Tänk ett varv till. Det är inte alltid dåligt att finansiera köp, speciellt inte om du får det förmånligare och med full försäkring. Att ligga ute med 50 papp skulle jag inte vilja göra bara sådär om jag dessutom sparar till annat under tiden. Säg en kontantinsats. Det är inget lån som dyker upp på någon UC, din lön på ett arbetsgivarintyg är densamma. Dessutom hyfsat riskfritt då du får cykeln ersatt av en likadan om den blir snodd eller går sönder. Undrar dock om det täcker även krasch. Men oavsett är det en bra deal.
Där frun blev erbjuden förmånscykel så skulle man nyttja egen hemförsäkring i första hand. Kunde dock köpa till någon form av självriskeliminering för en hundring per månad för en 20k cykel.
Att sen sitta och oja sig över ”men dom här 400 kr försvinner ju från pensionssystemet!!!”. Näe, vet du vad. Chansen är större att jag når pensionsåldern om jag får cykla fincykel billigt och byta var 3:e år på skattesystemets bekostnad.
Det är 400 kr på din egna bekostnad, inte skattesystemet, indirekt. Sedan är det nog varierande om man får tjänstepensionen ersatt vid förmånscykel eller inte.
Frun fick strax över 23% av bruttoavdraget i lägre pension. Dvs, cykel för 20 k = 125 kr/mindre per månad i avsatt pension. Går ju kompensera med ca 125 kr - marginalskatt till eget sparande.
Nu är det inte så, mycket bättre än ett privatlån där effekten du beskriver träder in mycket mer. Här har jag förstått det som att det inte alls blir dyrare i slutändan. Om man inte hittar den magiska butiken där alla cyklar man vill ha har 50% rea då. Jag har letat, men inte hittat.
Men ni får gärna räkna på det, är lite intresserad av vad effekten på pension blir. Även om jag tror/vet att kostnaden för cykeln äts upp av löneökningar under dessa 3 år ändå.
Det är en rätt enkel kalkyl.
Lösa PGI kostanden genom att beräkna minskad PGI och vad man måste kompensera med egna skattade stålar på eget sparande.
((Bruttolöneavdrag - cykelförmånsvärde + skattereduktion på förmånsvärdet) * Pensionsavsättning) * 1-marginalskatt
Nettokostnad för leasing
Skatta försäljningspris på cykeln vid avslutad leasing (Osäkert intervall!)
Det viktigaste är egentligen vad man har för marginalskatt, man måste självfallet räkna med effekten från eventuella bolån som minskar marginalskatten. Både jag och min fru landar på 21% i marginalskatt när bolånet är medräknat.
Kalkylen ovan på en cykel för 20k med 6% tjänstepension (ITP):
Leasing 672 kr
Förmånsvärde 227 kr
Skattereduktion på förmånsvärde (första 250 kr/mån fri): -227 kr
Bruttolöneavdrag: 511 kr
Nettoavdrag på lön: 404 kr
Bruttolöneavdrag 524 kr
PGI-kostnad:
(511 + 227 - 227) * 23% (1-0.21) = 93 kr
Nettoavdrag 404 kr
36 mån:
(404 + 93) * 36 = 17 892 kr.
Kostar cykeln 2 k att köpa ut efter tre år? Tveksamt.
Tyvärr verkar de olika kalkylräntorna som förmånscykelförmedlarna använder variera rätt mycket, jag får bruttolöneavdrag på 511-539 kr/mån hos tre olika aktörer.
Räknar man ovan med 539 kr i bruttoavdrag istället:
PGI 98 kr
Nettokostnad: 426 kr
Då landar det på:
(426+98) * 36 = 18857 kr. (Kostar utköpet max 1 k efter 3 år?!)