Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Det är ju inte jättestor skillnad mellan 4,6 och 4,8, hur mycket utrymme har du över nu? Ska du byta båda?
Och du cyklar ju en hel del snö har jag sett, då hade jag inte gått på JJ, iaf inte fram... Kanske ett Al Mighty där istället? Eller både bak och fram :-)

Jag byter bägge, det blir enklast så..
bak så har jag 2cm kvar på bredden och 3cm på djupet (mellan däck och sadelstolpe/ram)
fram så har jag 2.5ish cm till godo på bredden och runt 3-4cm till insidan av gaffeln i höjdled. (enl Salsa så skall det få plats 27.5 x 4.0)

Jo det blir en del snö, då den ligger här ca 4-5 månader om året. tanken från början var en uppsättning sommar/vinterdäck, och sommardäcken vill jag ha lite mer lättrullade än vad Dillinger 5orna är.
Men eftersom pyspunkan dök upp så blir det till att välja tidigare än beräknat. :D

Al Mighty däcken hade jag glömt... får kolla in dem.

Fatbike Q&A.
Jag byter bägge, det blir enklast så..
bak så har jag 2cm kvar på bredden och 3cm på djupet (mellan däck och sadelstolpe/ram)
fram så har jag 2.5ish cm till godo på bredden och runt 3-4cm till insidan av gaffeln i höjdled. (enl Salsa så skall det få plats 27.5 x 4.0)

Jo det blir en del snö, då den ligger här ca 4-5 månader om året. tanken från början var en uppsättning sommar/vinterdäck, och sommardäcken vill jag ha lite mer lättrullade än vad Dillinger 5orna är.
Men eftersom pyspunkan dök upp så blir det till att välja tidigare än beräknat. :D

Al Mighty däcken hade jag glömt... får kolla in dem.
Du har måtten på AM här:
Svar i tråden 'FATBIKE: Däckstråden'
https://happyride.se/forum/threads/fatbike-dackstraden.2807406/post-4424376

Fatbike Q&A.
Förmodad pyspunka, så nu blir det till att hitta nya däck, som inte kostar skjortan och som passar med fälgarna...
JJs verkar inte finnas i 4.6 och 4.8 börjar bli svåra att hitta (Tcm verkar ha några på lager) om 4.8 passar på Mulefut 80 fälgarna
Dillinger 5 kostar en del, men det är vad som sitter på för tillfället och jag vet att de passar...

beslut, beslut...
https://alexfatbikeshop.de/fatbiket...perground-fatbikereifen?number=8SCHJJSG48&c=9 här finns jumbojim köpt själv där 😆 jag tycker jumbojim funkar bra i dom flesta underlag (kör bara vintertid) sen är det mycket lätt rullat (dom som kör al mighty i mitt sällskap får kämpa mycket mera per meter) vad jag upplever iaf 😀

Fatbike Q&A.
Jag hade problem med en liten punktering som inte ville täta här om dagen. Jag har använt Muc-Off i flera år utan problem, men av oklar anledning så fortsatte den här pysa under hela turen på ca 2 timmar. Inte värre än att det gick att cykla med ett par pauser för att pumpa, men såna här små hål förväntar jag mig att vätskan ska täta med en gång.

Väl hemma pumpade jag upp till 13.7 psi och lämnade däcket över natten och nu 48+ timmar senare mäter jag 12.7, vilket väl får räknas som tätt. Jag noterar dock att på flaskan står det att vätskan bara funkar mellan 15-60 psi vilket kanske förklarar problemet, men då är ju frågan vad man ska ha för vätska istället? Jag ligger normalt mellan 4 och 9 psi beroende på däck och underlag.

Vad kör ni och har ni testat om den tätar hål med ensiffrigt psi?

Fatbike Q&A.
Jag hade problem med en liten punktering som inte ville täta här om dagen. Jag har använt Muc-Off i flera år utan problem, men av oklar anledning så fortsatte den här pysa under hela turen på ca 2 timmar. Inte värre än att det gick att cykla med ett par pauser för att pumpa, men såna här små hål förväntar jag mig att vätskan ska täta med en gång.

Väl hemma pumpade jag upp till 13.7 psi och lämnade däcket över natten och nu 48+ timmar senare mäter jag 12.7, vilket väl får räknas som tätt. Jag noterar dock att på flaskan står det att vätskan bara funkar mellan 15-60 psi vilket kanske förklarar problemet, men då är ju frågan vad man ska ha för vätska istället? Jag ligger normalt mellan 4 och 9 psi beroende på däck och underlag.

Vad kör ni och har ni testat om den tätar hål med ensiffrigt psi?
Stans har funkat riktigt bra för mej vid lågt tryck 😆🙂

Fatbike Q&A.
Visa bilaga 757525

Jävla skit. 9.1 psi när jag gav mig ut, 8.0 när jag kom hem.
Själv brukar jag rengöra och limma med snabblim när jag har fått punka, för de flesta hål och mindre revor är ganska känsliga vid påfrestningar när de endast är tätade gucka framöver också. Har funkat bra för mig och sparat nerverna när man slipper stanna och pumppa👍

Fatbike Q&A.
Jag kör med Stans (som jag köper på literflaskor) i alla mina cyklar, men har vad jag vet aldrig fått punka på fatbikearna? Och tur är nog det, för jag tror jag fyller alldeles för lite, typ en deciliter mest för att det ska täta mot kanten...
Hur mycket "borde" man skvätta i i 26x 4,8" resp 5.05" däck?

Fatbike Q&A.
Finns det några passande endcaps för att konvertera ett DT Swiss Big Ride baknav med gnomgående 177×12 mm axel till QR 170 mm axel?

Det finns ju info om hur man omvandlar DT Swiss 142 mm till QR 135 mm. Samtidigt finns det en massa olika DT Swiss endcaps för olika ändamål och SKU, så att jag blivit förvirrad.

Fatbike Q&A.
Jamendåså, då kan jag fortsätta pumpa lite till.
Även om jag stött på patrull med axeln till framhjulet, den sitter fast, benhårt. Men det får bli en fråga för i morgon...

Fatbike Q&A.
Har du testat med det andra däcket? Jag har inga problem med mina fyra iaf, poppar på vid kanske 0,7 bar eller nått sånt, både på mina gamla DT Swiss fälgar och de nya från Nextie
Testade aldrig, får göra det i morgon när jag har mer tid.
Sen är det dessutom första gången sen hedenhös tid som jag byter däck på en cykel, och dessutom första på en feting, så jag är minst sagt ringrostig...

Fatbike Q&A.
Det får bli den lösningen, för däcken har bara bestämt sig...
Det ena däcket är stenhårt pumpat och det bara vägrar efter en massa såpvatten, Så jag vågar inte utifall att det skulle gå åt pipsvängen....
Har du provat att slå hjulet i marken? Håll hjulet med båda händerna och slå hjulet i marken i ungefär 45 graders vinkel. Ibland kan däcket poppa på plats då.

Fatbike Q&A.
Har du provat att slå hjulet i marken? Håll hjulet med båda händerna och slå hjulet i marken i ungefär 45 graders vinkel. Ibland kan däcket poppa på plats då.
Testa också att släppa ur nästan all luft, men inte helt, bara så att du kan trycka ner däcket från hyllan där det satt sig, så att du får ett jämnare utgångsläge runt om så att säga… så att det inte sitter på plats på halva varvet och andra halvan är kvar typ i mitten…

Fatbike Q&A.
Tjurigare j-a däck får man leta efter... 😂

Har testat att studsa och släppa ut luft så det går att trycka över hyllan, men icke...

Så antingen gör jag något helt galet eller så är de bara väldigt tjuriga, då jag fyller dem så de är stenhårda och tömmer dem nästan helt, innan jag börjar om.

Fatbike Q&A.
Tjurigare j-a däck får man leta efter... 😂

Har testat att studsa och släppa ut luft så det går att trycka över hyllan, men icke...

Så antingen gör jag något helt galet eller så är de bara väldigt tjuriga, då jag fyller dem så de är stenhårda och tömmer dem nästan helt, innan jag börjar om.
Märkligt. Och du är säker på att du har 26" fälgar? ;-)

Fatbike Q&A.
Svårt att se… Men det duger ju för några provturer, så töjer sig däcken en aning också tills du får hem smörjmedlet och kan göra om
Funderade på att släppa ut lite luft och trampa runt några varv på gården, och se om de går till sig. Jämför jag med magervalps bilder så sitter hans mycket tätare än vad mina gör (kan möjligen bero på däck/fälgkombo)

Fatbike Q&A.
Funderade på att släppa ut lite luft och trampa runt några varv på gården, och se om de går till sig. Jämför jag med magervalps bilder så sitter hans mycket tätare än vad mina gör (kan möjligen bero på däck/fälgkombo)
Det är nog bara att ställa in favvotrycket och ut och trampa. Om du tidigare haft 4,8or kan du nog lägga på ett hekto då de dämpar så bra ändå :-)

Fatbike Q&A.
Mitt krävde 3 bar före det poppade så ingen panik att gå över 2 bar. Är ju ett max tryck utan belastning det. Dock ett gott råd att inte fylla gucka innan man poppar ifall det smäller av så blir det inte så kletigt 😉

Fatbike Q&A.
Finns det några passande endcaps för att konvertera ett DT Swiss Big Ride baknav med gnomgående 177×12 mm axel till QR 170 mm axel?

Det finns ju info om hur man omvandlar DT Swiss 142 mm till QR 135 mm. Samtidigt finns det en massa olika DT Swiss endcaps för olika ändamål och SKU, så att jag blivit förvirrad.
Det har säkert löst sig men jag svarar ändå. Kan vara bra information för någon annan framöver. DT Swiss endcaps HWGXXX0001528S omvandlar 197x12 till 190QR och det är rimligt att anta att det funkar för 177x12 till 170QR

Bilagor

• DSC_0201.webp
    DSC_0201.webp
    107.4 KB · Besök: 35
Tillbaka
Topp