jonte987
Aktiv medlem
[Annons] Förmånscykel, bra eller dåligt?
När jag pluggade pratade läraren i nationalekonomi om alternativkostnader. Tex, lönar det sig att plugga 3-5 år om man räknar in borttappad inkomst under dessa åren? Kommer den (förhoppningsvis) högre lönen efter plugget att kompensera för detta över tid? Speciellt om du samtidigt nyttjar ränta på ränta-effekten från start. Det beror ju helt på om man planar ut eller ej på någon standardlön utan utbildning, och om man kan räkna med en betydligt skarpare lönekurva om man pluggat.
Men så kan man inte tänka. Samma lärare tog även upp att ekonomisk teori ofta bygger på en verklighet som inte finns. Homo economicus, den perfekta människan som alltid gör rätt val och agerar rationellt. Verkligheten ser ofta annorlunda ut.
Så kan man inte hålla på. Jag får ju sämre pension av att inte byta jobb oftare än att ha en förmånscykel i slutändan, och räknar jag med 2% löneökning (lågt, speciellt i dessa tider) så kommer lönen ändå öka betydligt mer än kostnaden för en cykel som dras av.
Men jag tror mycket på pengars värde räknat i tid. Likaså när det gäller pension som att jag skulle vara mer likvid månad till månad med ett sådant här upplägg och kunna lägga undan mer till sparande och låta pengarna jobba för mig än om jag skulle dumpa en stor klumpsumma på en ny cykel.
Jag köper inte en ny cykel för 50 000 kr idag, men jag hade gjort det om det inte påverkade mig negativt, vilket det här upplägget inte verkar göra.
Oavsett vad din lärare sa (jag har examen i NEK även om man inte kan tro det efter 30 år jobb med annat) så tror jag att tanken att du kan köpa en mycket dyrare cykel utan att det kostar dig nåt är väldigt väldigt sned.
I övrigt hänger jag inte med i ditt resonomang alls och möjligen menar du nuvärde inte alternativkostnad. Alternativkostnad är det tokstollar som tror de bor gratis pga att de betalt bostad kontant inte förstår.