[OT] - Mondo i synnerhet och stavhopp i allmänhet

GoranS

Aktiv medlem
(Uppdaterat inlägget då en del data var överspelade)

PB = Världsrekord = 6,30 m
Satta världsrekord = 14

1759501667155.webp

Ovanstående gör att jag tycker han faktiskt gjort sig förtjänt av den främsta idrottsliga utmärkelsen, en egen tråd på happy!

Finns dock fortsatt rekord att jaga, t.ex.
  • Flest världsrekord i stavhopp (svårt då det tidigare noterades separata rekord inomhus och utomhus)
  • Största totala höjningen av världsrekordet i stavhopp
  • Flest världsrekord i friidrott av en svensk
  • Diverse rekord kring antal mästerskapsguld, dels bland stavhoppare och dels bland friidrottare generellt.
Kommer han att lyckas ta några av dessa rekord? Hur högt kommer han att hoppa innan han lägger av? Fritt fram att spekulera i denna tråd.

Lämnar även öppet för allmänt stavhoppssnack.

Icke idrottsliga aspekter kring Mondo såsom t.ex. flickvän, boende och musikproduktion kan dock lämnas därhän.

(Ber på förhand om ursäkt till "hatarna" av OT-tråd.)

Senast ändrad:
6.50 blir ett lagom mål på sikt
Låter som ett väldigt tufft mål med mindre än att det kommer någon materiell utveckling eller helt ny teknik som underlättar.

Han har på fem år höjt rekordet 11 cm. Att höja ytterligare 23 cm innebär att han behöver hålla på till dess att han är 35 år givet att han håller samma höjningstakt som nu. Han har väl förvisso redan gjort hopp som effektivt sett varit ett antal cm högre än det nu satta världsrekordet men att ytterligare förbättra snabbhet, teknik och styrka så att det räcker upp till 6,50 meter känns tufft.

Så länge han gör fett med para för höjning lär han inte göra annat.
Höjning med en centimeter i taget verkar ju etablerats som en standard. Är väl på sitt sätt naturligt, i alla fall så länge det inte är en "drömgräns" inom räckhåll. Bubka, som ju var en rätt frekvent encentimetershöjare, höjde med hela sex centimeter när han tog sex meter för första gången (1985).

Senaste gången rekordet höjdes med mer än en centimeter var när Bubka höjde från 6,03 m till 6,05 m (1988).

Ett scenario med större höjning vore om en sponsor t.ex. skulle slänga in en fet bonus om han tar 6,30 meter i år. Möjligen för att det potentiellt skulle kunna ge extra uppmärksamhet. Dock förmodligen mindre sannolikt.

Finns dock fortsatt rekord att jaga, t.ex.
  • Flest världsrekord i stavhopp (svårt då det tidigare noterades separata rekord inomhus och utomhus)
  • Största totala höjningen av världsrekordet i stavhopp
  • Flest världsrekord i friidrott av en svensk
  • Diverse rekord kring antal mästerskapsguld, dels bland stavhoppare och dels bland friidrottare generellt.
Vilken svensk har haft fler världsrekord i friidrott?

Dåligt! Buuuuu!!! Inget rekord i sin egen tävling!? Buuuuuu!!!

Nä, riktigt bra försök. Han är grym.

Nytt världsrekord på Stockholms stadion alldeles nyss!

⭐⭐⭐⭐⭐

Bra jobbat Duplantis! :cool:

Sjukt snyggt, det ser så lätt ut. Undrar hur många ggr han slagit värlsdrekord nu? Är det något sorts rekord i att slå världsrekord eller? :)

Får han upp ångan med den styvare staven, så...

Varje år pratas det om styvare stavar. Som ren åskådare rankar jag hans världsrekordsförsök (6.18) på OS 2020 som hans hittills högsta hopp i karriären, det var väl 7 stavar ner i styvhet mot dagens. Jag ska inte berätta för honom vad han ska ha för stav men han hoppade bevisligen jättehögt även med flexigare stavar.🙂
Screenshot_20250616_002650_YouTube.webp

Varje år pratas det om styvare stavar. Som ren åskådare rankar jag hans världsrekordsförsök (6.18) på OS 2020 som hans hittills högsta hopp i karriären, det var väl 7 stavar ner i styvhet mot dagens. Jag ska inte berätta för honom vad han ska ha för stav men han hoppade bevisligen jättehögt även med flexigare stavar.🙂
Visa bilaga 774744
Visst kan man hoppa högt med mjukare stavar. Flest hopp har han ju gjort med mjuka stavar (vissa väldigt bra). Dock verkar han, hans pappa och experterna vara inne på att styvare stavar är nyckeln till högre höjder (låter heller inte ologiskt). Men även andra/nya problem (kräver högre fart och mer kraft in i staven). Färre hopp med styvare stavar, kanske sämre känsla?
Jag känner mig dock trygg i att han inte läser våra spekulationer utan gör det han anser vara bäst. :) Verkar ju gå hyfsat!

Jag tror inte det rör sig om sju stavars skillnad på när han hoppade 6,18 m och 6,28 m. Verkar tyvärr inte helt lättgooglat att få fram vilken styvhet på stavar han använt vid olika tillfällen.

Mitt intryck är att det är mkt snack om att han vill gå mot styvare stavar men jag undrar om hans styvaste stav ändrats så många ”snäpp” under seniorkarriären.

Någon som har koll får dock gärna rätta mig om jag har fel.

Angående det där med stavars styvhet så sägs det ju här att de ca tio senaste VR slagits med samma styvhet på staven, så rekordet på 6,18 m sattes i alla fall inte med sju snäpp mindre styv stav.

Det är tur för höjdhopp att det inte är UCI som styr.

Förresten hur sjukt är det inte att folk slår rekord typ år efter år. Någonstans måste det väl finnas en gräns liksom. Vad som är fysiskt möjligt.

Tillbaka
Topp