OT Yale doorman v2n öppnar inte

Luzen

Aktiv medlem
Har ett Yale V2N på mitt fristående förråd som igår helt plötsligt inte vill låsa upp.
Efter varit i förrådet flera ggr under gårdagen går det inte öppna.
Jag slår koden som vanligt och när jag trycker * på slutet blickar låset på ett sätt jag aldrig sett förut. (Se video)
Jag har provat trycka på dörren när jag slår koden om dörren slagit sig men hjälper inte.
Har också provat sätta ett batteri på polerna under låset men hjälper inte.
Någon med idéer?

Lägger till: Låset är inte uppkopplat mot något larm eller app.

Senast ändrad:
hm... det bör ju inte vara batteri om det blinkar. Tycker det ser ut som blinket som man får när man slår fel kod för många ggr - men det försvinner efter några minuter.

Det enda jag hittar är
3. Om produkten inte fungerar kan man trycka på en resetknapp mellan batteribackuppolerna på undersidan av utsidan. Detta startar om produkten men alla elektroniska nycklar ligger kvar.

Jag antar att låset inte är uppkupplat?

Det enda jag hittar är
3. Om produkten inte fungerar kan man trycka på en resetknapp mellan batteribackuppolerna på undersidan av utsidan. Detta startar om produkten men alla elektroniska nycklar ligger kvar.

Oh fasen, det var nytt. Tack. Måste provas.
Nej det är inte uppkopplat.

Det enda jag hittar är

Tack men funkade tyvärr inte det heller.

?

226eb972-63c0-4ba2-9d97-ab6fe7b00e04_9566cv_p_1500px.webp

Det där låter ju nästan som när den redan är öppen?

Vad händer när du kör batteriet under? Billigare med eventuellt fönster? Hämta av dörren?

jag hittar bara detta

så jag hade kämpat lite till med reset enligt ovan förslag från darkforce

EDIT. Jag har ett sånt lås men jag har inte haft detta problem och jag har sen några månader kopplat upp det. Det var lite besvärligt och krävde att jag monterade isär för reset -men det hjälper inte dig nu

jag hittar bara detta

så jag hade kämpat lite till med reset enligt ovan förslag från darkforce

EDIT. Jag har ett sånt lås men jag har inte haft detta problem och jag har sen några månader kopplat upp det. Det var lite besvärligt och krävde att jag monterade isär för reset -men det hjälper inte dig nu
Skall länken gå till någon instruktion? Ser bara startsidan för support.

Hade liknande fel för ett par månader sedan, det var något mekaniskt som hade lossnat och inte gick att laga. Åtgärdades av firman som hade installerat det genom att byta hela låset. Tyvärr strax efter garantitiden...

Supporten menar att det är låshuset som gett sig.
Lösningen verkar vara att såga av handtaget för att komma åt dem fyrkantiga med en skiftnyckel.
Och nu när handtaget är avsågat finns det ingen fyrkantig utan bara en rund som är svår att få grepp om… De bjöd i alla fall på ett nytt handtag.
Känns som det är lika bra att köpa helt nytt lås då detta verkar vara gammalt. (Satt på huset vi köpte för fyra år sedan)

Och alla verktyg finns inlåsta i förrådet, tur det finns bra grannar.

Supporten menar att det är låshuset som gett sig.
Lösningen verkar vara att såga av handtaget för att komma åt dem fyrkantiga med en skiftnyckel.
Och nu när handtaget är avsågat finns det ingen fyrkantig utan bara en rund som är svår att få grepp om… De bjöd i alla fall på ett nytt handtag.
Känns som det är lika bra att köpa helt nytt lås då detta verkar vara gammalt. (Satt på huset vi köpte för fyra år sedan)

Och alla verktyg finns inlåsta i förrådet, tur det finns bra grannar.
okej, men om låset inte vill låsa upp så hjälper det inte att säga av handtaget? Eller?

På tal om gamla så såg jag i morse när jag googlade runt att man kan byta ut det mekaniska i v2 mot en ny version som funkar utan ström och som går att nödlåsa upp (inneifrån) på ett annat sätt.
Inte det problemet du har men jag verkar ha den gamla versionen

okej, men om låset inte vill låsa upp så hjälper det inte att säga av handtaget? Eller?

På tal om gamla så såg jag i morse när jag googlade runt att man kan byta ut det mekaniska i v2 mot en ny version som funkar utan ström och som går att nödlåsa upp (inneifrån) på ett annat sätt.
Inte det problemet du har men jag verkar ha den gamla versionen
Ja den är gammal.
Supporten påstår att det sitter en fyrkantig ”axel” i handtaget. Kommer man åt att bara vrida på den utan att handtaget rör sig innanför så lösgör man låset.
För mig låter det otroligt men de har bekräftat det flera gånger på tel och på mail.

Ja den är gammal.
Supporten påstår att det sitter en fyrkantig ”axel” i handtaget. Kommer man åt att bara vrida på den utan att handtaget rör sig innanför så lösgör man låset.
För mig låter det otroligt men de har bekräftat det flera gånger på tel och på mail.
Ja det är svårt att först men det är sin sak. Det är värre att tjyven borde kunna göra samma sak.
Om den sen inte är fyrkanting i verkligheten så är frågan om de vet vad de pratar om - men det kan iofs vara att de förväxlar versionerna.

Ja det är svårt att först men det är sin sak. Det är värre att tjyven borde kunna göra samma sak.
Om den sen inte är fyrkanting i verkligheten så är frågan om de vet vad de pratar om - men det kan iofs vara att de förväxlar versionerna.
Ja jag undrar också om de faktiskt vet. Lokala låsföretaget hade inte heller hört om den lösningen när jag ringde dit för att se om de hade låshus hemma.

Det finns ingen nyckel. Jag har valt att behålla gamla låset på källaren.
Eventuellt är det bra att ha det uppkopplat men det hade kanske inte hjäpt i det här fallet om det verkligen är ett mekaniskt del.

Jag är fortfarande skeptiskt till att låset kan veta om det är ett mekaniskt fel utöver den mekaniken som låset pratar med. Dvs annat än att kolven kärvar... Nu får man anta att supporten vet mer än jag men jag hade kanske dragit till med några ordentliga smällar innan jag sågade.

EDIT. Eller trycka mot dörren samtigt som man låser upp som man fick göra för när det kärvade

Tjena!

Det där med att ha ett elektroniskt lås på utsidan av en dörr man inte kan komma åt innifrån låter som en sådär bra idé. Om det nu inte finns en backup att man kan låsa upp det med en fysisk nyckel t.ex.
Är det nån skillnad på om det är elektronisk eller inte om man blir utelåst pga orsaker ?

Det finns ingen nyckel. Jag har valt att behålla gamla låset på källaren.
Eventuellt är det bra att ha det uppkopplat men det hade kanske inte hjäpt i det här fallet om det verkligen är ett mekaniskt del.

Jag är fortfarande skeptiskt till att låset kan veta om det är ett mekaniskt fel utöver den mekaniken som låset pratar med. Dvs annat än att kolven kärvar... Nu får man anta att supporten vet mer än jag men jag hade kanske dragit till med några ordentliga smällar innan jag sågade.

EDIT. Eller trycka mot dörren samtigt som man låser upp som man fick göra för när det kärvade
Är den sliten eller kan man undvika problemet med bättre underhåll (smorning?)

Är det nån skillnad på om det är elektronisk eller inte om man blir utelåst pga orsaker ?

Tjena!

Rent krasst så känner jag att risken att bli utelåst med ett elektroniskt är större än med ett mekaniskt. Sen tar det mig några minuter att borra upp ett vanligt lås och det kostar några hundralappar att ersätta.

Tillbaka
Topp