Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

REX femväxlad till tågstationen tidigt som fan i morse. Yrvaken.

Koltrasten är tamigtusan ettrig.
Sjunger för full hals i mörker och minusgrad innan kl05.

"Årets arbetare"-medalj i kategorin "Spridandet av gener".

Jag menar, sitta där och ragga sådär kl fem på morgonen...
💪

Edit: jag menar en fågel, inte avataren.

Sett krascher på Västerbron både igår och idag. Förvånad dock att det inte sker fler olyckor då många verkar ha 0-koll.
Vad är det som händer då oftast? När jag brukade ta bussen förbi där såg jag ibland ambulans som tog hand om skadade på elsparkcyklar. Utan hjälmar, såklart. Men nu när jag själv cyklar där så känner jag mig ibland lite väl självsäker och gasar gärna på i nedförsbacken. Vill dock inte få hybris och vara helt omedveten om det vanligaste som kan inträffa. Är det omkörningar på fel sida, omkörningar med tight utrymme, rullgrus? Krock med gående? För hög fart och någon ska svänga av, men inte kollar bakåt först?

Vad är det som händer då oftast? När jag brukade ta bussen förbi där såg jag ibland ambulans som tog hand om skadade på elsparkcyklar. Utan hjälmar, såklart. Men nu när jag själv cyklar där så känner jag mig ibland lite väl självsäker och gasar gärna på i nedförsbacken. Vill dock inte få hybris och vara helt omedveten om det vanligaste som kan inträffa. Är det omkörningar på fel sida, omkörningar med tight utrymme, rullgrus? Krock med gående? För hög fart och någon ska svänga av, men inte kollar bakåt först?
Idag var det en elcyklist som gått omkull i södergående. Cykeln låg åt fel håll så jag tänker att det var en framåtflip, ingen kan ju vara så puckad att man försöker cykla på fel sida västerbron mot pendlarströmmen. Han hade hjälm på och såg ut att vara talbar men inte mobil.

Igår var det mycket märkligt. Norrgående så är det en man som kör in i en gående när det fortfarande lutade uppför. Så hela den smällen gick i slowmotion. Jag kom från motsatt håll och det såg inte ut som den gående gjorde något tokigt.

Nu var det i södergående riktning hemåt. Såg inte kraschen helt då detta skedde precis över krönet (på g ner) och jag var på väg upp fortfarande. Mannen var vaken och omringad av lite folk men det såg lite otäckt ut.

Idag var det en elcyklist som gått omkull i södergående. Cykeln låg åt fel håll så jag tänker att det var en framåtflip, ingen kan ju vara så puckad att man försöker cykla på fel sida västerbron mot pendlarströmmen. Han hade hjälm på och såg ut att vara talbar men inte mobil.
Såg troligtvis samma? Runt 16.45?

Såg troligtvis samma? Runt 16.45?
Ja det var det nog, jag stannade för att blocka lite och kolla om det behövdes hjälp. Men det var ringt på ambulans och en person sa att jag kunde åka. Jag har ett första hjälpen-kit i ryggan så det kommer ju till användning ibland när någon blöder. Roligare med en kompress än någons föreläsningsanteckningar.

Lite kopia på gårdagen. Termometern visade samma i morse men det kändes varmare och hem var det nog lite svagare vind och inte helt rak motvind så med den trenden ser jag fram emot morgondagen 😁

Tog landsvägcykeln för första gången i år - 5 PB på strava.
Och skärmar lossnade inte. Helt bra.
Jag blev inspirerad av ditt inlägg och valde också lvg idag. Cykelglädje deluxe! Även premiär för kortbent. Ber om ursäkt till enventuella bländade medcyklister för den kritvita benupplevelsen.

Nästan full bingobricka på de trafikbeteenden jag stör mig mest på idag.
  1. Cyklist ligger så nära han kan bakom mig när jag saktar ned förbi en skola, som någon slags markering antar jag. Såklart plingar tönten på en gående så att den stackars tonåringen håller på att hoppa ut rakt framför mig.
  2. Cyklist svänger ut på mig utan att titta över axeln när jag ligger på omkörning. Jag hinner precis väja undan.
  3. Cyklist stannar mitt på hårdtrafikerad cykelbana för att ta av sig jackan. Det fanns gott om plats att parkera runtom, vi andra tvingades ut i mötande cykelfält.
  4. Snubbe som vill rejsa men inte har benen till det. I stället blåser han igenom varje genväg han kan hitta utan minsta tanke på sin egen hälsa eller andras.
  5. Kvinna cyklar frejdfullt mot rött, så att bilar tvingas tvärnita för henne.
Det är vår. Och folk är idoter.

Kan tänka mig att avstånd + det mystiska i att cyklister tycker att de har rätt att "byta fil" utan att se sig om ligger bakom en del...
Tror också att folk får dålig sikt och hamnar ur balans när alla skorstenar till gravelcyklister flyger förbi med ciggen i mungipan. Marlboros kan vara rena rökbomben.

Tror också att folk får dålig sikt och hamnar ur balans när alla skorstenar till gravelcyklister flyger förbi med ciggen i mungipan. Marlboros kan vara rena rökbomben.
Är själv oskyldig. Glömde köpa cigg i dag med. Annat var det när man som 12-åring kunde köpa lösa Prince för 25 öre/st fast tanten i kassan såklart hade en ogillande uppsyn…

En kille hade hoppat från Liljeholmsbron när jag kom förbi. Mötte en pajsare som gjorde korstecknet och jag tänkte att det var för att han skulle köra dödssvängen vid pub Älgen åt fel håll... men sen kom plåstervispen över vattnet, en radiobil på cykelbanan och en rib i statlig tjänst under bron. Då tänkte jag genast att det var ett stand by me-ögonblick. Men det verkar som att det bara var någon som ville vårbada och inte tyckte att 18 meter mellan bryggan och vattnet krävde stege. Det var skönt med shorts idag tyckte jag.

”– Han ska ha gjort en wheelie uppför backen i bar överkropp för att sedan ställa ner gruscykeln och hoppa ner i vattnet. Vi vet inte hur gammal han är, men enligt inringarna ska han ha varit i 30-35 årsåldern, haft ovårdat helskägg och en cigg i mungipan, säger Mats Eriksson, presstalesperson på Stockholmspolisen.”

Otroligt! Vad är det som händer i Stockholm egentligen?

Härlig pendling till gymmet imorse.
PXL_20250404_043904566.MP.webp

Gårdagen avslutades som den började.

6. På väg hem efter mörkret fallit. Plötsligt rusar på en man på hundpromenad ut från trottoaren på andra sidan gatan och tvärs över hela vägen för att hinna före en buss som kommer från motsatt riktning. Mig har han inte sett trots lampor och gott om reflexer så han springer in rakt framför mig. Jag hinner tvärnita med en meters marginal.

Igår var lite väl spännande. Så idag ställer jag cykeln och jobbar hemifrån.

Körde nåt intervalliknanade hemåt igår och det var skönt att ta det lugnt idag. Tills Västerbron, som vanligt. Tänkte ta rygg på väggliknanande figur på räser, men han had none of that och typ bromsade. Ville väl inte dra i motvindan, så jag la på en rökare så gubbväskan på pakethållaren slängde hit och dit och gubben blev alldeles anfådd. Fick inte ens snabbaste tid idag heller. :-(

Steg upp innan tuppen och fick njuta av tomma vägar samt medvind in.
Händelselöst? Tyvärr icke.
Av alla de tre bilar som passerade mig på de första 35min (cyklade på vägen) så var det kvinnan i den tredje bilen som tog hem priset. Passera mig på långa rakan innan en rondell? Nej. Passera mig på långa rakan efter rondellen? Nej. Passera mig exakt då vi kör in i rondellen? Jo självklart varför inte det blir kul.
Detta skedde alltså kring 05.20 i ett sovande storstockholm.

Steg upp innan tuppen och fick njuta av tomma vägar samt medvind in.
Händelselöst? Tyvärr icke.
Av alla de tre bilar som passerade mig på de första 35min (cyklade på vägen) så var det kvinnan i den tredje bilen som tog hem priset. Passera mig på långa rakan innan en rondell? Nej. Passera mig på långa rakan efter rondellen? Nej. Passera mig exakt då vi kör in i rondellen? Jo självklart varför inte det blir kul.
Detta skedde alltså kring 05.20 i ett sovande storstockholm.
Därför jag har de berömda ”blinkmongo”-ljusen på cykeln som syns ända från månen, och placerar mig alltid ganska mitt i filen innan rondeller. Även om det finns en ”cykelbana” till höger i bilfilen, det är aldrig någon förare som respekterar den eller tror att dom behöver ta hänsyn till mig om jag snällt håller mig bredvid bilarna och lämnar plats.

Vet inte om det är säkrare eller inte dock. Speciellt taxichaufförer i Teslor älskar att ändå chansa mellan mig och en sån här skylt när det bara är några meter kvar:
IMG_7646.webp

Eller varför inte köra om i en blind kurva, och fortsätta försöka trots att jag nästan håller samma hastighet och det kommer en bil i mötande fält?

Gambla med mitt liv för att inte riskera att förlora 1,5 sekund på en i övrigt helt otrafikerad gata: Så värt det!

Många verkar lita på gårdagens väder isf en prognos eller känna ute innan pendlingen. Möte en cyklist i korta bibs (dock med mycket hår på benen), en gångtrafikant i korta byxor och med läderhandskar på och en kvinna som joggade i korta shorts med sprund medan det var 6 grader. Perfekt pendlingsväder där jag kan cykla snabbt i solsken nästan utan att svettas.

Många verkar lita på gårdagens väder isf en prognos eller känna ute innan pendlingen. Möte en cyklist i korta bibs (dock med mycket hår på benen), en gångtrafikant i korta byxor och med läderhandskar på och en kvinna som joggade i korta shorts med sprund medan det var 6 grader. Perfekt pendlingsväder där jag kan cykla snabbt i solsken nästan utan att svettas.
Fast 6° och soligt är ju shortsväder vid löpning, så det är inte så konstigt.

Tillbaka
Topp