Det behövs tre verktyg (till höger på bilden) för att skruva isär den + en axelhållare för 9mm hål till skruvstädet.
Sen när den ska ihop igen behövs det antingen en kvävgasfyllning eller som jag gör en dämparpump som klarar 500psi och en nål som den på den här bilden och fyller med luft, och ett till litet verktyg för att stänga den "ventilen" där man trycker in nålen.
Så det är helt klart lite pyssel och en del kostnader för verktyg (sen har de naturligtvis olika verktyg till alla dämpare, så köper man en ny dämpare eller gaffel kan man nästan vara säker på att behöva fler verktyg/fixturer), men rent mekaniskt är det inte rocket science om man bara är försiktig och läser instruktionerna ordentligt.
Jag gör det inte själv för att jag tycker att service är dyrt (det är en del arbetstid om man ska vara noggrann, och en del investeringar) utan för att jag gillar att meka och tycker om att ha bra ordning på grejerna. Jag blev ordentligt missnöjd sist jag lämnade bort dämparen för "proffs-service" så nu har jag bara mig själv att skylla på och jag slipper boka tid för service.
Visa bilaga 770053