Frågetråden om dämparservice

Jag tror nog ändå att det är en sag-ring, om det är en 32 så kan den ju helt enkelt varit utspänd för att få plats.
Foxgafflar oavsett valör innehåller ingen sådan o-ring i nederben/ytterben.

Har du ingen annan sag-ring på gaffeln så är det nog ännu mera troligt. Det är inte en original Fox hur som för de är svarta, men vissa butiker kan sätta dit andra färger vid service.

Tack för svar.
Den svarta sag-ringen sitter på så den blåa ringen måste helt enkelt vara från något annat.

Var köper man dämparspecifikt fett, SRAM butter, Slickoleum eller liknande, till lägsta jämförpriset?

Jag har redan skaffat mig en hink lagerfett som skulle räcka till nästa 20 år. Men för dämparfett hittar jag bara att det säljs i små behållare till höga pris. Jag vill nämligen få mig en liter ämnet och sluta oroa mig att det ska ta slut hemma.

Större behållare, 500 g och uppåt, brukar alltid vara slutsålda hos nätförsäljare ☹.

Var köper man dämparspecifikt fett, SRAM butter, Slickoleum eller liknande, till lägsta jämförpriset?

Jämförpriset: 314.60 €/liter ☹ . 20 ml skulle räcka kanske till en enda service.

Konstigt det där. Hos RockShox är en 2016 Yari och Lyrik samma och går från 120 till 180 mm på Boost versionen.
Ser ut att passa.... är väl b1 mot c1...
Den nya är trög men det blir väl bra när det är smort.

då är bara frågan... b1 eller c1 på 130mm lyrik om man väger 40kg?

Aircap visade sig vara gammal för 24mm socket. Jag tidigare öppnat sån med blocknyckel o orkade inte vänta. Antar att det är stål på recon och al på yari. Kanten vek sig direkt... fick loss med ringnyckel. Blir att handla nytt

1000004511.webp

Ser ut att passa.... är väl b1 mot c1...
Den nya är trög men det blir väl bra när det är smort.

då är bara frågan... b1 eller c1 på 130mm lyrik om man väger 40kg?

Aircap visade sig vara gammal för 24mm socket. Jag tidigare öppnat sån med blocknyckel o orkade inte vänta. Antar att det är stål på recon och al på yari. Kanten vek sig direkt... fick loss med ringnyckel. Blir att handla nytt

Visa bilaga 754523

Man kan byta B1 och C1. Ja trodde att jag var för sent till B1 till sonen men då upptäckte jag att man kan byta ut bara skaftet.

Senast ändrad:
Man kan byta B1 och C1. Ja trodde att jag var för sent till B1 till sonen men då upptäckte jag att man kan byta ut bara skaftet.
Ja, det ska gå fint att byta. Skaftet är samma. Egentligen är det bara skaftet jag behöver...
Jag har nog fler B1 seal head liggande

Jag lägger nog i minst ett token. Han gillar lågt tryck nu men vi får se när han testat lite riktigt stök och Lyrik....

Ja, det ska gå fint att byta. Skaftet är samma. Egentligen är det bara skaftet jag behöver...
Jag har nog fler B1 seal head liggande

Jag lägger nog i minst ett token. Han gillar lågt tryck nu men vi får se när han testat lite riktigt stök och Lyrik....

B1 ger lite mer känslighet vid sag. Jag tycker om det och det borde också vara bra för barn. Man tappar 5 mm slag, men man kan höja 10 mm extra om det skulle vara problematiskt.

RockShox levererar med 2 tokens i gaffeln vid 130 mm slag. Jag kör en token färre, sonen kör en eller två fler än standard antal.

B1 ger lite mer känslighet vid sag. Jag tycker om det och det borde också vara bra för barn. Man tappar 5 mm slag, men man kan höja 10 mm extra om det skulle vara problematiskt.

RockShox levererar med 2 tokens i gaffeln vid 130 mm slag. Jag kör en token färre, sonen kör en eller två fler än standard antal

Ja, jag sätter i en eller två så får vi se. 130mm finns inte enligt den manual jag har nu. Vet inte om lyrik och pike har samma antal token. 5mm hit och hit spelar ingen roll. Blir der mycket stök så kan jag byta till 140mm skaft annars blir 125mm perfekt för det vi cyklar normalt

Ja, jag sätter i en eller två så får vi se. 130mm finns inte enligt den manual jag har nu. Vet inte om lyrik och pike har samma antal token. 5mm hit och hit spelar ingen roll. Blir der mycket stök så kan jag byta till 140mm skaft annars blir 125mm perfekt för det vi cyklar normalt

Ah, är det än Lyrik? Då skulle jag tänka att 130 mm borde har 4 tokens som "standard".

Vill byta airshaft i min Lyrik.
Har listat ut att den är nyare än 2016 och tror mig förstått att dessa bitar passar (charger 2.1 uppgraderingen vetefan om den blir av dock)
Har jag tänkt rätt?

Har sram butter som jag tror ska funka?
Och oljorna, bäst att köra deras egna eller ska man hitta nåt annat likvärdigt?

Screenshot_20250308_222245_Chrome.webp

Vill byta airshaft i min Lyrik.
Har listat ut att den är nyare än 2016 och tror mig förstått att dessa bitar passar (charger 2.1 uppgraderingen vetefan om den blir av dock)
Har jag tänkt rätt?

Har sram butter som jag tror ska funka?
Och oljorna, bäst att köra deras egna eller ska man hitta nåt annat likvärdigt?

Visa bilaga 755805

Air shaften är klart värt det. Charger 2.1 också, skulle jag tänka. Dessutom riktigt bra pris! Det är inte mycket mer än en dämperservice.

Har du kollat vilken olja du behöver? Vanligtvis är det samma olja i både ben, så du behöver bara en. Koll också om du behöver dynamic seal grease (ofta inte om du har rätt olja). RS olja kostar inte så mycket, så jag skulle köra på det.

Hej! Precis köpt min första MTB med RS Revelation samt Deluxe Select+. Kollat på lite videor och det verkar ändå görbart att göra 50h-service på dessa. Insexnycklar har jag, men inte så mycket annat, bor i lägenhet så vill inte köpa massa verktyg som tar plats i onödan. Verkar som att jag behöver följande: gummihammare, momentnyckel, en "strap wrench" till bakdämparen, o-ringsverktyg ("pick"), RockShox bushingverktyg, ventilverktyg, SRAM butter, relevant olja, service kit till bakdämparen. Är det ett måste med skruvstäd? Finns det skruvstäd man kan fästa i t ex skrivbordet utan att skada det? Något annat som man kan klara sig utan eller som jag glömt?

Har en lokal cykelhandlare som tyvärr kursat så ska se om jag kan köpa lite verktyg därifrån, därför jag tänkte ligga steget före redan nu. Servar ni verkligen dämparna varje 50h, låter spontant som mycket mektid jämfört med hur jag behandlat min stackars gravel hittils. Har en dropper post också, brukar det behövas några specialverktyg där?

Finns det skruvstäd man kan fästa i t ex skrivbordet utan att skada det?
Inte direkt, men det är lätt att fixa. Fäst skruvstädet i en träskiva med lite filt under och sätt en bit läder eller gummi på klämman under.

Jag räknar inte direkt åktimmar, men servar gaffel och dämpare minst en gång per säsong — och då har en vintercykel och en sommarcykel, så egentligen halvsäsong.

Har en dropper post också, brukar det behövas några specialverktyg där?
Nej det brukar bara vara vanliga insex.

Hej! Precis köpt min första MTB med RS Revelation samt Deluxe Select+. Kollat på lite videor och det verkar ändå görbart att göra 50h-service på dessa. Insexnycklar har jag, men inte så mycket annat, bor i lägenhet så vill inte köpa massa verktyg som tar plats i onödan. Verkar som att jag behöver följande: gummihammare, momentnyckel, en "strap wrench" till bakdämparen, o-ringsverktyg ("pick"), RockShox bushingverktyg, ventilverktyg, SRAM butter, relevant olja, service kit till bakdämparen. Är det ett måste med skruvstäd? Finns det skruvstäd man kan fästa i t ex skrivbordet utan att skada det? Något annat som man kan klara sig utan eller som jag glömt?

Har en lokal cykelhandlare som tyvärr kursat så ska se om jag kan köpa lite verktyg därifrån, därför jag tänkte ligga steget före redan nu. Servar ni verkligen dämparna varje 50h, låter spontant som mycket mektid jämfört med hur jag behandlat min stackars gravel hittils. Har en dropper post också, brukar det behövas några specialverktyg där?
Ska väl vara möjligt att låta dämparen sitta kvar i ramen istället för att använda skruvstäd, har inte testat det själv dock.

Bushing-verktyg tycker jag man borde kunna göra något hemmagjort? Eller kanske låna, känns som en nischad grej att köpa? Edit: men inte jättedyrt egentligen..

Jag servar bak och fram 50h utan att använda skruvstäd. Lossar luftburk i ramen annars inget.

Du behöver spruta och nåt att tömma olja. Och ipa

Jag räknar med 70-80 timmar för halvservice. Cyklar mest barrstig med snäll gyttja. Gissar att det är grusdamm och lera som sliter mest, då kanske man ska serva oftare.

Byter packningar i mina Fox gaffel/shock rätt sällan, kanske med 250 timmars mellanrum. Borstar/torkar rent med ipa utan att ta loss packningar.

En del kullager i svingen suger gärna in smuts, så de kan behöva rengöring och nytt marinfett minst varje år.

Nyss publicerad artikel på NSMB om dämparservice med industriinsikter:

I live in one of the mountain bike capitals of the world (I would argue). I have people connected to major suspension companies that will answer my e-mails (occasionally). I care about doing this right. Even with all of that at my disposal, it proved to be tremendously difficult to follow the manufacturer’s recommendations for a lowers service! And several shops gave me bad advice! <... >
It seems rather important to me to use the proper oils at the proper volumes but nobody else seems to really give a shit. So maybe I’m overthinking it? Maybe it really doesn’t matter and you can just jam whatever volume of whatever oil you have in there and call it a day?

Hjälp !

Hur vet jag vilken fjäder jag ska köpa till bakdämpare ?
Jag vill ha en 500lbsa-fjäder till en dämpare men fjädrarna kommer ju med tre olika storlekar. Vilken ska jag välja till den här dämparen ?
(Super Deluxe Coil Select+ 230x65)

Klipper in listan på fjäderstorlekar och uppgifter om dämparen.

Supertacksam gör input!

IMG_5797.webp

IMG_5796.webp

)

Hjälp !

Hur vet jag vilken fjäder jag ska köpa till bakdämpare ?
Jag vill ha en 500lbsa-fjäder till en dämpare men fjädrarna kommer ju med tre olika storlekar. Vilken ska jag välja till den här dämparen ?
(Super Deluxe Coil Select+ 230x65)

Klipper in listan på fjäderstorlekar och uppgifter om dämparen.

Supertacksam gör input!

Visa bilaga 760999
Visa bilaga 760997

)
Min är 151mm på 230x65,bla bike24 har bra pris 🙂

Med 65 mm slag på dämparen behöver du en fjäder som klarar minst 65 mm, så 151x65.
Aha, tack för förklaringen!
Jag var inte säker på vad måtten egentligen syftade på.
65 är alltså hur mycket den kan komprimeras "travel". Det är ett mått som egentligen ramen bestämmer.

Vad är 151mm "length" i så fall? Visar det hur lång fjädern är obelastad. ?
Hur kan jag se vilken fjäderlängd som passar till en specifik dämpare osv. ?
Antar jag måste hitta den uppgiften i databladet för dämparen ?

Hursom, inser jag måste läsa på litet hur det hänger ihop. Det verkar finnas en del parametrar och jag vill gärna bara behöva köpa en fjäder.

Det verkar finnas en del parametrar och jag vill gärna bara behöva köpa en fjäder.
På Tftuned finns en del att läsa. Sen har de en spring calculator som ska fungera riktigt bra (funkade för mig).

Jag brukar påstå att jag har (väldigt) bra läsförståelse men kanske den övergivit mig

**Suspension oil/fluid - Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube and RockShox 0w-30 suspension oils/fluids are forward and backwardcompatible with RockShox Dynamic Seal Grease and SRAM Butter Grease.

Jag vill att MaximaPLUSHDynamicSuspensionLubeHeavy ska gå att ersätta med RockShox 0w-30
(och Dynamic Seal Grease med SRAM Butter Grease.)

Men jag vill påstå att det inte är det som står i texten. Har de bytt plats på några ord eller är det jag som är dum?
(Jag vill inte trycka in 10mm smör i underbenet....)

Jag brukar påstå att jag har (väldigt) bra läsförståelse men kanske den övergivit mig

Jag vill att MaximaPLUSHDynamicSuspensionLubeHeavy ska gå att ersätta med RockShox 0w-30
(och Dynamic Seal Grease med SRAM Butter Grease.)

Men jag vill påstå att det inte är det som står i texten. Har de bytt plats på några ord eller är det jag som är dum?
(Jag vill inte trycka in 10mm smör i underbenet....)
Det var nog för att förtydliga att de oljetyperna går att använda i kombination med SRAM Butter/Dynamic Seal Grease.

Tänkte försöka mig på 50h service av gaffeln och air sleeve maintenance av bakdämparen.
Skulle dock behöva klargöra av vad som behöver inhandlas.

Bortsett från verktyg tänker jag detta.

Fox 36 Float Performance 150 Grip 3-Position:

Motorex RACING FORK OIL 4W
803-00-933 Kit: Dust Wiper, Forx, 36mm, Low Friction, No Flange
025-03-010 Oil: AM, FOX Bath Oil [32 oz.], 20 WT Gold
Sram Butter

Fox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV:
803-01-727 Seal Kit: 2022 Float X/Bomber Air, Air Sleeve

Såg att Fox 4wt ersätter Fox 5wt, hur gör man då vid en ytterbens service om det är 5wt i själva dämparenheten? Sätter man ändå 4w i det ytterbenet?

Tänkte försöka mig på 50h service av gaffeln och air sleeve maintenance av bakdämparen.
Skulle dock behöva klargöra av vad som behöver inhandlas.

Bortsett från verktyg tänker jag detta.

Fox 36 Float Performance 150 Grip 3-Position:
803-00-933 Kit: Dust Wiper, Forx, 36mm, Low Friction, No Flange
025-03-010 Oil: AM, FOX Bath Oil [32 oz.], 20 WT Gold
Sram Butter

Fox FLOAT X Performance 2-Position Evol LV:
803-01-727 Seal Kit: 2022 Float X/Bomber Air, Air Sleeve
Float X ska väl ha 20WT Gold i luftburken?

Tillbaka
Topp