Sentier VRS+ 2018 - Styrlager dåliga.

• Trådstartare Trådstartare Bim
  • Start datum Start datum

Bim

Medlem
Hej, har lyckats skada styrlager när jag dragit åt styrstammen för hårt.

Men jag har dålig koll på vilka delar jag behöver, eller vart jag kan hitta dessa delar, tips?

Cykeln det gäller är en;
Vitus Sentier VRS+ Mountainbike (2018, SLX 1 x 11) Slate Blue/Orange 43cm(17") Stock Bike

Hej, har lyckats skada styrlager när jag dragit åt styrstammen för hårt.

Men jag har dålig koll på vilka delar jag behöver, eller vart jag kan hitta dessa delar, tips?

Cykeln det gäller är en;
Vitus Sentier VRS+ Mountainbike (2018, SLX 1 x 11) Slate Blue/Orange 43cm(17") Stock Bike

Står i specen i länken så det borde vara detta https://www.bike-discount.de/en/fsa-orbit-i-t-integrated-1-1/2-1-1/8

Jag tog ner för att vara på säkra sidan, men jag lyckas inte hitta dessa lager i Sverige?
Finns det någon motsvarighet till dessa?

Verkar sitta några del kvar i ramen, vad jag lyckats googla mig till så kallas de "zero stacks cup" ?
Är det något som man kan behöva byta? (Verkas krävas andra verktyg än vad jag har på hemmaplan just nu..)

Något särskilt fett man skall använda vid ihopmontering? Skall alla delar fettas in? (Var snålt på axeln för gaffeln)

Bilagor

• vrs_styrlager1.webp
    vrs_styrlager1.webp
    76.1 KB · Besök: 37
  • vrs_styrlager2.webp
    vrs_styrlager2.webp
    95.5 KB · Besök: 33
vet inte hur man köper lösa delar. Köper man en exakt likadan är det ju bara att byta. Annars knackar man ut kopparna och trycker i vilket ZS 44/56 som helst

det framgår inte i länken men jag har haft en 2018 29'' Sentier ram och den hade inte integrerat utan semi integrated/ ZS och det bör vara 44 / 56 mm yttermått

Jag tog ner för att vara på säkra sidan, men jag lyckas inte hitta dessa lager i Sverige?
Finns det någon motsvarighet till dessa?

Verkar sitta några del kvar i ramen, vad jag lyckats googla mig till så kallas de "zero stacks cup" ?
Är det något som man kan behöva byta? (Verkas krävas andra verktyg än vad jag har på hemmaplan just nu..)

Något särskilt fett man skall använda vid ihopmontering? Skall alla delar fettas in? (Var snålt på axeln för gaffeln)
Om du googlar på beteckningen hittar du andra/andra fabrikat/ andra försäljare.
Hur du läser av beteckningen att googla på hittar du här

Lagerna är maskinlager med tätning så det väsentliga fettet finns redan inbäddat i lagren men det är verkligen inte fel att fetta in lagrens utsida före montage för att hålla undan rost och vatten.

Tillbaka
Topp