[OT] Elektronikbygglådor

Dan C

Aktiv medlem
[OT] Elektronikbygglådor
Fick hem en Gakken Mykit MX 180, hade nått liknande när jag var liten.
Man kan bygga en jäkla massa projekt, radio, sändare, alarm osv.
Nån som höll på med sådana också förr?
Ska se om man kan få ihop nått som funkar, kul minne från barndomen.
589400684_8c2141e6-a0c5-4b0c-8f49-98af812171fa.webp581444217_689b051e-cb62-4695-835e-2008cea4149a.webp

[OT] Elektronikbygglådor
Hade Eleko 8 från hobby förlaget och Philips 20 från grann pojkarnas gamla elektronik låda Philips 20 är svensk beskriver på samma sätt som i gymnasiet Eleko byggde jag en fungerande radio på slump bygge en utanför bygg beskrivs manualen.

Sen så behöver man ju inte lödkolv mätinstrument eller oscilloskop och klock signal frekvens i bygg lådorna
Var ju skrivna på engelska man var ung 6 år följde bara koppling chema i Eleko modell 8 i Philips 20 var det ju skrivit på svenska och då då var man ca tio tolv år och den beskriver komponenter som på gymnasiet och ohm lag.

Men dagens elektronik är så förbaskat kompakta i ytmontering pincett pet kräver speciell utrustning visserligen komm ytmontering på 80 eller var det 90 talet men slog i genom sent i användning.

Har blivit Räknesticka att köpa på Tradera en castell Novo mentor typ brorsans och en castell Reitz liknande den Aristo Räknesticka som försvann
Man växer upp just i gränslandet när övergången till miniräknare kom i mitten av 70 talet räknesticka blev i årskurs 7 före var de fusk verktyg mellan stadiet de hade precis köpt in miniräknare 75 var 3 år gammal men i bok var exempel i räknesticka och miniräknare saknade tangentbord och batteri var tomma 9 volt av skolans miniräknare vist vissa hade egna med sig så vad gjorde man jo tog sin egen Aristo Räknesticka av Reitz typ tyvärr stals den efter glömt i korridoren matte bok och räknesticka i plast påsen utanför.
Storebror Brorsan utbildade sig till elektriker och jag också blev elektro mekanikern brorsan höll på med byggsats elektro mekanikern ringklocka lampor som 6 och 7 årig och jag också blev senare se automatiskt tillverkning löpande band elmotor transformator qvarts klocka urverk inr på mikro dator styr dator blev grovt klar men kom av sig blir som ett bryggeri löpande band med avkänning på tolerans kvalitet automatisk utplockade.
1000000248.webp
1000000251.webp
1000000249.webp
1000000250.webp
1000000252.webp
1000000253.webp

Senast ändrad:
[OT] Elektronikbygglådor
Smarta Ideer där till å gynna ett tekniskt tänk !
Hade jag skaffat barn då hade jag mer eller mindre Tvingat som att bli Tekniska .
Att förstå hur något ens fungerar är Mången Värt .
Jag fick Entemnologi låda med mikroskop å diverse kort och ph testare detdär bet sig fast å blev en inbiten flugfiskenörd från ålder 11 som körde sig å binda det som fisken åt å levde runt vattnena .

Sen vill man trigga den tekniska biten utav hjärnan ja då köper man in så såna här med diverse fel å felaktiga delar å bygger upp dom . Mycket och Väldigt Vuxet å perfekt hjärngympa å läsa sprängskisser å bygga upp som till fabriksskick om inte så Blir den äldre population nöjdare .

Å sedan skogens ekologi/teknologi ja det är då minst lika intressant som elens teknologi , lustigt hur det hela fungerar å Varför det fungerar .

Bilagor

• IMG_20250216_121401_637.webp
    IMG_20250216_121401_637.webp
    254.2 KB · Besök: 66
[OT] Elektronikbygglådor
Svar på nordtrik. Jo Sverige hade mycket teknik literatur för efter studier att hålla hög teknisk allmänhet teknik information inte bar på utbildning vilket kräver viss för kunskap för att kunna tillgodogöra sig tekniken över huvud taget.

Jo Tekno's böker spände över brätte felt områden gjutjärn elektronik träindustrin mekaniska bearbetningen med mera mycket bil mekaniker som hade i början de som referens var mycket kunskap inom många områden plus skolans teknik och slöjd.

Lite irriterande dessa scrolla Zappa snabbt läsa snabbt dömma ej intressant och Que? Svara!

Senast ändrad:
[OT] Elektronikbygglådor
Svar på nordtrik. Jo Sverige hade mycket teknik literatur för efter studier att hålla hög teknisk allmänhet teknik information inte bar på utbildning vilket kräver viss för kunskap för att kunna tillgodogöra sig tekniken över huvud taget.

Jo Tekno's böker spände över brätte felt områden gjutjärn elektronik träindustrin mekaniska bearbetningen med mera mycket bil mekaniker som hade i början de som referens var mycket kunskap inom många områden plus skolans teknik och slöjd.

Lite irriterande dessa scrolla Zappa snabbt läsa snabbt dömma ej intressant och Que? Svara!
???

Tillbaka
Topp