[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.

[OT] Längdskidor - VM, OS, VC, Ski Classics, Skandinavisk cup, nationella elittävlingar etc.
8 för Sverige alltså. Mogren trodde på 12. Jag lägger mig mittemellan och säger 10.
Men det förutsätter att vallateamet gör sitt jobb.

Ja, jobbet i vallatrailern är absolut medtaget i mitt tips.

Skulle säga att jag baissar damerna mer än herrarna. På damsidan skulle Sundling om allt klaffar utan extremt önsketänkande kunna bidra till tre guld för Sverige (sprint, teamsprint och stafett). Ebba och Frida har absolut medaljchanser i alla tre distansloppen.

Om man bortser från vallningsaspekten tycker jag teamsprinten på förhand är bästa guldchansen där jag om jag vore förbundskapten skulle köra Sundling och troligen Svahn och låta Sundling försöka köra hårt på första och sen krossa fältet på tredje och femte sträckan.

För Fridas del undrar jag om inte 10 km är bästa chansen till ett första individuellt mästerskapsguld på internationell seniornivå. Får hon till något i stil med det i Ruka och att vallningen funkar tror jag att hon blir svår att tas med. Risk för överladdning finns dock absolut. I synnerhet om skiathlonen inte går så bra. Över huvud taget tror jag att skiathlonen kan bli avgörande för Fridas mästerskap. Ett bra resultat där så kan det bli ett riktigt trevligt mästerskap medan en flopp i skiathlonen kan ge ett tyngre mästerskap.

Jag tror att Ebba har bäst medaljchans på femmilen. Hon är trots allt mer gnettyp än snabb.

I sprinten har väl i alla fall Dahlqvist och Svahn också klar chans på medalj. Riboms säsong gör att hon inte känns så het och efter Hagströms fina inledning av säsongen förefaller hon ha svalnat en del.

Vad gäller Norge är Johaug förstås ett stort hot på alla tre distansloppen. Trots att femmilen väl var en huvudanledning till att hon ens gjorde comeback undrar jag om inte skiathlonen kan vara hennes bästa chans.

Weng och Slind båda åkt bra och även om jag inte riktigt tror på guld för någon av dem kan de mkt väl ta medalj(er). I sprint har både Myhre och Myhrvold varit på pallen i VC denna säsong. Är inte helt otänkbart med medalj för dem.

Diggins bästa medaljchanser ser jag som skiathlon och femmil samt sprinten. I sprinten blir det intressant att se hur hon kommer att göra med heatval. Hon väljer ju oftast kvartsfinal 5 eller möjligen 4. Om hon verkligen går för guldet känns det som hon borde satsa på en kvartsfinal som gör att hon kan få åka i första semifinalen. I skiathlonen tror jag det mkt hänger på att hon har bra skidor i klassiska delen så att hon inte är (alltför) avhakad vid skidbytet. Chanserna i femmilen hänger på hur loppet utvecklar sig och kanske också på hur och hur mkt hon åkt tidigare i mästerskapet. Om hon åker allt skulle hon kunna börja bli lite sliten och jag tror att hon i grunden inte gynnas av att det är femmil istället för tremil.

Niskanen kan säkert också vara med och hugga om medalj, ffa på milloppet. Skulle säga detsamma om Carl. Hennig hade ju i normala fall också kunnat vara en kandidat på ett millopp i klassisk stil, men som hennes säsong sett ut undrar jag.

Vad gäller herrarna hänger mycket på Anger och om hans goda form håller i sig. Om den dippar är det risk att tre medaljchanser för herrarna försvinner (sprint, teamsprint och stafett). Då ska det nog mycket till om herrarna ska ta två medaljer. Skulle i värsta fall kunna bli ett medaljlöst mästerskap för dem och det t.o.m. utan vallafiaskon.

På herrsidan riskerar det f.ö. att bli ett oerhört ensidigt norskt mästerskap, i synnerhet med tanke på Iivos sjukdom. Ett litet hopp är att en del norrmän kanske behövt bränna lite form på att ens kvalificera sig och att de därmed inte lyckats få till lika bra formtoppning som de annars skulle ha kunnat få. Blir lite intressant att se hur Kläbo lyckas. Mindre än tre guld vore närmast ett fiasko, men lite strul under säsongen gör att hans gulddrömmar kanske mildrats något.

8 för Sverige alltså. Mogren trodde på 12. Jag lägger mig mittemellan och säger 10.
Men det förutsätter att vallateamet gör sitt jobb.
Ska de upp i 12 lär vallateamet få göra ett riktigt bra jobb.

Mer än tre medaljer på herrsidan tycker jag är rätt optimistiskt att tro på.

Givet att svenska damerna tar medalj i både teamsprint och stafett behöver de då ta sju medaljer på fyra individuella lopp. Även om sprintdamerna har tagit trippelt tidigare har jag lite svårt att se det inträffa denna gång. I så fall behövs två medaljer i tre lopp och minst en medalj i det fjärde. Det skulle vara en väldigt bra utdelning i mina ögon.

Visst, skulle vallarna få till det som under OS 2014 (bortsett slutdistanserna) så är det inte orimligt. Snarare är nog risken att det slår åt andra hållet. Inte minst med tanke på att norrmännen har hemmaplan.

Riktigt trist för henne. Och inte bra för svenska laget. Var rimligen en klar kandidat till att åka både teamsprint och stafett.

Edit: Med goda medaljchanser i båda de loppen. Och sen försvann ju även en medaljchans i sprinten.

Senast ändrad:
IMG_2708.webp

Med Svahn borta försvann nog 1-2 medaljer i värsta fall. Osäker om de andra kan täcka upp.

Med Svahn borta och med kvalresultaten i åtanke känns det än mer som det kan bli en ren duell om guldet.

Tur att hon inte är kvalificerad att åka femmilen. Då hade de fått förlänga mästerskapet en dag.

Jag gissar att Sundling och Skistad kommer att välja kvartsfinal nummer 1. Någon som tror annorlunda? 😉

Banan är verkligen optimerad för högfartsfantomer, som Kläbo och Skistad. Först på krönet kan bli fatalt.

Skistad tappar 3,9 sekunder mellan 1:39 (första korta flacken i långa backen) och 2:23 (en bit ner i utförskörningen efter långa backen).
1740651234884.webp

Qul med Sundling, och Anger. Och med en Happyreporter på plats !

Näst bästa norrman först på 10 plats i kvalet …

Har de legat av sig?

Frågan är om det blir fler svenskor än Sundling i damfinalen. 2-3 norskor?

En hel del lurpassande i kvartsfinal 3 och trots det bara sekunden för långsamt för att peta bort Anger. Krävs lurpassande även i kvart 4 och 5.

Lite orolig för Wang i sista. Känns som han skulle kunna vara en som gasar från start om han får fritt spår.

Sundling säkrar finalplatsen genom att gå i tät och skapa luckor över krönen, men bränner samtidigt mer energi än Skistad. Får se hur det blir i finalen när Skistad inte frivilligt kommer att släppa iväg Sundling. Sundling har garanterat en växel till att slänga i där. Bara att hoppas att den räcker för att skapa en lucka på gärna tre sekunder uppe på toppen av sista backen.

Tillbaka
Topp