[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Min spaning, som tidigare, är att det är helt normalt när man har kört några år.
Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att jag nånsin kommer anamma nåt som bara är enormt mycket obekvämare och ger sjukt mycket sämre kontroll än att hålla (i närheten av) klockan "kvart i tre". Har till och med provat lite och det går bara inte. Massor av nackdelar utan en endaste fördel. Bara varför?

Edit: Å andra sidan kanske det också är "helt normalt" att sluta blinka när man kört några år. Det vet jag med säkerhet att jag aldrig kommer göra eftersom jag undviker att vara idiot.

Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att jag nånsin kommer anamma nåt som bara är enormt mycket obekvämare och ger sjukt mycket sämre kontroll än att hålla (i närheten av) klockan "kvart i tre". Har till och med provat lite och det går bara inte. Massor av nackdelar utan en endaste fördel. Bara varför?

Edit: Å andra sidan kanske det också är "helt normalt" att sluta blinka när man kört några år. Det vet jag med säkerhet att jag aldrig kommer göra eftersom jag undviker att vara idiot.
Vi får väl se om du håller kvart i tre i alla lägen när du kört tjugotusen mil och är på din tredje bil? Jag vet vad jag tror.

Sen vet jag inte varför du tar upp blinkers-användande? Det är väl du som kör BMW och hintar om att du ibland ”kör aktivt”? Klickar flera av mina fördoms-boxar.

Och lite hårklyveri. Du undviker vad du uppfattar som idiotiskt beteende (du använder tex blinkers. Vilket jag håller med om är ett bra beteende). Men idiot är man i andras ögon. Finns nog ytterst få idioter där ute som medvetet beter sig som idioter… 🫶

Vi får väl se om du håller kvart i tre i alla lägen när du kört tjugotusen mil och är på din tredje bil? Jag vet vad jag tror.
Varför skulle det plötsligt infalla nåt "läge" vid tjugotusen mil och tredje bilen, som skiljer sig från sjutusen mil och andra bilen? När man plötsligt skulle börja tycka att något obekvämt och allmänt onödigt plötsligt är bra...

Sen vet jag inte varför du tar upp blinkers-användande? Det är väl du som kör BMW och hintar om att du ibland ”kör aktivt”? Klickar flera av mina fördoms-boxar.
För att väldigt många människor inte använder blinkers och därför verkar tycka att det är helt normalt. Förstår inte vad du menar med den sista meningen, om du nu inte har den väldigt ovanliga fördomen att BMW-förare är bra på att använda blinkers.

Edit: Jag kör för övrigt naturligtvis inte "aktivt" bland andra trafikanter. Eftersom jag inte är idiot.

Och lite hårklyveri. Du undviker vad du uppfattar som idiotiskt beteende (du använder tex blinkers. Vilket jag håller med om är ett bra beteende). Men idiot är man i andras ögon. Finns nog ytterst få idioter där ute som medvetet beter sig som idioter… 🫶
Nja, det går utmärkt att vara en idiot genom att bara strunta i alla utom sig själv. De som inte blinkar vet rimligen att de inte blinkar. Den stora frågan är varför i helvete de tycker att det är rimligt. Ett enkelt svar är att de är idioter och därför inte ens förstår varför blinkers finns och varför de ska användas.

Varför skulle det plötsligt infalla nåt "läge" vid tjugotusen mil och tredje bilen, som skiljer sig från sjutusen mil och andra bilen? När man plötsligt skulle börja tycka att något obekvämt och allmänt onödigt plötsligt är bra...
Det visar sig väl!
För att väldigt många människor inte använder blinkers och därför verkar tycka att det är helt normalt. Förstår inte vad du menar med den sista meningen, om du nu inte har den väldigt ovanliga fördomen att BMW-förare är bra på att använda blinkers.

Edit: Jag kör för övrigt naturligtvis inte "aktivt" bland andra trafikanter. Eftersom jag inte är idiot.
Nej, min fördom är att BMW (gärna vita tomhylsor) är något sämre än genomsnittet på att använda blinkers. Ofta körs de av män som jag gissar (ytterligare en fördom) anser sig själva köra bättre än genomsnittet.
Nja, det går utmärkt att vara en idiot genom att bara strunta i alla utom sig själv. De som inte blinkar vet rimligen att de inte blinkar. Den stora frågan är varför i helvete de tycker att det är rimligt. Ett enkelt svar är att de är idioter och därför inte ens förstår varför blinkers finns och varför de ska användas.
Den gick visst över huvudet på dig, men visst det var hår/ordklyveri. Du skrev att du undviker att vara en idiot, och jag tror dig. Du undviker beteenden som du uppfattar idiotiska. Det gör jag också. Men att undvika att vara en idiot är svårt eftersom det inte är du som avgör vad ANDRA tycker om dig. Är du med på vad jag menar? En onödig utvikning, kanske. Men det är ju fredag, absolut.

Det tror jag inte.

Nej, min fördom är att BMW (gärna vita tomhylsor) är något sämre än genomsnittet på att använda blinkers. Ofta körs de av män som jag gissar (ytterligare en fördom) anser sig själva köra bättre än genomsnittet.
Vad har det med mig att göra?

Eftersom jag stör mig ordentligt på folk som inte blinkar så kan jag meddela att min erfarenhet är att de som är sämst på att blinka är förare av relativt små japanska bilar. De som är buffligast och mest egoistiska är utan nån som helst tvekan SUV-förare dock. BMW-förare verkar ofta (men knappast alltid) falla i två kategorier; de som kör "vuxet" och de som kör aggressivt och hetsigt (kan kallas barnsligt också). Lite motsatser alltså. Har inte sett nåt direkt mönster i användandet av blinkers däremot. Vet inte varifrån den fördomen kommer. Kanske var så för 20 år sen?

Edit: Jag skulle inte säga att jag själv kör "bättre" än genomsnittet, men jag kör åtminstone inte på andras bekostnad och inte över min förmåga. Det är förhoppningsvis ett ganska bra recept.

Den gick visst över huvudet på dig, men visst det var hår/ordklyveri. Du skrev att du undviker att vara en idiot, och jag tror dig. Du undviker beteenden som du uppfattar idiotiska. Det gör jag också. Men att undvika att vara en idiot är svårt eftersom det inte är du som avgör vad ANDRA tycker om dig. Är du med på vad jag menar? En onödig utvikning, kanske. Men det är ju fredag, absolut.
Jag vet åtminstone vad jag själv gör och inte gör. Det verkar många andra inte ha en aning om, konstigt nog.

Det här med att packa bagageutrymme optimalt med kantiga behållare:

1. Läskbackar eller lådor är en klassisk mätmetod.
2. Vet inte om det länkats i denna tråd, men det var tydligen mindre skillnad än förväntat mellan id.7 och id.7 Touring.
3. En matematisk artikel om att packa kvadrater optimalt. Exempelvis för 1+n^2, såsom 10, 17 eller 26:

(Exempelvis 17 kvadrater ser INTE prydligt ut: https://www.combinatorics.org/files/Surveys/ds7/ds7v5-2009/pic/s17.gif)

Trevlig fredagkväll!

Senast ändrad:

Det är väl mer det att om man efter 20 000 mil fortfarande inte lärt sig läsa av trafiken bätte än att man fortfarande håller kvart i tre för att vara beredd på att väja för en annan bil som "plötsligt gör något oväntat" så får man tillbaka till bilskolan för lite tips imho.

Men var och en till sitt.

Det är väl mer det att om man efter 20 000 mil fortfarande inte lärt sig läsa av trafiken bätte än att man fortfarande håller kvart i tre för att vara beredd på att väja för en annan bil som "plötsligt gör något oväntat" så får man tillbaka till bilskolan för lite tips imho.

Men var och en till sitt.
Det var alltså nonchalans ändå.

Och nej, det är inte därför man (jag) håller kvart i tre. Prova att läsa mina inlägg igen.

Edit: Förresten, om man efter 20000 mil fortfarande inte klarar av att använda blinkers borde man illa kvickt få körkortet indraget. Gäller typ 50% av alla bilister.

Okej! Nu ser vi här om tråden kan hjälpa till. Jag är så jävla dålig på att köpa bil, senaste bilinköpet är en Skoda Octavia som gått 16 000 mil från 2007. Vi har haft den i två år och lagt 50 000kr på service och reparationer. Nu lyser motorlampan och jag åkte till verkstad för att kolla vad som är fel. kort och gott 15000kr skulle det kosta att byta ut motordel, samt lite andra småfix. Vi köpte bilen för 28 000kr, så jag tänker att det inte är värt att fixa, Till detta hör också att det är relativt rostigt kring hjulhusen.

Vad ska jag köpa så jag inte råkar ut för dessa oförutsedda kostnader? Har liksom inte ekonomin att bara hitta 15 000 kr så där. Så länge det inte är en ny cykel då :P.

Kör 2000 mil om året ungefär, lite mer lite mindre, bor på landet 4 mil utanför Stockholm och kör en hel del långkörningar på sommarhalvåret för att cykeltävla runtom i landet. Lite nyfiken på hybrider, behöver inte kunna dra hästsläp, har en anna bil för det, men är ju bra om det går. Gärna 4X4 om det går. Men vill kunna ha en lånebudget på 2500kr i månaden exkl drivmedel kanske 3000kr i månaden om något serviceavtal är inkluderat eller så. Några tips?
Vad får den max kosta?
Max mil?
Max ålder?
Vill du kunna helförsäkra den inklusive maskinskada?

Att helt skydda sig mot oförutsedda kostnader när man har en begagnad bil är svårt.

Jag skulle undvika begagnad hybrid, dubbla drivlinor att serva och som riskerar kräva reparationer. Har den körts som ”elbil” är risken att batteriet cyklats och laddats hårt, vilket kan leda till troligtvis dyra problem på sikt. Även förbränningsmotorn kan ha varit utsatt för ofördelaktigt start/stop-mönster. Så vill man ha ett problemfritt beg. bilägande tror jag att (ladd)hybrid ska undvikas.

Men generellt står väl valet mellan en lite nyare där maskinskada fortf ingår i försäkringen men där värdeminskningen kommer vara större, och lite äldre där värdeminskning är mindre men ev reparationer kan bli kostsamma.

Kör 2000 mil om året ungefär, lite mer lite mindre, bor på landet 4 mil utanför Stockholm och kör en hel del långkörningar på sommarhalvåret för att cykeltävla runtom i landet. Lite nyfiken på hybrider, behöver inte kunna dra hästsläp, har en anna bil för det, men är ju bra om det går. Gärna 4X4 om det går. Men vill kunna ha en lånebudget på 2500kr i månaden exkl drivmedel kanske 3000kr i månaden om något serviceavtal är inkluderat eller så. Några tips?
Med fyrhjulsdrift:
Suzuki Kizashi. Fyrhjulsdrift och pålitlig. Tyvärr CVT på AWDn. Lite törstig. Stad 11,3 l/100km Landsväg 6,6 l/100km Blandad 8,3 l/100km. Provkörning ViBilägare

Subaru Impreza, Legacy & Levorg. Diskuterbart hur pålitliga de är. Vissa verkar gå hur långt som helst, medan andra får problem med läckande topplockspackningar, elektronik och annat.
Begagnattest ViBilägare ReDriven Cheat Sheet Levorg

Möjligtvis Mitsubishi Lancer 2.4 4WD, om den hade funnits i Sverige... Här var det bara Ralliart & Evolution som fick 4WD.

Toyota Auris 150X 4WD, om den bara hade funnits i Sverige...

Hybrider:
Toyota Auris E180 (Touring Sports) Hybrid Begagnattest ViBilägare

Toyota Corolla E210 (Touring Sports/TREK) Hybrid ReDriven Cheat Sheet E210
(Även som Suzuki Swace)

Toyota Prius XW30 ReDriven Cheat Sheet Toyota Prius XW30

Lexus CT 200h A10 (Lyxigare Prius, typ) Begagnattest ViBilägare
ReDriven Cheat Sheet CT 200h A10

Fyrhjulsdrift hybrider:
Mazda 3 BP 2.0 e-SKYACTIV-X M Hybrid AWD. Men den är nog utanför budget.

Subaru Impreza GP/GJ 2.0 Hybrid AWD, om den hade kommit till Sverige...

Toyota Corolla Hybrid AWD, om den hade kommit till Europa...

Men vill man ha en pålitlig bil så är det enklare utan fyrhjulsdrift och hybridsystem.
Då kommer Toyota Avensis Bensin, Toyota Auris/Corolla icke Hybrid, Mazda 3/6 Bensin eller Honda Civic/Accord in i bilden också.

4MATIC, 4MOTION, HYbrid4, Quattro, Twin Engine, XC Haldex, X-Drive mfl. är trevliga att köra. Men inte lika trevliga att äga.

Senast ändrad:
Vad får den max kosta?
Max mil?
Max ålder?
Vill du kunna helförsäkra den inklusive maskinskada?

Att helt skydda sig mot oförutsedda kostnader när man har en begagnad bil är svårt.
Jag har börjat göra en räkning på totalt ägande kostnad och vår skoda som kostat 30 000kr från 08, kostar i skattade pengar ca 60 000kr om året att köra 2000 mil.(då räknar jag att vi får 15000kr för den, dvs värdeminskning 7500kr per år) men kan vara noll.

Tittar på en ny elbil på privatleasing som kostar 66 000kr i skattade pengar om året för samma milantal.

Sen har vi en annan aspekt. Jag är egenföretagare och kan ta en företagsleasing också och försöker räkna om allt till (Vad behöver jag fakturera för att ha råd med bilen). Här blir det många kalkyler.

Med fyrhjulsdrift:
Suzuki Kizashi. Fyrhjulsdrift och pålitlig. Tyvärr CVT på AWDn. Lite törstig. Stad 11,3 l/100km Landsväg 6,6 l/100km Blandad 8,3 l/100km. Provkörning ViBilägare

Subaru Impreza, Legacy & Levorg. Diskuterbart hur pålitliga de är. Vissa verkar gå hur långt som helst, medan andra får problem med läckande topplockspackningar, elektronik och annat.
Begagnattest ViBilägare ReDriven Cheat Sheet Levorg

Möjligtvis Mitsubishi Lancer 2.4 4WD, om den hade funnits i Sverige... Här var det bara Ralliart & Evolution som fick 4WD.

Toyota Auris 150X 4WD, om den bara hade funnits i Sverige...

Hybrider:
Toyota Auris E180 (Touring Sports) Hybrid Begagnattest ViBilägare

Toyota Corolla E210 (Touring Sports/TREK) Hybrid ReDriven Cheat Sheet E210
(Även som Suzuki Swace)

Toyota Prius XW30 ReDriven Cheat Sheet Toyota Prius XW30

Lexus CT 200h A10 (Lyxigare Prius, typ)
ReDriven Cheat Sheet CT 200h A10

Fyrhjulsdrift hybrider:
Mazda 3 BP 2.0 e-SKYACTIV-X M Hybrid AWD. Men den är nog utanför budget.

Subaru Impreza GP/GJ 2.0 Hybrid AWD, om den hade kommit till Sverige...

Toyota Corolla Hybrid AWD, om den hade kommit till Europa...

Men vill man ha en pålitlig bil så är det enklare utan fyrhjulsdrift och hybridsystem.
Då kommer Toyota Avensis Bensin, Toyota Auris/Corolla icke Hybrid, Mazda 3/6 Bensin eller Honda Civic/Accord in i bilden också.

4MATIC, 4MOTION, HYbrid4, Quattro, Twin Engine, XC Haldex, X-Drive mfl. är trevliga att köra. Men inte lika trevliga att äga.
Hur långt får dessa ha gått,vår mazda cx5 fick nått skit med sensor i motorn som behövde lyftas ut och byta någon grej och den kosta 25000 kr att fixa den biten. Nu har den ju gått nästan 30 000 mil

Jag har börjat göra en räkning på totalt ägande kostnad och vår skoda som kostat 30 000kr från 08, kostar i skattade pengar ca 60 000kr om året att köra 2000 mil.(då räknar jag att vi får 15000kr för den, dvs värdeminskning 7500kr per år) men kan vara noll.

Tittar på en ny elbil på privatleasing som kostar 66 000kr i skattade pengar om året för samma milantal.

Sen har vi en annan aspekt. Jag är egenföretagare och kan ta en företagsleasing också och försöker räkna om allt till (Vad behöver jag fakturera för att ha råd med bilen). Här blir det många kalkyler.
Jag tycker du ska kika på en nästan ny laddhybrid eller ren elbil i så fall. Lågt förmånsvärde och garantier etc. Som företagare är det ändå ganska förmånligt med de regler som gäller nu.

Jag tycker du ska kika på en nästan ny laddhybrid eller ren elbil i så fall. Lågt förmånsvärde och garantier etc. Som företagare är det ändå ganska förmånligt med de regler som gäller nu.
Delar den analysen. Har man en stabil ekonomi i företaget så bör det vara ett attraktivt alternativ (inte som förr ändå).

Du kan nog få rätsida på det också!

Se upp med att förmånsvärdet kan variera rätt stort mellan (för mig) likvärdiga bilar. Finns det utrymme att göra en ingångsbetalning på första leasingen kan det göra kalkylen ytterligare lite bättre.

Hur man än vänder sig så drar kostnaden fort iväg.

2000 mil borde väl vara så pass många mil per år så en elbil bode gå att räkna på?

Det var inte mycket sämre förr, ibland bättre:

BMW:s motorer har länge varit väldigt bränslesnåla, när jag köpte min jämförde jag mot VW:s och Volvos motsvarande och de var då långt efter. Gissningsvis var det en av anledningarna som pressade VAG till dieselgate. Senare har övriga kommit ikapp, men de var långt efter då runt 2010.

Jag har kommit till precis samma slutsats som i artikeln när jag jämfört min 2009:a mot motsvarande bil en och två generationer nyare. Väldigt liten skillnad motor- och förbrukningsmässigt, men interiört har det blivit sämre med billigare materialval osv. Dessutom tycker jag att min är roligare att köra. Tyvärr har utvecklingen på senare år mest fokuserat på att det mer ska bli åka bil än att köra bil.

Här är jag nervös när Skodan är uppe över 15'mil och så drar de fram en gammal bmw som har gått 300'mil.
Fan, gamla bilar är bra.
Screenshot_2025-03-10-08-06-13-419_com.android.chrome-edit.webp

Är det någon som har erfarenhet av RAV Hybrid 16-19? Har fastnat för den och letar nu efter ett rimligt prissatt exemplar. Den känns bruksig och rymlig och kommer inte att användas så mkt. Ett par ”köra barnen till aktiviteter” i veckan och några semestertrippar. På sommaren kommer den väl att gå på några utflykter i närområdet. Den tickar i några boxar som jag inte gärna gör avkall på; suv, rattvärme, adaptiv farthållare, ingen VAG till ett pris runt 200’ samt rymligt bagage.

Är det någon som har erfarenhet av RAV Hybrid 16-19? Har fastnat för den och letar nu efter ett rimligt prissatt exemplar. Den känns bruksig och rymlig och kommer inte att användas så mkt. Ett par ”köra barnen till aktiviteter” i veckan och några semestertrippar. På sommaren kommer den väl att gå på några utflykter i närområdet. Den tickar i några boxar som jag inte gärna gör avkall på; suv, rattvärme, adaptiv farthållare, ingen VAG till ett pris runt 200’ samt rymligt bagage.
när frugan skulle köpa bil häromåret provkörde vi två ex, då vi var intresserade av modellen. det blev inget köp på grund av påträngande däckbuller. det värsta jag varit med om sedan mitsubishi space star, kia ceed eller för den del mb b.

det blev en verso. som en kultiverad viskning jämförelsevis.

modellen efter av rav4 går tyst och fint, men man får då stå ut med designen av fronten som liknar mest en bulldog

Vad jag har förstått från de som är mer insatta så har det nog inte det. Finns flera andra som ligger betydligt längre fram, Mercedes t.ex. Och Waymo såklart.

Då kanske du kan leta fram en film som visar det. Det händer för mycket på den här fronten under ett år.

Nej jag vet inte själv, är inte sådan som tittar igenom alla Teslafilmer.

Fast dagens förbränningsmotorer är mycket renare. Utvecklingen går framåt, men har varit helt fokusead på att klara allt strängare utsläppskrav.
På bekostnad an livslängd och bränsleförbrukning bland annat.

Då kanske du kan leta fram en film som visar det. Det händer för mycket på den här fronten under ett år.

Nej jag vet inte själv, är inte sådan som tittar igenom alla Teslafilmer.
Nej, jag sitter inte heller och glor på filmer. Men det finns en tråd på Teslaforumet där det diskuteras en hel del.

"2 997 visningar för 1 år sedan"

Kan du hitta en färskare film? Lite har nog hänt på ett år.

Ja, nog har det hänt en hel del. Dock inte så felfritt som det bör vara. Dock var mitt inlägg mer ett skämtsamt inlägg i debatten om var man håller händerna på ratten än hur bra självkörande bilar är.

Edit: det beror ju också på vilken nivå tillverkaren säger att bilen är på. Teslas användande av "full" kan ju tolkas som nivå 4 eller 5, men det verkar inte som att de är där än.

Fast dagens förbränningsmotorer är mycket renare. Utvecklingen går framåt, men har varit helt fokusead på att klara allt strängare utsläppskrav.
På bekostnad an livslängd och bränsleförbrukning bland annat.
Precis. De hade kunnat vara mycket snålare om man struntat i NOx till exempel.

Ja, nog har det hänt en hel del. Dock inte så felfritt som det bör vara. Dock var mitt inlägg mer ett skämtsamt inlägg i debatten om var man håller händerna på ratten än hur bra självkörande bilar är.

Edit: det beror ju också på vilken nivå tillverkaren säger att bilen är på. Teslas användande av "full" kan ju tolkas som nivå 4 eller 5, men det verkar inte som att de är där än.

Tror Testla och flera andra ligger ungefär i fas med olika faser, ibland gör någon ett framsteg och ligger först ett tag.

Teslas problem är dock att de sålt FSD i ett antal år för över 70 k med löfte om att det kommer. På bilar som nu är gamla och där det definitivt inte kommer komma på den hårdvaran. De ligger nog ungefär i klass med flera andra, skillnaden är Teslas oseriösa löften och etremt oetiska hantering av missnöjda kunder (skiter i ARN och låter kunder riskera sina besåaringar och driva dem till rätten, då ger de upp mot tystnadslöfte).
Bear Tesla går bra idag ;-)

"I don't know what it is about this intersection".

1741625420663.webp

I veckan avverkade jag över 100 mil i en Volvo V90 Cross Country. Det var ett kärt återseende även om den inte hade D5:an. Jämfört med Teslan så var den tyst, mycket komfortabel och cockpiten gav tillbaka känslan av total kontroll med riktiga reglage, Apple CarPlay mm. Behövde dessutom inte stanna för att ladda och det var överraskande för mig själv. Jag som ”trodde” att alla laddstopp var najs. Men det var de ju inte alls. Och då kör man ändå längst med en Tesla. Det enda jag saknade var accelerationen vid omkörningar och att slippa använda bromsen. Volvon är en mildhybrid.

Kan också konstatera att det är tragiskt att Volvo slutat med Volvo V90 CC. Det är åt helvete.

Nu har också jag funderat lite på hur jag håller i ratten. Vid aktiv körning, typ kostig osv, så håller jag oftast med två händer på ratten klockan tio och två. Vid mer avslappnad körning, typ landsväg, gles stadstrafik och motorvägskryssning så varierar det mer, men oftast så har jag bara en hand på ratten och variera mellan klockan elva, ett, sju och fem. Det jag däremot aldrig gör är att vila armbågarna på dörren eller mittkonsolen då förarpositionen blir så låst då.

Jag har observerat mig själv senaste dagarna.

Jag 'är en vänsterhand kl 12-13 typ av person. Höger på växelspaken.
På motorväg blir det mer att höger armbåge vilar på mittkonsolen. Höger hand når då ca kl 4. Vänster varierar.

Nu har också jag funderat lite på hur jag håller i ratten. Vid aktiv körning, typ kostig osv, så håller jag oftast med två händer på ratten klockan tio och två. Vid mer avslappnad körning, typ landsväg, gles stadstrafik och motorvägskryssning så varierar det mer, men oftast så har jag bara en hand på ratten och variera mellan klockan elva, ett, sju och fem. Det jag däremot aldrig gör är att vila armbågarna på dörren eller mittkonsolen då förarpositionen blir så låst då.
Det är nog precis så jag gör också.

E39 måste ju vara en av BMWs finaste bilar någonsin?!?

Tillbaka
Topp