Cyklist, har du körkort? Jag behöver din hjälp för mitt exjobb – 5 minuter räcker!

Cyklist, har du körkort? Jag behöver din hjälp för mitt exjobb – 5 minuter räcker!
Har du gjort enkäten?
Jag tyckte inte det enda problemet var att frågorna var vinklade utan att det inte gick att svara på dem alls om jag ville svara ärligt. Eller så är jag för fyrkantig i mitt sätt att tänka (mycket möjligt skulle min fru säga).
Jo det har jag.
Jag gillade att behöva prioritera bland de argument jag gärna använder för både mer cykling och minskat bilåkande.

För mig det väl generellt, i prio ordning:

1. Träningen som cykelpendlingen ger mig (man får ju transport och träning allt i ett, exceptionellt praktiskt samt tidseffektivt). Men jag tänker mer på träningseffekten här jämfört med den mycket spekulativa eventuella chansen/risken att kunna bli 81 år istället för 79 år (hälsoeffekten). Livet kanske snarare blir kortare av stenhård träning iofs... :unsure: 😅 att kola av antingen under sex eller träning efter ca 75 får anses vara godkänt, då har man levt sitt liv.
2. Det är så klart bra att minska på transportkostnader för t-bane kort och bil. I synnerhet för att täcka åtminstone en del av ens skyhöga cykelkostnader. LoL
3. Miljöavtrycket (vilket kan bero en del på vad man har för typ av bil/fordon också, min gamla BMW 540 med V8a var inte riktigt lika miljövänlig som min nuvarande Hynda i20, men nästan)

1742398250768.webp

Senast ändrad:
Jo det har jag.
Jag gillade att behöva prioritera bland de argument jag gärna använder för både mer cykling och minskat bilåkande.
Det håller jag med om vore en rimlig tankeövning, men jag tyckte att sida 2 var helt omöjligt och felaktigt formulerad. Jag gav den just en ny chans för att se om jag bara var dum i huvet eftersom många här tyckte frågorna var bra. Men, tex detta påstående:
3. Cykling minskar risken för hjärtsjukdom med 52 % och risken för cancer med 40 %, jämfört med bilkörning.” Ska jag rangordna. Men det är ju en ren goddag-yxskaft-mening. Vilken typ av cykeltur jämförs med vilket bilåkande? Vilken hjärtsjukdom? Hos vem? Är det min 700-meters promenadcykling till Ica som jämförs med min 10-milspendling på motorväg? Eller vad?

Sida 1 var helt ok formulerad tyckte även jag.

Är det min 700-meters promenadcykling till Ica som jämförs med min 10-milspendling på motorväg? Eller vad?

Jag tycker:
10-milspendling på motorväg jämfört med 12-milspendling med cykel på krångliga landsväg.
Eller 700-meters promenadcykling för att köpa ett paket cigg jämfört med 700 meter i bilen + leta efter parkering (som säkert ger högre risk för hjärtsjukdom).

Nu har även jag gjort den. Tyckte inte den var så politisk. Däremot var den inte bra ur synpunkten att om man har 5-10 mil till jobbet och ingen fungerande kollektivtrafik är det svårt att göra svaren rättvisa.

Beklagar att vissa frågor kändes irrelevanta för dig :( Jag har utformat enkäten i samarbete med mina handledare för att få en bättre förståelse för varför människors resvanor ser ut som de gör – till exempel faktorer som tillgång till kollektivtrafik eller livssituation. Tack för att du tog dig tid att svara, och jag uppskattar verkligen din feedback – alltid värdefullt att få nya insikter! 😊
Byt handledare!

Jag lämnade också enkäten för den håller inte måttet, den missar bl.a. helt säkerheten för cyklister som är det kanske väsentligaste.

Men fyller gärna i den igen om den kommer tillbaka i omarbetad form .)

det var ju en ruta i slutet där jag berättade om den ekonomiska tillväxten och att det är meningslöst att försöka avskaffa bilismen av omsorg om miljön, om det inte är som en liten del av ett större projekt att avskaffa hela det explosionsartat växande varusamhället och pengasystemet. så nu har jag omkullkastat hela ingenjörsstudentens världsbild och det kommer nog snart en ny enkät som är mer korrekt och vänsterextrem.

Väl hårda ord om en enkät. Det är inte så att Sifo Kantars är så enormt genomtänkta de heller alla gånger. Jag har gjort denna. Det fanns frågor jag fick välja det minst dåliga på. Det finns bra inspel här också, om alternativ och säkerhet t ex, men nog går det att svara på enkäten om man vill. Ta inte åt dig allt för mycket 👍🏻

personligen tycker ja inte enkäten e politisk eller vänstervriden men dock ger väldigt inriktade svarsalternativ gällande att man verkligen kan åka kollektivtrafik cykla o traska som aktivt val i vardagen och ger inget utrymme att svara ärligt om man inte har det aktiva valet dessutom känns de som att frågorna utgår från man har ett stationärt jobb så enkäten kommer ge väldigt skevt resultat gentemot verkligheten

på fritiden kör jag knappt bil då man knappt har fritid men så kör ja ist så in i h*vete med mil dagligen i jobbet...

då många så som jag har jobb som kräver bilkörning o har ett arbetsområde på 15 mil i alla väderstreck från de ja vrider om bilnyckeln på morgonen dels kan jag inte få med de ja behöver på annat sätt än bil dels så finns de inte en arbetsgivare i världen som skulle acceptera typ 90 % restid o 10% fysiskt arbete per arbetsdag vilket skulle bli om jag nu hade kunnat resa kollektivt mellan arbetsplatserna så därav kan jag iaf inte svara ärligt i enkäten med de svarsalternativ som finns

Jag har 7 min till jobbet med bil. Tar alltid cykeln förstås. Ändå är vi beroende av bil. Enkäten gav litet utrymme för just vår situation. Kanske är den unik, men jag tror inte det.

Jag har 7 min till jobbet med bil. Tar alltid cykeln förstås. Ändå är vi beroende av bil. Enkäten gav litet utrymme för just vår situation. Kanske är den unik, men jag tror inte det.
Nej. Jag kör bil väldigt sällan. Ibland inte ens en gång i veckan. Men alternativen och argumenten på sida 2 fungerade inte för mig heller. Tyckte även att sida 1 var snäv i utformningen. Ex fråga 2 borde vara mer specifik och kanske ha ett alternativ till. Fråga 3 där sista alternativet passar mig bäst när man läser första delen, men nej, jag behöver inga bra argument för att vara öppen för alternativ. I 9/10 fallen så är det inget att argumentera om.

Fråga 4 är också märklig och skulle behöva rangordning eller fler alternativ eventuellt i kombination med varandra.

Får känslan av att enkäten inriktar sig till inbitna bilister som gärna kör bil oavsett skäl och reflektion på varför man gör det.

Senast ändrad:
Nej. Jag kör bil väldigt sällan. Ibland inte ens en gång i veckan. Men alternativen och argumenten på sida 2 fungerade inte för mig heller. Tyckte även att sida 1 var snäv i utformningen. Jag fick känslan av att enkäten inriktar sig till inbitna bilister som gärna kör bil oavsett skäl.
Fast de gnäller ännu mer...

Tittade lite på enkäten. Det största problemet är att den är lite för klämkäck och riskerar att irritera personer som gärna skulle vilja använda bilen mindre men som t ex bor eller jobbar på ett sånt sätt som gör de helt bilberoende.

Jag svarade på enkäten så gott jag kunde och håller med om ”kritiken”. Om jag skulle läsa en sammanfattning av mina svar så skulle jag antagligen inte känna igen mig själv.
Om du skulle ställa samma frågor på ett bilforum så skulle nog väldigt få svara på frågorna. Just för att de inte känner igen sig i frågorna. Det här är ju ändå ett cykelforum där vi är positiva till cykling.

En sak jag verkligen gillar med det här forumet är att alla här är cykelintresserade men det "tar inte över". I många andra sammanhang där det är cykelsamlingar är cykling det enda som man får göra och allt annat skall anpassa sig i alla lägen.

Väl hårda ord om en enkät. Det är inte så att Sifo Kantars är så enormt genomtänkta de heller alla gånger. Jag har gjort denna. Det fanns frågor jag fick välja det minst dåliga på. Det finns bra inspel här också, om alternativ och säkerhet t ex, men nog går det att svara på enkäten om man vill. Ta inte åt dig allt för mycket 👍🏻

Om det var något jag lärde mig att mitt exjobb, så var det att enkäter är svåra att skapa. Jag minns inte hur många vändor vi fick göra innan handledaren, som var väldigt petig, var nöjd.

Men oj, vilka surgubbar det var här inne. Gå ut och ta en cykeltur i vårsolen och kom tillbaka med en mindre tråkig attityd!
Att cykla för förbättrad attityd finns inte med som val. Du kan välja mellan förbättra miljön, förhindra hjärtinfarkt eller att spara pengar.

Men oj, vilka surgubbar det var här inne. Gå ut och ta en cykeltur i vårsolen och kom tillbaka med en mindre tråkig attityd!
Ja lite gubbigt och trist från bla mig kanske. Samtidigt ett jäkla engagemang och ganska många konstruktiva förslag på hur enkäten kan förbättras.

Jag anmärkte ju lite igår på er som ansåg att enkäten var vänsterpolitisk. Nu efter att ha sovit på saken och kollat enkäten en gång till så skäms jag lite. Det var en mycket sund reaktion ni hade. Så i morse lät jag cykeln stå kvar i garaget, och så fort jag såg en cyklist skrek jag "Men åk hem till Nordkorea då, kommunist!".

Vet inte om jag skulle klassa den som vänsterpolitisk men den var kanske lite väl duktig för min smak. Sen började jag faktiskt fundera på hur man skulle använda svaren i något vetenskapligt syfte.
Om en person klassar 4000 spänn mer i plånboken i månaden viktigare än 59.3564% ökad risk för hjärtinfarkt vad gör man med data?

tycker som andra att utformningen av enkäten var lite opinionerad, det fanns väreringar och nästan lite dömande svar i flera av alternativen. men svarade iallafall!

Tillbaka
Topp