Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Har samma väg till k-holmen. Tar bara årstabron när jag ska cykla i ungefär gåfart och är beredd att be om ursäkt för min existens och lycra. Extremt sällan alltså. Varje gång är det någon annan cykeldåre som ska sicksacka allmänheten till allas förtret. Överdriver bara lite.
Dom borde göra en ”förbifart Stockholm” fast för cyklister. Nedförsbacke i höger fil, sen en sån här cykelhiss när tunneln viker uppåt:
IMG_7578.webp

Skämt åsido, du kör alltså Liljeholmsbron ändå?

Går ju att ta hissen ner till Sjöviksvägen från Årstabron, frågan är om man vinner ngt på det förutom höjdmeter. Eller åt andra hållet så klart. https://maps.app.goo.gl/Fehy1RW8HJEMrjUBA

Topsade och bytte hjul på tre av pendlarcyklarna idag. Redo för jobbvecka.

Bilagor

• IMG_6548.webp
    IMG_6548.webp
    376.4 KB · Besök: 36
  • IMG_6549.webp
    IMG_6549.webp
    284.2 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
Ska korsa Söder och fortsätta till Kungsholmen, så jag ska över Västerbron också. Nackdelen med att ta Årstabron över till Södermalm blir tyvärr att jag kommer behöva ta Hornsgatan till Hornstull igen ändå. Ingen jätteomväg men älskar inte att cykla bland bilarna på Hornsgatan precis.
Nja, det är i så fall mycket smidigare att när du kommer på Ringvägen norrut (från Årstabron) istället korsa Hornsgatan och ta Lundagatan -> Högalidsgatan -> Heleneborgsgatan och så rätt upp på Västerbron. :-)

Vilken fin vårmorgon. Medvind in så klockade just under 1h.
Kom ikapp en memil på racer som la sig på rulle. 5min senare, när jag i en uppförsbacke med skymd sikt låg bakom en annan cyklist (i väntan på säker omkörning), gjorde TdF memilen ett 30m ryck förbi oss båda. Verkade ha varit för tråkigt att ligga på rulle. Typ 50m senare var jag förbi igen. Why man why?

Funderade på om jag skulle ta och räcerpendla. Men valde CX/regnvädershojen. Det var nog bra för mitt minne " i stort sett grusrent hela vägen" var ju helt fel. Massa grus kvar.

Liten pulshöjare på Västerbron. Samma herre på gravel lade sig bakom mig som förra veckan. Han höll rullen relativt lätt som det verkade. Kände mig svag.

Funderar på en cigg i mungipan på hempendlingen. Måste köpa cigg först bara.
Filterlösa cigg och lättviktspaket i kolfiber för viktbesparing:

Lättast på cykeln är att inte ha tändare alls, annars kan man limma på en tändsats från valfri tändsticksask på ramen och ha en eller två stickor med sig i fodralet.

Edit: Obs! Jag vet att det här får mig att se ut som en ciggrökande gravelpendlare, men jag förnekar detta!

Gårdagens pendeling blev lite lustig, tåget till Helsingborg med cykel. En fyllis började klämma på hojen, när jag sa till så slutade han.. Färjan över till Helsingör, sedan blev det cykel ner till Nivå ca 18km utmed Strandväjen. Måste vara Skandinaviens vackraste kuststräckan, man ser Sverige hela tiden😂
Tog ca 40 minuter ner till nivå otrolig vacker sträcka att cykla på faktiskt. In på mötet kl 12 mötet tog knappt 3 timmar. Sedan blev det smörrebröd, öl, snaps och Jansson frestelse.
Vid 1700 tiden var det dax att vända tillbaka till Sverige och ut till skogen utanför Halmstad. Lätt berusad tog jag hojen till tågstationen Nivå, kul namn på en ort och alkohol nivån i mitt blod helt okay, sådär lagom. Väl framme i Halmstad tog jag cykeln på bussen och var hemma kl 21, Det blev faktiskt riktigt kul resa ner till Nivå, knappt 6 mil cyklande och resten med tåg var en behaglig upplevelse..

Ber om ursäkt till alla inblandade på dagens hetspendling. Märkte under turen att 30 km/h inte är några konstigheter bara jag faktiskt använder mina högre växlar. Det ledde till en del omflygningar cigg-i-munnen style. På hemvägen ska jag lugna mig.

Bonus är iaf att jag kom till jobbet rekordsnabbt, snabbare än med tunnelbana.

Intressant med klädvalet när det är -1 till jobbet och ska vara runt +15 på vägen hem. Fick klä mig för vinter och packa ner andra kläder att cykla hem i. Plus civila kläder och lite nytvättat. Full ryggsäck alltså. Annars fint.
Jag har samma dilemma men drar bara över ett par tights över bibsen och kör bara ben hem, samt tar av mig cykeljackan/öppnar den lite. Blir sjukt varm av att cykla ändå

Ganska praktisk pendling till jobbet, jag hade bråttom men ville samtidigt inte ta i för mycket vilket normalt är en svår ekvation i de flesta sporter men nu snackar vi cykling. Det hela löste sig genom att vi blev fyra st. snabbpendlare på rad vilket är ganska ovanligt, självklart sög jag hjul den största delen vilket var skönt (samt i syfte att reta upp folk här i pendlingstråden). Det här höll dock inte riktigt på Tranebergsbron där kvick gruppcykling på rad är direkt förenat med livsfara, klok som jag är så splittrades vi upp, de försvann i horisonten. Totalt pendlingssnitt ca 29,9 km/h (och jag var knappast snabbast i denna grupp), jag hann till mitt möte i tid. 😇 Ingen av oss med cigg i mungipan (ursäktar mig med att jag missat denna nya happytrend).

Senast ändrad:
Har samma väg till k-holmen. Tar bara årstabron när jag ska cykla i ungefär gåfart och är beredd att be om ursäkt för min existens och lycra. Extremt sällan alltså. Varje gång är det någon annan cykeldåre som ska sicksacka allmänheten till allas förtret. Överdriver bara lite.
Kör alltid Årstabron-Tanto-Långholmen och upp på Västerbron. Lite längre men trevligare. Andra hållet är svårare då det är trappa ner till Långholmen.

Har aldrig upplevt något problem på Årstabron förutom när jag hade kom-ambitioner, då var det lite surt att behöva bromsa.

Roligast idag var gräsanden som ville sova mitt i cykelbanan längs Norr mälarstrand. Den stod iaf på ett ben.

Blev ju tvungen att kolla det här med Årstabron. 😀 Var visst 10 år sen jag körde fort åt ena hållet och 12 år sen åt andra. Är inte topp 5 i någon riktning. Kanske ska försöka att återuppväcka hatet mot lycramännen och hoppas på en DN-krönika om tdf-tecken.

Förresten hade en bil lyckats parkera över hela cykelbanan på Långholmsgatan när jag skulle hem. Fan vet hur den kom upp där med tanke på att trottoarkanten inte är nådig. För att signalera att parkeringen var väldigt laglig hade stjärnan slagit på varningsblinkers. Själv är jag ju en vän själ men hade inte blivit upprörd om någon annan "råkat" köra in lite i den.

Senast ändrad:
Blev ju tvungen att kolla det här med Årstabron. 😀 Var visst 10 år sen jag körde fort åt ena hållet och 12 år sen åt andra. Är inte topp 5 i någon riktning. Kanske ska försöka att återuppväcka hatet mot lycramännen och hoppas på en DN-krönika om tdf-tecken.

Förresten hade en bil lyckats parkera över hela cykelbanan på Långholmsgatan när jag skulle hem. Fan vet hur den kom upp där med tanke på att trottoarkanten inte är nådig. För att signalera att parkeringen var väldigt laglig hade stjärnan slagit på varningsblinkers. Själv är jag ju en vän själ men hade inte blivit upprörd om någon annan "råkat" köra in lite i den.
Ser framför mig hur Alex Schulman ändå blir lite inspirerad i krönikan och laddar ner Strava.

Nya hjul och däck (inkl vittoria air-liners) så var lite extra taggad att cykla in.
Njöt hela vägen fram till city och gustav adolfs torg. På cykelfilen på malmtorgsgatan möter jag en annan cyklist som cyklar på fel sida. Han flyttar inte på sig så vi båda behöver stanna, var till han börjar skrika på mig att det är mitt fel som inte fattade att cykla på fel sida!?!?!

Snälla alla ni som cyklar i mitten eller till vänster, visst, vi andra är mycket bättre än er, men vi kan inte (ännu) läsa era tankar. Därmed, håll till höger!

Nya hjul och däck (inkl vittoria air-liners) så var lite extra taggad att cykla in.
Njöt hela vägen fram till city och gustav adolfs torg. På cykelfilen på malmtorgsgatan möter jag en annan cyklist som cyklar på fel sida. Han flyttar inte på sig så vi båda behöver stanna, var till han börjar skrika på mig att det är mitt fel som inte fattade att cykla på fel sida!?!?!

Snälla alla ni som cyklar i mitten eller till vänster, visst, vi andra är mycket bättre än er, men vi kan inte (ännu) läsa era tankar. Därmed, håll till höger!
Haha. För några år sedan mötte jag en lax på ngt ställe i stan. Jag höll mer och mer höger och han jag mötte höll mer och mer vänster tills vi fick stanna utmed trottoarkanten. Jag höll god min och sa "högertrafik?"
Han såg irriterad och arg ut men sa inget alls.

Hade varmare handskar i morse. Det var skönt. Har nu också gjort mina ben sommarfina så ni kan se fram emot att bli bländade av mina kritvita vader i em.

Det finns så många varianter. Här om dagen; amatörpendlare pressar sig förbi, går in framför (höger, bra!), och saktar nästan genast ner för att svänga vänster utan att se sig om och utan att minnas att man körde förbi en pendlarkamrat för bokstavligen 4 sekunder sedan.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp