Pendlingssträcka

Pendlingssträcka
21 km enkel året runt i några år.

Som några redan har skrivit så är sträckans utformning av stor betydelse. Cykelbana, landsväg, stadstrafik mm påverkar mycket. Jag har ganska bra cykelbana merparten av sträckan och en mindre del stadscykling. Stadscyklingen tar oproportionerligt lång tid och är mycket farligare.

Merparten av sträckan går längs regionalt sopsaltat cykelstråk, vilket är toppen. Så länge respektive kommun(-s entreprenörer) sköter sitt arbete underlättar det cyklingen och i synnerhet kan man ganska väl uppskatta tidsåtgång, vilket för vissa är centralt. Går normalt att köra med ganska hårt pumpade dubbdäck och då blir inte tidsskillnaden mellan sommar och vintercykling så stor. Sliter så klart på cykeln och kräver därför lite mer underhåll.

Omgivningen är också viktig, mycket lättare och roligare om omgivningen är trevlig.

Fem dagar i veckan sliter, i synnerhet om man även vill cykla åtminstone även en helgdag. På vintern hade jag ibland hellre cyklat 15 km och på sommaren 25 km.

Sen pandemin jobbar jag mer hemma, vilket har gett en mer varierad och bättre träning. Det är tufft att komplettera med styrketräning efter drygt 40 km pendelcykling.

Pendlingssträcka
Lyxigt att kunna förvara kläder (smidigt) på jobbet.
Jag har visserligen ett skåp men det är 8 våningar upp från cykelrum, omklädningsrum och dusch.
Det finns ett fåtal skåp i omklädningsrummet men de öppnas automatiskt efter en tid. Svettiga kläder brukar dock få hänga kvar över dagen.

Pendlingssträcka
Ni som har ombyte på jobbet, har ni eget skåp?
Både ja och nej:
I omklädningsrummet finns gemensamma låsbara skåp som är tänkta att användas över dagen.

På kontoret, genom lång korridor och fyra trappor upp, finns mindre, låsbara skåp, som alltså är rätt värdelösa att förvara ombyte i.

Ombyte och duschprylar på jobbet förvarar jag därför i en liten rygga som jag lägger ovanpå skåpen i omklädningsrummet.

Pendlingssträcka
Lyxigt att kunna förvara kläder (smidigt) på jobbet.
Jag har visserligen ett skåp men det är 8 våningar upp från cykelrum, omklädningsrum och dusch.
Det finns ett fåtal skåp i omklädningsrummet men de öppnas automatiskt efter en tid. Svettiga kläder brukar dock få hänga kvar över dagen.
Oj, missade visst ditt sista inlägg
Det där låter ju nästan precis som mitt jobb. Kan du inte göra som jag, förvara ombytet i en väska i omklädningsrummet, eller försvinner den då?

Pendlingssträcka
Oj, missade visst ditt sista inlägg
Det där låter ju nästan precis som mitt jobb. Kan du inte göra som jag, förvara ombytet i en väska i omklädningsrummet, eller försvinner den då?
Den skulle säkert få vara kvar ett tag i alla fall. De kör ju rensningsdagar ibland då alla kvarlämnade kläder städas undan. Det brukar aviseras några dagar i förväg så man skulle kunna anpassa sig därefter.

Nu har jag dock rutinen med ryggsäck och/eller sadelväska så jag får med mig dagens ombyte varje morgon.

Pendlingssträcka
Tack för alla kloka och tänkvärda svar!

Jag har förmånen att ha omklädningsrum, två(!) skåp och dusch på jobbet. Har en elcykel redan idag som jag skulle kunna variera med, samt förmånsbeskattat kollektivtrafikkort när det är riktigt kämpigt.. Bil kommer aldrig va ett alternativ för mig.

Orten vi funderar på har relativt bra cykelinfra hela vägen in till mitt arbete. Inga stora landsvägar eller så utan antingen cykelbanor eller mindre landsvägar utan någon nämnvärd trafik.

Tidsmässigt är det nog ingen större skillnad på cykel och tåg. Cyklingen räknar jag kommer ta ca en timme (+god kondition och hälsa). Med tåg kommer det nog ta detsamma man kommer behöva ta sig till tåget (5-10 min), komma i någorlunda tid (5min innan), åka tåget (25min), ta sig från tåget till arbetet (5-15min). Så om jag har riktigt flyt tar det med tåg totalt 35min, med bra flyt 50min och med oflyt ännu längre...

En bromptom skulle göra allt transporten till och från tåget mer flexibelt helt klart och är nog ingen dum idé!

Pendlingssträcka
Det låter ju som att det bara är att köra på och cykla så mycket som möjligt! Är det för jäkligt väder eller om du är sliten finns tåget där som backup. Att sätta dubben på elcykeln och ta den vanliga cykeln när det är väder för dubbfritt avlastar mycket, inte minst tidsmässigt. Att ha skåp och slippa stå och vika skjortor varje morgon är skönt!

Pendlingssträcka
Har 5km vilket jag inte räknar som 'cykelpendling' då inget ombyte krävs.

Har en del kollegor som pendlar ca 15km enkel väg varje dag vilket verkar funka. Då skall sägas att det är bra förutsättningar med cykelväg där dom inte behöver stanna för en massa trafikljus osv.

Har man långt så kan man kanske cykla bara vissa dagar. Här har kollektivtrafiken ett alternativ som skulle funka bra till det, där man kan köpa ett antal dagar som kan utnyttjas under en viss period, så inte månadskortet är bortkastat dom dagar man cyklar.

Pendlingssträcka
Haha, har kört "italienare" på jobbet många gånger...
Det skulle fungera för mig att ha lite reservkläder på jobbet men har aldrig blivit av vilket jag blivit straffad för ett par ggr... 🙃

När jag senare i år även testar löparpendla kommer jag dock ta en mindre 12 liters rygga samt släpa på så lite som möjligt men bör väl inte bli något större krångel, kan ha ett par byxor på jobbet. Har lite olika möjligheter koppla upp mig mot jobbet så behöver ej släpa laptop så ofta heller. Vi har frys på jobbet så kan ta med mig någon extra lunchlåda dagen innan (om jag inte äter ute...). (y)

Tillbaka
Topp