Frågetråden om dämparservice

Det låter bra med en distans. Det finns alltså 🙂
Jag har letat som tusan men inte hittat. Du har ingen länk eller vet vad de kallas på engelska?
Det gäller som sagt en Rockshox super deluxe ultimate.
Du kan ju också prova att tömma och bottna dämparn. Om allt går fritt så har du lite mer slag i botten bara. Många ramar klarar lite mer slag än spec. eller har ett spann som funkar enligt spec.

Du kan ju också prova att tömma och bottna dämparn. Om allt går fritt så har du lite mer slag i botten bara. Många ramar klarar lite mer slag än spec. eller har ett spann som funkar enligt spec.
Ja, jag har bara inte kommit dit än 🙂

Men tänker som du, att det är nog där jag ska börja kolla. Passar dämparen utan att cykeln tar skada känns det som enklaste sättet.
Att bara hitta en distans att köpa verkar inte så lätt, det verkar ju vara boutiquer utanför EU som säljer sådana.
Så slipper jag ju mecka isär en ny dämpare också. Hade ju varit mer smidigt i samband med att jag gör service.

Ja, jag har bara inte kommit dit än 🙂

Men tänker som du, att det är nog där jag ska börja kolla. Passar dämparen utan att cykeln tar skada känns det som enklaste sättet.
Att bara hitta en distans att köpa verkar inte så lätt, det verkar ju vara boutiquer utanför EU som säljer sådana.
Så slipper jag ju mecka isär en ny dämpare också. Hade ju varit mer smidigt i samband med att jag gör service.
Det går ju med vad som helst med ett hål i. Det stod nåt om 3rd printing i länken tror jag

Halloj, ett par frågor gällande bakdämpare från Rockshox och hoppas få litet bra tankar.
Kan jag på något sätt använda en bakdämpare med måtten 230x65mm på en cykel som i orginal har en 230x60mm ?

Kan jag t.ex. stoppa i en bricka/distans eller liknande för att minska slaget från 65 till 60mm. Finns såna att köpa?

Eller ska jag bara byta dämpare rätt av och köra med pyttelite mer "sag"? Jag har svårt att se att cykeln (Canyon Strive med sk Horst-link fjädring) kan ta skada.

Glad påsk
Så länge det inte är en HBO-modell är det generellt sett bara en distans. Behöver dock tas isär för att montera den.

Är det en HBOmodell av coil krävs en distans plus annan HBOpost, är det luft krävs en annan shock body + distans.

Så länge det inte är en HBO-modell är det generellt sett bara en distans. Behöver dock tas isär för att montera den.

Är det en HBOmodell av coil krävs en distans plus annan HBOpost, är det luft krävs en annan shock body + distans.
Det är en luftdämpare (Rockshox super delux ultimate)
Det låter som om dämparen inte passar rakt av i cykeln, är det lättast att sälja den vidare.
Men det är en bra dämpare så hoppas ju kunna uppgrdera min egen cykel med den.

Har du koden på den så är det lätt att ta reda på via Trailhead.
Jorå🙂
Den nya (som kommer från ett ram-köp) har alltså 5mm mer slaglängd/stroke än dämparen som sitter på min Canyon strive. Dvs 65 vs 60mm. Eye-to-eye är samma (230mm) på båda dämparna.
Mvh
Emil

IMG_5814.webp
IMG_5812.webp

Jorå🙂
Den nya (som kommer från ett ram-köp) har alltså 5mm mer slaglängd/stroke än dämparen som sitter på min Canyon strive. Dvs 65 vs 60mm. Eye-to-eye är samma (230mm) på båda dämparna.
Mvh
Emil

Visa bilaga 763897Visa bilaga 763898
Topp, en HBOversion, då är det distans + shock body med rätt nål för HBO.

Det finns som ett kit men det springer iväg i pengar.

Tjosan, vart finns det en svensk webbshop för öhlins grejjer? söker servicesats (airsleeve) till ttx air bla men hittar bara ett ställe i Sverige men kostar då över 700kr, sist köpte jag från Canada för typ halva det priset men handlar hellre i Sverige eller ev tyskland🙂

Tjosan, vart finns det en svensk webbshop för öhlins grejjer? söker servicesats (airsleeve) till ttx air bla men hittar bara ett ställe i Sverige men kostar då över 700kr, sist köpte jag från Canada för typ halva det priset men handlar hellre i Sverige eller ev tyskland🙂
Åt helsike för dyrt för lite oringar
Den här killen säger i videon vad han köper sina oringar till dämparen .
sen har han lite andra trix med som det blir en bättre dämpare av.

Åt helsike för dyrt för lite oringar
Den här killen säger i videon vad han köper sina oringar till dämparen .
sen har han lite andra trix med som det blir en bättre dämpare av.
Det var han jag köpte av sist, det är hans företag han nämner, jag handlade rätt mycket förra gången men nu vill jag bara ha 1 sats så tror knappt det lönar sej då, blir ju tull å moms också 🙂

Hejsan, första inlägg här men kändes som rätt ställe.
Jag har en RS lyrik ultimate med charger 2.1, där LSC fastnad och följer med HSC runt när man vrider den.

HSC- klicken fungerar (4st) om än lite segt att vrida i slutet, men LSC följer bara med och går alltså inte vrida för sig självt. Jag läste någontans att detta kan hända om man inte använder klicken något och att vissa menade på att det bara var o använda kraft o vrida loss LSC (någon hade tagit hjälp av tänger), detta känns lite otäckt och har inte vågat ta i så mycket. Är det någon här som vart med om detta?

Gaffeln var nyligen isärplockad för underbensservice och dämparenheten verkade okej då också, gaffeln känns bra i övrigt.

Nopp
flcycling.se har för 675 rikdaler
Sen finns det handlare som Öhlins har som återförsäljare av deras produkter och då skall dom tamejfan sälja reservdelar med.
Ja, jag menade inte att vara dryg. Men verkligheten för många såna här verksamheter är väl att det inte går att hålla en uppdaterad hemsida med webshop. Det blir ett jäkla meck att behöva ringa eller mejla runt.
Sen brukar väl frakten ligga runt 60-70 kr inom Sverige och ibland långt mer.

Ja, jag menade inte att vara dryg. Men verkligheten för många såna här verksamheter är väl att det inte går att hålla en uppdaterad hemsida med webshop. Det blir ett jäkla meck att behöva ringa eller mejla runt.
Sen brukar väl frakten ligga runt 60-70 kr inom Sverige och ibland långt mer.
Hittar man nån billig så får man köpa på sig några kit.utan att man får klä sig i en tunna.

Nopp
flcycling.se har för 675 rikdaler
Sen finns det handlare som Öhlins har som återförsäljare av deras produkter och då skall dom tamejfan sälja reservdelar med.
var flcycling som jag hittade i Sverige, blev 762kr med frakt å tyckte det var ett jävligt överdrivet pris så därför jag frågade om nån annan hade ett bra tips, men tack för tanken iallafall,att frakten är 10euro från bike24 gör inte så mycket för där finns det andra grejjer till bra pris som man ”behöver” 🙂 är ju störda pengar för några o-ringar å 3st skruvar som man inte ens måste byta.

Senast ändrad:
Funderar på om jag har ett knackande från mitt övre fäste på Fox Float X 22..
Tänkte börja med att kanske göra rent och smörja innan jag beställer och får hem nya bushings..
Någon som har rekommendation på vad man ska smörja med?

Funderar på om jag har ett knackande från mitt övre fäste på Fox Float X 22..
Tänkte börja med att kanske göra rent och smörja innan jag beställer och får hem nya bushings..
Någon som har rekommendation på vad man ska smörja med?
Eyelet bussning alltså, inte trunnion? Det ska isf. vara rent bara, ingen smörja.

Känn efter och dra lite uppåt och nedåt i länkaget om du har glapp eller ej. Mycket som kan knacka och knaka och ramen sprider det så att källan är svår att identifiera. Jag hade ett knak som jag trodde var dämpare eller länkage men det visade sig vara sadeln som tagit in smuts i infästningen av railsen (som var väldigt knepigt att få bort... köpte ny).

Hejsan, första inlägg här men kändes som rätt ställe.
Jag har en RS lyrik ultimate med charger 2.1, där LSC fastnad och följer med HSC runt när man vrider den.

HSC- klicken fungerar (4st) om än lite segt att vrida i slutet, men LSC följer bara med och går alltså inte vrida för sig självt. Jag läste någontans att detta kan hända om man inte använder klicken något och att vissa menade på att det bara var o använda kraft o vrida loss LSC (någon hade tagit hjälp av tänger), detta känns lite otäckt och har inte vågat ta i så mycket. Är det någon här som vart med om detta?

Gaffeln var nyligen isärplockad för underbensservice och dämparenheten verkade okej då också, gaffeln känns bra i övrigt.
Det är vanligt att LSCn är inskruvad hela vägen och lite till.

Oftast lossnar den med lite kraft som du läst om, men om något annat skulle ha orsakat att den nypt och du tar i så kan du skada enheten.

En liten chansning m.a.o.
Är du riktigt skeptisk så kan du demontera eller be en firma göra detsamma för att åtgärda.

Jag har köpt en Fox Grip SL cartridge som jag ska montera i en Fox 34 SC (2024) som tidigare hade en FIT4 cartridge, men jag blir lite förvirrad av oljetabellerna för dämparsidan.

Kollar jag i 2024 års tabell så ska FIT4 ha 15ml 20wt Gold
1746428876180.webp

I 2025 års tabell finns Grip SL med och ska ha 15ml 4wt.
1746428942371.webp

Jag fattade det på tidigare diskussioner i tråden att 5wt teflon och 4wt är utbytbara (tror jag har en dunk 5wt teflon hemma), men varför byter man från 20wt gold till 4wt? Är det för att Grip SL-dämparen suger i sig mer olja än FIT4?

Jag har köpt en Fox Grip SL cartridge som jag ska montera i en Fox 34 SC (2024) som tidigare hade en FIT4 cartridge, men jag blir lite förvirrad av oljetabellerna för dämparsidan.

Kollar jag i 2024 års tabell så ska FIT4 ha 15ml 20wt Gold
Visa bilaga 766874

I 2025 års tabell finns Grip SL med och ska ha 15ml 4wt. Visa bilaga 766876

Jag fattade det på tidigare diskussioner i tråden att 5wt teflon och 4wt är utbytbara (tror jag har en dunk 5wt teflon hemma), men varför byter man från 20wt gold till 4wt? Är det för att Grip SL-dämparen suger i sig mer olja än FIT4?
Ja. FIT4 skulle vara immun mot att sörpla ytterbensolja, medan GRIP (1 och 2) har det som feature, släpper ut överflödet / "självläker" luftningen så.

Behövs inte specialverktyg eller räcker att pumpa med luft och golvpump?
Det behövs tre verktyg (till höger på bilden) för att skruva isär den + en axelhållare för 9mm hål till skruvstädet.
Sen när den ska ihop igen behövs det antingen en kvävgasfyllning eller som jag gör en dämparpump som klarar 500psi och en nål som den på den här bilden och fyller med luft, och ett till litet verktyg för att stänga den "ventilen" där man trycker in nålen.

Så det är helt klart lite pyssel och en del kostnader för verktyg (sen har de naturligtvis olika verktyg till alla dämpare, så köper man en ny dämpare eller gaffel kan man nästan vara säker på att behöva fler verktyg/fixturer), men rent mekaniskt är det inte rocket science om man bara är försiktig och läser instruktionerna ordentligt.

Jag gör det inte själv för att jag tycker att service är dyrt (det är en del arbetstid om man ska vara noggrann, och en del investeringar) utan för att jag gillar att meka och tycker om att ha bra ordning på grejerna. Jag blev ordentligt missnöjd sist jag lämnade bort dämparen för "proffs-service" så nu har jag bara mig själv att skylla på och jag slipper boka tid för service.

1747724256762.webp

Det behövs tre verktyg (till höger på bilden) för att skruva isär den + en axelhållare för 9mm hål till skruvstädet.
Sen när den ska ihop igen behövs det antingen en kvävgasfyllning eller som jag gör en dämparpump som klarar 500psi och en nål som den på den här bilden och fyller med luft, och ett till litet verktyg för att stänga den "ventilen" där man trycker in nålen.

Så det är helt klart lite pyssel och en del kostnader för verktyg (sen har de naturligtvis olika verktyg till alla dämpare, så köper man en ny dämpare eller gaffel kan man nästan vara säker på att behöva fler verktyg/fixturer), men rent mekaniskt är det inte rocket science om man bara är försiktig och läser instruktionerna ordentligt.

Jag gör det inte själv för att jag tycker att service är dyrt (det är en del arbetstid om man ska vara noggrann, och en del investeringar) utan för att jag gillar att meka och tycker om att ha bra ordning på grejerna. Jag blev ordentligt missnöjd sist jag lämnade bort dämparen för "proffs-service" så nu har jag bara mig själv att skylla på och jag slipper boka tid för service.

Visa bilaga 770053
Priset på full service relativt nypris är ett problem tycker jag och sen är nivån på jobbet ofta osäkert som du säger. (Det är det nog om jag gör det själv också iofs).

Det är säkert bökigt första gången men efter några gånger sitter det väl.
Jag har inte full servat mer än motion control så jag får väl ta charger innan jag ger mig på Super Deluxe.

Visa bilaga 770053
Jag kör också med luft, tycker det svåra är att avgöra om det blev bra med luft i lilla kammarn ( ipf) då det pyser till rätt bra när man drar ut nålen

Jag kör också med luft, tycker det svåra är att avgöra om det blev bra med luft i lilla kammarn ( ipf) då det pyser till rätt bra när man drar ut nålen
Ja, jag har övat på en gammal skrotad RP2 här hemma. Man får ha insex-skruven så hårt åtskruvad så det går tungt att dra ut nålen, och så klart en gummipuck utan hål i, men det är ju ingen bra lösning rent tekniskt. Antar att det är platsbrist (och tillverkningskostnad) som gör att de inte använder en schrader-ventil som andra dämpare har. Det blir alltid ett ordentligt pys/plopp-ljud av luften som är i nål och slang, men jag håller med om att det är lite svårt att höra var det kommer ifrån.

Spänningen är oliiidlig...
Det gick bra! Det som krånglade var luftfyllningen till IFP, nålen läckte vid kragen vid 400psi, bytte till en ny nål så funkade det, men jag ska försöka hitta en stabilare påfyllning till nästa gång.

Hunnit med några varv i Schakt Albert och allt funkar, mkt bättre dämpning när det inte är en massa luft i oljan. Jag har bytt till remote på framgaffeln oxå, men där gjorde jag det enkelt för mig och bytte hela cartridge från FIT4 till Grip SL. Passar mig bättre, lite mjukare trail-känsla än i FIT4 men ändå inte så att den dyker. Ganska högljudd rebound om man stör sig på sånt.

Köpte nya Orbea-remoten (till en Specialized 😱) riktigt trevlig mekanisk känsla i den och rent och snyggt på styret 👍 Bra uppgraderingar total sett, nöjd!

1000007987.webp

1000007989.webp

Håller man bra trycket uppe när man drar ur nålen så skall det inte sjunka i ifp.
När jag fyllde nu så pumpade jag upp till 500psi, sen väntade jag några sekunder och såg så att inte trycket sjönk något innan jag drog ut nålen. Det pyser rätt länge ändå efteråt men det tror jag är dämparpumpens slang som töms genom den lilla nålen, det tar lite tid för luften att komma igenom där. Kunde haft en kulventil mellan nål och dämparpump så hade man sluppit det ljudet tror jag.

Tänkte köra en FOX DHX2 2022 dämpare i min vacuummaskin men den verkar använda någon exotisk adapter.

Någon som hittat något annat än org-adaptern 803-00-463?

Internet tipsar om en RC adapter från Du-bro men den verkar inte finnas i lager i Europa.

Tänkte köra en FOX DHX2 2022 dämpare i min vacuummaskin men den verkar använda någon exotisk adapter.

Någon som hittat något annat än org-adaptern 803-00-463?

Internet tipsar om en RC adapter från Du-bro men den verkar inte finnas i lager i Europa.
Anso verkar ha i lager: https://anso-suspension.com/product/vacuum-bleed-adapter-for-fox-push-marzocchi/
Jag har köpt andra adapters och tätningskit därifrån som jag tycker funkat bra, ganska lång leveranstid dock (men det är nog ett halvår sen jag köpte senast)

Tillbaka
Topp