[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Den brukar protestera rätt friskt om man byter fil utan att blinka om man inte stängt av "Undvik körfältsavvikelse", både pipa och försöka hålla kvar dig i filen.
Då lär de flesta antingen stängt av det eller så är det en jävla cirkus i kupén nio gånger av tio när en Tesla kör ut ur en cirkulationsplats.

Då lär de flesta antingen stängt av det eller så är det en jävla cirkus i kupén nio gånger av tio när en Tesla kör ut ur en cirkulationsplats.
Det måste ju vara 50% som skiter i att blinka ur en rondell, men filbyte blinkar väl de flesta pga annars måste man stänga av en massa funktioner för att bilen inte ska protestera?:)

OnT undrar man ju vad den hade gjort med en cyklist på vägrenen. Bilar är ju en sak att detektera, en cyklist betydligt mindre. Och om den detekterat cyklisten, väjat för bilen och mejat mer cyklisten ändå (jag själv som förare vållande) eller stannat i filen med kollision som följd (motparten vållande)? Går det att läsa sig till i förväg, eller är det bara att hoppas på ”rätt” val när det sker?

OnT undrar man ju vad den hade gjort med en cyklist på vägrenen. Bilar är ju en sak att detektera, en cyklist betydligt mindre. Och om den detekterat cyklisten, väjat för bilen och mejat mer cyklisten ändå (jag själv som förare vållande) eller stannat i filen med kollision som följd (motparten vållande)? Går det att läsa sig till i förväg, eller är det bara att hoppas på ”rätt” val när det sker?
Problemet med Tesla, i alla fall den model 3 som jag kör är att den förlitar sig på kameror som ska tolka omvärlden. Det är inget att lita på!

Bilen visar medreafikanter i realtid på skärmen. Både bilar, fotgängare och cyklister. Så man vet i alla fall om kamerorna identifierat medtrafikanterna. Vilket den verkar göra till 99%.
Du borde provköra en Tesla. 😄

Fotgängare och cyklister i samma körfält visas dessutom röda, bilen bromsar när den kommer nära och larmet går om föraren inte håller ut med bra avstånd.

Raten har force-feedback och vibrerar när den blir riktigt arg på föraren.

Senast ändrad:
Har du testat om det fungerar "ända fram" ?

Jag stannade för att släppa över en som stod och väntade vid övergångsställe. Personen stod kvar och tittade i sin telefon så länge att jag bestämde mig för att rulla vidare. Då tar personen ett steg ut på övergångsstället, bilen kör igång hela skrikorkestern och tvärbromsar.

Känner mig rätt övertygad om att bilen skulle ta över om jag försöker köra på en cyklist bakifrån, men det är inget jag tänker prova medvetet.

För 7-8 år sen twittrade han glatt om att Tesla vunnit pris som bästa LGHBTQ-arbetsplats och att alla var välkomna att jobba där, gillade man inte det så kunde man köpa en annan bil.

Nån stans på vägen så bytte han helt klart sätt att tänka på.

Bytte sätt att tänka...eller

1741965358035.webp

För 7-8 år sen twittrade han glatt om att Tesla vunnit pris som bästa LGHBTQ-arbetsplats och att alla var välkomna att jobba där, gillade man inte det så kunde man köpa en annan bil.

Nån stans på vägen så bytte han helt klart sätt att tänka på.
Fast han är ju libertarian. Vad i hans nuvarande agerande är det som går på tvärs med det där?
Att alla är välkomna betyder ju inte att man tycker att man ska ha särskilda rättigheter för att man identifierar sig som en skål nötter eller nåt.

Fast han är ju libertarian. Vad i hans nuvarande agerande är det som går på tvärs med det där?
Att alla är välkomna betyder ju inte att man tycker att man ska ha särskilda rättigheter för att man identifierar sig som en skål nötter eller nåt.

Du behöver nog uppdatera din syn på Musk. Han är inte välvilligt inställd till exvis transpersoner.

Hans son var inte välkommen längre, eller ens medlem i familjen, när han kom ut som trans. Behöver du fler exempel?

Ja det var väl sonen som kom ut som dotter eller hur man nu vill se det. Men oavsett var hen död för Musk...

Edit: Musk är varken Libertian, kommunist eller Republikan om du frågar mig (ingen frågar men ändå...). Han är en "whatever-I-think-gives-me-power-today"-ist

Ja det var väl sonen som kom ut som dotter eller hur man nu vill se det. Men oavsett var hen död för Musk...

Edit: Musk är varken Libertian, kommunist eller Republikan om du frågar mig (ingen frågar men ändå...). Han är en "whatever-I-think-gives-me-power-today"-ist
Möjligt. Grymt svårt att veta när man är tvungen att vada i sjuka teorier om att en gest vid ett tal var en hitlerhälsning och sånt. Går ju inte att lita på nåt alls tyvärr.

Sen kan man väl tänka sig att det var nån slags personlig besvikelse i fallet med sonen, snarare än att han är emot HBTQ i allmänhet. Jag vet inte om jag skulle bli jätteglad om jag hade en son som nödvändigtvis ville spela kvinna, även om jag struntar i om okända människor gör det.

Möjligt. Grymt svårt att veta när man är tvungen att vada i sjuka teorier om att en gest vid ett tal var en hitlerhälsning och sånt. Går ju inte att lita på nåt alls tyvärr.

Sen kan man väl tänka sig att det var nån slags personlig besvikelse i fallet med sonen, snarare än att han är emot HBTQ i allmänhet. Jag vet inte om jag skulle bli jätteglad om jag hade en son som nödvändigtvis ville spela kvinna, även om jag struntar i om okända människor gör det.
Visst, många människor har svårt att se att mynt har två sidor. Det ser man ofta.
Men att gå från stolt HBTQ-företrädare till att fördriva sin son/dotter på några få år är ju en omsvängning som säger en del. Hade jag bytt fot så kapitalt när det helt plötsligt rörde min egen familj hade jag åtminstone haft vett att inte skrika ut det till världen. Men vett är tyvärr en bristvara där...

”nödvändigtvis ville spela kvinna”, fräsch människosyn.

Appappappapp! Jag känner ett ansvar för att denna tråden inte blir låst! Det har varit nära några gånger och jag känner igen stark oro när det bara pratas Trump och hans barn.
Edit: Freudiansk felskrivning. Menar förstås Musk och hans barn, inte Trump och hans vuxna adoptivbarn.

Jag antar att jag förstår din poäng, men jag tror inte att Vivian "nödvändigtvis vill spelar kvinna". Så enkelt är det inte.

Appappappapp! Jag känner ett ansvar för att denna tråden inte blir låst! Det har varit nära några gånger och jag känner igen stark oro när det bara pratas Trump och hans barn.
Vänta nu här, är Musk Trumps barn eller är Vivian deras gemensamma barn? Var kom Trumps barn in?
Men håller med, skall försöka lägga ner :-)
Ja? Man måste inte visa sin sexuella läggning offentligt. Jag gör det inte, till exempel.
Edit: mitt första svar gick emot det jag sade ovan. Tar bort.

Har hen visat sin sexuella läggning? Möjligt, jag har nog inte kollat. Jag gör det däremot när jag pussar min fru offentligt, är det fel? Får man hålla hand?
Öhm, det verkar som att det kommer bli total kränkningsfest här, så oavsett vad jag svarar kommer det inte ge nåt.

Det roliga är att det är flertalet inlägg av användare som tror sig känna den här personen och veta hur det ligger till, men jag ska naturligtvis inte tro att jag gör det. För jag har "fel" uppfattning (eller kanske "värdegrund"). Det är bara de certifierat korrekta som få klistra sina tolkningar på andra. 😂

Gokväll. Jag orkar inte.

Öhm, det verkar som att det kommer bli total kränkningsfest här, så oavsett vad jag svarar kommer det inte ge nåt.

Det roliga är att det är flertalet inlägg av användare som tror sig känna den här personen och veta hur det ligger till, men jag ska naturligtvis inte tro att jag gör det. För jag har "fel" uppfattning (eller kanske "värdegrund"). Det är bara de certifierat korrekta som få klistra sina tolkningar på andra. 😂

Gokväll. Jag orkar inte.
Editerade det du citerade ovan för det inte hade med tråden att göra. Men svaret hade inte med värdegrund att göra, bara för att klargöra det.

Musk har koppling till trådämnet, sexuell läggning eller HBTQ inte. Så vi lägger ner det.

Gokväll. Jag orkar inte.
Bra. Lägg ned så blir det mycket trevligare att läsa.

Nu undrar jag vilken bil det blev utav denna diskurs?
Tack för att du återgår till det väsentliga. Delar av svaret står nånstans i tråden, men sammanfattningsvis så köpte jag en Honda Accord Kombi med trasig koppling. Blev djupt besviken. Kastade bort 10-12000 i reparationer och byttte sen bort den till min brorsa mot ca 10 kg i älgkött i byte. Han körde med den ett år men sen flyttade en elle flera musfamiljer in i den en vinter. Numera stinker den F-R-U-K-T-A-N-S-V-Ä-R-T mycket gnagarurin. Troligen bortom all räddning. Synd på en bil som ändå gick fint.
Själv köpte/leasade jag en Kia EV6 istället. Fin bil men jag drömmer numera tillbaka till dagarna då jag hade en simpel Toyota Yaris Verso. En bil man bara kan slänga in skräp och cyklar i och inte vara rädd om.

Ur det perspektivet så var min första Forester Turbo S från 1999 den bästa bilen jag haft. Pigg, rolig att köra, törstig, gick aldrig sönder och lite ruffig i hörnen. Tvekade inte att hoppa in lerig efter en dags cykling i den, japansk skinnklädsel är lika lätt att hålla rent som galon. Karossen var helt rostfri, importbil från tyskland. Baksätena var mera nerfällda än uppfällda i den.

Den tog mig 4000 mil mil om året i 5 år innan den byttes ut, bland annat ner till alperna och tillbaka.

Och den verkar fortfarande leva och användas!

Själv köpte/leasade jag en Kia EV6 istället. Fin bil men jag drömmer numera tillbaka till dagarna då jag hade en simpel Toyota Yaris Verso. En bil man bara kan slänga in skräp och cyklar i och inte vara rädd om.

Håller med fullständigt, visst är det najs med en ny bil men det är något underbart befriande med en bil som man inte känner att man behöver vara så jäkla rädd om!

Nu undrar jag vilken bil det blev utav denna diskurs?
Bytte tjänstebil i slutet av förra året. 330e mot en MY. Är väl sådär att åka omkring i det bilmärket idag men att köra elbil är hittills bara positivt. Mycket med bilen är fantastiskt bra. Negativt är att ljudnivån är för hög och den verkliga kvaliteten är tveksam. Upplevd kvaliteten är hög. I klartext: Bilen känns lyxig nu men om några år kommer den nog kännas rapplig. Är inget problem då jag bara "hyr" bilen i tre år. Arbetsgivaren betalar merparten och står för all risk. Ingick fri laddning i ett år så ekonomin för mig är enastående, speciellt första året. Lågt förmånsvärde och lägt nettoköneavdrag för elbilar jämfört med hybrid gör t ex en XC60 hybrid dubbelt så dyr för mig.
Testade några elbilar innan jag bestämde mig. Klar tvåa var EV6. En trevlig bil att köra, tyst och stabil, på flera sätt en överlägsen bil över MY, men låg takhöjd, sämre utrymmen och inte ett års gratis laddning gjorde att det inte blev en MY för mig.

Senast ändrad:
Tresits säten i Peugeot partner? Smal fråga men ska kolla på några. Årsmodell 2014-18. Är passagerarstolarna för obekväma för långresor? Framförallt hur obekväma? Spårvagn eller dåligt baksäte? Vi är unga och härdade :)

Tresits säten i Peugeot partner? Smal fråga men ska kolla på några. Årsmodell 2014-18. Är passagerarstolarna för obekväma för långresor? Framförallt hur obekväma? Spårvagn eller dåligt baksäte? Vi är unga och härdade :)
Hade en sån som cykelbil när jag höll på som mest. Tre blir lite trångt, men två sitter man väldigt rymligt. Åkte runt på tävlingar i sverige och norge, det var inga problem vid långresor. Nån skidresa blev det väl också. Lyxigt med obegränsat utrymme. :D

Tillbaka
Topp