Graveldäck - vilket är er favorit?

Jag kör challenge strada i år .
Kört lite grus så svårt att tilläggs något kan bara hålla med om att få dom på fälgen var minst sagt en udda övning . Hållt tätt bra annars .
Jag har 40mm på ib26mm sväller till 42mm och knappt 2 bar till mina 73kg .
Går väl att hitta för 55€

Hur fungerar de breda omönstrade däcken från Rene Herse på fint grus respektive stenkross?

Hur påverkar frånvaro av mönster?

Finns det något liknande mönsterfritt däck, som är billigare?

https://www.renehersecycles.com/shop/components/tires/700c/700c-x-48-hatcher-pass-tc-tire/

Visa bilaga 725063

Jag varvar två uppsättningar RH-däck i Extralight:

...och dessa kör jag endast med latexslang då jag ändå punkterar såpass sällan, varför lösa ett problem jag inte har liksom? Tidig vår är det nabbat både fram och bak. När det värsta har torkat upp byter jag bakdäcket till omönstrat och när leran är borta byts även framdäcket ut mot omönstrat. När våren nalkas, mörkret kommer tidigare och vätan kommer oftare och mer ihärdigt slänger jag på nabbat på framdäcket och slutligen även på bakdäcket när det hösten kommit på riktigt. Funkar bra för mig, och så kommer det troligen att fortsätta.

Jan Heine förespråkade länge att mönster inte gör någon större skillnad på grus då grus rullar på underliggande grus. Det håller jag med om ifall det är ett tjockt gruslager, men här i uppland så är det vanligare med ett tunt lager fint grus med hårdpackat under. I dessa fall föredrar jag alltid de mönstrade däcken som på ett annat sätt kommer ner till till den hårdpackade ytan under och inte bara rullar på det överliggande gruset. Jan Heine verkade till slut komma fram till samma sak:

"More surprising were the dry sections, where hardpack was covered with a very thin layer of sand. Ted’s knobs cut through the sand and found purchase on the hardpack; my all-road tires didn’t. On the steep cambers of this well-worn trail, this was very noticeable. Ted could ride even in the places where my tires slipped." Källa: https://www.renehersecycles.com/teds-cannondale-and-jans-rene-herse/

Varför kör jag ändå omönstrat då? Det blir ändå en hel del transportsträckor på asfalt, och de är mycket mer njutbara utan de konstanta vibrationerna och surret. Om RH-däcken med "noise cancellation technology" håller vad de lovar, blir det bara nabbade inköp framöver - men jag är försiktigt skeptisk.

Jag varvar två uppsättningar RH-däck i Extralight:

...och dessa kör jag endast med latexslang då jag ändå punkterar såpass sällan, varför lösa ett problem jag inte har liksom? Tidig vår är det nabbat både fram och bak. När det värsta har torkat upp byter jag bakdäcket till omönstrat och när leran är borta byts även framdäcket ut mot omönstrat. När våren nalkas, mörkret kommer tidigare och vätan kommer oftare och mer ihärdigt slänger jag på nabbat på framdäcket och slutligen även på bakdäcket när det hösten kommit på riktigt. Funkar bra för mig, och så kommer det troligen att fortsätta.

Jan Heine förespråkade länge att mönster inte gör någon större skillnad på grus då grus rullar på underliggande grus. Det håller jag med om ifall det är ett tjockt gruslager, men här i uppland så är det vanligare med ett tunt lager fint grus med hårdpackat under. I dessa fall föredrar jag alltid de mönstrade däcken som på ett annat sätt kommer ner till till den hårdpackade ytan under och inte bara rullar på det överliggande gruset. Jan Heine verkade till slut komma fram till samma sak:

"More surprising were the dry sections, where hardpack was covered with a very thin layer of sand. Ted’s knobs cut through the sand and found purchase on the hardpack; my all-road tires didn’t. On the steep cambers of this well-worn trail, this was very noticeable. Ted could ride even in the places where my tires slipped." Källa: https://www.renehersecycles.com/teds-cannondale-and-jans-rene-herse/

Varför kör jag ändå omönstrat då? Det blir ändå en hel del transportsträckor på asfalt, och de är mycket mer njutbara utan de konstanta vibrationerna och surret. Om RH-däcken med "noise cancellation technology" håller vad de lovar, blir det bara nabbade inköp framöver - men jag är försiktigt skeptisk.
Inga problem med punkor med extralight?

Nix! Jag kan komma på två punkor som var genomslag som klämde slangen mot fälgen, mitt eget fel då jag satsade för hårt med lågt tryck. Det hade inte spelat någon roll om jag hade kört på Endurance+ där.

Jag köpte faktiskt Juniper Ridge i Endurance casing, rullade nog ca 20 mil på dessa (0 punkor) innan jag sålde dessa och införskaffade ett par slitna i Extralight istället som jag är mycket nöjd med. Jag kör oftast solo och kan då enkelt välja spår så det passar mig mycket bättre.

De nabbade däcken verkar klara sig bättre från punkteringar än de omönstrade, men det är ändå en vansklig uppskattning då de omönstrade rullat mycket längre.

De flesta punkor får jag av törnbuskar. Bodde jag på Öland skulle jag köra slanglöst direkt. Denna från sommaren 2020:

T2wzfZCHmDHhPQ3W0yCGC9VTPyUur6yygUiTkRckblo-1536x2048.jpg

+1 på det som @Murdock skriver.

Jag har exakt samma uppsättning däck och varvar Switch back Hill och Juniper Ridge beroende på väder och tur. Har SBH i extralight och även en uppsättning standard samt JR i standard. Kör med slang. Punkorna är otroligt få. Dundrar fram över 0-63 kross på skogsbilvägarna utan att punka än. Ta i trä! Även jag fick punkor med slang på Gotland pga tornar. Kör även det lite smalare Babyshoe Pass Extralight 42mm med skärmar som pendlardäck. Inte heller där några problem med punkor på Stockholms GC banor.

Det är just den situationen som du beskriver med ett tunt gruslager ovan hårda grusvägar som är lite läbbiga. Där tror jag faktiskt att bredden på slicksdäcket är en nackdel. Man surfar högt upp på det lösa och det är lätt att tappa grepp. Kanske att ett smalare (typ 35mm) kan i vissa fall trycka sig igenom det lösa ner till fast mark. Men då kan man ju köra de mönstrade varianterna och känna sig säker.

Obs, vill man köra tubeless tror jag man vill välja en lite kralligare stomme, endurance eller endurance plus, för att få det att hålla tätt över tid. Min erfarenhet är att Standard casing kan börja läcka efter ca halva däckets livslängd.

+2
Som jag redan har postat tidigare i tråden
Jag har sedan flera år Bon Jon Pass i Extralight mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och även makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20), men jag har numer endast framdäcket kvar.
Det används iofs inte särskilt mkt längre, men i år har det rullat 20-50 torra mil på mest asfalt o grus, inget makadam i år.

Någon som har provat graveldäck från Goodyear?
Tänker väl främst på Connector Ultimate och Peak Ultimate.
Peak är väl kanske lämplig kandidat som framdäck och slänga på ett Connector bak (ser ut att vara något mer lättrullat).
goodyear-reifen-connector-ultimate-tubeless-complete-700-x-40c-schwarz.jpg

goodyear-reifen-peak-ultimate-tubeless-complete-700-x-40c-schwarz.jpg

Tolkar "Ultimate" som det är Goodyears namn på den finare varianten av däckmodellen.

jag punkar 44 mm rene herse på grovt stenkross om jag försöker köra fort. och har haft tre stycken däck som delaminerat i slitbanan och börjat göra missljud efter 100-150 mil. de var också svåra att få täta slanglöst, det var samma meck som med ickeslanglösredodäck ungefär. däcken är dock sköna och snabba och funkar att köra med latexslang nu, trots delaminerade och små revor i sidoväggarna av stenkrosset.

edit: erfarenheten gäller extralight.

Senast ändrad:
Fick med ett par Cinturato M vid ett hjulköp - vad kör ni med för tryck? Min. angivna tryck är 2.5 bar men då tycker jag däcket är rejält hårt. Mina Vittoria Terreno Dry är betydligt mer förlåtande/ dämpande vid motsvarande tryck.
Tycker kanske det inte var någon aha upplevelse annars - lite mindre snabbrullat än Terreno men inte supermycket bättre drivgrepp. Bitigare instyrning pga. mönstret men vete fasiken om jag inte föredrar rull för styrkänsla :)

Någon som har provat graveldäck från Goodyear?
Tänker väl främst på Connector Ultimate och Peak Ultimate.
Peak är väl kanske lämplig kandidat som framdäck och slänga på ett Connector bak (ser ut att vara något mer lättrullat).
goodyear-reifen-connector-ultimate-tubeless-complete-700-x-40c-schwarz.jpg

goodyear-reifen-peak-ultimate-tubeless-complete-700-x-40c-schwarz.jpg

Tolkar "Ultimate" som det är Goodyears namn på den finare varianten av däckmodellen.

Jag har kört med Good Year connector i 650Bx50. De kändes trögare än de Pirelli cinturato gravel H jag hade innan. Dock mer punkaresistenta, åtminstone fick jag ingen punka med dem, men två med pirellidäcken.

Mina absoluta favoriter just nu är Challenge Getaway pro htlr 40. Är inne på andra paret och ännu ingen punka. Väldigt sköna och lättrullade.

Hjälp mig!

Behöver pendlardäck som sträcker sig in mot minusgraderna och eventuell halka. Var ska jag kolla mot?

Gravelking ss + i 43 eller 38? Har 25mm intern bredd på fälgen.

Tänker spontant att 85% kommer vara asfalt.

när det blir för jävligt har jag dubbdäck på separata fälgar

Blev byte till tufo thundero igen. Grymt nöjd med dessa.

Mina pirelli cinturato gravel h var nästintill omöjliga att få tätt mot fälgen plus att det läckte som ett såll genom sidorna. Och endå skulle dom vara tublessredo, plus att rullet är inte i närheten av tufo däcken👎

20240926_180950.jpg

Kikade på några Youtube-filmer från Gravel VM. Intressant att se vilka däck eliten använder. Allt mellan 32-45mm! Samma bana - helt olika däck-koncept!
Världsmästaren
bei-seinem-ersten-gravel-rennen-in-diesem-jahr-sicherte-sich-mathieu-van-der-poel-auf-anhieb-den-sieg-und-schluepfte-damit-ins-regenbogen-trikot-

På den Canyon Grail CFR MvDP använde satt det
Vittoria Terreno Zero i 38mm
åtminstone enl

Kikade på några Youtube-filmer från Gravel VM. Intressant att se vilka däck eliten använder. Allt mellan 32-45mm! Samma bana - helt olika däck-koncept! Av vad jag såg verkade gruset snällt. Inga stora eller vassa stenar.

Visa bilaga 731573
Va ju annars ganska gått om punkteringar iaf bland svenskarna som var där . Vilket jag skulle gissa få hade smalare än 38-40mm

Vill påstå att det här med punktering har mer med den som sitter på cykeln att göra än själva däcket. Men vad vet jag, bara min känsla.
Tur att vi skicka dit det bästa landet har att erbjuda i alla klasser då så vi iaf fick fler än 1/2 i mål utan punka ..
Annars håller jag med lite grann, men det är iaf större risk att få punka med ett superlätt 32mm däck än ett tjockare 45mm däck . Och dom få gånger jag själv får punka är det bara otur :)

Mina pirelli cinturato gravel h var nästintill omöjliga att få tätt mot fälgen plus att det läckte som ett såll genom sidorna. Och endå skulle dom vara tublessredo, plus att rullet är inte i närheten av tufo däcken👎

Visa bilaga 730568
Kan bara instämma med detta...Tufo Thundero är suveräna däck :-) Nu till hösten och vintern byts dom dock ut till Tufo Swampero för ännu bättre grepp

Visa bilaga 730568
Märkligt, mina var fruktansvärt enkla att montera och läckte ingenting alls genom sidoväggarna.

jag har som vana att skrubba insidan av nya däck med lite diskmedel+grön svamp för att få bort det glatta släppmedlet från däckets insida.
Kanske det som gör skillnaden?

Ställer min fråga här med. Är GK SK att anse som veka? Jag upplever att jag måste trycka i lite mer luft än jag vill. I mina 43-or behöver jag bak har närmare 3 bar för att det ska kännas stabilt i fart. Det är ju ett ganska lätt däck så osannolikt med vekare stomme är det väl inte?

Ställer min fråga här med. Är GK SK att anse som veka? Jag upplever att jag måste trycka i lite mer luft än jag vill. I mina 43-or behöver jag bak har närmare 3 bar för att det ska kännas stabilt i fart. Det är ju ett ganska lätt däck så osannolikt med vekare stomme är det väl inte?
är däcket vekt eller följsamt? jag vill inte gå högre än 2,6 bar (på min pump) på mina panaracer-tillverkade veka/följsamma 44:or, men jag tycker det känns stabilt på i25-fälgar. vad har du för fälgbredd?

Märkligt, mina var fruktansvärt enkla att montera och läckte ingenting alls genom sidoväggarna.

jag har som vana att skrubba insidan av nya däck med lite diskmedel+grön svamp för att få bort det glatta släppmedlet från däckets insida.
Det har jag inte testat. Hade ju inga problem att få tätt Mina 2 uppsättningar tufo däck eller mtb däcken utan att skrubba eller tvätta rent

Har flera uppsättningar Cinturato och har aldrig haft problem med dem heller. Utan att skrubba.

Tänkte fråga om råd för Graveldäck men inser att det verkar väldigt subjektivitet efter att ha skummat igenom tråden. En annan sak jag funderar över är dock vad som menas när folk skriver 38(40) t.ex? Gissar att det har med lufttrycket att göra.
Min cykel ska klara 38mm och söker ett däck för grusrundor, men även stadspendling under höst/vinter. Gillar fart men undviker gärna punka. Kör med slang inledningsvis.

Tänkte fråga om råd för Graveldäck men inser att det verkar väldigt subjektivitet efter att ha skummat igenom tråden. En annan sak jag funderar över är dock vad som menas när folk skriver 38(40) t.ex? Gissar att det har med lufttrycket att göra.
Min cykel ska klara 38mm och söker ett däck för grusrundor, men även stadspendling under höst/vinter. Gillar fart men undviker gärna punka. Kör med slang inledningsvis.
Jag skrev så för att markera skillnaden mellan vad som står skrivet på däcket och hur mycket det är i verkligheten. Någon millimeter kan göra skillnaden mellan om däcket fungerar i ramen eller inte...

Vilket däck som passar beror på hur dina vägförhållanden ser ut. Torrt fin grusväg, grov sprängsten eller lersörja. Eller om det är en mix av allt.

De däcken min sambo använde flitigt vid pendling (200 km/veckan) genom Stockholms innerstad, utan punktering, har varit Schwalbe g-one bite performance 40mm. Dessa har fungerat bra även på långa grusrundor och en bit in på vintern. Samt att livslängden har varit toppen långt över 10000 km körda. Framdäcket ser nästan nytt ut även då!

Jag skrev så för att markera skillnaden mellan vad som står skrivet på däcket och hur mycket det är i verkligheten. Någon millimeter kan göra skillnaden mellan om däcket fungerar i ramen eller inte...

Vilket däck som passar beror på hur dina vägförhållanden ser ut. Torrt fin grusväg, grov sprängsten eller lersörja. Eller om det är en mix av allt.

De däcken min sambo använde flitigt vid pendling (200 km/veckan) genom Stockholms innerstad, utan punktering, har varit Schwalbe g-one bite performance 40mm. Dessa har fungerat bra även på långa grusrundor och en bit in på vintern. Samt att livslängden har varit toppen långt över 10000 km körda. Framdäcket ser nästan nytt ut även då!
Tack, ska kika men verkar vara 35,40mm där. Vill gärna maxa kapaciteten.

Kommer cykla våta vägbanor, lätt grus. Innerstad plus grusrundor i Sthlmsområdet.

Nästan alla mina gravel-polare kör Spez/S-works Pathfinder på sina hojar och har gjort så ett bra tag. Dom verkar vara lättrullade med ganska bra grepp i kurvorna om man ser på mönstret. Pathfinder var svåra att få tag i somras, jag vet inte hur det är nu.

Jag började med ett par Pirelli Cinturato H45 som var lättrullade men lite tunga så jag bytte ganska raskt till Tufo Thundero 40 mm som har funkat bra i över två år nu. Efter knappt 600 mil verkar bakdäcket till slut ge upp med minimalt mönster i mitten och sidodubbarna börjar också ge sig. Dom har räddat mig flera gånger både på asfalt och på diverse grusunderlag. Ett par punkor har räddats med gucka. Det är bra däck för pengarna. Bra rull i vått och torrt (både på asfalt och på packad och lite lös grus), ganska bra grepp när det svänger och dom är slitstarka. Enda nackdelen är att man får kämpa lite för att dom ska "poppa" på Zipp 303s-hjul. Men det är det värt. Dom håller tätt direkt och varar länge med gucka i.

Nästan alla mina gravel-polare kör Spez/S-works Pathfinder på sina hojar och har gjort så ett bra tag. Dom verkar vara lättrullade med ganska bra grepp i kurvorna om man ser på mönstret. Pathfinder var svåra att få tag i somras, jag vet inte hur det är nu.

Jag började med ett par Pirelli Cinturato H45 som var lättrullade men lite tunga så jag bytte ganska raskt till Tufo Thundero 40 mm som har funkat bra i över två år nu. Efter knappt 600 mil verkar bakdäcket till slut ge upp med minimalt mönster i mitten och sidodubbarna börjar också ge sig. Dom har räddat mig flera gånger både på asfalt och på diverse grusunderlag. Ett par punkor har räddats med gucka. Det är bra däck för pengarna. Bra rull i vått och torrt (både på asfalt och på packad och lite lös grus), ganska bra grepp när det svänger och dom är slitstarka. Enda nackdelen är att man får kämpa lite för att dom ska "poppa" på Zipp 303s-hjul. Men det är det värt. Dom håller tätt direkt och varar länge med gucka i.
Grymt! Stort tack!

Det här har väl sagts tidigare, men jisses vad bra Rene Herse slicks är på blandat underlag. Köpte ett par Bon Jon Pass Endurance här på Happy för ett tag sen. Kör dem slanglöst och är verkligen positivt överraskad. Otroligt bra rull på asfalt. Särskilt lite grövre och super på grus också så länge det inte är kross/riktigt grovt. På något sätt ”äter de upp” vibrationerna🤔. Blir nästan 38mm på min fälg som är 21mm inner. Kör cirka 1.8 bar fram och 1.9 bak och tror det är sweetspot för mina rundor. Väger runt 77 kilo. Rekommenderas varmt om det blir en del asfalt till/från/mellan grussegmenten.
IMG_7260.jpeg

Det här har väl sagts tidigare, men jisses vad bra Rene Herse slicks är på blandat underlag. Köpte ett par Bon Jon Pass Endurance här på Happy för ett tag sen. Kör dem slanglöst och är verkligen positivt överraskad. Otroligt bra rull på asfalt. Särskilt lite grövre och super på grus också så länge det inte är kross/riktigt grovt.
+ på ALLT
Jag har sedan flera år Bon Jon Pass i Extralight mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och de funkar även på makadam.
dsc_0976-jpg.499655

Ännu ingen punka på dem (bilden är från -20), men jag har numer endast framdäcket kvar.
Det används iofs inte särskilt mkt längre, men i år har det rullat 20-50 torra mil på mest asfalt o grus, inget makadam i år.

+ på ALLT
Jag har sedan flera år Bon Jon Pass i Extralight mina är så gamla att de heter Compass, de tycker jag är riktigt bra på både asfalt, grus och de funkar även på makadam.
dsc_0976-jpg.499655

HåkanC är det något underlag som dina däck inte alls passar för eller då det finns bättre? Efter allt tjat om att de är så bra, så kanske jag borde testa till nästa år.

HåkanC är det något underlag som dina däck inte alls passar för eller då det finns bättre? Efter allt tjat om att de är så bra, så kanske jag borde testa till nästa år.
Mina Antelope Hill (55 slicks) är fullkomligt värdelösa på hala rötter och sådant. Noll grepp. Men det kan det vara värt. De rullar ju över kullersten som normala däck rullar på asfalt.

Det här har väl sagts tidigare, men jisses vad bra Rene Herse slicks är på blandat underlag. Köpte ett par Bon Jon Pass Endurance här på Happy för ett tag sen. Kör dem slanglöst och är verkligen positivt överraskad. Otroligt bra rull på asfalt. Särskilt lite grövre och super på grus också så länge det inte är kross/riktigt grovt. På något sätt ”äter de upp” vibrationerna🤔. Blir nästan 38mm på min fälg som är 21mm inner. Kör cirka 1.8 bar fram och 1.9 bak och tror det är sweetspot för mina rundor. Väger runt 77 kilo. Rekommenderas varmt om det blir en del asfalt till/från/mellan grussegmenten. Visa bilaga 734488
Jag vet det varit uppe tidigare, men är de där tillverkade av Panaracer? Liknar ju Gravel King slick väldigt mycket. Och i så fall - är de lika jävliga att montera och köra tubeless eller är de bättre? GK tycker jag är fantastiskt bra att cykla på men tubelessmässigt för krångliga.

Jag vet det varit uppe tidigare, men är de där tillverkade av Panaracer? Liknar ju Gravel King slick väldigt mycket. Och i så fall - är de lika jävliga att montera och köra tubeless eller är de bättre? GK tycker jag är fantastiskt bra att cykla på men tubelessmässigt för krångliga.
Ja det tror jag att de är🤔. Osäker på skillnaden i uppbyggnad, men de var okej att sätta tubeless och har inte haft något läckage. Kör dock Endurance casing och har hört att Extralight är kluriga tubeless pga så tunn sidewall (tar tid att täta med vätska plus ”sladdrig” så svår att poppa).

Kanske är skillnaden mest priset, och med förväntningarna blir man mer nöjd? Köper man hipsterdäck av en gubbe som påstår att stålhojar som flexar gör det samtidigt som man då blir snabbare... ja ni förstår vad jag menar :)
Jag hade gärna provat om inte priset var där, sen fungerar inte supertunna däck så bra tycker jag. Här ska bombas! :)

Köper man däck med bra betyg brukar man bli nöjd. Tex tufo thundero (riktigt fina), gravelking, Pathfinder har alla gjort mig väl nöjd. Jo även det där fina däcket från challenge! Strada bianca. Tyvärr fick jag flera skärsår.

Hur är oemdäcken från wtb?

Kanske är skillnaden mest priset, och med förväntningarna blir man mer nöjd? Köper man hipsterdäck av en gubbe som påstår att stålhojar som flexar gör det samtidigt som man då blir snabbare... ja ni förstår vad jag menar :)
Jag hade gärna provat om inte priset var där, sen fungerar inte supertunna däck så bra tycker jag. Här ska bombas! :)

Köper man däck med bra betyg brukar man bli nöjd. Tex tufo thundero (riktigt fina), gravelking, Pathfinder har alla gjort mig väl nöjd. Jo även det där fina däcket från challenge! Strada bianca. Tyvärr fick jag flera skärsår.

Givetvis. Men i mitt ”hyfsat” objektiva fall där jag inte betalade i närheten av fullpris kan jag ändå gå i god för att de slår mina Pathfinders (haft 3 par i olika bredd och även 650b) avseende allround med betoning på sportgrus och asfalt. Högst personligt med däck, men de överträffade iaf mina förväntningar. Sen har alla olika krav avseende punkaskydd, grepp osv beroende på var man oftast cyklar.

Det är nog en del placebo med dyra däck. Eftersom jag retar mig lite på Jan Heine som person (han är en sådan otrolig förståsigpåare, och det där med fjädrande stålramar och ”planing” är rent ovetenskapligt) skulle jag aldrig köpa hans däck, men jag har köpt andra, dyra. (Dock ej lika dyra, men det torde vara i princip omöjligt?) Visst känner jag mig snabbare på dem. Veloflex är världens snobbigaste snabbaste däck, såklart!

Tillbaka
Topp