Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Fruktansvärt trögrullande vintersulor... Men vill inte sticka hål i slicksen. Behöver nog ett par däck med lite mönster så man kan hantera gruset till dess att det sopas.
Vad kör du för däck och tryck? Kör du optimalt tryck enligt Silcas kalkylator eller smäller du upp slicksen till maxtryck? Sorry om det är OT.

Har bytt till sommardäck nu men tycker fortfarande det är motigt och trögtrampat, vet inte om det är mitt fel eller om det beror på cykeln :p men imorse var det iallafall något mindre motvind in till stan, vilket uppskattades.

Vad kör du för däck och tryck? Kör du optimalt tryck enligt Silcas kalkylator eller smäller du upp slicksen till maxtryck? Sorry om det är OT.

Tjena,

Det är vinterdäcken som är trögrullade. Ligger mellan 4-6 bar beroende på hur länge sedan det var jag pumpade. Vinterdäcken är ett par Marathon Winter 28-622, som väl är erkänt tröga. :)

När slicksen åker på ligger trycket mellan 3-4 bar på ett par 32-622 Pirelli Cinturato Velo med tubeless. Men dessa samlar dödsgrus innan det sopas. :)

Fredagslugnt i trafiken. Soligt. Dubbfritt. Härligt.

En liten fredagsanekdot. Igår frågade min fru vad jag har för nick här. Det visade sig att en kollega till henne också hänger här och utifrån fikadiskussioner lagt ihop att det kunde vara jag som döljer mig bakom användnamnet. Hej frus kollega! Ja, det är jag. 😀

Hej, kollegas man!

Det var kallt idag, men vinterklädd så inga problem. Men gick otroligt segt idag utan att jag förstår varför.

Lite is på Mälaren. Fint med sol!
IMG_6515.webp

Verkligen ingenting att berätta om från den här morgonen. Jo, det är skönt att det var lite blött så det är mer lera än löst grus!

Men på vägen hem igår hittade jag en ny väg. Det var stenkross och single-track och lite utmanande men fungerar med 38 mm däck iaf. Var 1 km kortare än min vanliga väg och gick nog någon minut snabbare. Det bästa är att den var helt fri från bilkorsningar, gångtrafikanter och hundägare. Blir nog den vägen hem varje dag nu. Men på grund av det vassa stenkrosset en liten bit av vägen vågar jag nog inte på morgonen.

Såja, glömde visst att jag tog hem brallorna från jobbet för tvätt förra veckan. Tur att man har backup så jag slapp gå runt med bibs. I övrigt händelselös morgon, bortsett från förstörd zenpendling p.g.a. hets i form av omcyklande cyklist vid GC-bron över till Ursvik. Han fick verkligen napp och jag lyckades cykla om honom vid Hallonbergen genom att gena lite, men han var snart ikapp och förbi igen.

Kommer från Hägerstensvägen och hamnar i kö under viadukten.
Uppifrån S-täljev hörs ett frenetiskt ringande.
Kön makar på sig längs med och förbi susar en elkvinna med en treåring där bak, bakåtvänd.

Blir full i skratt och tänker skoja med barnet så jag drar ikapp och förbi med en glödande ringklocka, vinkar och önskar en trevlig dag.

Trampar över bron och fastnar i kön innan Hornsgatan som rullar långsamt.

Då hörs en röst i höger öra. Kvinnan har kört om på fel sida, bara för att få vråla: Hej horunge!
Med ett barn därbak.

Blir väldigt förvånad så jag drar efter för att fråga om lämpligheten i det men hon dyker ned mot Tanto och jag följer Hornsgatan.

Märkliga personer man stöter på i pendlingen ibland. En del verkar inte må så bra.

Kön makar på sig längs med och förbi susar en elkvinna med en treåring där bak, bakåtvänd.

Blir full i skratt och tänker skoja med barnet så jag drar ikapp och förbi med en glödande ringklocka, vinkar och önskar en trevlig dag.

Då hörs en röst i höger öra. Kvinnan har kört om på fel sida, bara för att få vråla: Hej horunge!
Med ett barn därbak.

Blir väldigt förvånad så jag drar efter för att fråga om lämpligheten i det men hon dyker ned mot Tanto och jag följer Hornsgatan.

Märkliga personer man stöter på i pendlingen ibland. En del verkar inte må så bra.
Antar att du stod länge i duschen sen och kom på jättemånga bra svar på tal. Tack för gott skratt!

Med ett barn därbak.

Vilken osannolik händelseutveckling 😅.

Min pendlingsrapport om grådaskigt väder och astung ryggsäck känns ju som otroligt blekt innehåll i jämförelse…

Vilken osannolik händelseutveckling 😅.

Min pendlingsrapport om grådaskigt väder och astung ryggsäck känns ju som otroligt blekt innehåll i jämförelse…
Kan ju tillägga att någon unge är jag inte utan har passerat 50. Förvåningen. Hann säga hej tillbaka innan jag uppfattade smädet. En är ju artig...

Pendlade hem sent igår kväll. Har funderat över det här varför rätt så många pendlare bara har baklyse men ingen som helst lampa fram när det är helt mörkt. Om man cyklar landsväg och det är absolut förbjudet att ha mer än en lampa på cykeln då kan jag förstå prioriteringen. Men pendling genom stan...?!?

Blev lite hets över Västerbron i morse. Vi var några herrar på våra cx/lvg/gravel som låg och lurpassade på varandra. En av oss började dra, vi andra hängde på, och efter ett litet tag gick jag om och drog alla över krönet.
Nu vet jag varje fall, "Västerbron S" är officiellt segment för pendlingstråden eller kanske båda riktningarna? 👍🙂 (Det här kommer störa min harmoni en hel del.)

Idag gjorde jag det. Som jag dagdrömt om så länge.
När jag stannade för rött vid Stora Mossens Backe rullade en kvinna på dam(e?)tralla förbi.
Jag ropade "Du tappade något".
Kvinnan stannade halvvägs och vände sig om.
"Du tappade ditt trafikvett! Du körde mot rött!" ropade jag.

Hon såg inte road ut.
Men hon stod kvar halvvägs tills det blev grönt.

Idag gjorde jag det. Som jag dagdrömt om så länge.
När jag stannade för rött vid Stora Mossens Backe rullade en kvinna på dam(e?)tralla förbi.
Jag ropade "Du tappade något".
Kvinnan stannade halvvägs och vände sig om.
"Du tappade ditt trafikvett! Du körde mot rött!" ropade jag.

Hon såg inte road ut.
Men hon stod kvar halvvägs tills det blev grönt.
😅 menar du korsningen Drottningholmsvägen/Stora Mossens Backe?

Det är exceptionellt många som cyklar mot rött i just den korsningen, även normalt "vettiga cyklister" men många pendlare verkar rätt riskbenägna och tror sig ha koll. :unsure: Vid Alvik strax innan stannar de flesta men Stora Mossen korsningen är annorlunda, här brister mångas tålamod och visst är det sega ljus här. Men det är lite otäckt ibland och jag hoppas verkligen man slipper bevittna något.

😅 menar du korsningen Drottningholmsvägen/Stora Mossens Backe?

Det är exceptionellt många som cyklar mot rött i just den korsningen, även normalt "vettiga cyklister" men många pendlare verkar rätt riskbenägna och tror sig ha koll. :unsure: Vid Alvik strax innan stannar de flesta men Stora Mossen korsningen är annorlunda, här brister mångas tålamod och visst är det sega ljus här. Men det är lite otäckt ibland och jag hoppas verkligen man slipper bevittna något.
Japp, exakt den.
Jag har gjort samma observation.

Igår blev det första pendlingen med min nya cykeln. Mina nio mil igår blev både rolig och inspirerande med ny hoj. Ska bli intressant och se hur nya cykeln ska klara 800 mil per år.
Igår kväll på väg hem var magisk, vårväder men lite kallt sista 2 milen. Träffade på några ungdomar som fiskade

Bilagor

• IMG_20250326_184325.webp
    IMG_20250326_184325.webp
    254.4 KB · Besök: 77
  • IMG_20250326_181709.webp
    IMG_20250326_181709.webp
    1.1 MB · Besök: 80
Småkyligt men friskt. Tydligen är det dock mitt fel om någon som scrollar mobilen och vinglar värre på cykeln än valfri A-lagare håller på att köra in i mig och jag gör ett ljud för att han ska kunna undvika krock.

Fick också en sån jävla bortdomning av händerna som sedan spred sig över hela kroppen i princip? Är mina handskar för tighta? Har inte känt det innan och det försvann efter att jag hade luftat händerna en stund.

Kommer ut till förrådet. Cyklar några meter men märker att det är lite instabilt. Kollar ned, fan, punka på framhjulet.
Tillbaka till förrådet och skall rota fram en slang. Fan, sista av korrekt dimension sitter på framhjulet. Rotar vidare och har bara racerslang. Tar ett snabbt och stressigt beslut att montera racerslang på mina 32 mm Vittoria.
Pumpar upp lite försiktigt till 3,5 bar och rullar mot jobbet.
Efter ca 10 minuter märker jag att det är ngt fel med framdäcket då det sitter på ojämnt på fälgen. Guppar i styret vare rotation. Struntar i det.
Ytterligare 20 min senare så tänker jag att jag borde nog kolla ändå, vad som är fel.
Stannar och ser att ca 10 cm av kanttråden inte sitter innanför fälgkanten. Gah! Kunde gått riktigt fel detta.
Monterar av framhjulet och försöker massera på däcket. Går inte. Har ingen bra pump med mig så släpper ut lite lite luft och försöker igen. Ingen framgång.
Cyklar väldigt försiktigt till jobbet de sista 15 minuterna. I cykelgaraget finns en riktigt golvpump så jag släpper ur all luft och får på däcket korrekt. Pumpar upp.
Redo för hemfärd.

Så, vad är konsensus nu 2025 kring bästa pendlardäck? Skall ersätta Vittoria Voyager Hyper så jag söker ngt slags rando däck med bra rull och bra punkaskydd.

Senast ändrad:
Så, vad är konsensus nu 2025 kring bästa pendlardäck? Skall ersätta Vittoria Voyager Hyper så jag söker ngt slags rando däck med bra rull och bra punkaskydd.
När mina Randonneur/Voyager Hyper tog slut för några år sedan, så bytte jag till Schwalbe Marathon Almotion. Tycker de är supersköna, men det kan ha kommit ännu bättre sedan dess. Om du vill prova, så har jag nog ett par extra hemma. Kan även ha något halvslitet Voyager, men lite osäker på det.

När mina Randonneur/Voyager Hyper tog slut för några år sedan, så bytte jag till Schwalbe Marathon Almotion. Tycker de är supersköna, men det kan ha kommit ännu bättre sedan dess. Om du vill prova, så har jag nog ett par extra hemma. Kan även ha något halvslitet Voyager, men lite osäker på det.
Verkar ok men smalaste är 40 mm. Skulle helst vilja ha 35 mm men det kanske inte är så stor skillnad...

Med ett barn därbak.

Antingen är det elcykeln som gör det, eller så beror det på att elcyklar attraherar ett visst klientel..

Ingen avdomning på vägen hem! Får dra slutsatsen att jag bara blev lite väl exalterad över att cykla bara och höll på att svimma eller nåt. Trevligt sällskap en bit (säkert en medlem här!) och inga vinglande vuxna iPad kids att undvika kollision med. Förvånad över hur bra det går att pendla i Stockholm ändå.

Gårdagen var en fantastisk dag, 17 grader och jag tog genvägen hem. Ananda M100 har en imponerande kraft, 120 Nm på bakhjulet. I den djupa sanden var lätt som en plätt. Min gamla E-mtb med Bosch motor klarade inte den här påfrestande sträckan. Riktigt imponerande🤩

Bilagor

• IMG_20250328_133930.webp
    IMG_20250328_133930.webp
    1 MB · Besök: 49
  • IMG_20250328_130955.webp
    IMG_20250328_130955.webp
    955.4 KB · Besök: 36
Kapar tråden för en stockholmsfråga. Kommer söderifrån och har alltid kört Liljeholmsbron över till Hornstull för att komma in till Södermalm. Men på min tur precis som jag genererade i Garmin Connect upptäckte jag hur stört nice det var att ta bron som går mellan Årsta och Tanto. Mycket mindre guppande och finare utsikt.

Frågan är då hur morgontrafiken är på denna väg jämfört med Liljeholmsbron över till Hornstull? Är det smockfullt med cyklister och gående, ungefär lika, eller tomt?

Beroende på vart du ska så kan du ju komma långt in på Söder utan korsningar med trafikljus via Årstabron. Hornstull, Skanstull och de här stora trafikplatserna blir gärna sjukt stökiga.

Beroende på vart du ska så kan du ju komma långt in på Söder utan korsningar med trafikljus via Årstabron. Hornstull, Skanstull och de här stora trafikplatserna blir gärna sjukt stökiga.
Ska korsa Söder och fortsätta till Kungsholmen, så jag ska över Västerbron också. Nackdelen med att ta Årstabron över till Södermalm blir tyvärr att jag kommer behöva ta Hornsgatan till Hornstull igen ändå. Ingen jätteomväg men älskar inte att cykla bland bilarna på Hornsgatan precis.

Går även att ta bron över stora/lilla Essingen för att hamna rätt men har för mig att uppförsbacken vid Gröndal för att hamna på bron är än värre än Västerbron, så tveksamt om den blir enklare.

Svårt det här med att hitta sin optimala rutt..

Har samma väg till k-holmen. Tar bara årstabron när jag ska cykla i ungefär gåfart och är beredd att be om ursäkt för min existens och lycra. Extremt sällan alltså. Varje gång är det någon annan cykeldåre som ska sicksacka allmänheten till allas förtret. Överdriver bara lite.

Tillbaka
Topp