Vad är Cykeln värd??
Hej, skulle vilja sälja denna cykel. Men behöver er hjälp med vad den kan vara värd? Tyvärr så är båda dämparna trasiga och i behov av renovering/köpa nya. Jag har köpt delar till att renovera dämparna men har tyvärr inte kunskap att utföra det jobbet. Jag förstår att detta drar ner priset.

Vill bara ha en ärlig prisuppfattning innan jag säljer den.

Mvh Robin.
Unknown.webp
Unknown-2.webp
Unknown-3.webp
Unknown-4.webp
Unknown-5.webp

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Hej, skulle vilja sälja denna cykel. Men behöver er hjälp med vad den kan vara värd? Tyvärr så är båda dämparna trasiga och i behov av renovering/köpa nya. Jag har köpt delar till att renovera dämparna men har tyvärr inte kunskap att utföra det jobbet. Jag förstår att detta drar ner priset.

Mvh Robin.
Visa bilaga 755577Visa bilaga 755579Visa bilaga 755580Visa bilaga 755581Visa bilaga 755582
Förstår om det är ett tråkigt svar, men du ska nog vara glad om du alls får den såld.

Att ge bort den eller möjligen få någon symbolisk tusenlapp för grejorna må vara hänt, men det är en väldigt daterad mtb, långt från fungerande skick.

Min erfarenhet är att dämparmeck med obsoleta prylar inte lockar särskilt många, ens på happy.

Vad är Cykeln värd??
Har en Specialized RockHopper som är till salu. Importerad från usa. Tror den är från 90talet. Har stått länge men utöver det i bra skick.
Lite osäker på prisbild så om nån har nån idé eller vill köpa den så är jag öppen för idéer.

Finns utanför Örebro

Mvh Richard Johansson
IMG_2014.webp

Bilagor

• IMG_2015.webp
    IMG_2015.webp
    502.5 KB · Besök: 72
  • IMG_2016.webp
    IMG_2016.webp
    1,009.1 KB · Besök: 70
  • IMG_2017.webp
    IMG_2017.webp
    422.8 KB · Besök: 76
  • IMG_2019.webp
    IMG_2019.webp
    502.1 KB · Besök: 78
  • IMG_2020.webp
    IMG_2020.webp
    391.5 KB · Besök: 71
  • IMG_2021.webp
    IMG_2021.webp
    305.7 KB · Besök: 68
  • IMG_2022.webp
    IMG_2022.webp
    915.6 KB · Besök: 71
  • IMG_2023.webp
    IMG_2023.webp
    779.9 KB · Besök: 70
  • IMG_2024.webp
    IMG_2024.webp
    1 MB · Besök: 74
  • IMG_2025.webp
    IMG_2025.webp
    778 KB · Besök: 93
  • IMG_2026.webp
    IMG_2026.webp
    818.6 KB · Besök: 77
Vad är Cykeln värd??
Förstår om det är ett tråkigt svar, men du ska nog vara glad om du alls får den såld.

Att ge bort den eller möjligen få någon symbolisk tusenlapp för grejorna må vara hänt, men det är en väldigt daterad mtb, långt från fungerande skick.

Min erfarenhet är att dämparmeck med obsoleta prylar inte lockar särskilt många, ens på happy.
Jag hade lätt betalat 1500 för bara gaffeln. Guld värt med 26" pike luftgaffel med 110x20 axel för t.ex dirt jumpers.Så nog finns det värde där.

Vad är Cykeln värd??
Har en Specialized RockHopper som är till salu. Importerad från usa. Tror den är från 90talet. Har stått länge men utöver det i bra skick.
Lite osäker på prisbild så om nån har nån idé eller vill köpa den så är jag öppen för idéer.

Finns utanför Örebro

Mvh Richard JohanssonVisa bilaga 755810

Utan nostalgi om allt fungerar max 3 tusen, med rätt köpare kanske ett par till.

Vad är Cykeln värd??

Finns utanför Örebro

Mvh Richard Johan

Finns utanför Örebro

500

Vad är Cykeln värd??

Finns utanför Örebro

Jag tycker det skulle vara intressant att veta lite mer om komponenterna som sitter på. Vad är det t.ex. för slags växelreglage? Friktionsreglage? Märke? Modell? Likaså något om växelförarna fram och bak. Om inte säljaren vet kanske det finns någon annan som sett något liknande?

Addendum: Enligt AI-tjänsten Perplexity introducerades RockHopper 1985. Jag har sett att det finns gamla kataloger från bl.a. Specialized på sajten Retrobike, men har inte orkat leta igenom alla årsmodeller för att hitta just denna cykeln. Någon som har koll?

https://www.retrobike.co.uk/gallery...5+Specialized+Bicycle+Catalog+page12.jpg.html

1988 ser ut att vara en bättre match än 1985, med bl.a. Biopace-drev:

https://www.retrobike.co.uk/gallery...ed+Catalogue+1988/GroteFoto-R6IPOGPD.jpg.html

Addendum 2: Även om AI har varit hett på sista tiden och redan är en övergående bubbla enligt vissa, så finns det fortfarande mycket att utveckla. Än så länge finns det t.ex. ingen AI-tjänst som utifrån bilder kan känna igen årsmodeller för cyklar. Tills det finns får vi förlita oss på mänsklig expertis. När introduceras AI på Happyride? :sneaky:

1741500479451.webp

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Jag tycker det skulle vara intressant att veta lite mer om komponenterna som sitter på. Vad är det t.ex. för slags växelreglage? Friktionsreglage? Märke? Modell? Likaså något om växelförarna fram och bak. Om inte säljaren vet kanske det finns någon annan som sett något liknande?

Addendum: Enligt AI-tjänsten Perplexity introducerades RockHopper 1985. Jag har sett att det finns gamla kataloger från bl.a. Specialized på sajten Retrobike, men har inte orkat leta igenom alla årsmodeller för att hitta just denna cykeln. Någon som har koll?

https://www.retrobike.co.uk/gallery...5+Specialized+Bicycle+Catalog+page12.jpg.html

1988 ser ut att vara en bättre match än 1985, med bl.a. Biopace-drev:

https://www.retrobike.co.uk/gallery...ed+Catalogue+1988/GroteFoto-R6IPOGPD.jpg.html

Addendum 2: Även om AI har varit hett på sista tiden och redan är en övergående bubbla enligt vissa, så finns det fortfarande mycket att utveckla. Än så länge finns det t.ex. ingen AI-tjänst som utifrån bilder kan känna igen årsmodeller för cyklar. Tills det finns får vi förlita oss på mänsklig expertis. När introduceras AI på Happyride? :sneaky:

Visa bilaga 755825

Vet tyvärr inget om cyklar, än mindre om denna. Men jag kan ta fler bilder om det behövs. Vore kul och få fram ett årtal när cykeln är ifrån

Vad är Cykeln värd??
Vet tyvärr inget om cyklar, än mindre om denna. Men jag kan ta fler bilder om det behövs. Vore kul och få fram ett årtal när cykeln är ifrån
Jag letade runt lite mer för att försöka åldersbestämma den, mest för att jag tycker det är kul med gamla cyklar.

Jag gissar att det är en -86:a. Det finns många bilder på -86:or som stämmer med din hoj, bl.a. färg, frihjul (5 drev), bakväxel, växelreglage mm. Jag har tyvärr inte hittat någon katalog för -86, men det verkar rimligt att cykeln är någon gång från den perioden. 1985 verkade det som att frihjulet hade 5 drev, -88 hade det kommit med 6 drev. Jag har däremot inte hittat några fler -86:or med Biopace, men det är möjligt att det kom som en option alternativt att folk har byggt om cyklarna i efterhand.

Om man kör bildsök med sökorden {specialized rockhopper 1986} så hittar men en massa cyklar som liknar din. T.ex. de nedan.

https://baseec-img-mng.akamaized.ne...a4bcf538e0fd216f321d5001.jpg?imformat=generic
1741511383967.webp

https://www.pedalroom.com/p/1986-specialized-rockhopper-w-drop-bars-7736_16.jpg
1741511507920.webp

Addendum: Enligt vissa var RockHopper den mest inflytelserika MTB-modellen under 80-talet.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??

Finns utanför Örebro

Det som gör den intressant (för dom som går igång på sånt) är väl komponenterna. Växlar, bromsar och reglage är från Shimanos första mtb-grupp: Deer head. Vevarna – Specialized flag (gjorda av Sugino) – och Suntour bear trap-pedalerna är också eftertraktade

Tyvärr skulle jag vilja påstå att skicket är ganska slitet, men det går ju att putsa upp lite

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??

Finns utanför Örebro

Cool hoj helt klart med ett samlarvärde bland en mindre grupp Mtb nördar.

Vad är Cykeln värd??
Det som gör den intressant (för dom som går igång på sånt) är väl komponenterna. Växlar, bromsar och reglage är från Shimanos första mtb-grupp: Deer head. Vevarna – Specialized flag (gjorda av Sugino) – och Suntour bear trap-pedalerna är också eftertraktade

Tyvärr skulle jag vilja påstå att skicket är ganska slitet, men det går ju att putsa upp lite
Tack för info! Länken funkade tyvärr inte i mina webbläsare, men det gick ju lätt att hitta mer info om Deer Head. Eller Shimano M700, som gruppen också hette.

Vad är Cykeln värd??
Mer bilder

Bilagor

• IMG_2211.webp
    IMG_2211.webp
    535 KB · Besök: 67
  • IMG_2212.webp
    IMG_2212.webp
    250.1 KB · Besök: 64
  • IMG_2213.webp
    IMG_2213.webp
    240.7 KB · Besök: 64
  • IMG_2215.webp
    IMG_2215.webp
    425.6 KB · Besök: 66
  • IMG_2216.webp
    IMG_2216.webp
    289.3 KB · Besök: 67
  • IMG_2217.webp
    IMG_2217.webp
    249.3 KB · Besök: 67
  • IMG_2218.webp
    IMG_2218.webp
    890.8 KB · Besök: 60
  • IMG_2219.webp
    IMG_2219.webp
    192.1 KB · Besök: 73
  • IMG_2220.webp
    IMG_2220.webp
    320.1 KB · Besök: 65
  • IMG_2221.webp
    IMG_2221.webp
    231.8 KB · Besök: 64
  • IMG_2222.webp
    IMG_2222.webp
    312.7 KB · Besök: 62
  • IMG_2223.webp
    IMG_2223.webp
    269.4 KB · Besök: 63
  • IMG_2224.webp
    IMG_2224.webp
    620.4 KB · Besök: 64
  • IMG_2226.webp
    IMG_2226.webp
    373.3 KB · Besök: 67
  • IMG_2227.webp
    IMG_2227.webp
    315.2 KB · Besök: 68
Vad är Cykeln värd??
Allt sånt där gammalt udda måste väl vara i mint condition för att vara värt nåt. Helst i originalkartong. En kompis i Norrköpnig köpte ett antal gamla mc som han renoverade till toppskick och sen sålde för fantasisummor till köpare i - såklart - USA.

Vad är Cykeln värd??
Jag har en annan också. Är det också en 80talare? Även den till salu men vet ej pris.

Bilagor

• IMG_2030.webp
    IMG_2030.webp
    322.2 KB · Besök: 64
  • IMG_2029.webp
    IMG_2029.webp
    840.3 KB · Besök: 71
  • IMG_2028.webp
    IMG_2028.webp
    1.2 MB · Besök: 82
  • IMG_2027.webp
    IMG_2027.webp
    1.1 MB · Besök: 86
  • IMG_2031.webp
    IMG_2031.webp
    361.7 KB · Besök: 72
  • IMG_2032.webp
    IMG_2032.webp
    462.9 KB · Besök: 72
  • IMG_2033.webp
    IMG_2033.webp
    1,009.2 KB · Besök: 71
  • IMG_2034.webp
    IMG_2034.webp
    288.1 KB · Besök: 72
  • IMG_2035.webp
    IMG_2035.webp
    1 MB · Besök: 74
  • IMG_2036.webp
    IMG_2036.webp
    635.6 KB · Besök: 80
  • IMG_2037.webp
    IMG_2037.webp
    389 KB · Besök: 70
  • IMG_2038.webp
    IMG_2038.webp
    432.4 KB · Besök: 58
  • IMG_2039.webp
    IMG_2039.webp
    1.1 MB · Besök: 61
  • IMG_2040.webp
    IMG_2040.webp
    1.2 MB · Besök: 83
Vad är Cykeln värd??
Gör plats i förrådet, undrar om det är värt att sälja. Vad kan man få för en väl omhändertagen 90-tals(?) racer. Växelreglagen är uppdaterade till claris med intern kabeldragning och knappt använda gp 5000 däck på 😄

Bilagor

• nkf3LwmWrBqXAuTDY5MFrqcj5rKD7XsGxcbOGaNxejg-2048x1536.webp
    nkf3LwmWrBqXAuTDY5MFrqcj5rKD7XsGxcbOGaNxejg-2048x1536.webp
    293.7 KB · Besök: 116
  • IMG_3653 2.webp
    IMG_3653 2.webp
    604.6 KB · Besök: 124
  • IMG_3655 2.webp
    IMG_3655 2.webp
    725.2 KB · Besök: 126
Vad är Cykeln värd??

Mvh Robin.
Visa bilaga 755577Visa bilaga 755579Visa bilaga 755580Visa bilaga 755581Visa bilaga 755582
Jag blir köpsugen direkt. Definitivt inte 0 kr. Finns den i Skåne eller nära så får du gärna höra av dig.

Vad är Cykeln värd??
Hejsan, ska sälja min Lapierre Sensium Al 300. Infogar bild från när den är nyinköpt för att ni ska kunna se den. Men den är sig lik, inte kraschad eller hårt åtgången alls i utseendet. Kommer sälja den utan pedaler.

Den är inköpt sep -22 och började cykla på den våren -23. Har tagit väl hand om den med regelbunden service.

Detta är min första cykel som jag lärt mig cykla med och uppskattar den än idag. Men nu är jag redo för en uppgradering, så har en ny Lapierre Pulsium som väntar på att jag ska hämta ut den.

Jag har en köpare till min redan, det är en vän som också vill börja cykla. Hon har testat min redan och vill ha den men jag behöver hjälp att prissätta den.
Tacksam för eran hjälp!
IMG_9788.webp
IMG_2615.webp

Vad är Cykeln värd??
Hejsan, ska sälja min Lapierre Sensium Al 300. Infogar bild från när den är nyinköpt för att ni ska kunna se den. Men den är sig lik, inte kraschad eller hårt åtgången alls i utseendet. Kommer sälja den utan pedaler.

Den är inköpt sep -22 och började cykla på den våren -23. Har tagit väl hand om den med regelbunden service.

Detta är min första cykel som jag lärt mig cykla med och uppskattar den än idag. Men nu är jag redo för en uppgradering, så har en ny Lapierre Pulsium som väntar på att jag ska hämta ut den.

Jag har en köpare till min redan, det är en vän som också vill börja cykla. Hon har testat min redan och vill ha den men jag behöver hjälp att prissätta den.
Tacksam för eran hjälp! Visa bilaga 758328Visa bilaga 758329
Svårt att prissätta till vänner. Jag brukar vara rätt generös till mina kompisar. Så halva priset minst om jag hade sålt den.

Vad är Cykeln värd??

Tacksam för eran hjälp! Visa bilaga 758328Visa bilaga 758329
Man kan t ex köpa föjande nytt (7300 idag):

Så att då tar mer än 5000 av en kompis känns som överpris?

Vad är Cykeln värd??
Man kan t ex köpa föjande nytt (7300 idag):

Så att då tar mer än 5000 av en kompis känns som överpris?
Hur då typ samma saker? Det är ju en annan cykel från annat märke, eller syftar du på vad det är bromsar och växlar eller? Tycker det är svårt för kollar jag vad samma cykel (som den jag ska sälja) kostar idag, så är det ca 12000kr.

Vad är Cykeln värd??
Hur då typ samma saker? Det är ju en annan cykel från annat märke, eller syftar du på vad det är bromsar och växlar eller? Tycker det är svårt för kollar jag vad samma cykel (som den jag ska sälja) kostar idag, så är det ca 12000kr.

Wiliern är på motsvarande nivå som din LaPierre komponentmässigt sett och märket är minst lika bra om man nu ska tänka så.

Så det ger en bra fingervisning vad man kan få för pengarna nytt idag.

Vad är Cykeln värd??
]
Möjligt att nypris på en sån där är 12k idag men i så fall har man gjort en rätt dålig affär så det är inte mycket värt att jämföra med. Svårt att se att en aluräcer med tiagra, fälg bromsar, av icke creddigt märke och enkla hjul betingar mer än ovan nämnda 5k kanske.

Senast ändrad:
Vad är Cykeln värd??
Det är svårt med prissättning av begagnade cyklar. Eftersom du frågar här på Happy så får du svar från (mestadels) cykelnördar som är kunniga och prismedvetna. Vi betalar inte för mycket för grejerna oavsett vad de kostade i nyinköp. Jag köpte en racer till tonåringen förra året med kolfiberram och bättre komponenter för ca 6k. Det tog dock en stund att hitta just den cykeln.

Om du servar cykeln på verkstad och därefter säljer den för 5k så är det ett bra pris imho. Jag skulle kunna rekommendera en polare som skulle börja cykla att titta på din cykel för det priset. Skulle jag behöva den själv skulle jag hellre betala 4-4,5k och serva själv.

Tillbaka
Topp