[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Tur att man har mest gamla hifi-prylar!
De funkar alltid (nästan)
Tur att man inte använder chromecast.
Som tur är gäller det endast en äldre (~10 år gammal) Chromecast Gen 2 + Chromecast Audio.
Den jag har, Chromecast med Google TV (4K) (sista gen?) liksom de som är inbyggda i de "apparater" jag har fungerar utan problem.
Åtminstone än så länge

<REDIGERAT>
Jag är väldigt nöjd med funktionen hos de Chromecast jag har använt och inte minst priset, började på <400 SEK jmf med andra streamers, och användarvänligheten.
Men jag är inte lika förtjust i hur Google hanterar sin HW.
Dessutom är den "nya" chromecastersättaren Google TV Streamer onödigt dyr, även det jmf med andra streamers, med ett pris på hela ~1.390 SEK

Senast ändrad:
För några år sedan lurades jag in i världen av bra ljud av en vän. Efter en del testande landade jag i ett par aktiva Genelec 8020D-högtalare. Jag spelar enbart musik via Spotify, så på kompisens inrådan kopplade jag en Chromecast Audio till en D/A-omvandlare (optisk utgång från Chromecast, RCA från D/A).

Nu verkar Chromecasten ha gett upp, och jag är rätt vilsen. Gillar musik, men inte att jaga rätt hifi...

Vad kan jag ersätta Chromecasten med, helst utan att behöva köpa nya kablar också? Prismässigt är jag snarare på Meridas instegscyklar istället för Factor eller S-works :)
Kanske något från WiiM: Mini, Pro eller Pro Plus.

Senast ändrad:
Beror väl på vad som finns bakom i kedjan.
Om det är något bakom i kedjan som sätter begränsningen så känns vilket valet av dessa två dac chip blir ganska irrelevant. Varför välja en dyrare om ingen skillnad kan uppfattas av det mänskliga örat?

Högtalarna är det som mäter sämst och blir bromsklossen i systemet så länge du har en förstärkare som klarar av den last dina högtalare bjuder på så är det högtalarna som är bromsklossarna i systemet.

Gör man som Håkan c och kör på kvalitativa aktiva högtalare så har någon redan löst högtalar/förstärkar optimeringen åt dig.

Om det är något bakom i kedjan som sätter begränsningen så känns vilket valet av dessa två dac chip blir ganska irrelevant. Varför välja en dyrare om ingen skillnad kan uppfattas av det mänskliga örat?

Högtalarna är det som mäter sämst och blir bromsklossen i systemet så länge du har en förstärkare som klarar av den last dina högtalare bjuder på så är det högtalarna som är bromsklossarna i systemet.

Gör man som Håkan c och kör på kvalitativa aktiva högtalare så har någon redan löst högtalar/förstärkar optimeringen åt dig.
Inget av det du skriver stämmer på min anläggning jag har nämligen förmånen att kunna köra min dacar jämte med en enkel om koppling så nog kan man höra skillnad på en ess DAC och en akm DAC.

Inget av det du skriver stämmer på min anläggning jag har nämligen förmånen att kunna köra min dacar jämte med en enkel om koppling så nog kan man höra skillnad på en ess DAC och en akm DAC.
Har du blindtestat? Lätt att inbilla sig saker, människan är expert på det.
Och om nu ljudet mot förmodan skiljer sig åt, hur vet du att det är dac chippet du hör skillnad på och inte utgångsstegen som skiljer sig åt?

Har du blindtestat? Lätt att inbilla sig saker, människan är expert på det.
Och om nu ljudet mot förmodan skiljer sig åt, hur vet du att det är dac chippet du hör skillnad på och inte utgångsstegen som skiljer sig åt?
Dacen går in i samma utgångssteg så vad blir skillnaden Jo det är gjort ett abx test.

Har inte vardera DAC ett eget utgångssteg menar du? Har du en dac med två olika chip i som du kan växla mellan?
När jag pratar om utgångs steg så är det i min värld en förförstärkare mina dacar arbetar endast med fast utspädning och inte som utgångsteg med volym kontroll.

När jag pratar om utgångs steg så är det i min värld en förförstärkare mina dacar arbetar endast med fast utspädning och inte som utgångsteg med volym kontroll.
Dina dacar har utgångssteg (fast utspänning) och din förförstärkare har också utgångssteg+fördyärkning.
Ett utgångssteg kan ha olika karaktär och färga ljudet på olika vis. Men utgångspunkten för ett utgångssteg borde vara att vara så neutralt som möjligt.

Har du en WiiM sedan tidigare?

Känns lite väl drastiskt att ersätta en enhet som funkat dåligt en gång med en som verkar vara tveksamt stabil.
Jag har köpt, gett bort, installerat och använt en WiiM Mini. Den äldre släktingen som fick den har använt den nästan dagligen i ett halvår så den verkar hyfsat stabil.

Min Chromecast började fungera igen igår kväll. Förstår dock inte vad som hade varit så drastisk med att ersätta den om Google inte hade släppt en fix.

Jag är nog den ende i hela världen som fortfarande inte riktigt fattar vad man har en chromecast till eller hur den funkar? 😁 :unsure:

Jag är nog den ende i hela världen som fortfarande inte riktigt fattar vad man har en chromecast till eller hur den funkar? 😁 :unsure:
En Google TV dongle (Senaste "Chrome cast") förvandlar vilken dum-TV som helst till senaste generationens smart TV med alla appar och streaming tjänster du kan tänka dig. Den har även en dedikerad fjärr.

Chrome cast tillåter dig streama bild och/eller ljud, eller ansluta appar från t.ex. mobilen, paddan eller datorn, till en TV.
T.ex. har Spotify stöd för Chrome cast, så du kan lyssna på musik från TV:n, eller från ljudsystemet kopplat till TV:n, och du styr allt från mobilen.

Jag har köpt, gett bort, installerat och använt en WiiM Mini. Den äldre släktingen som fick den har använt den nästan dagligen i ett halvår så den verkar hyfsat stabil.

Min Chromecast började fungera igen igår kväll. Förstår dock inte vad som hade varit så drastisk med att ersätta den om Google inte hade släppt en fix.
Ja, om den hade vart permanent död så hade det såklart vart läge att byta ut!

Tolkade det mer som "om den inte funkar immorn åker den ut"

En Google TV dongle (Senaste "Chrome cast") förvandlar vilken dum-TV som helst till senaste generationens smart TV med alla appar och streaming tjänster du kan tänka dig. Den har även en dedikerad fjärr.

Chrome cast tillåter dig streama bild och/eller ljud, eller ansluta appar från t.ex. mobilen, paddan eller datorn, till en TV.
T.ex. har Spotify stöd för Chrome cast, så du kan lyssna på musik från TV:n, eller från ljudsystemet kopplat till TV:n, och du styr allt från mobilen.
Tack för att du förklarar för en trög jäkel som jag!
Men jag fattar inte mycket av detta ändå.
Kan det bero på att jag inte använder smartphön så mycket kanske?
På jobbet skrattar dom ju åt mig eftersom jag inte kan betala med Swisch!? 😁

Senast ändrad:
Tack för att du förklarar för en trög jäkel som jag!
Men jag fattar inte mycket av detta ändå.
Kan det bero på att jag inte använder smartphön så mycket kanske?
På jobbet skrattar dom ju åt mig eftersom jag inte kan betala med Swisch!? 😁
Använder du några streaming-tjänster eller t ex SVT Play? Du kanske vill ha möjlighet att kolla på dessa på din TV-skärm?

Chromecast är en smidig lösning för att göra det om du inte har smart-funktioner inbyggt i TV:n (eller om de inbyggda funktionerna inte fungerar bra eller slutat supportats). Ja man kan använda en dator som kopplas in i tv:n, eller apple-tv, eller något annat liknande men chromecast var en billig och enkel lösning som passar även de som inte är så teknik-intresserade.

Använder du några streaming-tjänster eller t ex SVT Play? Du kanske vill ha möjlighet att kolla på dessa på din TV-skärm?

Chromecast är en smidig lösning för att göra det om du inte har smart-funktioner inbyggt i TV:n (eller om de inbyggda funktionerna inte fungerar bra eller slutat supportats). Ja man kan använda en dator som kopplas in i tv:n, eller apple-tv, eller något annat liknande men chromecast var en billig och enkel lösning som passar även de som inte är så teknik-intresserade.
Jag använder Kodi för att kolla på SVT-play och TV4-play på min tv. Funkar finemang.
Har det installerat på en Raspberry Pi 4, kopplad till tv'n.
Det bästa med Kodi är att den fimpar reklamen på gratis TV4-play.

Senast ändrad:
Hittade något för er kassettbandsnostalgiker.

Screenshot_20250318-202015.webp

har ögonen på deras B200 för tillfället.
AliE har lite rea på Topping nu

Topping B100 för 2.695,52 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms

Topping B200 för 5.540,36 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms

(rabatten syns i kassan)

(rabatten syns i kassan)
Finns det några mätvärden på produkterna.

Finns det några mätvärden på produkterna.

(rabatten syns i kassan)
De finns även att köpa inom EUs gränser (om man vill slippa alla extra avgifter), t.ex här:

Man får prata med Lasse på Holographic och få ett som mäter bättre på full gas i stället för 5watts mätningar.

De finns även att köpa inom EUs gränser (om man vill slippa alla extra avgifter)
Beställer man från AliE slipper man extra avgifter, de ingår i det svenska priset
Därför är priset i SEK högre jmf med annonser med priset i annan valuta

Man får prata med Lasse på Holographic och få ett som mäter bättre på full gas i stället för 5watts mätningar.
Både Topping B100 och B200 kan lämna mer än 5 W, åtminstone i högtalare över 2 Ω
Sedan hänvisas det på nätet till resultatet av felaktigt utförda mätningar,
men det är bara de lättlurade helt utan källkritiskt tänkande som låter sig luras av sådana.

Gäller det även 25% moms + tullavgifter? (och postnords snordyra avgift för hanteringen)

Inga extra avgifter de senaste gångerna jag köpt där ifrån. Såhär skriver aliexpress själva:
"From 1 July 2021, all marketplaces are required by EU law to collect Value-Added Tax (VAT) and remit to the competent tax authority under certain circumstances. The VAT rate may vary depending on the destination country for your order and the type of goods purchased. For more information, please visit our Help Center."

Gäller det även 25% moms + tullavgifter? (och postnords snordyra avgift för hanteringen)
Ja. Priset vid utcheckningen gäller
Så här står det längre ned på sidan med annonsen

Information on additional charges

For items delivered from outside the European Union, you may be subject to additional charges for VAT and, when applicable, customs duties in your country. If AliExpress is obliged by law to collect VAT, you will see the VAT inclusive price at checkout.

Det går även att köpa hifi-nätkabel, tex

Liksom högtalarkablar i silver

och sist men kanske viktigast kabellyftare för att slippa ha dem skräpande på golvet
(går säkert att hitta dyrare)

Vad är, i praktiken, anledningen till att ha monoförstärkare i TVÅ lådor? Är det att kunna placera de nära högtalarna?

Annars tänker jag att man kan ha två monoförstärkare i EN låda och ändå uppnå de flesta av de andra fördelarna med separation osv?

/en som gladeligen har 7 kanaler i samma låda 😬

Vad är, i praktiken, anledningen till att ha monoförstärkare i TVÅ lådor? Är det att kunna placera de nära högtalarna?

Annars tänker jag att man kan ha två monoförstärkare i EN låda och ändå uppnå de flesta av de andra fördelarna med separation osv?

/en som gladeligen har 7 kanaler i samma låda 😬
Man kan köra långa Xlr kablar i stället för Rca .en som har 13 kanaler men inte i samma låda.😁

Båda toppingförstärkarna har dessutom lös nätdel, så det blir FYRA lådor!
Topping B100
index.php

Topping B200
index.php

Sedan skall man även ha en förförstärkare och koppla ihop allt med både signal och trigger(för fjärrstyrning)-kablar
Men åtminstone B100-förstärkarna är små: 200x138x40 mm
WiiM_Ultra_B100_20250307.webp

För mig ersatte en WiiM Ultra och två Topping B100 en stor och klumpig 5.2-surroundförstärkare så förutom att de nya burkarna låter bättre är de även fysiskt mindre.
Men många sladdar blir det och en ny grenkontakt.

Tillbaka
Topp