Shimano XT broms INGET FUNKAR LÄNGRE

MikaelXC

Medlem
Hej,

Ja jag skriker ut min frustration i ämnet..
Det började våren 2024 att bakbromsen tog väldigt dåligt. Besökte mekaniker och vi har sedan dess bytt samtliga produkter.
Belägg, handreglage, slangen mellan handreglaget och oket, bromsskiva. Jag har till och med köpt ett nytt Shimano XT dubbel Piston bromsok..

Bromsen gnisslar och den nyper nästan inte alls. Det är som att det inte finns något tryck trots att vi har fyllt på med olja flertal gånger och dessutom som jag skrev till och med bytt slangen ifall det skulle vara gegga i den.

Jag har ingen aning om vad det kan vara! Har man bytt allt och det inte fungerar vad kan man då göra? Nånstans måste det ju vara ett fel eftersom de nya produkterna inte ens lirar.

Kommentarer som att jag ska byta till Hope eller liknande eller något jag redan övervägt. Men jag har haft Shimano XT för flertal cyklar och aldrig någonsin haft ett problem förrän nu.

Är det någon som har en gissning? Ska jag behöva köpa en ny cykel.. 😅😪

Hej,

Ja jag skriker ut min frustration i ämnet..
Det började våren 2024 att bakbromsen tog väldigt dåligt. Besökte mekaniker och vi har sedan dess bytt samtliga produkter.
Belägg, handreglage, slangen mellan handreglaget och oket, bromsskiva. Jag har till och med köpt ett nytt Shimano XT dubbel Piston bromsok..

Bromsen gnisslar och den nyper nästan inte alls. Det är som att det inte finns något tryck trots att vi har fyllt på med olja flertal gånger och dessutom som jag skrev till och med bytt slangen ifall det skulle vara gegga i den.

Jag har ingen aning om vad det kan vara! Har man bytt allt och det inte fungerar vad kan man då göra? Nånstans måste det ju vara ett fel eftersom de nya produkterna inte ens lirar.

Kommentarer som att jag ska byta till Hope eller liknande eller något jag redan övervägt. Men jag har haft Shimano XT för flertal cyklar och aldrig någonsin haft ett problem förrän nu.

Är det någon som har en gissning? Ska jag behöva köpa en ny cykel.. 😅😪

Bilagor

• IMG_3883.webp
    IMG_3883.webp
    297.6 KB · Besök: 214
  • IMG_3884.webp
    IMG_3884.webp
    294.6 KB · Besök: 227
Nu vet jag inte hur du gått till väga när du luftat.. men kan va luft kvar i oket.
Då oket bak har slanganslutningen på lägsta punkten blir luften kvar där. Jag brukar antingen skruva bort oket så det hänger med anslutningen uppåt. (som framoket sitter monterat) eller ställer cykeln med framhjulet rakt upp och luftar så det inte blir något bakfall någonstans.

Kanske menar luftat flera gånger...

Är det inget tryck i slangen bokstavligen? Jag läste det som inget bett.

Saknas tryck så reklamera arbetet.

Ja det är massa frågor här, men använder TS en mekaniker för luftning, bromsbyte, felsökning osv som misslyckas så håller jag med jonte987 om att skaffa en ny.

Shimanobromsar är verkligen inte rocket science.

Det gnisslar inte pga luft i systemet. Steg 1 är att installera grejorna korrekt inkl luftning.

Sen gäller det att det är rent och inkört. Det kan man hålla på med hela dagarna om man har höga krav. Montera är mer hit or miss

Bilden visar bara koppen men var är trycksprutan som du kopplar på okets luftnippel.Man trycker oljan bakvägen upp i koppen så sprutan skall vara välfylld med olja .

Tack för alla svar!

Arbetet har utförts av en mekaniker som också är en bekant så jag betalar inget för arbetet han gör.

Vi såg idag att en liten liten ”bubbla” syns här när man bromsar med handtaget så det är troligen där det är en läcka. Vilket är konstigt då handreglaget (heter det så) är nytt!
Så den ska reklameras nu och en ny ska beställas. Sen ska vi blöda om och fylla på med ny olja och hoppas problemet blir löst.

Problemet startade dock när det gamla ”handreglaget” satt på och därför byttes det ut med ett nytt så därför tänkte vi inte ens att det är där problemet är nu.

Jag försöker bli bättre på att underhålla cykeln och lära mig de mesta själv men det är en trygghet att även ni finns här med bra förslag och råd. 🙌🏻

Något jag vill göra vilket jag inte gjort på TIO ÅR är att serva min framgaffel som är fix 32 terralogic med kashima.
Det verkar vara ett sjukt kostsamt arbete så det har fått mig att skjuta på det så länge vilket är korkat.
Känner ni till någon verkstad i Stockholm (gärna city, Södermalm eller i närheten) som kan ta sig ann ett sådant arbete?

Bilagor

• IMG_3920.webp
    IMG_3920.webp
    21 KB · Besök: 117
Inte för att vara sådan, men att det kommer en bubbla där har inget att göra med att bromsen inte funkar. Det är ju bara axeln till bromsgreppet?

Bromsskivan ser inte så nice ut, är du säker på att oket inte läcker olja?

Ingen aning om de är bra eller inte men hos Bikepath på Mäster Samuelsgatan kan man lämna in direkt (Eller skicka) https://bikepath.se/pages/damparbrev

Jag har haft massa problem med läckande slangar och OK till XT men av äldre modell, den som var aktuell 2014-ish. Men det borde de ju ha kommit till rätta med nu.

De här trådarna tar ju aldrig slut. Jag tycker mig skönja EN VISS röd tråd. Den består i att man luftar med svart magi och farmors gamla strumpeband, eller har en bekant som minsann vet hur man gör men ändå inte lyckas få någon rätsida på saker trots sjutton försök.

En yrkesperson löser ju det där superenkelt. Det kanske är fel på handtaget eller oket, men det är ju inte så svårt att reda ut det om man vet vad man håller på med. Shimanos bromsar är ju verkligen ingen kärnfysik!

Lösning: Anlita en yrkesperson.

Edit: undrar hur många tusen reklamationer bromstillverkare får, som egentligen bara handlar om att någon är en slarvpelle som inte kan lufta bromsarna snarare än att något verkligen är trasigt...

jag hade bytt skiva ink nya belägg för de lilla man ser säger mej du har oljekontaminerade belägg ihop med kontaminerad o blånad skiva

o ja här kommer de garanterat påhopp om att minsann slipa o bränna belägg o skiva men de ger en kortvarigt fix
(ja jag vet de funkar för vissa o inte för andra har själv gjort de 100 tal ggr genom åren som mek men 90% av ggrna återkommer felet med dålig bromsverkan o skrikande broms)
dessutom tidsaspekten ock kostnad att byta ut vs slipa tvätta svära när de inte funkar för att sen iaf byta ut
är inte för mej försvarsbar utan byt ut direkt o njut av nått som funkar ist

Belägg tycker jag att man byter så man får ordning på bromsarna...Men man sparar dem gamla, alternativt skickar dem till mig.

Visst, vi kan säga samma om skivorna....Men har man så billiga skivor att det inte gör ont...så är det kanske där problemet ligger

Shimano funkar bra att blöda precis som bil eller motorcykel. Det finns inget speciellt med det vad jag kan se.

Jag köpte ett 3rd party bleedkit av misstag och körde på dess instruktioner innan jag insåg att det inte var original. Det funkar bra..... beroende på hur oket sitter kan man behöva ta lös det.

Vad jag förstår så ska andra märken vara lite krångligare

Jag har kört otaliga Shimano bakvägen upp i koppen och det har fungerat varje gång snabbt och enkelt sist var racern som jag gjorde det på .

Jag har kört otaliga Shimano bakvägen upp i koppen och det har fungerat varje gång snabbt och enkelt sist var racern som jag gjorde det på .
Det går utmärkt att lufta Shimano både uppåt och neråt. Det kräver bara att tummen är monterad på sidan.
Eftersom det inte finns någon ände på dessa trådarna tycker jag att det är lite orättvist att slänga in lite händiga tips där ni, förmodat erfarna mekar, löser det på en höft. Ni missar att ni gör en massa grejer förutom att bara "lufta nerifrån". Mitt vanliga tips är att googla dealers manual + bromsmodell och följa den slaviskt. Där tas höjd för att man tar loss ok om så behövs, knackar på slangar för att få bort luftbubblor osv. Sådant som ni löser utan att knappt tänka på det, medan en oerfaren person får en massa bekymmer.

Ja, dealers manual måste ju alltid gälla om det man gör inte funkar (utom RD justering där jag tycker man behöver komplementera med park tools)

Inte för att vara sådan, men att det kommer en bubbla där har inget att göra med att bromsen inte funkar. Det är ju bara axeln till bromsgreppet?

Bromsskivan ser inte så nice ut, är du säker på att oket inte läcker olja?
Som jag har skrivit i inlägget så är allting mer eller mindre nytt. Så helt ny skiva inte ser så bra ut i dina ögon så vet jag inte vad jag ska införskaffa mig som är så mycket bättre än nånting som är helt nytt. :)

Som jag har skrivit i inlägget så är allting mer eller mindre nytt. Så helt ny skiva inte ser så bra ut i dina ögon så vet jag inte vad jag ska införskaffa mig som är så mycket bättre än nånting som är helt nytt. :)
Ja det kanske bara är svårt att se på den bilden, men den ser smutsig/oljig ut.

Eftersom det inte finns någon ände på dessa trådarna tycker jag att det är lite orättvist att slänga in lite händiga tips där ni, förmodat erfarna mekar, löser det på en höft. Ni missar att ni gör en massa grejer förutom att bara "lufta nerifrån". Mitt vanliga tips är att googla dealers manual + bromsmodell och följa den slaviskt. Där tas höjd för att man tar loss ok om så behövs, knackar på slangar för att få bort luftbubblor osv. Sådant som ni löser utan att knappt tänka på det, medan en oerfaren person får en massa bekymmer.
Jo men de officiella instruktionerna börjar ju med att trycka in oljan från oket upp till tratten. Sen är det flera steg efter det, men för mig så har det inte kommit ut nån mer luft när jag provat. Brukar flärpa reglaget lite med tratten monterad efter påfyllningen bara. Visst är det mer säkert att man får luftfritt om man luftar 100% enligt dealer manual, särskilt om man har problem med svampiga reglage.

TS verkar ju ha luft i systemet / svampiga reglage men även kontaminering, vilket är värre. Har man försökt bromsa hårt / bädda in nya pads och skiva med kontaminering så blir det glas-yta och ingen inbäddning, skrik och ingen bromsverkan. Då är det till att rengöra torrt, slipa, etc. eller byta skiva och belägg.

Om skivan är ny eller 10 år gammal spelar ingen roll när den har massa bromsvätska på sig.
Jo men de officiella instruktionerna börjar ju med att trycka in oljan från oket upp till tratten. Sen är det flera steg efter det, men för mig så har det inte kommit ut nån mer luft när jag provat. Brukar flärpa reglaget lite med tratten monterad efter påfyllningen bara. Visst är det mer säkert att man får luftfritt om man luftar 100% enligt dealer manual, särskilt om man har problem med svampiga reglage.

TS verkar ju ha luft i systemet / svampiga reglage men även kontaminering, vilket är värre. Har man försökt bromsa hårt / bädda in nya pads och skiva med kontaminering så blir det glas-yta och ingen inbäddning, skrik och ingen bromsverkan. Då är det till att rengöra torrt, slipa, etc. eller byta skiva och belägg.
Senaste nytt då..
Vi satte på en ny skiva, samma resultat. Så det är inte min ”gamla” bromsskiva det kan vara fel på. Vilket jag nästan redan visste då alla komponenter är utbytta.

Mekanikern har också blödat om allt så nu är handlaget extremt trög när man ska bromsa. Den är alltså packad med olja vilket är bra. Men bromsen tar fortfarande inte som den ska och den skriker så högt att om jag bromsar på Götgatan är det någon stackars sate i Vasastan som vaknar upp och tror att ett tåg tutar utanför deras sovrumsfönster.

Det finns en cykelbutik precis vid Hornstull som jag eventuellt ska cykla förbi på måndag för att höra om de har några förslag.

Jag minns för några år sedan när jag cyklade i regnet och bromsarna började skrika. Polarn jag cyklade med, sa att om bromsarna skriker när det är blött ute. Kan man ta lite lite jord på skivan för att bromsen ska nypa bättre. Självklart är det inte bra att tillföra smuts i någonting som ska vara rent vilket jag också förstår. Men jag gjorde som han sa och bromsen var inte bara tyst utan den nöp direkt. Borde jag testa samma sak igen eller är det lite att leka rysk roulett just nu?

Jag har haft Shimanobromsar som har funkat felfritt i en massa år och varit mycket bra. Jag har också haft massa Shimanobromsar som inte har funkat för skit. Jag skulle aldrig palla att hålla på att felsöka det som du gör. Det måste ju vara absurda pengar spenderade nu? Köp något annat...

Tillägg, det normala förfarande är att Shimano byter hela bromsen utan att ställa frågor på garanti... Det finns bokstavligen hinkar med Shimanobromsar hos många cykelhandlare...

Jag har haft Shimanobromsar som har funkat felfritt i en massa år och varit mycket bra. Jag har också haft massa Shimanobromsar som inte har funkat för skit. Jag skulle aldrig palla att hålla på att felsöka det som du gör. Det måste ju vara absurda pengar spenderade nu? Köp något annat...
Min cykel har funkat felfri från jag köpte den fram tills förra året.

Jag har förmånen att köpa delar till inköpspris och betalar inget för verkstadsarbetet. 👌🏻😅
Så jag har inte lagt ut alltför mycket för att vara ärlig. Jag vill inte köpa en helt ny cykel bara för bakbromsen kärvar.
Tråkigare var det när bakhjulet gick sönder i höstas och jag var tvungen att köpa ett nytt.. 5000kr 💸 och de var efter rabatten.

Suck. Prova tre ave maria och släng lite salt över axeln. Eller släng mekanikern. Du har ju uppenbarligen olja någonstans där du inte ska ha det, och antingen så är det tokfel på bromsen eller så är det tokfel på mekanikern.

Att du får undermåligt verkstadsarbete gratis känns ju bortkastat. Vafan, vid det här laget hade du ju kunnat köpa en ny broms och bromsskiva så hade problemet varit ur världen. Gamla "dåliga" bromsar kan som vanligt skänkas till mig!😊

Suck. Prova tre ave maria och släng lite salt över axeln. Eller släng mekanikern. Du har ju uppenbarligen olja någonstans där du inte ska ha det, och antingen så är det tokfel på bromsen eller så är det tokfel på mekanikern.

Att du får undermåligt verkstadsarbete gratis känns ju bortkastat. Vafan, vid det här laget hade du ju kunnat köpa en ny broms och bromsskiva så hade problemet varit ur världen. Gamla "dåliga" bromsar kan som vanligt skänkas till mig!😊
Du har inte läst :-)
Jag HAR köpt ny broms och ny skiva! Och ny slang och handreglag. Och klossar. Allt är utbytt 😅😪

Jag har rensat ett förråd under dagen och du anar inte mängden Shimano-bromsdelar det fanns där! Jag tappade räkningen över ok med slang och kraschade bromshandtag rätt fort. Du får verkligen sälja in hur du ska addera värde till den skiten om jag ska försöka gräva fram skrotet igen...

Du har inte läst :-)
Jag HAR köpt ny broms och ny skiva! Och ny slang och handreglag. Och klossar. Allt är utbytt 😅😪
Du har en mekaniker som inte bytt i rätt ordning! Menar du, på riktigt, att det inte går att få en Shimanobroms att fungera?

Som vanligt är det vissa som aldrig får ordning på grejer som andra får full funktion i utan bekymmer.

Jag har rensat ett förråd under dagen och du anar inte mängden Shimano-bromsdelar det fanns där! Jag tappade räkningen över ok med slang och kraschade bromshandtag rätt fort. Du får verkligen sälja in hur du ska addera värde till den skiten om jag ska försöka gräva fram skrotet igen...
Det verkar extremt vanligt att Shimanook läcker olja. Så du måste byte skiva, belägg och ok samtidigt. Det hela blir jättedyrt jättefort...
Att Shimanobromsar läcker och strular ibland kommer väl som noll nyheter för någon som haft en cykel mellan 2012 och 2025. Att det är lätt fixat är väl precis lika välkänt?

Du har en mekaniker som inte bytt i rätt ordning! Menar du, på riktigt, att det inte går att få en Shimanobroms att fungera?

Som vanligt är det vissa som aldrig får ordning på grejer som andra får full funktion i utan bekymmer.

Att Shimanobromsar läcker och strular ibland kommer väl som noll nyheter för någon som haft en cykel mellan 2012 och 2025. Att det är lätt fixat är väl precis lika välkänt?
Jag har nog till största del kört på Shimanobromsar då jag har cyklat. När jag väl har gjort detta har jag ofta haft turen att få bromsar som har fungerat och då har dom varit bombsäkra i en massa år och jag har bara bytt kraschade handtag. Jag har också köpt bromsar som har läckt och slängt skiten rätt fort. Med tanken på hur vanligt det är med dåliga Shimanobromsar kommer jag aldrig köpa det igen. Bromsar är generellt en rätt stor besvikelse när det kommer till att köpa dessa, men Shimano känns typ sämst just nu...

Tillbaka
Topp