Graveldäck - vilket är er favorit?

Cinturato Gravel M på crossen. Grymma. Haft Gravel H tidigare. Också grymma. Hade önskat att de fanns smalare än 35 mm, vilket är i bredaste laget för mig, men det är ändå okej!

Har Gravel M på ett hjulpar, följde med hjulen, tycker mest de är trögrullade och har förhållandevis dåligt kantgrepp i blött / mjukt underlag dvs. inget mervärde i det grövre mönstret mot ett däck med slätare mitt men med kandobbar. Har för mig mina är 40 bredd på 23 id breda fälgar.

Vad sägs om TB 2,1? Har ett par liggande man kanske ska slänga på...

Senast redigerad av en moderator:
Funderar på att byta från Schwalbe G-One Bite Performance 45-622 till Conti Terra Speed ProTection och kanske då helst 40-622 för att rulla lite lättare på asfalt. Några synpunkter på det valet? Kör ca 50/50 grus/asfalt.

Funderar på att byta från Schwalbe G-One Bite Performance 45-622 till Conti Terra Speed ProTection och kanske då helst 40-622 för att rulla lite lättare på asfalt. Några synpunkter på det valet? Kör ca 50/50 grus/asfalt.
Låter som en bra ide. Har nu kört med de i 45mm däck en längre stund. Lätt, snabba och följsamma. Riktigt vassa stenar, taggar och liknande är inte kompis med däcket. Inte let välling heller. Det har för lite skydd och små dubbar. Men det är som vanligt en balansgång. Jag cyklar vanligtvis på snälla grusvägar och asfalt. Där passar däcket mycket bra. TPU-slangar i dessa däck har inte funkat för mig tyvärr. Funderar på ett annat liknande däck med bättre punkaskydd och då kunna köra TPU-slangar. Men det kanske tar ut varandra. Synd att ändra att vinnande koncept jag kör med nu.

Låter som en bra ide. Har nu kört med de i 45mm däck en längre stund. Lätt, snabba och följsamma. Riktigt vassa stenar, taggar och liknande är inte kompis med däcket. Inte let välling heller. Det har för lite skydd och små dubbar. Men det är som vanligt en balansgång. Jag cyklar vanligtvis på snälla grusvägar och asfalt. Där passar däcket mycket bra. TPU-slangar i dessa däck har inte funkat för mig tyvärr. Funderar på ett annat liknande däck med bättre punkaskydd och då kunna köra TPU-slangar. Men det kanske tar ut varandra. Synd att ändra att vinnande koncept jag kör med nu.
Tack för ditt svar 🙂 Jag använder Continental Fahrrad Schlauch Conti TUBE Cross 28.

Har kört Gravelking SS ett bra tag nu, först 38 mm och nu sedan nåt år eller två 43 mm. Rullar väldigt fint på asfalt och på vanligt grus behövs inget mönster. Har haft två punkteringeringar under alla år, på 38 mm. En gång när jag inte pumpat på länge och en gång när jag körde på en spik.
Kör med 1,8-2.0 bar fram och 2,0-2,2 bar bak med systemvikt på ca 85-90 kg beroende på packning.
Samma tillverkare som René Herse för dem som är sugna men inte villiga att betala. Jag misstänker att GK ger mer pang per krona.

Jag gillar mina GK SK 43mm allt mer. Speciellt nu när jag har kommit ner på 1,5/2,5 bar. Ska det rejsas på grus eller rullas asfalt åker det i några pumptag till.

Schwalbe RS eller Tufo Thundero rullar betydligt lättare.

Jag gillar inte mina Thundero särskilt mycket på asfalt. Nog rullar de ganska lätt men de låter en hel del så det känns som det går trögt. Föer med asfaltsfokus hade jag valt Tufos semislic (som jag glömt vad de heter…).

Lite off topic. Men testar här, då det plötsligt blev väldigt aktuellt i Stockholmsområdet.

Vilket däck passar bäst för snabb asfaltscykling, när man så tidigt som möjligt byter ut dubbdäcken, men det fortfarande ligger en massa grus, glas och metallskrot på vägarna?

Funderar på smalare, men tåliga grusdäck. Har ni förslag eller bra/dåliga erfarenheter?

Lite off topic. Men testar här, då det plötsligt blev väldigt aktuellt i Stockholmsområdet.

Vilket däck passar bäst för snabb asfaltscykling, när man så tidigt som möjligt byter ut dubbdäcken, men det fortfarande ligger en massa grus, glas och metallskrot på vägarna?

Funderar på smalare, men tåliga grusdäck. Har ni förslag eller bra/dåliga erfarenheter?

Det finns långt mer erfarna cyklister här, dessutom är den erfarenhet jag har från solskensturer.

Men, inför en cykelsemester köpte jag ett par Bontrager AW3 till min gravel/touring/whatever. Dom har sedan suttit på sedan dess, grusvägar med både snällt och lite styggare grus. Dessutom fick dom känna på grusvägar med riktigt elakt grus, sprängsten för ett tag sen. Dom klarade det bra.

Jag har 28mm, tycker dom funkar väldigt bra på asfalt. Har den cykeln även på solskensturer på långa fikarundor (asfalt), märker inte någon jätteskillnad mot racern. Då är vikten på graveln mer märkbar jämfört med racern.

EDIT: en länk

Svårt när punkaskydd och snabbhet ofta står i motsats till varandra... Punkar nästan alltid mina snabba däck på flis på våren, även däck som ytterst sällan punkar på grusväg. Flis på asfalt är icke-punkaskyddade däcks värsta mardröm.

Gravelcykeln har, trots att jag knappt tror på mönstrade däck för grusvägar, ganska "högt" mönster även i slitytan och jag har tänkt att det ska hindra flis att fastna och jobba sig genom däcket. Beklagligt lite tid på den cykeln under vintern dock, så vet inte hur teorin håller ihop..

Att få superroliga däck som samtidigt klarar sig från flispunka tror jag är en utopi.☹️

Svårt när punkaskydd och snabbhet ofta står i motsats till varandra... Punkar nästan alltid mina snabba däck på flis på våren, även däck som ytterst sällan punkar på grusväg. Flis på asfalt är icke-punkaskyddade däcks värsta mardröm.

Gravelcykeln har, trots att jag knappt tror på mönstrade däck för grusvägar, ganska "högt" mönster även i slitytan och jag har tänkt att det ska hindra flis att fastna och jobba sig genom däcket. Beklagligt lite tid på den cykeln under vintern dock, så vet inte hur teorin håller ihop..

Att få superroliga däck som samtidigt klarar sig från flispunka tror jag är en utopi.☹️

Är inte risken att det kan fastna småflis i mönstret, och sedan illvilligt sakta men säkert jobba sig in i däcket? Jag tänker då främst på däck med täta små "gummidubb".

Pirelli Gravel RC 45mm är överlägset bästa graveldäcket. Både snabbt och lättrullat och med ett riktigt bra kantgrepp. Även komfortabelt på långturer. Finns i både svart och med tanwall.

Jag lever på hoppet. Det får självklart bli en kompromiss.

Är inte risken att det kan fastna småflis i mönstret, och sedan illvilligt sakta men säkert jobba sig in i däcket? Jag tänker då främst på däck med täta små "gummidubb".
Jag har sånna här så flis kan inte fastna då det är för glest. Med annat mönster är det garanterat en risk!

IMG_6882.webp

Tänkte skriva något om däcken när jag cyklat mer med dem, men det har som sagt inte blivit mycket av den varan så har inget att säga..☹️

Kanske Pirelli P Zero Race TLR 40mm?
Jag tänkte mig någonting som är lite mer rubust. Har något liknande - Continental GP Urban 35mm. Men det är en period nu, då väglaget är... grusigt. Tänkte vänta några veckor innan jag går över till slicks, men bytet kanske sker redan ikväll. Gillar att testa olika däck. Byten är inga problem då jag kör med slang.

Om du har ett par GP Urban 35mm och det handlar om veckor innan du ändå byter till sommardäcken tycker jag du ska köra på det du har. Gå på teater, skänk pengarna eller spara dom till semestern.

Men om man nu ska cykla fort på dödsgrus så tror jag som vanligt på feta däck och lågt tryck. känner man gruset i händerna genom däck -> hjul -> ram -> styre så måste däcket jobba upp och ner och man tappar fart. Smooth is fast. Se #364 och extrapolera.

Om du har ett par GP Urban 35mm och det handlar om veckor innan du ändå byter till sommardäcken tycker jag du ska köra på det du har. Gå på teater, skänk pengarna eller spara dom till semestern.

Men om man nu ska cykla fort på dödsgrus så tror jag som vanligt på feta däck och lågt tryck. känner man gruset i händerna genom däck -> hjul -> ram -> styre så måste däcket jobba upp och ner och man tappar fart. Smooth is fast. Se #364 och extrapolera.
Tack för input. Jag får leta i mitt bra-att-ha-cykeldels-föråd. Kanske kan hitta något vettigt som jag redan har liggande.

Det är möjligt att det är en risk. Jag kör vintertid med WTB Venture som har jättetäta nabbar
1740669279870.webp

-men har inte märkt av nån ökad punkafrekvens. Eller nån punka alls, faktiskt.
Men de är förstås slanglösa.

Blev ett par Schwalbe G-One Bite 40mm som jag hade liggande. Blir förhoppningsvis skojigare cykling än med de jag har nu - Schwalbe Winter 30mm, som är hårda och ungefär dubbla vikten.

Så blev det inte alls...

Monterade av Schwalbe Winter 30mm. På med Schwalbe G-One Bite 40mm. Blev inte alls bra. Svåra att montera på de nya alu-fälgarna. Demonterade däcken. Letade fram ett par helt nya Schwalbe G-One Bite 45mm, som monterades på. Nöjd och glad trodde jag. Iväg och handlade mat med sambon. Visst var det varmt och vår i luften. Kommer hem, monterar av Schwalbe G-One Bite-däcken. Letar upp Continental GP Urban 35mm, som inhandlades förra våren. Kränger på dessa och hoppas att värmen håller i sig. Nu ska det bli åka av!
IMG_20250227_223342_edit_85100107197951_resized_20250227_103639399.webp

Så blev det inte alls...

Monterade av Schwalbe Winter 30mm. På med Schwalbe G-One Bite 40mm. Blev inte alls bra. Svåra att montera på de nya alu-fälgarna. Demonterade däcken. Letade fram ett par helt nya Schwalbe G-One Bite 45mm, som monterades på. Nöjd och glad trodde jag. Iväg och handlade mat med sambon. Visst var det varmt och vår i luften. Kommer hem, monterar av Schwalbe G-One Bite-däcken. Letar upp Continental GP Urban 35mm, som inhandlades förra våren. Kränger på dessa och hoppas att värmen håller i sig. Nu ska det bli åka av!
Nytt personligt rekord i däckbyten på en enda dag, eller?

Så blev det inte alls...

Monterade av Schwalbe Winter 30mm. På med Schwalbe G-One Bite 40mm. Blev inte alls bra. Svåra att montera på de nya alu-fälgarna. Demonterade däcken. Letade fram ett par helt nya Schwalbe G-One Bite 45mm, som monterades på. Nöjd och glad trodde jag. Iväg och handlade mat med sambon. Visst var det varmt och vår i luften. Kommer hem, monterar av Schwalbe G-One Bite-däcken. Letar upp Continental GP Urban 35mm, som inhandlades förra våren. Kränger på dessa och hoppas att värmen håller i sig. Nu ska det bli åka av! Visa bilaga 754371
Var däcken otrevliga eller höll de inte för dödsfliset?

Ett alternativ är Conti Winter top contact i bredaste som får plats på cykeln.
Jag har haft 622/35 men nu kör jag med 559/50 på min vardagscross som vinterkombo, men jag tror att de finns i 584 också, men då får man inte lika lätt tag på hjul för några kopparslantar. GP urban 35 som sommardäck, men tack vare friktionsdäcken så väntar jag lite till.

Betalartikel antar jag (själv prenumerant), men hursomhelst trenden är ju mot bredare och bredare så snart är allas favoritdäck nån form av MTB-däck. Artikeln hävdar med nån slags halvseriös testning att 2,4" (61mm) snabbrullande MTB-däck är snabbare än typiska grusdäck även på sportgrus. Anledningen är att möjligheten att köra med mycket låga tryck och svälja skumpet, även om det är lite, är viktigare för farten än vikt och luftmotstånd.

Själv har jag en gammal cyclocross så kan inte köra bredare än 40mm. Tror jag kör med den här hojen några år till så får man se var industrin tar vägen. Jag gillar billiga metallcyklar och vill inte trampa lika brett som på en MTB vilket gör det lite knepigt, då gruscyklar med landsvägsbredd på vevpartiet och samtidigt möjlighet att ta superbreda däck brukar vara dyra kolfiberhistorier, typ Open och 3T Exploro.

Betalartikel antar jag (själv prenumerant), men hursomhelst trenden är ju mot bredare och bredare så snart är allas favoritdäck nån form av MTB-däck. Artikeln hävdar med nån slags halvseriös testning att 2,4" (61mm) snabbrullande MTB-däck är snabbare än typiska grusdäck även på sportgrus. Anledningen är att möjligheten att köra med mycket låga tryck och svälja skumpet, även om det är lite, är viktigare för farten än vikt och luftmotstånd.

Själv har jag en gammal cyclocross så kan inte köra bredare än 40mm. Tror jag kör med den här hojen några år till så får man se var industrin tar vägen. Jag gillar billiga metallcyklar och vill inte trampa lika brett som på en MTB vilket gör det lite knepigt, då gruscyklar med landsvägsbredd på vevpartiet och samtidigt möjlighet att ta superbreda däck brukar vara dyra kolfiberhistorier, typ Open och 3T Exploro.
Det där med extremt brett mellan pedalerna är det få som tänker på när man köper konceptet med breda däck. Intressant att du tar upp det!

Min enda cykel som tar mtb-däck är en mtb och den rullar så sjukt oväntat bra med Rekon 2.4, men ajaj vad jag får ont i knäna om jag cyklar annat än stigcykling med den...

Jag har en Omnium lastcykel med mtb-standard och 1x men där jag kör landsvägsvevparti och kedjestyrare för att inte tappa kedjan utåt, för att komma bort från brett vevparti. Den har inte jättemycket däckutrymme, men jag tycker att en stålcykel med en del av högra kedjestaget utbytt till plattjärn borde kunna ge lika mycket eller mer däckutrymme som en kolfiberhoj som kostar en miljard. Bekymret är väl efterfrågan, vilket som du antyder kanske reder ut sig självt framöver. Just billiga ramar kanske inte kommer dit däremot, men det finns ju en hel del dyra (sett till inköp - vilket inte är samma sak som att säga att se faktiskt är dyra över tid) stålramar med däckambitioner kan jag tycka. Man får väl däremot alltid "betala" i form av att köra en snabbcykel fast med 1x-drivlina för att inte framväxeln ska ställa till problem.

Total snittfart över lång tid är ju inte detsamma som att ha en härlig och rolig hoj heller, så lagom brett och lagom lätt är en ganska bra kompromiss tror jag.

Jag kör med 27.5" x 2.2" Conti Race King på min 3T och det är fantastiskt på allt annat än perfekt asfalt. Speciellt när man får upp farten lite på grusvägar och det känns som att sväva fram på moln ;)

Var däcken otrevliga eller höll de inte för dödsfliset?

Ett alternativ är Conti Winter top contact i bredaste som får plats på cykeln.
Jag har haft 622/35 men nu kör jag med 559/50 på min vardagscross som vinterkombo, men jag tror att de finns i 584 också, men då får man inte lika lätt tag på hjul för några kopparslantar. GP urban 35 som sommardäck, men tack vare friktionsdäcken så väntar jag lite till.
Det var tubless däck, och de ville inte alls läggas lätt och smidigt på fälgen.

Öppen artikel finns här. Här verkar det även som att personen bakom testerna lägger upp ny data allt eftersom han genomför fler tester.

Vill man ha stål och breda däck så är kanske Rodeo Flaanimal en variant. https://www.rodeo-labs.com/shop/framesets/flaanimal5/

Öppen artikel finns här. Här verkar det även som att personen bakom testerna lägger upp ny data allt eftersom han genomför fler tester.

Vill man ha stål och breda däck så är kanske Rodeo Flaanimal en variant. https://www.rodeo-labs.com/shop/framesets/flaanimal5/

Kikade lite på den, men verkar bli rätt tung. Fairlight Secan 3.0 tar lika breda däck och tilltalade mer, blev förvisso en Strael ,4.0 i slutändan men det är en annan femma 😂

Det där med extremt brett mellan pedalerna är det få som tänker på när man köper konceptet med breda däck. Intressant att du tar upp det!

Min enda cykel som tar mtb-däck är en mtb och den rullar så sjukt oväntat bra med Rekon 2.4, men ajaj vad jag får ont i knäna om jag cyklar annat än stigcykling med den...

Jag har en Omnium lastcykel med mtb-standard och 1x men där jag kör landsvägsvevparti och kedjestyrare för att inte tappa kedjan utåt, för att komma bort från brett vevparti. Den har inte jättemycket däckutrymme, men jag tycker att en stålcykel med en del av högra kedjestaget utbytt till plattjärn borde kunna ge lika mycket eller mer däckutrymme som en kolfiberhoj som kostar en miljard. Bekymret är väl efterfrågan, vilket som du antyder kanske reder ut sig självt framöver. Just billiga ramar kanske inte kommer dit däremot, men det finns ju en hel del dyra (sett till inköp - vilket inte är samma sak som att säga att se faktiskt är dyra över tid) stålramar med däckambitioner kan jag tycka. Man får väl däremot alltid "betala" i form av att köra en snabbcykel fast med 1x-drivlina för att inte framväxeln ska ställa till problem.

Total snittfart över lång tid är ju inte detsamma som att ha en härlig och rolig hoj heller, så lagom brett och lagom lätt är en ganska bra kompromiss tror jag.
på 26-tum med lite rimligt långa kedjestag brukar det gå med både framväxel, smalt lvg-vevparti och 55 mm däck för väldigt billigt. får du inte på lvg-vevar på din specialized-26:a?

vill även lägga in en stark protest mot att det skulle vara "härligt och roligt" när det vibrerar och är obekvämt bara för att det känns rappt när en axar mellan 0-5 km/h. lätta hjul och däck känns inte öht i min mening när en kör grus i lite härligt och roligt tempo.

Tillbaka
Topp