Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla Chromecast Audio slutade fungera samtidigt och jag hoppas att Google fixar det snart:
+1Hoppas de löser det snabbt då.
Tur att man inte använder chromecast.+1
Om skriverierna på nätet stämmer kan det ta upp till en vecka
Tur att man har mest gamla hifi-prylar!
De funkar alltid (nästan)
Som tur är gäller det endast en äldre (~10 år gammal) Chromecast Gen 2 + Chromecast Audio.Tur att man inte använder chromecast.
Kanske något från WiiM: Mini, Pro eller Pro Plus.För några år sedan lurades jag in i världen av bra ljud av en vän. Efter en del testande landade jag i ett par aktiva Genelec 8020D-högtalare. Jag spelar enbart musik via Spotify, så på kompisens inrådan kopplade jag en Chromecast Audio till en D/A-omvandlare (optisk utgång från Chromecast, RCA från D/A).
Nu verkar Chromecasten ha gett upp, och jag är rätt vilsen. Gillar musik, men inte att jaga rätt hifi...
Vad kan jag ersätta Chromecasten med, helst utan att behöva köpa nya kablar också? Prismässigt är jag snarare på Meridas instegscyklar istället för Factor eller S-works :)
Köp pro plus bättre DAC akm.Kanske något från WiiM: Mini, Pro eller Pro Plus.
Frågan är om det verkligen gör någon skillnad för våra öronKöp pro plus bättre DAC akm.
Beror väl på vad som finns bakom i kedjan.Frågan är om det verkligen gör någon skillnad för våra öron
Köp pro plus bättre DAC akm.
För våra öron vet jag inte. Men gissningsvis är det helt ohörbart i @velovins anläggningFrågan är om det verkligen gör någon skillnad för våra öron
Chromecast Audio till en D/A-omvandlare (optisk utgång från Chromecast, RCA från D/A).
Happy i ett nötskal, älskar det :)För våra öron vet jag inte. Men gissningsvis är det helt ohörbart i @velovins anläggning
Kablen är för dom troende.Happy i ett nötskal, älskar det :)
Någon frågar om en Vitus HT och får veta att allt annat än S-works Epic är ocyklingsbart. Varför har ingen rekommenderat en bättre strömkabel? Ex. denna: https://www.referenceaudio.se/produkt/nordost-valhalla-2-stromkabel
Om det är något bakom i kedjan som sätter begränsningen så känns vilket valet av dessa två dac chip blir ganska irrelevant. Varför välja en dyrare om ingen skillnad kan uppfattas av det mänskliga örat?Beror väl på vad som finns bakom i kedjan.
Inget av det du skriver stämmer på min anläggning jag har nämligen förmånen att kunna köra min dacar jämte med en enkel om koppling så nog kan man höra skillnad på en ess DAC och en akm DAC.Om det är något bakom i kedjan som sätter begränsningen så känns vilket valet av dessa två dac chip blir ganska irrelevant. Varför välja en dyrare om ingen skillnad kan uppfattas av det mänskliga örat?
Högtalarna är det som mäter sämst och blir bromsklossen i systemet så länge du har en förstärkare som klarar av den last dina högtalare bjuder på så är det högtalarna som är bromsklossarna i systemet.
Gör man som Håkan c och kör på kvalitativa aktiva högtalare så har någon redan löst högtalar/förstärkar optimeringen åt dig.
Har du blindtestat? Lätt att inbilla sig saker, människan är expert på det.Inget av det du skriver stämmer på min anläggning jag har nämligen förmånen att kunna köra min dacar jämte med en enkel om koppling så nog kan man höra skillnad på en ess DAC och en akm DAC.
Dacen går in i samma utgångssteg så vad blir skillnaden Jo det är gjort ett abx test.Har du blindtestat? Lätt att inbilla sig saker, människan är expert på det.
Och om nu ljudet mot förmodan skiljer sig åt, hur vet du att det är dac chippet du hör skillnad på och inte utgångsstegen som skiljer sig åt?
Har inte vardera DAC ett eget utgångssteg menar du? Har du en dac med två olika chip i som du kan växla mellan?Dacen går in i samma utgångssteg så vad blir skillnaden Jo det är gjort ett abx test.
När jag pratar om utgångs steg så är det i min värld en förförstärkare mina dacar arbetar endast med fast utspädning och inte som utgångsteg med volym kontroll.Har inte vardera DAC ett eget utgångssteg menar du? Har du en dac med två olika chip i som du kan växla mellan?
Dina dacar har utgångssteg (fast utspänning) och din förförstärkare har också utgångssteg+fördyärkning.När jag pratar om utgångs steg så är det i min värld en förförstärkare mina dacar arbetar endast med fast utspädning och inte som utgångsteg med volym kontroll.
JappNu funkar min Chromecast Gen.2 igen, så då antar jag Chromecast Audio också gör det?
Har du en WiiM sedan tidigare?Om inte kommer jag ersätta min med en WiiM Mini. Kopplas in på samma sätt.
Jag har köpt, gett bort, installerat och använt en WiiM Mini. Den äldre släktingen som fick den har använt den nästan dagligen i ett halvår så den verkar hyfsat stabil.Har du en WiiM sedan tidigare?
Känns lite väl drastiskt att ersätta en enhet som funkat dåligt en gång med en som verkar vara tveksamt stabil.
En Google TV dongle (Senaste "Chrome cast") förvandlar vilken dum-TV som helst till senaste generationens smart TV med alla appar och streaming tjänster du kan tänka dig. Den har även en dedikerad fjärr.Jag är nog den ende i hela världen som fortfarande inte riktigt fattar vad man har en chromecast till eller hur den funkar?![]()
![]()
Ja, om den hade vart permanent död så hade det såklart vart läge att byta ut!Jag har köpt, gett bort, installerat och använt en WiiM Mini. Den äldre släktingen som fick den har använt den nästan dagligen i ett halvår så den verkar hyfsat stabil.
Min Chromecast började fungera igen igår kväll. Förstår dock inte vad som hade varit så drastisk med att ersätta den om Google inte hade släppt en fix.
Tack för att du förklarar för en trög jäkel som jag!En Google TV dongle (Senaste "Chrome cast") förvandlar vilken dum-TV som helst till senaste generationens smart TV med alla appar och streaming tjänster du kan tänka dig. Den har även en dedikerad fjärr.
Chrome cast tillåter dig streama bild och/eller ljud, eller ansluta appar från t.ex. mobilen, paddan eller datorn, till en TV.
T.ex. har Spotify stöd för Chrome cast, så du kan lyssna på musik från TV:n, eller från ljudsystemet kopplat till TV:n, och du styr allt från mobilen.
Använder du några streaming-tjänster eller t ex SVT Play? Du kanske vill ha möjlighet att kolla på dessa på din TV-skärm?Tack för att du förklarar för en trög jäkel som jag!
Men jag fattar inte mycket av detta ändå.
Kan det bero på att jag inte använder smartphön så mycket kanske?
På jobbet skrattar dom ju åt mig eftersom jag inte kan betala med Swisch!?![]()
Jag använder Kodi för att kolla på SVT-play och TV4-play på min tv. Funkar finemang.Använder du några streaming-tjänster eller t ex SVT Play? Du kanske vill ha möjlighet att kolla på dessa på din TV-skärm?
Chromecast är en smidig lösning för att göra det om du inte har smart-funktioner inbyggt i TV:n (eller om de inbyggda funktionerna inte fungerar bra eller slutat supportats). Ja man kan använda en dator som kopplas in i tv:n, eller apple-tv, eller något annat liknande men chromecast var en billig och enkel lösning som passar även de som inte är så teknik-intresserade.
AliE har lite rea på Topping nuhar ögonen på deras B200 för tillfället.
Finns det några mätvärden på produkterna.AliE har lite rea på Topping nu
Topping B100 för 2.695,52 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms
![]()
TOPPING B100 Mono Pure Power Amplifier Output Power 4Ω 100W - AliExpress 44
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.comwww.aliexpress.com
Topping B200 för 5.540,36 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms
![]()
TOPPING B200 mono pure power amplifier SNR DNR 145dB Three sets of XLR/TRS balanced inputs Two sets of gain settings - AliExpress 44
(rabatten syns i kassan)
Finns det några mätvärden på produkterna.
www.audiosciencereview.com
www.audiosciencereview.com
De finns även att köpa inom EUs gränser (om man vill slippa alla extra avgifter), t.ex här:AliE har lite rea på Topping nu
Topping B100 för 2.695,52 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms
![]()
TOPPING B100 Mono Pure Power Amplifier Output Power 4Ω 100W - AliExpress 44
Topping B200 för 5.540,36 SEK/st inkl frakt o svensk tull o moms
![]()
TOPPING B200 mono pure power amplifier SNR DNR 145dB Three sets of XLR/TRS balanced inputs Two sets of gain settings - AliExpress 44
(rabatten syns i kassan)
Beställer man från AliE slipper man extra avgifter, de ingår i det svenska prisetDe finns även att köpa inom EUs gränser (om man vill slippa alla extra avgifter)
Både Topping B100 och B200 kan lämna mer än 5 W, åtminstone i högtalare över 2 ΩMan får prata med Lasse på Holographic och få ett som mäter bättre på full gas i stället för 5watts mätningar.
Beställer man från AliE slipper man extra avgifter, de ingår i det svenska priset
Därför är priset i SEK högre jmf med annonser med priset i annan valuta
Gäller det även 25% moms + tullavgifter? (och postnords snordyra avgift för hanteringen)
Ja. Priset vid utcheckningen gällerGäller det även 25% moms + tullavgifter? (och postnords snordyra avgift för hanteringen)
Man kan köra långa Xlr kablar i stället för Rca .en som har 13 kanaler men inte i samma låda.Vad är, i praktiken, anledningen till att ha monoförstärkare i TVÅ lådor? Är det att kunna placera de nära högtalarna?
Annars tänker jag att man kan ha två monoförstärkare i EN låda och ändå uppnå de flesta av de andra fördelarna med separation osv?
/en som gladeligen har 7 kanaler i samma låda![]()
Vad är, i praktiken, anledningen till att ha monoförstärkare i TVÅ lådor? Är det att kunna placera de nära högtalarna?
Sannolikt detta.Det ser pHeTt ut.
Båda toppingförstärkarna har dessutom lös nätdel, så det blir FYRA lådor!Vad är, i praktiken, anledningen till att ha monoförstärkare i TVÅ lådor? Är det att kunna placera de nära högtalarna?