0-300mm

Erikl!0618203

Aktiv medlem
0-300mm
100-200 vad är det bästa slag man kan ha dela gärna åsikter :)
uppdaterad 0-300mm
Boostmonster 300MM

Även vad ni kategoriserar slag i för typer av mtb

Jag kör 150-160

Senast ändrad:
0-300mm
140. Inte för tungtrampat, funkar i bikepark. Ramar med rolig geometri.

Inflationen i slaglängd är märklig när folk köper 160-170 för att cykla stig med kanske ett gupp. Där man nästan kan köra med bockstyre..

0-300mm
Varför är 0 mm inte med?

Jag kör stig för att känna stök och för att navigera mellan hinder, annars kan jag köra lvg eller gruscykel. Med 0 mm känns stöket bäst, måste man navigera mer precis och drar upp cykeln mer. Klart bäst!

0-300mm
Varför är 0 mm inte med?

Jag kör stig för att känna stök och för att navigera mellan hinder, annars kan jag köra lvg eller gruscykel. Med 0 mm känns stöket bäst, måste man navigera mer precis och drar upp cykeln mer. Klart bäst!
Känslan 0mm och man sätter allt rätt. Stål. Mumma i själen.

0-300mm
Ja, jag kör 140 mm båda på (stål)-HT och FS. Känns bra (om än inte så bra som 0 mm).
Dock så är det ju lite känsligare när det väl går fel :) Mina handleder blev dock lite sådär på 0 även om jag körde så länge också. Trampeffektivt. Lätta lite på fronten och känna hur bakhjulet jobbar. :) Krav på bra bakhjul dock

0-300mm
Ja, jag kör 140 mm båda på (stål)-HT och FS. Känns bra (om än inte så bra som 0 mm).
blir det inte jobbigt när en grön trailled är det tuffaste du kan köra?

Jag kör då 150-160 och bottnar ut på alla svarta dh leder
så jag fattar inte hur du kan köra leder som röd/svart
det finns ju en viss glädje i att ha klarat en riktig stökig sektion eller att man klarade ett stort road gap

0-300mm
0-300mm

det finns ju en viss glädje i att ha klarat en riktig stökig sektion eller att man klarade ett stort road gap
Går utmärkt att köra de flesta leder på ht med 150, du använder kroppen som fjädring på ett annat sätt än när man kör fs. Tänk alla dirt-åkare som länge körde ht. Hojar som banshee morphine med dorado i fronten :)
Men... det är känsligare för fel, inte förlåtande någonstans. Man måste vara väldigt mycket mer aktiv.

Lättare än att köra med underdimensionerade bromsar :)

Men kört svart med ragley blue-pig med 140 fram, fjäder. Var någon sektion som blev knas 2-gånger som inte alls blev samma på dh-hojen, men det var roligare på den andra när det väl satt.

0-300mm
Går utmärkt att köra de flesta leder på ht med 150, du använder kroppen som fjädring på ett annat sätt än när man kör fs. Tänk alla dirt-åkare som länge körde ht. Hojar som banshee morphine med dorado i fronten :)
Men... det är känsligare för fel, inte förlåtande någonstans. Man måste vara väldigt mycket mer aktiv.

Lättare än att köra med underdimensionerade bromsar :)

Men kört svart med ragley blue-pig med 140 fram, fjäder. Var någon sektion som blev knas 2-gånger som inte alls blev samma på dh-hojen, men det var roligare på den andra när det väl satt.
2 Varv och man är helt slut det kan inte gå fort med tanke på att du inte kan plöja dig igenom något utan måste köra mer trails stil

ps vad menar du med under dimensionerade bromsar

0-300mm

Jag såg inte att frågan var begränsad till DH. Jag kör ingen DH på helstel. Men jag kör allt från blått till svårt på min helstel (grönt är dålig för att jag har bara en växel).

Svensk bikepark är helt ok på HT, gränsen går nånstans vid svart. Jag kör ingen gaps, men min son gjorde det på sin HT.

0-300mm

Min favorit typ av stig på helstel ser ungefär så här ut:

2024-06-16-17-52-31-782.webp

0-300mm
Skillnaden mellan 130-170 är nog betydligt mindre än mellan 26” med 1,95” och 29” och 2,6”. Och lägger man sedan på geometri och vikt (på både cykel och cyklist) så blir skillnaden större. Så mitt svar blir: Det beror på!!

0-300mm
Nu är jag ingen finsmakare men jag har ändå kört lite Enduro på HT och körde 26'' fram till 2018 (även det lite) och för mig gör geo mer än hjul.
Sen får man nog skilja på stök i hög fart, grävd hopp eller ANNAT.

Allt är inte jättenimmt att köra på helstelt....jag har glömt låsa upp geffeln på HTn och det känns även på enklare enduro om man kör med fart.
Sen kör jag kanske hellre en 130mm lyrik än en 150mm recon men annars känns väl 130mm snålt om det är gäller utför. Det väger inte mer med 140 eller 150 däremot blir det svårt att komma över 120mm och hålla sig under 1800 gram(?)

0-300mm
För att vara tråkigt: frågan berör helt på var man kör och hur många cyklar man har. Kring Stockholm är jag nöjd med en cykel med 0 mm och en med 140 mm fram och 125 mm bak. Sistnämnda cykel räcker också till de flesta stiger i Sveriges relativt snälla bikepark. I Alperna hyr jag en cykel med 160/170 mm. 140 mm är ofta på gränsen där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp