[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
Hm, jag skulle nog säga att det finns vissa skillnader mellan dig och honom i hur ni skriver.

Sen beror det ju på vilken aspekt man betraktar det ur om det är påtaglig eller obetydlig skillnad att köra a) 8x2,5 km, b) 5x4 km eller c) ?x3,75 km + ngt annat så att s.a. det blir 20 km.

Personligen tror jag absolut att det finns en poäng i att försöka ha SM även på platser längre söderut. Att det finns en problematik i form av att det är ökad risk för avkortade varv eller kanske t.o.m. inställda/flyttade tävlingar är dock svårt att förneka. Jag skulle säga att det är en balansgång som det mesta. Naturligtvis undantaget att Holmenkollens femmil ska köras 2x25 km. Allt annat är objektivt fel. 😉
Nu är vi helt eniga. Jag släpper detta nu ;)

För hela VM? Det var klent. Var det inte 50000 på Lugnet när min granne vann 5-milen?
"Totalt kom tävlingarna att locka 140 000 åskådare."

Jag framförde en åsikt att det inte spelar så stor roll om varven är 2,5 km eller 4 eller 3,75. Det blir liksom en herrans massa varv ändå. Jag försökte också försvara Borås som värd för SM. Jag fick inte så mycket medhåll. Kände mig ungefär som Makten haha. Lyckades iaf ena alla andra om att jag hade fel.
Du behöver inte känna dig som Makten för vi drar inga som helst likhetstecken mellan er två. :)

Ski Classics är bra mycket trevligare att se på. Ofta fina vyer och spårdragning i kulturbyggd.

Lite märkligt att kolla på söndagens sändningar från Falun. Vid målgång med Ebba på pallplats stod det ett trettiotal tappra på läktaren. Den låg förvisso i skugga men ändå. På radion rapporteras de om Angers klack i Mördarbacken. Där stod 5-6 tappra. Det känns som en sport i döende.
Hedemora fyllde 4 bussar så lite fler än 5-6 tappra var det nog.

Hedemora fyllde 4 bussar så lite fler än 5-6 tappra var det nog.
Det var på lördagen bussarna var i Falun, på söndagen var det nog ingen buss från Hedemora.

Sprint är kul att se i Falun, det finns möjlighet till bra översikt på flera platser trots mycket folk.

Sen är det en upplevelse att, vid masstart stå långt upp i mördarbacken och höra ljudväggen från publiken komma närmre långt innan man ser åkarna. Kräver ju att det är en del publik då.

Och det är en upplevelse att se hur fort de faktiskt åker uppför Mördarbacken. Minns när Kalla värmde upp uppför den, såg störigt lätt ut.
Och att se mer än bara när de far förbi-de brukar finnas utplacerade storbildsskärmar där man kan följa tävlingarna trots att man är ute i bushen.

Sprint är kul att se i Falun, det finns möjlighet till bra översikt på flera platser trots mycket folk.

Sen är det en upplevelse att, vid masstart stå långt upp i mördarbacken och höra ljudväggen från publiken komma närmre långt innan man ser åkarna. Kräver ju att det är en del publik då.

Var några av åkarna som tyckte det var dumt att inte lägga sprinten på lördagen, med tanke på publiken.

Sprintåkarna? Eller finns det någon anledning till att sprinten är mer betjänt av mycket publik?

Det var sprintåkare, men dom flesta dubblerar ju. Det var en kommentar till att det var dåligt med publik på fredagen. Dom trodde sprint skulle dra mer folk än något distanslopp på lördagen.

Vore i så fall intressant att veta om hypotesen har något med verkligheten att göra. Svårt att veta tycker jag.

Om de slipat om från fabriksslip till svenska strukturen, går det då att slipa om en gång till och återfå fabriksslipen? Eller tål skidorna bara en omslipning?

Om det går borde det väl i alla fall vara teoretiskt möjligt att skicka tillbaka skidorna till fabriken och få dem omslipade där. Då läcker ingen kunskap från tillverkaren. Sen kostar det absolut tid och pengar, men det borde ju finnas ett incitament från både landslagets och skidtillverkarens håll att de aktiva inte ska åka runt med odugligt material och prestera dåligt, inte minst nu till VM.
De tål flera slipningar så det är lugnt.

Jag vet inte hur de gör på fabrik, men jag har svårt att se att de står och handslipar. Jag har aldrig sett ett par skidor med så fin finish som en fabriksslip ens när jag slipat hos erkänt duktiga slipare (ex.vis de som slipar åt Piteå Elit), så jag undrar om det kan vara så att de slipar på ett annat sätt i fabrik (som en del av tillverkningsprocessen alt när belaget tillverkas) och svårt att bara lägga in ett par skidor ”utifrån”.

Lyssnade lite på Vasapodden nu. Vissa åkare verkar ganska inne på att när banan ser ut som den gjorde i Orsa vinner ofta den som tjuvskejtar bäst.

Lyssnade lite på Vasapodden nu. Vissa åkare verkar ganska inne på att när banan ser ut som den gjorde i Orsa vinner ofta den som tjuvskejtar bäst.
Kan nog ligga en del i det, Blomman pratade väl en del om det i sändningen att det var många kurvor ute på myrarna så det gällde att akta sig för skejtskär, etc. Sedan såklart även i avslutningsbacken. Tyckte mig läsa nånstans att det var sista kurvan inför upploppet som fällde Novak, men vad jag minns tyckte jag inte att han skejtade nåt värre än Emil där. Kan ju dock vara så att de hade fler observationer utifrån loppet som vägdes in.

Det är väl kul med variation kanske men sax-upplopp jag vet inte... Jag tycker väl långa stakupplopp är så Ski Classi lopp "ska" avgöras. För mycket kurvor t.ex innan upplopp leder ju ofrånkomligen till gränsdragningar med skejt hit och dit. Så mycket att jag tvivlar på klassiska stilen existensberättigande.

Det är väl kul med variation kanske men sax-upplopp jag vet inte... Jag tycker väl långa stakupplopp är så Ski Classi lopp "ska" avgöras. För mycket kurvor t.ex innan upplopp leder ju ofrånkomligen till gränsdragningar med skejt hit och dit. Så mycket att jag tvivlar på klassiska stilen existensberättigande.
Förutom allt regeltrams så verkar ju åkarna få diskbråck av all stakning också. För folk som gillar klassisk åkning så kan vi väl hitta på någon ny gren där det körs träskidor i ospårad terräng eller nåt?

Problemet med ospårat är att spårningen kommer att göra loppen oftast antingen blir väldigt orättvisa (intervallstart) eller defensiva/avvaktande (masstart).

Det frenetiska stakandet känns även det som en anomali på skidåkning. Ski classics måste väl hänga i med klassisk åkning då loppen också är motionslopp. Deltagandet utanför de Skandinaviska länderna är därför oerhört begränsat.

Problemet med ospårat är att spårningen kommer att göra loppen oftast antingen blir väldigt orättvisa (intervallstart) eller defensiva/avvaktande (masstart).
Jag tänkte, släpp ut åkarna slumpmässigt i en cirkel med 5 mils radie. Först in i mitten vinner.

Nog inte praktiskt så genomförbart, förmodligen ganska orättvist, men vore kul!

Det frenetiska stakandet känns även det som en anomali på skidåkning. Ski classics måste väl hänga i med klassisk åkning då loppen också är motionslopp. Deltagandet utanför de Skandinaviska länderna är därför oerhört begränsat.
Det är väl bara ungefär hälften av Ski Classics loppen som också är motionslopp. Många är ju konstruerade enbart för Ski Classics, t.ex. Venosta, Diagonela, Grönklittsloppen, Summit2Senja.

Konstruerade som elitlopp, ja. Men en del har ju öppnat för "motionärer" sen.

La Diagonela går att åka som motionär.

Summit2Senja kommer att ha 250 platser för icke "PRO skiers", men med kvalificeringskrav (på nivån medaljtid i VL).

"Alla" gillar väl diagonalåkning och man vill bevara den klassiska stilen eftersom den är "naturlig" och vacker. Sen när det bara blir stakning istället kan man ju tycka det bara blir "värre" och ännu mer onaturligt. Jag vet inte vad jag tycker själv.

En del i utvecklingen mot mkt mer stakning är väl att prepareringen är något helt annat nu än förr i tiden.
Jo, det är ju det som möjliggjort det. Det är lite kul när golfbane-stakarna fr Mälardalen kommer upp till Harsa för att åka seedningslopp och inser att deras små trugor inte funkar i skoterpreparerade natursnöspår 😂

Eller som Öppet spår kommer vara nu i helgen med plusgrader dygnet runt, lär vara ganska mjukt söndag-måndag.

Ja och det finns nog fler delar. En är väl också lite mental tror jag, att man har insett att det går.
Jo, visst finns det en bryta-barriärer-aspekt, men med skidor, spår och prepareringen som på 1930-talet hade det nog i många förhållanden varit helt dödsdömt att försöka staka på blanka skidor.

En liten anekdot: Min fader berättade att han i mitten på 60-talet någon vecka efter att ha åkt VL kände sig i bra form när han ställde upp i ett lopp i Tierpstrakten. Han hoppades på att göra en skaplig placering men stavfästet var helt hopplöst. Ute på ett hygge försvann staven ner i underjorden och han stöp. Det fortsatte med helt hopplöst stavfäste och vid varvningen var han så less och rädd att skada sig att han bröt.

Senast ändrad:
Tom jag stakar snabbare än jag diagonalar (där det inte är för backigt) men inte f**n är det kul (eller vackert)...

Det enda som är vackert i skidåkning är puder och fina berg, och en duktig snowboardåkare lägger stora svängar i hög fart !

Anton Grahn tog hem sprinten i Smart Energy cup i Bollnäs före Häggas och Olof Jonsson. Intressant nytt koncept testades där bara den förste gick vidare fr resp kvarts- och semifinal i övrigt bara tider. Dessutom var sista kvart och en tredje semi ett slags uppsamlingsheat där de bäst ”utslagna” fr föregående omgång fick en extra chans att ta sig vidare med tid. Gjorde att det blev bra fart i alla heat. T.ex. miste Nils Bergström sin finalplats då segraren i tredje semin hade bättre tid än honom.
Såg inte damfinalen men nån gräver säker fram resultat.

Damfinalen:

1740142598522.webp

Jo, visst finns det en bryta-barriärer-aspekt, men med skidor, spår och prepareringen som på 1930-talet hade det nog i många förhållanden varit helt dödsdömt att försöka staka på blanka skidor.

En liten anekdot: Min fader berättade att han i mitten på 60-talet någon vecka efter att ha åkt VL kände sig i bra form när han ställde upp i ett lopp i Tierpstrakten. Han hoppades på att göra en skaplig placering men stavfästet var helt hopplöst. Ute på ett hygge försvann staven ner i underjorden och han stöp. Det fortsatte med helt hopplöst stavfäste och vid varvningen var han så less och rädd att skada sig att han bröt.
Jo absolut men det gick snabbt när alla började staka. Brink vann ju Vasan med fäste och det var ju inte speciellt länge sen. Tänker att det var en period för 20-30 år sedan när det säkert var tillräckligt bra spår för att staka "allt" Men går man mycket längre tillbaka absolut då var det helt andra spår (eller framför allt stavfäste är det väl som avgör)

En del kanske också finns i utveckling av stavar? Gissar att den typen av aggressiv stakning som bedrivs idag gynnas av lätta och styva stavar. Troligtvis inte lika enkelt att få till med bambustavar.

En del kanske också finns i utveckling av stavar? Gissar att den typen av aggressiv stakning som bedrivs idag gynnas av lätta och styva stavar. Troligtvis inte lika enkelt att få till med bambustavar.
Där har vi ett annat alternativ som skulle kunna rädda längdåkningen för mig; du får bara åka på stavar du gjort själv. Går staven av får du springa ut i skogen och tälja en ny

Tillbaka
Topp