[Annons] Förmånscykel, bra eller dåligt?

Redaktionen

Medlem
Vapaus_Spring_2024_A.jpg

Sedan skattebegreppet förmånscykel introducerades 2022 har marknaden ökat snabbt. Vi skaffar oss cyklar tillsammans med våra arbetsgivare mer än någonsin. Vapaus från Finland har sedan sommaren 2024 etablerat sig som en ledande aktör även i Sverige.

Läs hela artikeln:

Och som vanligt självklart inte ett ord om den negativa påverkan på SGI resp. pensionsavsättningar.
Är ju snudd på bedrägeri att inte nämna det när man samtidigt talar om skatteeffekter, etc.

Även om det är en sponsrad artikel kan man tycka att redaktionen borde ha så mycket integritet att man ställer de frågorna.

Någon som har egen erfarenhet av vad man faktiskt får köpa loss cykeln för efter två eller tre år? Inga gissningar Tack

Och som vanligt självklart inte ett ord om den negativa påverkan på SGI resp. pensionsavsättningar.
Är ju snudd på bedrägeri att inte nämna det när man samtidigt talar om skatteeffekter, etc.

Även om det är en sponsrad artikel kan man tycka att redaktionen borde ha så mycket integritet att man ställer de frågorna.
Också lustigt att man sparar mer med en dyrare cykel men det förmånsbeskattas inte under 23k.

Det kanske finns olika sätt att spara pengar på.

En del saker kanske inte är så smart att marknadsföra på just happy. Bör man inte kolla upp sånt?

Och samtidigt kanske förmånscykel modell finare gör att du håller intresset vid liv fram till pensionen så du är frisk och faktiskt kan njuta av den. Svårt att kvantifiera i ett Excel-ark dock.

Och samtidigt kanske förmånscykel modell finare gör att du håller intresset vid liv fram till pensionen så du är frisk och faktiskt kan njuta av den. Svårt att kvantifiera i ett Excel-ark dock.
Eller så sparar man ett år (om man mot förmodan inte har de relativt små pengar det handlar om) och köper cykeln billigare på rea istället.

Eller så sparar man ett år (om man mot förmodan inte har de relativt små pengar det handlar om) och köper cykeln billigare på rea istället.
Och hur mycket förlorar man inte på det jämfört med att upprätta ett privat pensionssparande med motsvarande belopp? Bättre att låta bruttolöneavdraget för cykelkostnaden ätas upp av löneökningen istället.

Som jag förstår bygger kalkylen för många på att köpa loss den billigt. Det är nog inget man kan räkna med längre. Det är klart inga problem att chansa om man vill det

Efter 2-3 år när man köper ut cykeln är det för genomsnittscyklisten dags för att byta däck och slang, kassett och kedja, bromsklossar och bromsvätska samt ett par ekrar. En kostnad på ca 3000-4000 kr beroende på cykel. Det är inte mycket förmåner kvar på en sån deal för någon annan än säljaren som slipper ansvaret för sänket

Precis köpt ut fruns personalcykel. 20% fick jag betala. En lätt använd elcykel som bara rullat sommarhalvåret. Helt utan behov av nya däck, slangar, kedja och kassett. Sannolikt ett marknadsvärde på minst 50%.
Marknadsvärde på elcyklar är inte så högt som man kan tro. Får man 50% av nypriset efter 2-3 år skall man nog vara tacksam.

Det är ju en hel del reor som pressar ned begagnatpriser. Senast sålde XXL (bara för några dagar sedan) en elcykel som efter rea + rabatt kostade strax under 16.000. Troligen fjorårets modell. Ifjor kostade den ca 38.000

Bättre att köpa en sprillans oanvänd elcykel, 1 år gammal för 40-45% av nypriset, än att betala 50% för något begagnat som är 2-3 år gammal.

Och hur mycket förlorar man inte på det jämfört med att upprätta ett privat pensionssparande med motsvarande belopp? Bättre att låta bruttolöneavdraget för cykelkostnaden ätas upp av löneökningen istället.
Fast där blev det väl ändå ett litet fel. Nystartade privata pensionssparande finns inte kvar sedan några år tillbaka. Så du kan inte starta ett nytt privat pensionssparande med avdragsrätt för premieinbetalningar som skall kompensera för annat pensionsbortfall när du skaffar någon form av leasingavtal kopplat till löneavdrag.
Men det var kanske inte så du tänkte!?

Det här med förmånscykel/leasingavtal kopplat till löveavdrag verkar för bra för att vara sant. Genom att en ny part tar betalt för improdukivt arbete så blir alla vinnare. Köpare, cykelbutiken, leasingföretaget och samhället (kanske med ökade skatteintäkter).

Fast där blev det väl ändå ett litet fel. Nystartade privata pensionssparande finns inte kvar sedan några år tillbaka. Så du kan inte starta ett nytt privat pensionssparande med avdragsrätt för premieinbetalningar som skall kompensera för annat pensionsbortfall när du skaffar någon form av leasingavtal kopplat till löneavdrag.
Men det var kanske inte så du tänkte!?

Det här med förmånscykel/leasingavtal kopplat till löveavdrag verkar för bra för att vara sant. Genom att en ny part tar betalt för improdukivt arbete så blir alla vinnare. Köpare, cykelbutiken, leasingföretaget och samhället (kanske med ökade skatteintäkter).
Nä, jag syftade på att man sparar privat (ej arbetsgivaren) vid sidan av till pensionen. Det finns sådant men har ingen koll på om det är avdragsrätt eller ej etc.

Nä, jag syftade på att man sparar privat (ej arbetsgivaren) vid sidan av till pensionen. Det finns sådant men har ingen koll på om det är avdragsrätt eller ej etc.
Nej, det är ingen avdragsrätt. Det är ju som vilket annat sparande som helst. Med eller utan mål. Och jag tänker, kan man spara på typ bankkonto, aktiedepå, ISK konto eller någon annan sparform för framtida pensionskonsumtion, då borde man klara av att spara till cykelköp.

Men vi verkar leva i en tid där man konsumerar först och betalar sen.

Är det tillåtet att påminna om att detta forum ägs och drivs av ett kommersiellt bolag med intressen i att kränga cyklar?
Gissar att det är frivilligt att hänga här liksom att välja förmånscykel eller inte.

Nej, det är ingen avdragsrätt. Det är ju som vilket annat sparande som helst. Med eller utan mål. Och jag tänker, kan man spara på typ bankkonto, aktiedepå, ISK konto eller någon annan sparform för framtida pensionskonsumtion, då borde man klara av att spara till cykelköp.

Men vi verkar leva i en tid där man konsumerar först och betalar sen.
Tänk ett varv till. Det är inte alltid dåligt att finansiera köp, speciellt inte om du får det förmånligare och med full försäkring. Att ligga ute med 50 papp skulle jag inte vilja göra bara sådär om jag dessutom sparar till annat under tiden. Säg en kontantinsats. Det är inget lån som dyker upp på någon UC, din lön på ett arbetsgivarintyg är densamma. Dessutom hyfsat riskfritt då du får cykeln ersatt av en likadan om den blir snodd eller går sönder. Undrar dock om det täcker även krasch. Men oavsett är det en bra deal. Du sparar på det jämfört med om du skulle köpa en privat. Att sen sitta och oja sig över ”men dom här 400 kr försvinner ju från pensionssystemet!!!”. Näe, vet du vad. Chansen är större att jag når pensionsåldern om jag får cykla fincykel billigt och byta var 3:e år på skattesystemets bekostnad.

Jag hade förstått din invändning om ”köp nu är dåligt” om det var så att det blev en större kostnad i slutändan. Nu är det inte så, mycket bättre än ett privatlån där effekten du beskriver träder in mycket mer. Här har jag förstått det som att det inte alls blir dyrare i slutändan. Om man inte hittar den magiska butiken där alla cyklar man vill ha har 50% rea då. Jag har letat, men inte hittat.

Men ni får gärna räkna på det, är lite intresserad av vad effekten på pension blir. Även om jag tror/vet att kostnaden för cykeln äts upp av löneökningar under dessa 3 år ändå.

Tänk ett varv till. Det är inte alltid dåligt att finansiera köp, speciellt inte om du får det förmånligare och med full försäkring. Att ligga ute med 50 papp skulle jag inte vilja göra bara sådär om jag dessutom sparar till annat under tiden. Säg en kontantinsats. Det är inget lån som dyker upp på någon UC, din lön på ett arbetsgivarintyg är densamma. Dessutom hyfsat riskfritt då du får cykeln ersatt av en likadan om den blir snodd eller går sönder. Undrar dock om det täcker även krasch. Men oavsett är det en bra deal. Du sparar på det jämfört med om du skulle köpa en privat. Att sen sitta och oja sig över ”men dom här 400 kr försvinner ju från pensionssystemet!!!”. Näe, vet du vad. Chansen är större att jag når pensionsåldern om jag får cykla fincykel billigt och byta var 3:e år på skattesystemets bekostnad.

Jag hade förstått din invändning om ”köp nu är dåligt” om det var så att det blev en större kostnad i slutändan. Nu är det inte så, mycket bättre än ett privatlån där effekten du beskriver träder in mycket mer. Här har jag förstått det som att det inte alls blir dyrare i slutändan. Om man inte hittar den magiska butiken där alla cyklar man vill ha har 50% rea då. Jag har letat, men inte hittat.

Men ni får gärna räkna på det, är lite intresserad av vad effekten på pension blir. Även om jag tror/vet att kostnaden för cykeln äts upp av löneökningar under dessa 3 år ändå.
Den som bör räkna på det är ju de som tänker köpa en förmånscykel. Det skiljer från fall till fall, och det är fler parametrar som måste tas med i kalkylen. Så att ge ett generellt svar utifrån sina egna förutsättningar kommer ju inte att fungera för alla. Exempelvis alla köper inte förmånscykel för 50.000, en del sparar till kapitalköp, alla har inte samma marginalskatt, begränsat urval där man köper cykeln, utköpspriset i förhållande till marknadspriset etc.

Det sista var/är viktigt för exempelvis leasingbilsägare. Jag jobbade en gång på ett företag som erbjöd leasingbil till sina anställda. Man gjorde ingen hemlighet av att det var ett spel om att utköpspriset skulle bli lägre än marknadspriset, och att det var den enskildes ansvar att bedöma detta.

Tänk ett varv till. Det är inte alltid dåligt att finansiera köp, speciellt inte om du får det förmånligare och med full försäkring. Att ligga ute med 50 papp skulle jag inte vilja göra bara sådär om jag dessutom sparar till annat under tiden. Säg en kontantinsats. Det är inget lån som dyker upp på någon UC, din lön på ett arbetsgivarintyg är densamma. Dessutom hyfsat riskfritt då du får cykeln ersatt av en likadan om den blir snodd eller går sönder. Undrar dock om det täcker även krasch. Men oavsett är det en bra deal.
Där frun blev erbjuden förmånscykel så skulle man nyttja egen hemförsäkring i första hand. Kunde dock köpa till någon form av självriskeliminering för en hundring per månad för en 20k cykel.
Att sen sitta och oja sig över ”men dom här 400 kr försvinner ju från pensionssystemet!!!”. Näe, vet du vad. Chansen är större att jag når pensionsåldern om jag får cykla fincykel billigt och byta var 3:e år på skattesystemets bekostnad.
Det är 400 kr på din egna bekostnad, inte skattesystemet, indirekt. Sedan är det nog varierande om man får tjänstepensionen ersatt vid förmånscykel eller inte.

Frun fick strax över 23% av bruttoavdraget i lägre pension. Dvs, cykel för 20 k = 125 kr/mindre per månad i avsatt pension. Går ju kompensera med ca 125 kr - marginalskatt till eget sparande.
Nu är det inte så, mycket bättre än ett privatlån där effekten du beskriver träder in mycket mer. Här har jag förstått det som att det inte alls blir dyrare i slutändan. Om man inte hittar den magiska butiken där alla cyklar man vill ha har 50% rea då. Jag har letat, men inte hittat.

Det är en rätt enkel kalkyl.
Lösa PGI kostanden genom att beräkna minskad PGI och vad man måste kompensera med egna skattade stålar på eget sparande.
((Bruttolöneavdrag - cykelförmånsvärde + skattereduktion på förmånsvärdet) * Pensionsavsättning) * 1-marginalskatt

Nettokostnad för leasing
Skatta försäljningspris på cykeln vid avslutad leasing (Osäkert intervall!)

Det viktigaste är egentligen vad man har för marginalskatt, man måste självfallet räkna med effekten från eventuella bolån som minskar marginalskatten. Både jag och min fru landar på 21% i marginalskatt när bolånet är medräknat.

Kalkylen ovan på en cykel för 20k med 6% tjänstepension (ITP):
Leasing 672 kr
Förmånsvärde 227 kr
Skattereduktion på förmånsvärde (första 250 kr/mån fri): -227 kr
Bruttolöneavdrag: 511 kr
Nettoavdrag på lön: 404 kr
Bruttolöneavdrag 524 kr

PGI-kostnad:
(511 + 227 - 227) * 23% (1-0.21) = 93 kr
Nettoavdrag 404 kr

36 mån:
(404 + 93) * 36 = 17 892 kr.
Kostar cykeln 2 k att köpa ut efter tre år? Tveksamt.

Tyvärr verkar de olika kalkylräntorna som förmånscykelförmedlarna använder variera rätt mycket, jag får bruttolöneavdrag på 511-539 kr/mån hos tre olika aktörer.

Räknar man ovan med 539 kr i bruttoavdrag istället:
PGI 98 kr
Nettokostnad: 426 kr

Då landar det på:
(426+98) * 36 = 18857 kr. (Kostar utköpet max 1 k efter 3 år?!)

Cykel för 50k.
Bruttoavdrag 1300 kr
Cykelförmånsvärde: 557 kr
Cykelförmånsvärde efter avdrag 207 kr

Pensionsavsättning:
(1093*Pensionsavsättning) * (1-marginalskatt)

ITP + Allmänpension (23%), marginalskatt 30%
PGI: 176 kr/mån
Nettoavdrag: 910 kr/mån
36 mån: 39 096 kr
Värdet på cykeln >20% efter 3 år? Då går man ±0

För mig är det:
Pensionsavsättning 25%, varav:
ITP: 4.5%, ITP Flex: 2%, Allmän pension: 18.5%
Marginalskatt efter ränteavdrag: 21%

50K:
PGI: 216 kr/mån
Nettoavdrag: 1027 kr/mån
36 mån: nästan 45 k

Cykel för 50k.
Bruttoavdrag 1300 kr
Cykelförmånsvärde: 557 kr
Cykelförmånsvärde efter avdrag 207 kr

Pensionsavsättning:
(1093*Pensionsavsättning) * (1-marginalskatt)

ITP + Allmänpension (23%), marginalskatt 30%
PGI: 176 kr/mån
Nettoavdrag: 910 kr/mån
36 mån: 39 096 kr
Värdet på cykeln >20% efter 3 år? Då går man ±0

För mig är det:
Pensionsavsättning 25%, varav:
ITP: 4.5%, ITP Flex: 2%, Allmän pension: 18.5%
Marginalskatt efter ränteavdrag: 21%

50K:
PGI: 216 kr/mån
Nettoavdrag: 1027 kr/mån
36 mån: nästan 45 k
Tack för bra uträkningar! Som sagt lönar det sig mer med högre marginalskatt, men jag tror du jag och din fru ligger på samma när jag kollat. Lite roligt att samtliga förmånscykel-kalkylatorer går ner till 30% marginalskatt som lägst.. hör till skattetabell 32 men när jag räknar själv får jag det till 21% som du säger. Oklar info på Skatteverkets hemsida som vanligt kring vad som gäller.

Påverkar inte bruttolöneavdrag även SGI? Så om man behöver vabba eller sjukskriva sig finns det väl risk för lägre ersättning?

Ja, det ”lönar” sig mer med högre marginalskatt, men då slår det mer på ev tjänstepension också då avsättningen ofta än 35-40% för lön över brytpunkten.
Å andra sidan har man väl då ofta så bra ekonomi att man inte behöver ta konsumtionsvaror på avbetalning/leasing.

Ja, det ”lönar” sig mer med högre marginalskatt, men då slår det mer på ev tjänstepension också då avsättningen ofta än 35-40% för lön över brytpunkten.
Å andra sidan har man väl då ofta så bra ekonomi att man inte behöver ta konsumtionsvaror på avbetalning/leasing.
Jag tänker att det vore bra för de som inte har så gott ställt att kunna leasa en elcykel och ta sig till jobbet, men det är minst förmånligt för dem (?). Var är Karl-Bertil Jonsson när han behövs?

Jag tänker att det vore bra för de som inte har så gott ställt att kunna leasa en elcykel och ta sig till jobbet, men det är minst förmånligt för dem (?). Var är Karl-Bertil Jonsson när han behövs?
Risken är också att man skaffar sig en dyrare cykel än man tänkt sig (än vad man egentligen har råd med).

Det är ju Karl-Bertil johnssons tankesätt som gör att höginkomsttagare betalar mer skatt på lön och då blir det ju mer förmånligt att undvika att ta ut pengarna som lön. Samma sak med förmånsbilar.

Det är ju bara att skaffa sig en högre lön så de får högre marginalskatt så blir det ”förmånligare” även för dem.
Att det är ”förmånligare” för de med hög inkomst är ju för att deras skattesats fr början är oförmånlig (dvs högre)…

Det kan vara förmånligt för dem också. Rent hypotetiskt, elcyklar kostar som regel inte 50.000, de flesta hamnar kring säg 25.000. Då betalar man nästan ingen förmånsskatt, så där rök den utgiften. En del låginkomsttagare har ingen eller låg tjänstepension, så då behöver man inte lägga in försämringar av tjänstepensionen i kalkylen.
Så då återstår bara att räkna på skatte effekter och effekter på statlig inkomstpension.

Och som rouster påpekar, det är skattesystemets utformning och dess brytpunkter och brytpunkter i pensionssystem som gör det lönsamt med sådana här upplägg. De går ju ut på att omvandla högbeskattad lön till lägre beskattade förmåner. Lite improduktivt tycker jag, men det skapar ju jobb i leasingbranschen.

Herregud. Jag är rätt bra på matte men orkar inte med det där krånglet för att reda ut huruvida jag skulle spara eller förlora något på det. Mest troligt förlora, och inte skulle jag få välja cykel fritt utan bli låst till nåt standardutbud, och hur räknar man om det när man får för sig att köpa några nya komponenter?

Nej, det känns som det här riktar in sig på svenssons som gärna köper en TV på avbetalning och är helt ointresserade av cyklar.

Nu har jag läst uträkningarna lite noggrannare. Så, om jag förstår det rätt så blir effekten på pensionen +/- 0 om jag lägger undan ca 100 kr själv i ett eget sparande? Låter inte så farligt. Om man vill leasa med anledning av att äga en finräcer som man annars behöver spara ihop till för att sedan dumpa sparkontot på den, och göra detta var tredje år, men istället ha ett litet avdrag på lönen som man knappt märker av och på så sätt håller sig mer likvid under tiden och kan spara mer till annat som är viktigare? Tex kontantinsats till lägenhet. Det låter ju som en dröm. Dessutom med försäkring på hela beloppet. Jag försökte försäkra min cykel som jag köpte men det var verkligen inget att hänga i granen, ersatte i princip ingenting, och skulle kosta mer än nettoavdraget i det här upplägget..

Vad säger ni? Är det något jag missar? Hela poängen är alltså att INTE behöva ligga ute med pengarna under tiden och sedan lämna in cykeln för en ny efter 3 år. Jag är alltså okej med att betala 100 kr själv till pensionen från min skattade lön, om det nu gör så stor skillnad i slutändan. Är även okej med att byta ekrar, kassett, kedja etc då jag ändå hade behövt göra det på en ”egen” cykel.

Försöker alltså inte argumentera för något nu utan undrar bara om jag går på en dold mina eller ej om jag nappar på ett sånt här erbjudande?

Alltså: i kalkylen på Cykelkraft tex får jag följande siffror
Cykel för 50 000 kr
Månadskostnad 776 kr / 1068 kr (beroende på vilken sida på deras hemsida jag kollar på)
Totalkostnad med 1068 kr blir iallafall 48 448 kr.

Hela poängen är alltså att inte tömma sparkontot på 50 000 kr, utan att bara minska mitt månatliga sparande med 776/1068 kr under tiden.

Annars hade jag alltså fått göra såhär:
Tömma sparkontot på 50 000 kr
Ligger då -50 000 kr
Sedan fortsätta min månatliga sparande PLUS försöka ersätta dessa 50 000 kr, sedan göra det på nytt efter 3 år. Det kommer jag aldrig ikapp.

Det låter dumt för mig som inte redan nått mitt sparmål och kan köpa vad jag vill när som helst att göra detta. Då kanske ni säger att jag inte har råd, men säg såhär. 50 000 kr är mycket för mig, men inte 700/1400 kr eller vad det blir. Nej jag lever inte lön till lön, men ändå.

Hade fattat poängen om jag tog ett privatlån på 50 000 kr med 36 mån amortering och 7% ränta. Då hade totalkostnaden blivit 60 476 kr, plus att cykeln är oförsäkrad, service ingår kanske (beroende på butik) osv.. det fattar jag att jag förlorar på såklart.

Senast ändrad:
Jag orkar inte heller. Mitt val är därför att utgå ifrån att det är kass
Jag kan förstå de som gör tvärtom. Känns inte som ett livsavgörande beslut precis.

Oavsett vilket hade jag tagit lätt på information från part i målet och glada tillrop som "du sparar mer desto dyrare cykel".

Tvek att man är friskare som pensionär pga dyrare cykel som nån trodde.

Nu har jag läst uträkningarna lite noggrannare. Så, om jag förstår det rätt så blir effekten på pensionen +/- 0 om jag lägger undan ca 100 kr själv i ett eget sparande? Låter inte så farligt. Om man vill leasa med anledning av att äga en finräcer som man annars behöver spara ihop till för att sedan dumpa sparkontot på den, och göra detta var tredje år, men istället ha ett litet avdrag på lönen som man knappt märker av och på så sätt håller sig mer likvid under tiden och kan spara mer till annat som är viktigare? Tex kontantinsats till lägenhet. Det låter ju som en dröm. Dessutom med försäkring på hela beloppet. Jag försökte försäkra min cykel som jag köpte men det var verkligen inget att hänga i granen, ersatte i princip ingenting, och skulle kosta mer än nettoavdraget i det här upplägget..

Vad säger ni? Är det något jag missar? Hela poängen är alltså att INTE behöva ligga ute med pengarna under tiden och sedan lämna in cykeln för en ny efter 3 år. Jag är alltså okej med att betala 100 kr själv till pensionen från min skattade lön, om det nu gör så stor skillnad i slutändan. Är även okej med att byta ekrar, kassett, kedja etc då jag ändå hade behövt göra det på en ”egen” cykel.

Försöker alltså inte argumentera för något nu utan undrar bara om jag går på en dold mina eller ej om jag nappar på ett sånt här erbjudande?
Precis, jag köper allt på avbetalning så jag kan spara mer.

Jag hänger inte med på varför du skulle behöva byta cykel var 3e år.

Om du säger att alternativet är att vänta 3 år på att cykla och leasa en hoj för 15 000 så kan jag kanske köpa det.
I alla fall mtb. Lvg verkar man få fina grejor beggat för 5000.

Dyrare än så begriper jag inte varför man måste ha om man inte har råd.

Senast ändrad:

Varför inte bara sätta av 500 kr varje månad på ett "ny cykel"-konto? Då får du välja fritt vad du vill köpa och behöver inte bekymra dig. Och skulle livssitationen ändras kan du snabbt korrigera dina utgifter. Och skulle du kunna behålla cykeln mer än tre år kan du bara fortsätta köra på den! Då blir den gratis tills du bestämmer dig för att byta nästa gång!

En lvg räcker ju utan problem i 10 år också. Och som sagt, ett bruttolöneavdrag eller att själv sätta av en summa (iofs beskattad) är ju ingen skillnad, ja, såvida man inte har problemet att själv göra den där avsättningen.

Sen är det lite komiskt att det blir en jättediskussion om detta, jag konstaterade bara att det i artikeln inte togs upp effekten på pension och SGI, och det är alltid så fr dessa bolag, enbart det ”positiva” nämns, inget om det ev negativa. Det är en varningssignal för mig. Utöver det faktum att det är ytterligare en part som ska tjäna pengar på affären.

Jag orkar inte heller. Mitt val är därför att utgå ifrån att det är kass
Jag kan förstå de som gör tvärtom. Känns inte som ett livsavgörande beslut precis.

Oavsett vilket hade jag tagit lätt på information från part i målet och glada tillrop som "du sparar mer desto dyrare cykel".

Tvek att man är friskare som pensionär pga dyrare cykel som nån trodde.
När jag pluggade pratade läraren i nationalekonomi om alternativkostnader. Tex, lönar det sig att plugga 3-5 år om man räknar in borttappad inkomst under dessa åren? Kommer den (förhoppningsvis) högre lönen efter plugget att kompensera för detta över tid? Speciellt om du samtidigt nyttjar ränta på ränta-effekten från start. Det beror ju helt på om man planar ut eller ej på någon standardlön utan utbildning, och om man kan räkna med en betydligt skarpare lönekurva om man pluggat.

Men så kan man inte tänka. Samma lärare tog även upp att ekonomisk teori ofta bygger på en verklighet som inte finns. Homo economicus, den perfekta människan som alltid gör rätt val och agerar rationellt. Verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Så kan man inte hålla på. Jag får ju sämre pension av att inte byta jobb oftare än att ha en förmånscykel i slutändan, och räknar jag med 2% löneökning (lågt, speciellt i dessa tider) så kommer lönen ändå öka betydligt mer än kostnaden för en cykel som dras av.

Men jag tror mycket på pengars värde räknat i tid. Likaså när det gäller pension som att jag skulle vara mer likvid månad till månad med ett sådant här upplägg och kunna lägga undan mer till sparande och låta pengarna jobba för mig än om jag skulle dumpa en stor klumpsumma på en ny cykel.

Jag köper inte en ny cykel för 50 000 kr idag, men jag hade gjort det om det inte påverkade mig negativt, vilket det här upplägget inte verkar göra.

Edit: Gällande risk kan man ju också lämna tillbaka cykeln i princip när som helst och avsluta, om man skulle få likviditetsproblem tex. ”No questions asked”. Samt att får man kicken så är du inte fast med ett dyrt leasingavtal heller då det är kopplat till arbetsplatsgivaren. Men ja, återigen, kanske något finstilt som jag inte är medveten om även här. Varierar såklart från företag till företag också.

Senast ändrad:
Herregud. Jag är rätt bra på matte men orkar inte med det där krånglet för att reda ut huruvida jag skulle spara eller förlora något på det. Mest troligt förlora, och inte skulle jag få välja cykel fritt utan bli låst till nåt standardutbud, och hur räknar man om det när man får för sig att köpa några nya komponenter?

Nej, det känns som det här riktar in sig på svenssons som gärna köper en TV på avbetalning och är helt ointresserade av cyklar.
De flesta, kanske alla, vinner på det. Men nackdelen är att man är låst till vad leverantören kan erbjuda, så du missar möjligheten att hitta bra priser på hela marknaden. Eftersom många här köper cyklar på nätet från exempelvis Tyskland, så missar du den möjligheten. Och skall du "tjäna" mycket så måste du köpa en dyr cykel. Alla har inte behov av dyra cyklar.

Det var ju en person som i elcykelforumet slog till på en mycket kapabel elcykelpendlarhoj som inget skatteupplägg kan konkurrera med.

De flesta, kanske alla, vinner på det. Men nackdelen är att man är låst till vad leverantören kan erbjuda, så du missar möjligheten att hitta bra priser på hela marknaden. Eftersom många här köper cyklar på nätet från exempelvis Tyskland, så missar du den möjligheten. Och skall du "tjäna" mycket så måste du köpa en dyr cykel. Alla har inte behov av dyra cyklar.

Det var ju en person som i elcykelforumet slog till på en mycket kapabel elcykelpendlarhoj som inget skatteupplägg kan konkurrera med.
Fast just det här företaget verkar ju ändå ta emot formulär om lite ovanligare cyklar och butiker, kan tänka mig att mindre märken tex kan funka ändå. Samt att man kunde välja butik själv. Men verkligheten kanske ser annorlunda ut. Absolut inte alla leasingbolag som tillåter det dock och då är man som du säger rätt låst.

Tillbaka
Topp