[OT] HiFi, vad skall jag tjöpa (spannet är brett)

Men det är ett jäkla meck att mäta in dem så att alla är i fas och justera DSP så att alla gör någon nytta. Tyckte 90Hz kändes rätt lagom och kunde spela högre än nödvändigt med de pluttiga Genelecarna.
DSP och akustikpanel (som det ser ut att vara i #943) borde ge bra förutsättningar för inte enbart höga dB utan även riktigt bra ljud.
Akutsikbehandling är vad mitt rum skulle behöva för att lyfta ljudet till nästa nivå, med nästan helt kala betongväggar, parkettgolv och glest möblerat finns det inget att vinna med fler "apparater". Tyvärr är WAF för akustikpanel obefintlig, än så länge.

Senast ändrad:
DSP och akustikpanel (som det ser ut att vara i #943) borde ge bra förutsättningar för inte enbart höga dB utan även riktigt bra ljud.
Akutsikbehandling är vad mitt rum skulle behöva för att lyfta ljudet till nästa nivå, med nästan helt kala betongväggar, parkettgolv och glest möblerat finns det ingen anledning till fler "apparater". Tyvärr är WAF för akustikpanel obefintlig, än så länge.

Fungerar det inte med de tavelliknande panelerna? Vissa kan man ju t.om få med snygga motiv

Jag har tre. Rummet har bara tre riktiga hörn tyvärr. Men det är ett jäkla meck att mäta in dem så att alla är i fas och justera DSP så att alla gör någon nytta. Tyckte 90Hz kändes rätt lagom och kunde spela högre än nödvändigt med de pluttiga Genelecarna.

Var det inte du som använde en subba som typ helmholtzresonator?

Det som jag kallar för dynamik i det här fallet är förmågan att kunna urskilja skillnaden mellan starka och svaga toner, vilket just början av I'm the supervisor fungerar väldigt bra till
Dagens standard på musik är ett resultat av the loudness war, vilket vi har diskuterat tidigare i tråden (någon/några sidor bak)
Ja, jag misstolkade nog din kommentar som att du föredrog IM istället för dynamisk musik

Är elementet trasigt? Borde väl gå att hitta ett ersättnings om du söker på modellen. Men det låter mycket troligare att kabeln är glapp. Jag har lustigt nog elementen till ett par gamla Porta pro liggande på skrivbordet. De är 45mm i diameter och skänkes om du kan hämta i Onsala eller Göteborg =D

Jag slaktade ett gammalt USB-headset jag hade på jobbet och lödade in, det stod inte vad det var för impedans men nöden har ingen lag.
Funkar, men lite högre ljud i höger öra så ska beställa ett element med 32ohm så bör jag vara hemma sen.

Jag slaktade ett gammalt USB-headset jag hade på jobbet och lödade in, det stod inte vad det var för impedans men nöden har ingen lag.
Funkar, men lite högre ljud i höger öra så ska beställa ett element med 32ohm så bör jag vara hemma sen.
Även om du köper ett ersättningselement med samma impedans kan det vara annan känslighet på det än det du har nu, så det kan fortfarande bli skillnad på ljudnivån.

Även om du köper ett ersättningselement med samma impedans kan det vara annan känslighet på det än det du har nu, så det kan fortfarande bli skillnad på ljudnivån.

Ja absolut. Nu ville jag inte chansa och kanske döda vänster med i operationen :) Men nu när jag vet det var elementet så köpte jag två nya så det blir likadana när de väl kommer. Accepterar även en hel del skillnad innan det blir 13 papp för en ny hjälm 😅 .

Denna var den bästa låten och med vad som lät som riktigt låg bas

Klangkarusell-låtarna var mest enahanda utan särskilt mkt variation eller riktigt låg bas
Bör spelas starkt helst på fyllan.
De kanske upplevs bättre då?

Riktig lågbas finns det i den här, väldigt annorlunda, låten

Denna var den bästa låten och med vad som lät som riktigt låg bas

Klangkarusell-låtarna var mest enahanda utan särskilt mkt variation eller riktigt låg bas

De kanske upplevs bättre då?

Riktig lågbas finns det i den här, väldigt annorlunda, låten
Den gick ner lite i basen men det motionerade inte ens 4 15 tumare när soffan börjar att vibrera då är det infra.

Fading sun är väl mest stark i nivå inte i lågbas
En klassiker för väl proddad, ej söndermastrade slutstegs/slaglängdsmördarlåtar är denna:

Nad:

Lär motionera dina basar, ta det lugnt första gången eller spola till 3:20 o sätt nivån efter slaglängd

En ont fråga: vilka anc over ear lurar än kung för tillfället?

En klassiker för väl proddad, ej söndermastrade slutstegs/slaglängdsmördarlåtar är denna:

Nad:

Lär motionera dina basar, ta det lugnt första gången eller spola till 3:20 o sätt nivån efter slaglängd

En ont fråga: vilka anc over ear lurar än kung för tillfället?
Warm swarm är inte så farlig heller brukar motionera 18 tummarna i blad med den men dom bottnar inte.

Det är möjligt att det är mer o lägre bas än vad mina små högtalare kan återge
Men väldigt trist musik att sitta hemma i soffan o lyssna på i hifi-anläggningen.
På klubben? Varför inte
Men hemma får man väl göra som @Nad och se till att vara ordentligt på fyllan,
annars: tack men nej tack.

Jag vill helt OT egentligen flika in att jag var på after ski i Trysil för två veckor sedan.
De hade ett antal jättestora högar, typ 3x2 m med "högtalare" eller vad det skulle kallas, som pumpade ut distortion. Det var inte mycket musik kvar i oväsendet. Helt obegripligt hur man kan tycka att det är häftigt/kul/bra....

IMG_9925.webp

Hör av sig om man är nyfiken på att höra ett Ino system i fördelaktikt rum (testat mig fram själv) i Torekov. Jag är där på lov och sommaren.

Man vill bara lyssna på en till låt… och sen en till…

Peppad av jag lyckades fixa mitt Denonkassettdäck med en ny rem, så gav jag mig på min Pioneer CDspelare.
Felet var att den inte öppnade släden längre. Tog en titt i den och såg givetvis en rem som var av.
Så jag beställde en ny rem, och monterade. Detta var ungefär 10000 ggr enklare än i Denondäcket, bara ett par skruvar, och dit med den nya remmen.
Och nu funkar den också igen! Och bra ljud!
Visa bilaga 759399
Nu har jag spelat CD som bara den i min Pioneer, och jäklar vad bra ljud det är i den!
Även att det inte är nån supermodell, det låter riktigt bra.
Och se'n är det ju mycket roligare att spela fysiska media, än att streama.

Senast ändrad:
Och se'n är det ju mycket roligare att spela fysiska media, än att streama.
Framförallt det låter oftast bättre! =)
Bara när man använder en underlägsen streamingtjänst

Flera streamingtjänster har numer även högre upplösning än CD, vilket ger förutsättningar för bättre ljud. Men som alltid är det en lång kedja från studion till lyssningen,
om det låter bättre eller ej när man lyssnar kan bero på en eller flera av dem.
Och det är bara de faktiska skillnaderna.

Flera streamingtjänster har numer även högre upplösning än CD, vilket ger förutsättningar för bättre ljud. Men som alltid är det en lång kedja från studion till lyssningen,
Men streamingtjänster är ju dötråkiga, tycker jag...
Men det är ju kul för dig att du gillar det!

Det kommer alltid att vara oklart vad som anses vara, "bättre ljud". Även om gamla vinylskivor har ett tekniskt sett sämre kvalite, så är det inte alltför sällan som det låter bättre. Om jag streamar så är det mest för att jag vill hitta ny musik.

PS! Det är extremt få som hör skillnaden på en ny CD och det som finns på streamingtjänsterna.

Hmmm, det där såg ju inte bra ut ser jag nu.
Jag menar bara att det är ju bra för er som gillar streamingtjänster att de finns!
Stremingtjänsterna kommer inte åt masterbanden så dom kan inte spela med högre bitrate än vad som finns på en cd skiva sen komprimerar dom det för om dom inte komprimerar så kommer det att ta ohyglig plats i servrarna.

Basen är till belåtenhet. Torr och nyanserad när det är elbas, verklighetstrogen ståbas, bra tryck i discodängan och mäktiga lågfrekventa effekter som låter stort.

Men visst, det finns ännu högre nivåer. Men jag tror rummet bör vara lite större då.
En Bcx och en bas då är du rigtigt i hamn.

Förstärkaren i min sub har gett upp. Det är inget fancy så inte värt att lägga nån enorm energi på felsökning eller lagning. Men jag har haft isär den och det vore rätt enkelt ett koppla elementet direkt mot en ny förstärkare, ex nåt sånt här:
https://www.amazon.se/Fosi-Audio-TP-02-Subwooferförstärkare-Integrated/dp/B07L6FN97Z/ref=asc_df_B07L6FN97Z/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476651225690&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10322077216401986661&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012577&hvtargid=pla-1142340615585&psc=1&mcid=4be2d278fceb3d4c861f7a74fe072c7c

Finns en drös liknande enkla monoförstärkare. Men ingen av dem verkar ha LFE-ingång från hemmabioförstärkare, hur kopplar jag det rent praktiskt? Lyckas inte googla fram om det t ex räcker att koppla sig på den ena för att signalen ändå bara kombineras.

Eller är svaret så här enkelt? https://www.amazon.se/deleyCON-Kabel-för-Subwoofer-Guldpläterade/dp/B078JPMKKL/ref=pd_sim_d_sccl_4_2/262-6294191-6741320?pd_rd_w=w4MTW&content-id=amzn1.sym.b76ceb65-3238-4cb3-a18d-21919ecec949&pf_rd_p=b76ceb65-3238-4cb3-a18d-21919ecec949&pf_rd_r=S7MWXC538EM6D5Z9RMJQ&pd_rd_wg=138Hs&pd_rd_r=e0eee319-e637-48ac-b848-9a4b9a9503df&pd_rd_i=B078JPMKKL&th=1

Senast ändrad:
Förstärkaren i min sub har gett upp. Det är inget fancy så inte värt att lägga nån enorm energi på felsökning eller lagning. Men jag har haft isär den och det vore rätt enkelt ett koppla elementet direkt mot en ny förstärkare, ex nåt sånt här:
https://www.amazon.se/Fosi-Audio-TP-02-Subwooferförstärkare-Integrated/dp/B07L6FN97Z/ref=asc_df_B07L6FN97Z/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476651225690&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=10322077216401986661&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012577&hvtargid=pla-1142340615585&psc=1&mcid=4be2d278fceb3d4c861f7a74fe072c7c

Finns en drös liknande enkla monoförstärkare. Men ingen av dem verkar ha LFE-ingång från hemmabioförstärkare, hur kopplar jag det rent praktiskt? Lyckas inte googla fram om det t ex räcker att koppla sig på den ena för att signalen ändå bara kombineras.
Om baksidan har de kontakter som syns på bilden
712MeJe8V1L._AC_SX679_.jpg

Har du en LFE/subwooferutgång på din hembioförstärkare är det bara att koppla in den på en av ingångarna, vill du minska risken för att det blir störningar via den andra kan du kortsluta den, men det är antagligen onödigt. Högtalarelementet i subban kopplas förstås till högtalarkontakterna.
(Varför det finns en sub out linjeutgång har jag ingen aning om)

Något som man bör tänka på är hur subbasen är avstämd. Det finns troligen många tillverkare som stämmer av lådan så att volymen blir mindre än optimalt, för att få mindre subbas, och sedan kompenserar för detta elektroniskt i den inbyggda (eller tillhörande) förstärkaren. Det kan innebära att om man använder en förstärkare med rak frekvensgång, så kommer kanske inte subbasen att låta så bra.

Ett alternativ till en lös förstärkare är ju en plate amplifier.

Något som man bör tänka på är hur subbasen är avstämd. Det finns troligen många tillverkare som stämmer av lådan så att volymen blir mindre än optimalt, för att få mindre subbas, och sedan kompenserar för detta elektroniskt i den inbyggda (eller tillhörande) förstärkaren. Det kan innebära att om man använder en förstärkare med rak frekvensgång, så kommer kanske inte subbasen att låta så bra.

Ett alternativ till en lös förstärkare är ju en plate amplifier.
Sånt ska man tänka på med ja.

Det är en HKTS 210. Så inget fancy. Men den räcker i lägenheten, hade klarat mig med större frontar med om jag haft platsen till det bredvid TV:n. Hur listar jag lättast ut om den kommer låta som en potta skit då? Kopplar den till förstärkaren jag har vid datorn och spelar relevanta frekvenser och hör om det låter helt galet?

Kollade på såna plate amps men dels ska måtten stämma, dels verkar det bli dyrare.

Jag tittade på specifikationen för subben och det är en sluten konstruktion med en volym på någonstans under 20 liter med ett 8-tums element. Det kan vara rimligt att det ska fungera. Att förstå hur subbasen är avstämd med hjälp av frekvenssvep och testsignaler med enbart öronen som mätmetod fungerar inte så bra när du inte kan jämföra de två alternativen mot varandra. Dessutom kan rummets akustik påverka vilka frekvenser som accentueras. Det bästa är nog att koppla den med en tillfällig förstärkare (om du har det) och lyssna på musik du lyssnat på mycket med information i basregistret och fundera på om det låter som vanligt.

Jag har ingen aning om hur tillförlitliga ljudtrycksmätarappar är på telefoner. Men du kanske skulle kunna mäta en testton på 45 Hz och jämföra med 100 Hz. Enligt specen ska ljudtrycket vara 6dB lägre vid 45 Hz. Skiljer det mycket mer än så är nog lådan liten och förstärkaren kompenserar för detta.

Det som händer om de har en låda som är för liten så kommer det att vara en puckel i frekvensgången och att den nedre gränsfrekvensen ökar, dvs den går inte lika djupt med bibehållet ljudtryck.
urps_freq.gif

Tillbaka
Topp