tåget och där ta med cykeln. Men sen har jag börjat fundera på, hur långt pallar man pendla med cykel varje dag? En ort vi funderar på ligger 2 mil till mitt arbete. Jag är van distanscyklist men nu blir det lite skillnad då det ska gnetas varje dag.

Så frågan lyder. Frågan lyder, hur långt pendlar ni varje dag/då och då och hur fungerar det för er? Hur är ert upplägg?

Ha det gött!

/Frippe A

Pendlingssträcka
Blir väl helt svar efter person här. Jag tycker det är för långt med 2mil enkel väg. Vet flera på jobbet som då delar upp det så de cyklar dit, tar bussen hem och tillbaka och sen cyklar hem dagen efter. Särskilt på vinterhalvåret. Tillgången till en ordentligt cykelbana spelar nog också in rätt mkt. Ska du ut på landsväg så är det kanske inte lika skoj.bara utgår från att du har ordentligt omklädningsrum och dusch på jobbet samt förvaringsmöjlighet för cykeln

Jag har 11km. Kan känna mig rätt sliten under vinterhalvåret och har därför kompletterat med en elcykel

Pendlingssträcka
Jag 3 mil enkel väg. Det är i längsta laget men fungerar pga att de andra alternativen, bil och kollektivtrafik fungerar ännu sämre. Plus att jag bara är på kontoret 2 dagar i veckan. Jag hade helst haft under 2 mil enkel resa. Då är det lättare att få ihop livet.

Pendlingssträcka
Utan att veta pga för nära till jobbet för pendling men är inte pendlingsvägens utformning mer avgörande än sträckan? 20km i uraban miljö känns långt, 20km på platt landsväg känns kort.

Pendlingssträcka
Jag har nu ca 16 km enkel och cyklar 3-4 dagar i veckan. På ett tidigare jobb hade jag 14 och cyklade nästan varje dag.

Det är ju en vanesak också, man bygger upp orken. Det som kanske är tråkigast är att jag då inte orkar "träna" mer än pendlingen.

Pendlingssträcka
Som längst har jag haft ca 17km enkel, under vår, sommar och höst hojade jag 4-5 dagar i veckan beroende på väder och jobb/familj och under vintern kanske 2 dagar i veckan.

Har kompisar som när de har haft längre sträcker dvs mer än 20km så har de valt att ta hojen till jobbet en dag sen kommunalt hem för att sen nästa dag åka kommunalt till jobbet och sen hoja hem.

Pendlingssträcka
Det var en tid när jag cykelpendlade 18,5 km enkel väg, ungefär varannan vardag året runt. Det var en utmaning, men jag var yngre och redo att ta mig an det. Och det pågick i en stad som helt saknade cyklingsinfrastruktur.

Jag minns fortfarande hur jag råkade nöta ut ett helt nytt par bromsbelägg under bara en regndag. Kunde inte tro mina ögon.

Pendlingssträcka
Jag har ca 17,5 km enkel väg, kortaste vägen. Normalt är jag på kontoret Måndag till Onsdag.
Distans och tids-mässigt är det inga större problem. Dock är det 50% förorter med bra cykelbanor och 50% genom stan med okej cykelbanor. Genom stan är ju skit oavsett tycker jag men man överlever.

Jag har också ett tiotal varitioner att välja på som ger mellan 0 och 3 km extra så med lite omväxling blir det roligare.

Pendlingssträcka
Nu har jag bara 7 km enkel väg, bra cykelbanor hela vägen. Inga som helst problem att cykla varje dag året runt. (Mycket snö - bor i Gävle.) Hade tidigare 15 km enkel väg - annan bostad och annat jobb - och bra cykelbana ca 10 km. Det blev för slitigt att cykla varje dag under vinterhalvåret.
Finns det bra infrastruktur för cykling - lägg upp en bra plan. Kan du "varannansträckacykla"? Eller någon annan variant? 40 km varje dag med snö, slask, isvindar, minus 25 grader o.s.v. sliter på kropp, knopp och material...
Hoppas du får ihop det.

Pendlingssträcka
Har man familj kan tiden bli en faktor mer än själva cyklingen. När man kommer uppåt två mil börjar man närma sig en timme dörr till dörr enkel väg, beroende på var man bor såklart. Bor man utanför storstad tar den sträckan 10-15 minuter i bil, ~1,5 h kortare pendling per dag kan spela stor roll i familjepusslet.

Men det kan vara tvärtom också. Min längsta pendling (17 km) var när barnen var små och då var det väldigt skönt att veta att jag med cykeln alltid kunde hämta på dagis vid samma tid, istället för att fastna i oförutsägbara köer eller vänta på bussar som aldrig kom.

Men som andra varit inne på, sträckningen är avgörande. Att ligga och gneta på någon väggrenslös landsväg bland hetsiga morgonpendlare i isigt januarimörker hade jag inte vågat.

Senast ändrad:
Pendlingssträcka
Just nu runt 10km tur å retur men ibland upp till 25 och då är iallafall jag duktigt sliten på fredagen.
Runt millennieskiftet bodde jag i Högdalen å jobbade i jakobsbergs centrum (drygt tre mil) men då cyklade jag bara när vädret tillät på vintern , då var man ju tvungen att cykla längs vägarna , sopsaltade eller cykelbanor fanns knappt utanför stan.
över huvudtaget.
På den tiden cyklade jag iofs på landsvägscykel och var lite yngre.😉

Senast ändrad:
Pendlingssträcka
Beroende på hur man räknar så spar man tid...

Jag cyklar till två kontor just nu.
Det ena tar 1:20 kollektivt, 30 min med bil, 40 min med cykel.
Det andra tar 35 kollektivt, 50 min med dubbdäck 😅, bil är inte aktuellt eftersom det är i Stockholm city.

Kollektivt tar 70-160 minuter per dag.
Cykel tar 80-100 minuter per dag plus en extra dusch. Men jag behöver inte lägga någon extra tid på träning.

Pendlingssträcka
Kan tillägga att jag inte på något sätt sparar tid på min pendling. Kollektivt tar ca 45 minuter dörr till dörr, bil tar runt 30-35 vid bra trafikflöde* (har dock aldrig bilpendlat annat än enskilda tillfällen.)
Cykel tar minst 40 minuter rulltid, oftast 50-60 minuter. Sen tillkommer förberedelser och dusch.

* I rusning tar det nog avsevärt längre tid

Pendlingssträcka
Det som är helt avgörande för min egen del (13km enkel väg) är hur vardagen gå ihop. Om jag både lämnar och hämtar barn så tror jag inte att jag skulle kunna cykla 20km enkel till jobbet. då skulle barnen aldrig få komma hem igen :) Träningar/Aktiviteter som börjar tidigt på eftermiddagarna ställer också till det men som tur är löser vi det här hemma med lite planering.

Jag tror att 20km är görbart rent fysiskt men det gäller att få ihop helheten.

Pendlingssträcka
20 km en sommardag längs en fin väg är ju inga problem, samma sträcka med regn och motvind i februari kan vara rätt knäckande. Jag har 16km enkel väg längs ok cykelbanor och det funkar de 2-3 dagarna i veckan som jag är på jobbet för mig. Kan vara värt att fundera på att skaffa en elcykel till familjen, speciellt om ni båda cykelpendlar. På vintern kan 20km ta en stund med dubb o elände. Annars är det ju som någon sade, om alternativen är sämre så vänjer man sig snabbt.

Pendlingssträcka
Hade tidigare 9,5 km enkel väg, mestadels platt lugn cykelbana i förort, en del cykelbana i stad, och lite vägar/gågator i stad. Kändes aldrig som något problem, ens när det var snö och elände på vintern.

Jobbet flyttade dock till nytt kontor för ca. ett år sedan.
Fick då 13,5 - 14,5 km enkel väg, samma mestadels platta lugna cykelbana i förort som tidigare, men en betydligt längre bit cykelbana i stad (och en 30 m hög backe precis innan kontoret) och upplever det som mycket jobbigare.

Vid 20 km enkel väg skulle jag nog varannanvägscykla som tipsats om tidigare i tråden. Eller kanske skaffa en brompton och ta bussen på morgonen och cykla hem på eftermiddagen?

Pendlingssträcka
När jag bodde i Stora Staden hade jag 10 km enkel väg och cyklade med få undantag varje arbetsdag året om. Då blev jag efterhand stark som en oxe och önskade jag att jag hade haft 15-20 km enkel väg för att få in ännu mer cykling i vardagen.

Sen flyttade vi ut på landet, och med avstånd och barnlogistik så blir det ingen pendling alls och orken och styrkan har blivit därefter.

För mig skulle nog ~20 km enkel väg vara absolut max om man ska få ihop det tidsmässigt. Däremot skulle väl upp till 30 km funka om vägarna är ok och man gör som har föreslagits här ovan och saxar mellan cykel och bil.

Så stålcykel-retro-mtb-hipster-puritan jag är så skulle jag tom. kunna tänka mig (tänka mig, därmed inte sagt att jag också skulle göra det) att bygga en Bafang-skjuts för att utöka aktionsradien. Men det vetefan...

Hoppas att det löser sig, att bo på vischan är guld men pendlingen från tiden i stan var oerhört värdefull.

Pendlingssträcka
Har drygt 29km enkel väg med blandat stad/land (Bunkeflostrand - LTH), och cyklar sedan ett par år typiskt 4 dagar/vecka året om. Tar typiskt från knappt 60min sommartid/medvind till över 80 om mycket motvind eller snö. Då har jag ju utflugna ungar så ingen passande/skjutsande som behöver gå in i schemat. Dubbdäck bara (och knappt ens då) när det verkligen behövs, någon enstaka dag per år.

Jämförelsevis tar bilen 35-40min och kollektivt 60-90.

Pendlingssträcka
Har 16km till jobbet nu och cyklar 3-4 dagar i veckan genom Nacka på väldigt bra cykelvägar. Jobbar på Södermalm och behöver endast cykla 10 kvarter stadstrafik vilket är bra för tidsåtgången. Tar mig oftast 30-35 minuter på sommaren och 45 min på vintern. På sommaren lyxar jag med grusskarv eller stigskarv på mtbn någon/några ggr i veckan beroende på väder och arbetsbelastning. Har tidigare haft 35km och cyklade då till och från jobbet en dag i veckan och körde envägspendling med bil två dagar i veckan.
Vi funderar att flytta och skulle då bli ca 20km enkel väg. Kanske skulle det bli elcykel då, eller brompton, eller reducera kontorstiden till max 3 dagar och jobba hemma två. Att cykla 20km enkel varje dag hade jag inte hunnit, orkat eller tyckt varit kul, tror jag.

Pendlingssträcka
7 km är mer släng på väskan på herrcykelns pakethållare och cykla i maklig takt till jobbet med ett leende på läpparna, lås cykeln och in på jobbet direkt.

20 km är mer titta vädret, rafsa fram funktionskläder, packa Vaude-väskorna, ut och hämta pendlingsmonstercykeln, fundera huruvida du borde ha bytt till vinterdäck, chansa. Cykla iväg, inse att du glömde ombytesbyxor. Svär för dig själv, cykla hem igen. Knöla ner byxorna i vaude-väskan. Cykla mot jobbet igen. Frys om fingrarna och näsan. Halka i en kurva, det var visst lite frost där. Svär för dig själv. Cykla vidare. Titta på bilisterna och intala dig själv att de är olyckliga i sina varma bilar. Cykla vidare. Framme på jobbet, lås cykeln med 2 lås och vajer. In i omklädningsrummet, klä av dig lager efter lager. In i duschen. Janne står i duschen, han börjar prata med dig. Du orkar inte men svarar trevligt men kort. Sedan ut ur duschen, torka av dig. Ta upp alla knöliga kläder ur väskan, klä på dig. Häng in alla svettiga cykelkläder i skåpet. Upp till kontoret, sätt dig. Du sitter där och funderar på varför du känner dig så lycklig.

Pendlingssträcka
7 km är mer släng på väskan på herrcykelns pakethållare och cykla i maklig takt till jobbet med ett leende på läpparna, lås cykeln och in på jobbet direkt.

20 km är mer titta vädret, rafsa fram funktionskläder, packa Vaude-väskorna, ut och hämta pendlingsmonstercykeln, fundera huruvida du borde ha bytt till vinterdäck, chansa. Cykla iväg, inse att du glömde ombytesbyxor. Svär för dig själv, cykla hem igen. Knöla ner byxorna i vaude-väskan. Cykla mot jobbet igen. Frys om fingrarna och näsan. Halka i en kurva, det var visst lite frost där. Svär för dig själv. Cykla vidare. Titta på bilisterna och intala dig själv att de är olyckliga i sina varma bilar. Cykla vidare. Framme på jobbet, lås cykeln med 2 lås och vajer. In i omklädningsrummet, klä av dig lager efter lager. In i duschen. Janne står i duschen, han börjar prata med dig. Du orkar inte men svarar trevligt men kort. Sedan ut ur duschen, torka av dig. Ta upp alla knöliga kläder ur väskan, klä på dig. Häng in alla svettiga cykelkläder i skåpet. Upp till kontoret, sätt dig. Du sitter där och funderar på varför du känner dig så lycklig.
Jävla Janne!

Pendlingssträcka
Jag pendlar ungefär 4,5km till skolan varje dag oavsett väder samt ungefär 8km till jobbet några gånger i veckan. På skolan har jag inte möjlighet till varken ombyte eller att ha cykeln inomhus så det är ryggsäck och tunga lås som gäller. Beroende på väder funkar det utmärkt ibland men ibland är det bara rent djävligt med antingen värme där man är helt dyngsur av svett när man kommer fram eller kyla där man knappt känner benen efter 10 min.

Nu har jag inte alls lika långt som de flesta av er andra men det jag vill komma till är att för att det skulle fungera för mig med längre sträckor dagligen så är tillgång till ombyte samt cykelförvaring inomhus ett måste. Med det får man ju även möjlighet att pendla på en lite finare(roligare) cykel vilket man nog inte ska underskatta.

Pendlingssträcka
20 km är inget större problem (om du har tid, ork, bra vägar osv).
20 km är inte kul när det är oplogat (för andra eller tredje dagen och man trampat ner snön till en knölig massa av varierande densitet som gör att det skakar utan att du får grepp nog att öka farten), du är trött, känner dig stressad över andra åtagande osv.

Det beror på. :) Men, det är väldigt sällan jag ångrat att jag cyklat till/från jobbet (och jag har fått släpa cykeln genom snödrivor). Nu åker jag dock mest buss.

Pendlingssträcka
Generellt tycker jag att all träning man kan göra i anslutning till jobbet, under lunchen samt från jobbet är helt exceptionell tidseffektiv samt ökar chansen kraftigt att träningen faktiskt blir av (jag är smått lyrisk över detta) men det funkar ju inte med alla typer av jobb.

Pendlingssträckor mellan ca 15-25 km x 2 är så klart en viss tröskel att ta sig igenom om man gör det nästan varje dag. Men här handlar väldigt mycket om just pendlingsvägen, hur bra eller dålig den är, hur mycket man trycker på (man bör/måste ju inte ta i varenda gång) samt att kroppen har en helt enorm förmåga att sakta men säkert vänja sig med vad man utsätter den för. Även det här att ha koll på cykel/utrustning och kläder kan självklart kännas lite jobbigt första året. Hur lång tid det tar för gemene man innan det börjar kännas "smidigt" kan nog variera... Gäller ju också att man har smidiga möjligheter till dusch och cykelförvaring annars kan det nog upplevas klart jobbigare.

Pendlingssträcka
Sambon cyklade några år 2x21 km. Det vill säga ett Marathonlopp per dag i pendling året runt. Gav massor av extra träningsmil utan att det inkräktade på pendlingstiden, då komunala färdmedel eller bil tog samma eller längre tid.

Själv har jag oftast bara haft 2x5 till 2x7 km och det är görbart nära nog året runt. Vid något enstaka extremtillfälle har jag valt andra lösningar än cykel. Skulle jag ha 2x20 km i pendlingsavstånd skulle jag fundera på en elcykel vintertid. Den medger tunga och sega, men säkra vinterdäck, utan att snittfarten blir lidande. Men det beror på pendlingsort, temperatur och snömängd.

Pendlingssträcka
Förutom distansen, jag har 18 km enkel väg, så handlar det om vilken tid du behöver vara på plats och hur matinköp, aktiviteter etc. Decembermörkret, nederbörd (snö mellan däck och skärm om du har tagit fel hoj) samt lite blåst, halvblöta skor... Ja, då är maj månad och fågelsång med rapsfält i soluppgången bättre. En annan sak är möjlighet att kunna välja bil och/ eller kollektivtrafik väsentligt. En tråkig sak är att ex. Skånetrafiken har löjligt höga priser på enkelresor, å andra sidan vet jag många som cyklar tio månader och sedan köper 30-dagarskort mellan nyår och framåt.

Pendlingssträcka
25 km enkel väg, minst två dagar/vecka, men ofta tre. För övrigt bil, om jag inte jobbar hemifrån. Det tar runt 70 minuter på sommaren och i värsta fall 95 minuter på vintern, med dubbdäck. Sedan tillkommer tid för påklädning hemma, dusch på jobbet, extra pyssel med kläder, ombyte när jag ska hem osv. Kan nog bli uppåt 4 timmar totalt en dag.
Kollektivt tar runt 75 minuter, bil mellan 20 och 60 minuter beroende på trafik.

Pendlingssträcka
Jag har tidigare pendlat 16-17 km enkel väg varje dag året runt och tycker att det har funkat bra. Inte lika ofta nu då jag jobbar hemifrån en hel del. Skulle nog ta emot om det var längre än 20 km för med min hastighet börjar det ta ganska lång tid då, speciellt på vintern. Däremot tror jag nog kroppen skulle klara uppåt 25 km enkel väg varje dag utan problem.

Jag tycker att det gör stor skillnad om man har lite regelbundenhet i pendlingen. Första gången efter ett uppehåll tar det alltid en väldig tid att få ordning på sakerna (och jag brukar alltid glömma något jag borde ha haft med mig) och tiden det tar att pendla upplevs som mycket längre.

Pendlingssträcka
Jag har tidigare pendlat 16-17 km enkel väg varje dag året runt och tycker att det har funkat bra. Inte lika ofta nu då jag jobbar hemifrån en hel del. Skulle nog ta emot om det var längre än 20 km för med min hastighet börjar det ta ganska lång tid då, speciellt på vintern. Däremot tror jag nog kroppen skulle klara uppåt 25 km enkel väg varje dag utan problem.

Jag tycker att det gör stor skillnad om man har lite regelbundenhet i pendlingen. Första gången efter ett uppehåll tar det alltid en väldig tid att få ordning på sakerna (och jag brukar alltid glömma något jag borde ha haft med mig) och tiden det tar att pendla upplevs som mycket längre.
Håller med helt. Rutin är nyckeln.

Pendlingssträcka
Jag gör lite olika, ska jag träna mer förutom pendlingen (eller kanske känner mig halvsliten) försöker jag ta det lugnt och fint, så kallad Zen-cykling. 😇 Men ibland motsatsen, pallar kanske inte träna något annat och trycker därför på under pendlingen istället. Praktiskt ur den aspekten att man kan anpassa sig men samma sak där, det beror rätt mycket på vilken pendlingssträcka man har (om det lämpar sig för mer hysterisk cykling eller ej).

Däremot bör man vara rätt fokuserad. Även om det enbart händer något under den 2912:e pendlingsturen kan det vara förödande just då. Ett tips jag fått från en bekant (som verkligen lärt sig den hårda vägen tyvärr) är att inte lita blint på bilar när de har rött heller, dvs man måste har lite känsla, uppmärksamhet och koll.

Sedan kör jag generellt dubb bak och fram hela vintern. 32 mm dubb med inte alltför många dubbar rullar helt ok men har man dålig pendlingsväg kanske kraftigare grejor kan krävas. Till skillnad från exceptionellt många andra stannar jag också vid rödljusen med mycket få undantag (vi snackar om 1-3 st undantag på månadsbasis men aldrig under hård trafik). Inget huligancyklande. Vissa passager/stora korsningar som tex vid Alvik & Stora mossen är nästan tragi-komiska med alla kamikazecyklister. Det är inte en fråga om utan när man får bevittna något otäckt där i krokarna tyvärr, även de nya rödljusen mot Alvik är ej helt optimala. :confused: Tycker nog generellt elcyklister cyklar mot rött mest, kvinnor är absolut ej bättre än männen heller. Förstår inte att inte polisen står vid Stora mossen lite oftare, de borde kunna dra in så jäkla mycket pengar så att skatten istället kan sänkas. :unsure:

Senast ändrad:
Pendlingssträcka
27km enkel väg. På dubbdäck normalt 65-70min. Sommartid 10min snabbare. Plus 20min för dusch etc.
Dörr-till-dörr med SL är rekordet 60min, normalt kring 70min. Aldrig tagit bilen.
Tänker att det "kostar" mig 10-15min per dag för att få in 2h träning. Not bad.

Förövrigt, på kontoret har jag toalettväska, handduk, reservombyte, vårjacka, vinterjacka, sneakers & vinterskor. Därmed bara dator och kläder i väskan.

Tips från coachen: ta alltid med ny ren handduk till kontoret innan du tar hem den gamla...

Pendlingssträcka
27km enkel väg. På dubbdäck normalt 65-70min. Sommartid 10min snabbare. Plus 20min för dusch etc.
Dörr-till-dörr med SL är rekordet 60min, normalt kring 70min. Aldrig tagit bilen.
Tänker att det "kostar" mig 10-15min per dag för att få in 2h träning. Not bad.

Förövrigt, på kontoret har jag toalettväska, handduk, reservombyte, vårjacka, vinterjacka, sneakers & vinterskor. Därmed bara dator och kläder i väskan.

Tips från coachen: ta alltid med ny ren handduk till kontoret innan du tar hem den gamla...
Kan vara jobbigt om man glömmer ett klädesplagg och inte har tex byxor eller skjorta på jobbet. 😅

Pendlingssträcka
Ni som har ombyte på jobbet, har ni eget skåp?

Jag har det i en väska. (eller två då eftersom det fram till sista Feb är två kontor)
På ena kontoret finns ett omklädningsrum där de svettiga kläderna hänger på dagen, i det andra finns ett kapprum där det är sagt att träningskläder kan hänga, och ett fritt från träningskläder.
I omklädningsrummet finns torkskåp så handduken torkar, på det andra kan jag hänga den i duschrummet så den torkar.

Pendlingssträcka
Ni som har ombyte på jobbet, har ni eget skåp?
Ja. Tur med arbetsgivare som förstått att det behövs fler skåp än personal samt en massa coola hipsters som kollegor (vilka inte gillar att göra något som gör dem svettiga).
På en tidigare arbetsgivare var skåpen så få att de som ett resultat var mera värda än sin egen vikt i guld. Fanns en svart marknad för dem.

Tillbaka
Topp