Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Körde nåt intervalliknanade hemåt igår och det var skönt att ta det lugnt idag. Tills Västerbron, som vanligt. Tänkte ta rygg på väggliknanande figur på räser, men han had none of that och typ bromsade. Ville väl inte dra i motvindan, så jag la på en rökare så gubbväskan på pakethållaren slängde hit och dit och gubben blev alldeles anfådd. Fick inte ens snabbaste tid idag heller. :-(
Det är bra. Västerbron skall ta med stravatävlingen i minne.

Igår kunde jag fått PR över Tranebergsbron W-E. Men eftersom jag skulle ta det lugnt så blev det inte så. Tog det inte så lugnt trots allt, för fick bara några sek långsammare än mitt PR. Grym medvind hade jag...

Ingen pendling men dock outletcykling. Lundhags och Roswi säljer ut på Gärdet. Fanns lite allt möjligt kul och jag fyndade en dunquilt till sommarens bikepacking/vandring/paddling.
Många löpare på cykelbanorna och blev nästan klippt av högersvängande taxi vid rödljus. Hann tvärnita och dra foten i dörren så han stannade. Puh.

Därför jag har de berömda ”blinkmongo”-ljusen på cykeln som syns ända från månen, och placerar mig alltid ganska mitt i filen innan rondeller. Även om det finns en ”cykelbana” till höger i bilfilen, det är aldrig någon förare som respekterar den eller tror att dom behöver ta hänsyn till mig om jag snällt håller mig bredvid bilarna och lämnar plats.

Vet inte om det är säkrare eller inte dock. Speciellt taxichaufförer i Teslor älskar att ändå chansa mellan mig och en sån här skylt när det bara är några meter kvar:

Gambla med mitt liv för att inte riskera att förlora 1,5 sekund på en i övrigt helt otrafikerad gata: Så värt det!

Jag fattar inte hur hjärnan funkar på vissa. Här har jag blivit omkörd två gånger. Det är alltså en 30-sträcka, utanför en F-3-skola och skymd sikt. Och eftersom jag håller mig i mitten för att inte bli klämd mot en kantsten (svårt att se något fel med det, jag cyklar ändå i 30 där) har omkörningarna skett på fel sida refugen...

1743774318292.webp

Jag fattar inte hur hjärnan funkar på vissa. Här har jag blivit omkörd två gånger. Det är alltså en 30-sträcka, utanför en F-3-skola och skymd sikt. Och eftersom jag håller mig i mitten för att inte bli klämd mot en kantsten (svårt att se något fel med det, jag cyklar ändå i 30 där) har omkörningarna skett på fel sida refugen...

Visa bilaga 760992
Såna har jag också råkat ut för, nu senast i Onsdags.
Hörde att han låg bakom mig och började försöka köra om precis innan ett övergångsställe.
Tror han var typ jämsides, på fel sida av refugen, när han blev tvungen att bromsa p.g.a. farthinder som då låg efter övergångsstället för honom.
Omkörningen misslyckades givetvis.

1743775486236.webp

Lång omvägspendling hemåt via TCM i Tyresö ,
var redan lite sliten men vill inte att grejerna man beställer ska ligga kvar å ta plats på deras lager så som skrivet så trampade jag dit efter jobbet men det var duktigt ogynnsamma vindar tillbaka hem därifrån.
Fick lite fredagsrabatt oxå så helgen fick en bra början ! 😜
Trevlig helg!

Såna har jag också råkat ut för, nu senast i Onsdags.
Hörde att han låg bakom mig och började försöka köra om precis innan ett övergångsställe.
Tror han var typ jämsides, på fel sida av refugen, när han blev tvungen att bromsa p.g.a. farthinder som då låg efter övergångsstället för honom.
Omkörningen misslyckades givetvis.

Visa bilaga 760993
Ävla Idoter!! :(
De borde inte stängt Beckis!

var redan lite sliten men vill inte att grejerna man beställer ska ligga kvar å ta plats på deras lager så som skrivet så trampade jag dit efter jobbet men det var duktigt ogynnsamma vindar tillbaka hem därifrån.
Trevlig helg!
Det är sånt man gör, för samhällets bästa, trots att Garmin-enheten tycker att man borde vila 48 timmar efter morgonens pendling!

Händelselös för mig. Såg tre bilar som brunnit i Liseberg och senare en elcyklist som blev lite påkörd strax innan Västerbron när en skåpbil (inte helt olik de som brunnit i Liseberg) som ville ned till Södermälarstrand. Det blev som tur var inget mer än lite gnäll på att det var den andres fel och elcyklisten blåste strax om mig uppför Västerbron, på väg mot veckans åtaganden.

Händelselös för mig. Såg tre bilar som brunnit i Liseberg och senare en elcyklist som blev lite påkörd strax innan Västerbron när en skåpbil (inte helt olik de som brunnit i Liseberg) som ville ned till Södermälarstrand. Det blev som tur var inget mer än lite gnäll på att det var den andres fel och elcyklisten blåste strax om mig uppför Västerbron, på väg mot veckans åtaganden.
Sjukt starkt att pendla från Göteborg till Stockholm med cykel varje dag!

Längtar efter att cykla igen, väntar på en ny storklinga till slaskvädercykeln. Shimano 5650 går inte att hitta original till och jag lyckades tjacka en singelklinga så växlingen funkade sådär (läs inte alls). Är det någon som behöver en 50t 110bcd singelklinga så har jag en billigt :)

Krispig morgon, 1 grad vid avfärd.
Ändå behagligt.
Fick bli utan glasögon då de verkar ha lämnat sin plats på hjälmens baksida under en skogstur i helgen.

Breddad cykelbana på Västerbron södergående.

Visa bilaga 761631
Fast så där bred har den väl varit länge? Men jag kan ha fel, såklart.
Kallt var det i morse. Aningen för lite kläder men orkar inte cykla med två olika garderober morgon / em.

Trevlig helg!
Ja, TCM främjar hämtning via cykel pga deras avgifter och självklart är man snål, känns onödigt kasta bort pengar när man ändå cyklar. Nu sist beställde jag såpass mycket dock att det blev via posten. TCM är nog den butik jag beställt mest prylar ifrån senaste ca 2-3 åren, helt ok. r2bike imponerande nyligen dock med väldigt snabb leverans. (y)

Svalt imorse igen ,ospännande intramp
Lite dramatik på hemvägen , en stor trafikkontroll på skeppsbron nedanför slottet. Osäker på om de bara plockade bilister eller alla trafikslag som bröt mot reglerna många konstaplar var det iallafall….

Omvägscykling på vägen hem pga pick-up av skor. Fick hjälpa tjej i punkanöd på Västerbron och pumpa upp hennes däck så hon kunde rulla ner till Hornstull för att köpa slang.
Den butiken är så konstig. Ena stunden har jag snackat med en yngre kille som hade stenkoll på läget, rappa svar, visste vad saker var och hur det fungerade. Visste vad jag behövde till just min cykel efter att ha ställt relevanta kontrollfrågor.

En annan gång går jag in för att be om (efter att ha blivit kraftigt ignorerad först) bromsbelägg (skivbromsar). Han kliar sig lite i huvudet, så jag visar en bild från Google på vad jag menar. Han kollar storögt på telefonen och tar några steg tillbaka och skakar på huvudet som att jag visat världens konstigaste grej och säger sen osäkert ”nej, jag har ingen sån”. Nähe! Undrar om dom hade någon slang.

Iförd bibs och t-tröja testade jag ett par nya skor på löpbandet på jobbet innan avfärd. 3,5 km och lagom svettig bytte jag skor, drog på mig resterande cykelmundering och drog hem. Svag sida-mot nästan hela vägen men en trevlig tur. Och uppvärmd var man ju 😉

Nu börjar det arta sej. Den decennier gamla asfalten i Mälarhöjden ner till Skoflickargränd österifrån och som maxar typ 15% var rensopad på hemvägen. Eller renblåst, gissningsvis.

Jag hann igår tänka att "här kommer det vara grus hela sommaren".

Nån som vet hur det ska se ut när det är klart på Västerbron? Huvudsyftet nu verkar vara renovering https://vaxer.stockholm/projekt/kungsholmen/vasterbron-rustas-upp/
Det är mycket jobb med Västerbron i framtiden. Renoveringarna nu påbörjade ska pågå till 2027/28, och 2030-2035 (eller så) ska nästa stora renovering ske, bla. utbyte av cykelbana. Se mer här https://www.mitti.se/nyheter/da-kan-stora-delar-av-vasterbron-rivas-6.3.283110.198166218a

Halv OT .Cyklade till Nacka sportcentrum igår kväll för att jaga lite plastboll , fram till sickla gick det som förväntat sen blev det ”sådär” ombyggnation längs gamla Värmdövägen , hemtrampet blev väldigt spännande i mörkret , har dubbla lampor men det var fasen svårt att se skyltar och orangea pilar och hänvisningar, ett par gånger så tog cykelbanan slut och man tvingades ut i gatan, såg bara 40 och 30km/h
Skyltar men det kändes inte som att bussarna höll det.
Ni som pendlar till eller från Nacka vad cyklar ni för väg ?

Kallare än jag trodde om fötterna imorse. Tog sommarskorna. Bävar lite för sen hemresa efter AW eftersom det tydligen ska bli lite kyligare.
I övrigt en händelsefattig vaniljpendling. (Inte som igår då jag kränkte en elcyklist och två räjsers i Dalkarlsbacken, med min gamla blå spd-lösa hybrid med för lågt ställd sadel. Det var jag rätt nöjd med. 😈)

Halv OT .Cyklade till Nacka sportcentrum igår kväll för att jaga lite plastboll , fram till sickla gick det som förväntat sen blev det ”sådär” ombyggnation längs gamla Värmdövägen , hemtrampet blev väldigt spännande i mörkret , har dubbla lampor men det var fasen svårt att se skyltar och orangea pilar och hänvisningar, ett par gånger så tog cykelbanan slut och man tvingades ut i gatan, såg bara 40 och 30km/h
Vart skulle du från Nacka Sportcentrum? Ut via Sjöstan eller in mot Slussen? Den temporära cykelbanan går på södra sidan Värmdövägen, så när du kommer ned från Sportcentrum måste du över på andra sidan gatan. Sen flyter det på rätt bra ner mot Sickla.

Senast ändrad:
Vill bara tipsa lite snabbt om denna lampa med trådlös fjärrkontroll för helljus som du kan sätta på handtaget för nära aktivering med tummen:

Finns även en modell som kan kopplas ihop med Di2 om du har det på cykeln så slipper du fjärrkontrollen.

Det är inte kul med standardlyktor annars.

Vart skulle du från Nacka Sportcentrum? Ut via Sjöstan eller in mot Slussen? Den temporära cykelbanan går på södra sidan Värmdövägen, så när du kommer ned från Sportcentrum måste du över på andra sidan gatan. Sen flyter det på rätt bra ner mot Sickla.
Tillbaka hemåt Älvsjö via gullmars.

Tillbaka
Topp