Beslutsångest kring hjul

Nosq1

Aktiv medlem
Beslutsångest kring hjul
Hej Happy!

Jag som säkert många andra funderar inför kommande sommarsäsong vad är på tur för en refresh inför! Idag sitter jag på ett par fälgbromsade Mavic ksyrium exalith pro som köptes begagnade ett par år sedan med 10 000 km på dom och inser det är dags för en update. Bakfälgen är silvrig, glappar lite i freehuben och ser tråkiga ut jämfört med resten av cykeln. I somras köpte jag ett par Tec infindo 50 karbon hjul här på happy, men runda 3 slog jag för hårt i en kant och bakfälgen sprack :( Jag har då kommit fram till att jag nog vill hålla mig kvar på aluminium så jag inte råkar ut för något liknande samt inte behöver vara så orolig om jag tar den cykeln till jobbet etc. Jag har kikat på ett par hjul, Roval Slx 24 (https://www.scsstockholm.se/sv/articles/2.77.11104/roval-fusee-slx-24-rim-wheelset), kanske ett par mavic open pro ust fälgar med dt swiss 350 nav. Kanske en hybrid med https://fitwheels.eu/en/wheelset-dt...a-4za-cirrus-45mm-carbon-alu-1790g-p-441.html Idag har jag ett innermått på 17 mm där jag tror att byta upp sig till 20 mm med tubeless med 28 mm däck kommer göra det lite bekvämare på min allez sprint, lite bättre grep? Lite snabbare? Ett tredje alternativ vore att köpa nya fälgar och få dom utbytta, men det kostar 3500-4000 och det är väl bara en tidsfråga till något annat ger upp så det känns kortsiktigt.

Jag väger 87 kg och förra året deltog jag i två crit lopp som jag gärna gör om igen iår. Jag lägger inte så stort värde på performance på loppen då majoriteten av mitt cyklande inte är där och jag hellre värdesätter något som tål mer stryk. Vad hade ni gjort? Förslag på några hjul? Överdriver jag värdet på större inre mått på fälgen?

Allt gott!

Senast ändrad:
Beslutsångest kring hjul
R2 har ju också lite hjul för fälgbroms
Att köpa hjul byggda hos R2 är jag skeptisk mot

De har en bild som visar hur de behandlar hjulen de bygger
hjulmassage-jpg.690418

Sådan "hjulmassage" behövs inte om hjulbyggaren kan sin sak,
den riskerar snarare att skada hjulet.
Krafterna i ekrarna blir alldeles för låga och samtidigt alldeles för höga i fälgen,
helt i onödan.

Spänningsbefrielse ("stress relieving") av ekrarna är det som bör göras
och det görs enkelt i riktstället/på cykeln så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.636782

Iofs: gör man så själv med sina nya R2-köpta hjul så ökar förstås chansen att de klarar sig längre.
Men varför då inte bygga hjulen helt själv från början?

Beslutsångest kring hjul
Jag gjorde lite rakare tyg en gång på en arbetsplats jobbade som maskinist var rullstol att rikta upp på hjälpmedel mitt i mot han var borta klass kompis sen gymnasiet klart när komm till baka jorde snabb riktning på hjulen 🤣

Beslutsångest kring hjul
Att köpa hjul byggda hos R2 är jag skeptisk mot

De har en bild som visar hur de behandlar hjulen de bygger
hjulmassage-jpg.690418

Sådan "hjulmassage" behövs inte om hjulbyggaren kan sin sak,
den riskerar snarare att skada hjulet.
Krafterna i ekrarna blir alldeles för låga och samtidigt alldeles för höga i fälgen,
helt i onödan.

Spänningsbefrielse ("stress relieving") av ekrarna är det som bör göras
och det görs enkelt i riktstället/på cykeln så här
spaenningsbedfrielse_ekrar-jpg.636782

Iofs: gör man så själv med sina nya R2-köpta hjul så ökar förstås chansen att de klarar sig längre.
Men varför då inte bygga hjulen helt själv från början?
Har gått i tankarna att bygga ihop det och låta lbs spänna upp det sista, men tack för din insight

Beslutsångest kring hjul
Dessa kanske kan vara något.

Har deras alu MTB race-hjul och pris/performance är svårslaget
Har kikat på hunt, fördelen med open pro bygger var att man får dt swiss hub istället för samma peng men lättare att hitta reservdelar än hunts hjul

Beslutsångest kring hjul
Dessa kanske kan vara något.
Har kikat på hunt, fördelen med open pro bygger var att man får dt swiss hub istället för samma peng men lättare att hitta reservdelar än hunts hjul
De hunthjulen är byggda med KinLin 31-fälgar men den enklare symmetriska varianten även till bakhjulet (fälgbroms)
render_rim2.php

Bygger du själv kan du välja både DT350-nav och den bättre asymmetriska fälgen till bakhjulet
render_rim2.php

Att Hunt använder KinLin-fälgar är inte mitt påhitt

Men det viktigaste är förstås att det är bra fälgar
Jag har flera KinLin-fälgar i hjul som jag är nöjd med,
förutom symmetriska och asymmetriska finns de även för både fälg och skivbroms
De är även stora OEM-leverantörer och fler än Hunt använder deras fälgar
Problemet är snarare att hitta ngn som säljer dem inom EU,
tyvärr har jag inga bra och aktuella tips där.

Beslutsångest kring hjul
De hunthjulen är byggda med KinLin 31-fälgar men den enklare symmetriska varianten även till bakhjulet (fälgbroms)
render_rim2.php

Bygger du själv kan du välja både DT350-nav och den bättre asymmetriska fälgen till bakhjulet
render_rim2.php

Att Hunt använder KinLin-fälgar är inte mitt påhitt

Men det viktigaste är förstås att det är bra fälgar
Jag har flera KinLin-fälgar i hjul som jag är nöjd med,
förutom symmetriska och asymmetriska finns de även för både fälg och skivbroms
De är även stora OEM-leverantörer och fler än Hunt använder deras fälgar
Problemet är snarare att hitta ngn som säljer dem inom EU,
tyvärr har jag inga bra och aktuella tips där.
Snappade upp dom men som du säger, hade svårt att finna ett ställe att köpa dom ifrån tyvärr, vad har du betalt för att få ihop ett set? Men vilket hub isåfall

Beslutsångest kring hjul
Snappade upp dom men som du säger, hade svårt att finna ett ställe att köpa dom ifrån tyvärr,
Jag vet inte om de har vad du söker, men de tre 1a träffarna på Google

vad har du betalt för att få ihop ett set? Men vilket hub isåfall
Jag köpte mina fälgar i ett par omgångar för flera år sedan, före pandemin tom
Den första kunde jag beställa via en cykelaffär i Sthlm, men det är länge sedan, butiken finns inte kvar längre och jag kommer inte ens ihåg namnet på den.
Men jag kommer ihåg att jag under en Black Week-rea beställde mer än enbart fälgar från
Jag har byggt hjulen själv.

Beslutsångest kring hjul
Jag beslutade faktiskt för att köpa ersättningsfälgen för 2500 kr. Ska få tag på fram med så får jag en sjukt snygg look med helt svarta hjul som jag hade från början. Tar risken med att andra delar kan behövas ändras, då jag tänker att ett par nya hunt hjul t.ex kommer vara av ett sämre hjulpar än dom jag har (och definitivt inte lika snygga). Det är en chansning men håller tummarna att det lönar sig :)

Tillbaka
Topp