[OT] Dottern vill studera i USA. Erfarenheter?
Som 50% amerikan (demokrat) med släkten "over there" är jag rätt väl medveten om bristen på stabilitet i systemet. Det jag också "vet" är att vi ser samma sak i många EU-länder (Ungern var valt med avsikt). Dock får vi samtidigt komma ihåg att USA är ungefär som EU och det mesta i din vardag styrs på delstatsnivå. Väljer du att bo i Oklahoma så får du ta konsekvenserna av ditt val. Väljer du att bo i Oregon är det samma sak, men med diametralt skilda förutsättningar. Du har faktiskt lättare att hitta "din nisch" i USA än här.Det heter "fler åsiktsvänner", och sakerna jag skrivit om ovan kommer att påverka samtliga universitet och allas möjligheter att studera i USA. Följer man med det minsta i amerikansk inrikespolitik är det ganska lätt att se vad som håller på att hända, om man inte råkar vara helt ideologiskt blind, alternativt aningslös och tror att det kommer att vara business as usual de kommande fyra (?) åren.
Det senare är ganska svenskt, för övrigt. Vi tror att jänkarnas system är lika stabilt som vårt.
Som sagt: Dagens situation gör att tidigare erfarenheter (mina, bland annat) är inaktuella och knappast går att applicera på vad som komma skall. Jag skulle aldrig i h-e släppa iväg mina två döttrar till USA med tanke på nuvarande läge i världen. (Det hade de inte velat heller, för övrigt.)
Härligt att du tar Ungern som exempel.
Haha, sicken jävla tråd. Over and out, som kanadensaren säger.
Ser man allt i livet som politik blir det ganska trist. Några av mina bättre vänner tycker ungefär som du i livet, jag har en annan syn på saker. Det gör varken dem, mig eller dig till bättre/sämre vän för det.