Jhenricsson
Medlem
LVG däck på Gravel fälg
Finns det några bekymmer med att montera lvg däck på gravel fälg? Något speciellt att tänka på?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte direkt. Så länge som du håller dig inom ERTRO-måtten så ska det vara lugnt.Finns det några bekymmer med att montera lvg däck på gravel fälg? Något speciellt att tänka på?
Inte direkt. Så länge som du håller dig inom ERTRO-måtten så ska det vara lugnt.
Det är om du eventuellt har fälg som är hookless - då måste du använda däck som är godkända för det.
Någon ändring till år 2025?Visa bilaga 753768
För den som undrar vad ETRTO 2024 säger.
Är det inte konstigt att de skriver ”stated” som väl betyder uppgiven? Jag tycker att det intressanta borde vara vad måtten i realiteten är.Visa bilaga 753768
Men om jag läser i vilken däcktråd som helst, så inser jag snabbt att samma däck mäter olika. Mest beroende på olika fälgars id. Men såklart också andra faktorer som däckstryck, om det är nymonterat eller använt och fått svälla lite.Är det inte konstigt att de skriver ”stated” som väl betyder uppgiven? Jag tycker att det intressanta borde vara vad måtten i realiteten är.
Jag har inte själv mätt men har vid flera tillfällen läst här på forumet att däck från olika tillverkare med en viss uppgiven bredd i praktiken kan skilja sig en del åt i verklig bredd. Och vad det gäller lämplighet ett däcks lämplighet i kombination med en viss fälg borde det väl vara vad den verkliga bredden är som spelar roll snarare än vilken bredd tillverkaren skrivit på förpackningen.Men om jag läser i vilken däcktråd som helst, så inser jag snabbt att samma däck mäter olika. Mest beroende på olika fälgars id. Men såklart också andra faktorer som däckstryck, om det är nymonterat eller använt och fått svälla lite.
Finns ju rätt fina 40mm däck för landsväg nu också..
Race eller road?Har använt Pirelli P Zero 40mm slicks på min gravel. Använder för pendling och vinterdistans i snöfritt före.
Då ligger jag precis i underkant med mina 28/30 mm däck på Zipp 303 FC (ID: 25 mm). Det torde vara många lite äldre landsvägscyklar som inte är kompatibla med de hjulen.Visa bilaga 753768
Har använt Pirelli P Zero 40mm slicks på min gravel. Använder för pendling och vinterdistans i snöfritt före.
Fast när man kollar hos Jarmo verkar det endast vara ~37mm brett och ändå väga hela 455g!Har använt Pirelli P Zero 40mm slicks på min gravel. Använder för pendling och vinterdistans i snöfritt före.
Det verkar endast vara Pirelli P Zero Race som finns i 40mm breddRace eller road?
Även våtgreppet verkar vara betydligt bättre på Pirellidäcket än Gravelking samt bättre än de andra i hans test.Fast när man kollar hos Jarmo verkar det endast vara ~37mm brett och ändå väga hela 455g!
Jmf tex med hans mätning av GravelKing 40mm, det får han till samma bredd men det väger endast 315g!
OBS: Jarmo mäter däcken på smala fälgar med endast 17,8mm inre bredd
Men fortsatt enl hans mätningar verkar Pirelli P Zero Race ha ett bättre punkteringsskydd jmf med GravelKing, så om det stämmer även i verkligheten så borde Pirelli-däcken vara mer lämpade som pendlardäck jmf med GravelKing
Enl Jarmos mätningar är viktskillnaden hela 140g (455-315g), vilket för pendlardäck ändå kan vara värt det.Punkteringsskyddet enligt hans mätningar verkar ju helt klart vara värt den extra vikten på 40 gram
De gjorde ju en ändring i märkningen för något år sedan så att märkningen skulle stämma bättre med verkligheten om jag minns rätt. Exakt samma däck dock som bara märktes om. Så det kan nog förklara stora skillnader mellan vissa år. Sen kom det ju en helt ny lineup förra året. Det kom ett par nya mönster och eventuellt också nya blandningar på befintliga? Gamla GK och GK SS (utan plus) är ju rätt fladdriga och bängliga att sätta tubeless och punkaskyddet är sådär tycker jag. Så kanske har man stoppat i lite mer material i dom nu? (sista kan jag ha fel på).Enl Jarmos mätningar är viktskillnaden hela 140g (455-315g), vilket för pendlardäck ändå kan vara värt det.
<REDIGERAT>
Enl Jarmos mätningar är de senaste GravelKing Slick 40 och GravelKing Slick R tyngre, (415 resp 369 g)
Men frågan är hur mkt däcken varierar från år till år och exemplar till exemplar.
Jarmo har testat många olika GravelKing Slick och jmf man GravelKing Slick 40 från 2020 med GravelKing Slick 35 från 2022 skiljer det mer än det borde göra, kolla tex uppmätt bredd.
Enl Jarmos mätningar är viktskillnaden hela 140g (455-315g), vilket för pendlardäck ändå kan vara värt det.
<REDIGERAT>
Enl Jarmos mätningar är de senaste GravelKing Slick 40 och GravelKing Slick R tyngre, (415 resp 369 g)
Men frågan är hur mkt däcken varierar från år till år och exemplar till exemplar.
Jarmo har testat många olika GravelKing Slick och jmf man GravelKing Slick 40 från 2020 med GravelKing Slick 35 från 2022 skiljer det mer än det borde göra, kolla tex uppmätt bredd.