Hur få bort ljud från skivbroms?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Tjena,

Har ett problem efter att jag installerat nya däck. På bromsen fram låter det som att bromsbeläggen bara så ytterst lite ligger mot skivan då och då vid rotation av hela hjulet. Har testat att ta fingernageln och lätt hålla emot belägget till höger (se bild), och då försvinner ljudet.

Finns det någon inställning jag kan skruva på för att skifta just det bromsbelägget lite mer åt höger permanent?

IMG_7609.webp

Du får lossa och flytta hela oket i så fall.

Eller cykla en bit så det slits ner och slutar låta, det är relativt vanligt om man som jag inte orkar vara hur noggrann som helst att det låter sådär med nya belägg och det brukar alltid gå över rätt fort.

Du får lossa och flytta hela oket i så fall.

Eller cykla en bit så det slits ner och slutar låta, det är relativt vanligt om man som jag inte orkar vara hur noggrann som helst att det låter sådär med nya belägg och det brukar alltid gå över rätt fort.
Det är dock inte nya belägg utan det som kom med cykeln. Behöver köpa nya snart ändå tror jag, även om bromsarna känns bra. Har du något exempel på hur man ”flyttar oket”? Har aldrig skruvat på skivbromsar innan.

Det är dock inte nya belägg utan det som kom med cykeln. Behöver köpa nya snart ändå tror jag, även om bromsarna känns bra. Har du något exempel på hur man ”flyttar oket”? Har aldrig skruvat på skivbromsar innan.
Det såg så nytt och rent och fräscht ut .. :p Om du bara haft av hjulet och inte rört nåt annat är det nog mest otur.. Låter det när du har cykeln uppochner eller när du faktiskt har vikt på? Det kan skilja lite beroende på hur stabila grejerna är.

Oklart hur däck på verkar detta men du få centrera oket genom att lossa och spänna fast med broms på. Ibland krävs lite finess
Nä det var bara så jag upptäckte det. Alternativt att jag kommit åt skivan på något sätt vid på/av-montering.

Ska kika på detta! Borde finnas någon tutorial på YouTube osv men då vet jag iallafall vad jag ska söka efter!

Det såg så nytt och rent och fräscht ut .. :p Om du bara haft av hjulet och inte rört nåt annat är det nog mest otur.. Låter det när du har cykeln uppochner eller när du faktiskt har vikt på? Det kan skilja lite beroende på hur stabila grejerna är.
Haha tar det som en komplimang, tack!

Testade nu och det låter fortfarande när jag inte har cykeln upp och ner. Det är thru-axle också så jag har ju inte fått hjulet snett på något sätt. Men har aldrig hört något innan ute på turer. Det är dock annat som låter då också, trafik, fåglar, vind.. lättare att hitta grejer att störa sig på i knäpptyst inomhusmiljö såklart.

Får kika på det där med finjustering av oket. Nu ska jag ut och testa däcken!

Har du något exempel på hur man ”flyttar oket”?
Lossa de två skruvarna som håller fast oket, kläm åt bromsen så att den nyper fast sig kring skivan, och dra sedan åt skruvarna igen. Detta räcker ofta för att få oket någorlunda centrerat över skivan. För finjustering lossa skruvarna litegrann bara och knacka på sidan av oket.

Ev.Lossa liiite på oket tryck in kolven sedan bromsa skruva fast oket , är beläggen slut byt dom på en gång

Ev.Lossa liiite på oket tryck in kolven sedan bromsa skruva fast oket , är beläggen slut byt dom på en gång
Alltså trycka tillbaka högra belägget som jag gjorde på bilden efter jag lossat på oket? Och sen bromsa, ska jag hålla in bromsen medan jag skruvar fast oket igen? Eller bromsa en gång, sen skruva fast? Många dumma frågor kanske men har som sagt inte någon naturlig känsla för mek. Speciellt skivbromsar.

Håll medan du skruvar fast annars funkar det inte

Men han menar väl trycka in/motionera kolven lite ifall den åkte ut när hjulet var av
Är det inte kolven som skjuter ut bromsbelägget? Så om jag masserar belägget bör det röra kolven? Eller ska jag ta loss beläggen helt? Iofs borde jag kanske göra det ändå eftersom jag nog köper nya imorgon.

Är det inte kolven som skjuter ut bromsbelägget? Så om jag masserar belägget bör det röra kolven? Eller ska jag ta loss beläggen helt? Iofs borde jag kanske göra det ändå eftersom jag nog köper nya imorgon.
Innan du tar bort belägen och kastar dom så kan du dels motionera kolven och dels trycka in kolven till end läget med dom gamla ..

Låt dom gamla sitta kvar och ta valfritt verktyg ta loss hjulet och lägg tex en mejsel och försiktigt trycka in kolven hela vägen in , montera därefter nya belägg

(Jag spar alltid ett par belägg som jag sätter i för att kunna göra samma process vid ett annat tillfälle)

Ursäkta min tvärsämsta info :)

Senast ändrad:
Du har en ny cykel på bilden .. är broms skivan sne? Har du krasha?
Inte ny, ca 3 år på nacken nu. Men tror inte skivan är sne. Det är nog oket som ska centreras igen. Har nu snöat in mig på skivbromsunderhåll så det kanske blir blödning, nya belägg och hela faderullan nu. Men tack för strålande info i ditt föregående inlägg, förstår precis vad jag ska göra nu!

Edit: det är alltså inte ett jätteljud när jag snurrar på hjulet. Det är någon halv millimeter som tar i. Jättesubtilt ljud. Hörs knappt. Säkert därför jag inte har märkt det innan. Jag är dock perfektionist när det kommer till sånt här, vill ha allt spikrakt och tipptopp.

Inte ny, ca 3 år på nacken nu. Men tror inte skivan är sne. Det är nog oket som ska centreras igen. Har nu snöat in mig på skivbromsunderhåll så det kanske blir blödning, nya belägg och hela faderullan nu. Men tack för strålande info i ditt föregående inlägg, förstår precis vad jag ska göra nu!

Edit: det är alltså inte ett jätteljud när jag snurrar på hjulet. Det är någon halv millimeter som tar i. Jättesubtilt ljud. Hörs knappt. Säkert därför jag inte har märkt det innan. Jag är dock perfektionist när det kommer till sånt här, vill ha allt spikrakt och tipptopp.
Info om fäbojäntan?

En parentes är att inte göra som jag dvs olja på skivan .. det har sluta 2 ggr med att jag har slängt skivan i en känsla av hat , jag har då försökt använda breakeclean mm.. inget blir 100 bra och det märks speciellt när det är blött ute

Nä nu slänger jag snart cykeln i sjön. Installerade precis nya bromsbelägg och såg att jag bara använt ca 15% max, kanske 20%. Tråkigt såklart. Men efter en mycket noggrann och nervös procedur där jag också såg till att använda tricken härifrån om att resetta kolvarna och justera oket medan jag håller in bromsen (tror att jag slant lite och kanske rundade ena skruven också) så har jag fortfarande samma ljud kvar, om inte värre till och med.

Har dock inte ”beddat” bromsarna utomhus än så det kanske löser det. Är det vanligt att ha lite skrapljud på nya bromsar eller tror ni att jag böjt skivan ändå? Det är inte ett konstant ljud utan skrapet kommer lite lätt vid en viss del av rotationen, typ ”sschkk… sschkk… sschkk”.

Nä nu slänger jag snart cykeln i sjön. Installerade precis nya bromsbelägg och såg att jag bara använt ca 15% max, kanske 20%. Tråkigt såklart. Men efter en mycket noggrann och nervös procedur där jag också såg till att använda tricken härifrån om att resetta kolvarna och justera oket medan jag håller in bromsen (tror att jag slant lite och kanske rundade ena skruven också) så har jag fortfarande samma ljud kvar, om inte värre till och med.

Har dock inte ”beddat” bromsarna utomhus än så det kanske löser det. Är det vanligt att ha lite skrapljud på nya bromsar eller tror ni att jag böjt skivan ändå? Det är inte ett konstant ljud utan skrapet kommer lite lätt vid en viss del av rotationen, typ ”sschkk… sschkk… sschkk”.
Att justera genom att nypa bromsen och dra åt lyckas jag aldrig med. Jag justerar på ögonmått genom att titta genom oket mot ett ljust underlag om jag vill ha det tyst.

Beläggen på din första bild såg ju typ oanvända ut utan spår av bromsdamm ens så du kan nog lika gärna montera tillbaka dem och spara de nya tills de behövs.

Att justera genom att nypa bromsen och dra åt lyckas jag aldrig med. Jag justerar på ögonmått genom att titta genom oket mot ett ljust underlag om jag vill ha det tyst.

Beläggen på din första bild såg ju typ oanvända ut utan spår av bromsdamm ens så du kan nog lika gärna montera tillbaka dem och spara de nya tills de behövs.
Får försöka lossa och ögonmåtta om det består, låter nästan som en bättre idé i det här fallet faktiskt.

Gällande gamla beläggen så spar jag dom som nödbelägg. Vill helst inte behöva pilla igen om det inte är nödvändigt, riktigt konstig vinkel som var svår att meka i och lätt att slinta. De nya (L05A-RF) har kylfläns så det ser iallafall lite fräckare ut monterat nu och det kan väl vara värt pengarna ändå. Hoppas även på något bättre bett än K03S:orna som kom med cykeln. Kändes iallafall lite vassare genom plasthandsken när jag råkade nudda ytan.

Mina skivor är mini-snea och har skrap varje varv ... efter ett tag så försvinner det,
Lyft cykeln och snurra däcket så märker du om det är någon inverkan på frihjul

Får försöka lossa och ögonmåtta om det består, låter nästan som en bättre idé i det här fallet faktiskt.

Gällande gamla beläggen så spar jag dom som nödbelägg. Vill helst inte behöva pilla igen om det inte är nödvändigt, riktigt konstig vinkel som var svår att meka i och lätt att slinta. De nya (L05A-RF) har kylfläns så det ser iallafall lite fräckare ut monterat nu och det kan väl vara värt pengarna ändå. Hoppas även på något bättre bett än K03S:orna som kom med cykeln. Kändes iallafall lite vassare genom plasthandsken när jag råkade nudda ytan.
Köper du keramiska , semi eller fulklossar?

Om det är samma hjul med samma skivor och samma klossar, så borde det räcka att:
1. Ta av hjulet.
2. Bända isär klossarna försiktigt med däckavtagare i plast eller något annat platt som går in mellan klossarna.
3. Sätta tillbaka hjulet.
4. Låta kolvarna och beläggen justera in sig på nytt genom att bromsa några gånger.

Det är först om man byter hjul eller skivor som man behöver justera om oken.

Möjligen är det också därför det brukar gotta till sig av sig själv.

Jag har faktiskt aldrig riktat en skiva och det borde ju inte behövas för att man tar av på hjulen.

Däremot har jag på svårcentrerade ok satt papp på den felande sidan. Finns verktyg

Jag instämmer, nypa bromsen och skruva åt funkar aldrig särskilt bra..
Jag brukar ha en liten lampa på under/baksidan av oket, titta genom oket samtidigt som jag nyper bromsen långsamt och justerar oket tills båda beläggen nuddar skivan samtidigt.

Det funkar också att kolla om skivan trycks lite åt ena sidan i oket när man nyper bromsen, flytta isf lite åt motsatt sida, upprepa tills skivan inte rör sig i sidled när du bromsar.

Har inte så mycket mer att bidra mer än vad som nämnts ovan men när jag skulle justera oken för ett par nya hjul så märkte jag att de drog sig lite när jag drog åt skruvarna. Så även om de satt perfekt rakt under justeringemomentet blev det lite snett efter att jag dragit fast dem.

För mig funkar det på 19 av 20 men jag kanske gör fel.

Hade jag haft återkommande problem så hade jag helt klart handlat en guide från ali. Då är det gjort till perfektion 30 s.

Utan verktyg kan det krävas lite finess eftersom oket rör sig när man spänner och skivan är inte helt rak

Har inte så mycket mer att bidra mer än vad som nämnts ovan men när jag skulle justera oken för ett par nya hjul så märkte jag att de drog sig lite när jag drog åt skruvarna. Så även om de satt perfekt rakt under justeringemomentet blev det lite snett efter att jag dragit fast dem.
Precis. Jag förspänner, drar runt hjul med lagom broms på o spänner till

+1
Men skivor stansas, så det kan finnas en liten grad ute på kanten, den kan skapa lite skrapljud även om det inte blir något som helst motstånd, så av dels den anledningen, och dels för att göra skivorna lite mindre livsfarliga, brukar jag slipa bort den graden och gärna lite till.
Men kolvarna brukar också ofta röra sig ojämnt, så det är bra att rengöra dem, motionera, smörja, rengöra igen innan man trycker dem i botten (se upp på Shimano där man ska öppna på reglaget för att inte riskera att trycka sönder något).
Men syvende och sist så är ofta bromsskivor tillräckligt skeva och svåra att helt återställa att det är svårt att få det perfekt.
På ett par av mina cyklar blir det skrap när jag bromsat rejält/länge, men det tystnar efter nåt tiotal sekunder eller så -lite skevt och förmodligen värmesvullen vätska.

+1
Men skivor stansas, så det kan finnas en liten grad ute på kanten, den kan skapa lite skrapljud även om det inte blir något som helst motstånd, så av dels den anledningen, och dels för att göra skivorna lite mindre livsfarliga, brukar jag slipa bort den graden och gärna lite till.
Men kolvarna brukar också ofta röra sig ojämnt, så det är bra att rengöra dem, motionera, smörja, rengöra igen innan man trycker dem i botten (se upp på Shimano där man ska öppna på reglaget för att inte riskera att trycka sönder något).
Men syvende och sist så är ofta bromsskivor tillräckligt skeva och svåra att helt återställa att det är svårt att få det perfekt.
På ett par av mina cyklar blir det skrap när jag bromsat rejält/länge, men det tystnar efter nåt tiotal sekunder eller så -lite skevt och förmodligen värmesvullen vätska.

Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att kolvarna rör sig ojämnt, särskilt att kolven/kolvarna på ena sidan oket rör sig mer än på motsatt sida när man bromsar vilket gör att oket behöver vara lite ocentrerat i "obromsat" läge för att beläggen ska nudda skivan samtidigt när man bromsar.

Jag har ett typ identiskt verktyg och det funkar bra för att få oket någorlunda centrerat vid montering, men finjusteringen kommer man inte ifrån.

Min erfarenhet är att det är mer regel än undantag att kolvarna rör sig ojämnt, särskilt att kolven/kolvarna på ena sidan oket rör sig mer än på motsatt sida när man bromsar vilket gör att oket behöver vara lite ocentrerat i "obromsat" läge för att beläggen ska nudda skivan samtidigt när man bromsar.
Ja, hur man än bär sig åt så efter ett par rundor ligger alltid ena sidans belägg närmre skivan än den andra.

Tillbaka
Topp