Garmin HRM pulsband...

Hallisar

Medlem
Garmin HRM pulsband...
Efter +14 år har bandet till min pulsmätare gett upp. Frågan lyder, de där "mönstren" på bandet, tillför dom något för själva pulsen eller är det bara en komfort-funktion? Varför jag frågar är att bara bandet kostar typ som ett helt nytt band inkl. sensor. Orginal kostar 490:- (bild 1) och Amazon tar bara 159:- (bild 2). Köper alltid "orginaldelar" annars men plånboken är tunn som ett noriblad. Va säger ni?

Skärmavbild 2025-04-08 kl. 15.28.03.webp
Skärmavbild 2025-04-08 kl. 15.29.38.webp

Garmin HRM pulsband...
Nu har jag inte haft just det du länkar till men min erfarenhet av lite billigare band är att de korvar ihop sig ganska snabbt och blir obekväma, dessutom brukar spännmekanismen vara ganska kass. Så i lite längre lopp så betalar sig ett bra band alltid tror jag men men har man det snålt så testa.

Garmin HRM pulsband...
Efter +14 år har bandet till min pulsmätare gett upp. Frågan lyder, de där "mönstren" på bandet, tillför dom något för själva pulsen eller är det bara en komfort-funktion? Varför jag frågar är att bara bandet kostar typ som ett helt nytt band inkl. sensor. Orginal kostar 490:- (bild 1) och Amazon tar bara 159:- (bild 2). Köper alltid "orginaldelar" annars men plånboken är tunn som ett noriblad. Va säger ni?

Visa bilaga 761683Visa bilaga 761684

Jag föredrar oftast originalprodukter och upplever ofta (med vissa undantag) ett samband mellan pris och förväntad livslängd.

Finns original för några kronor billigare än 490 hos Bikester och Cykloteket (403kr och fri frakt)

Senast redigerad av en moderator:
Garmin HRM pulsband...
14 år! Det är fantastiskt.
Jeeeez jag gör av med ett Garmin pro+ mycket snabbare än så. Första fick jag nytt på garanti. Andra höll i 2-3 år kanske. Den nyaste modellen med lock för batteriet som man vrider fast (alltså inga skruvar) verkar vara en bättre lösning.

Det billigaste g<armin pulsbandet har jag helt övergett. Alldeles för mycket krångel med överföringen till cykeldatorn. Köp orginal.

Garmin HRM pulsband...
Jag köpte ett par band på Ali för kanske en hundring när ett Wahooband gav upp. Vägrar faktiskt betala rena ockerpriser för reservdelar.
Funkar lika bra så varför inte?

Edit, tror priset låg kring 40:-/styck...

Senast ändrad:
Garmin HRM pulsband...
Garmins äldre HRM med fyra små skruv har jag gjort slut på fler än jag minns. Första generationen Wahoo Tickr är däremot väldigt långlivad enligt min erfarenhet. Garmins premiumband är bra men exv. Fitness Prince® Premium från Amazon funkar lika väl till en fjärdedel av priset.

Garmin HRM pulsband...
På NetOnet finns ett billigt Pulsband (PureSense 250 kr) som ser misstänkt likt ut det Anderson-Pulsband som jag köpte där för några år sedan. Anderson-pulsbandet har fungerat mycket bra och har bla överlevt några vintrars Zwiftande vilket lär ha slitit hårt på det. Bandet är dock fortfarande i mycket bra skick, alla svettchocker till trots.
Jag har även ett äldre Garminpulsband med fyra små stjärnskruvar, en rätt värdelös konstruktion då skruvarna lätt förstörs om man inte har exakt rätt verktyg när man ska byta batteri.

Garmin HRM pulsband...
På NetOnet finns ett billigt Pulsband (PureSense 250 kr) som ser misstänkt likt ut det Anderson-Pulsband som jag köpte där för några år sedan. Anderson-pulsbandet har fungerat mycket bra och har bla överlevt några vintrars Zwiftande vilket lär ha slitit hårt på det. Bandet är dock fortfarande i mycket bra skick, alla svettchocker till trots.
Även jag är, som jag har skrivit här tidigare, sedan över två år en mer än nöjd användare av NetOnNets Andersson pulsband, det fungerar fortf helt utan problem.
Nuvarande heter PureSense PSHR300 och kostar 249 SEK

Garmin HRM pulsband...
Jag köpte från Amazon när mitt la av. Det verkar kosta 113 kr nu. Hittills har det levererat, men jag använder den inte för löpning t.ex. om det är känsligare vad det gäller att glida ned etc.

Garmin HRM pulsband...
14 år! Det är fantastiskt.
Jeeeez jag gör av med ett Garmin pro+ mycket snabbare än så. Första fick jag nytt på garanti. Andra höll i 2-3 år kanske. Den nyaste modellen med lock för batteriet som man vrider fast (alltså inga skruvar) verkar vara en bättre lösning.

Det billigaste g<armin pulsbandet har jag helt övergett. Alldeles för mycket krångel med överföringen till cykeldatorn. Köp orginal.
Alltså det är bara själva remen/bandet - sensorn funkar utmärkt. Ja hade inte köpt en billigare sensor dock.

Garmin HRM pulsband...
Jag har även ett äldre Garminpulsband med fyra små stjärnskruvar, en rätt värdelös konstruktion då skruvarna lätt förstörs om man inte har exakt rätt verktyg när man ska byta batteri.
Endast själva bandet jag vill byta, sensorn funkar utmärkt...

Garmin HRM pulsband...

Visa bilaga 761683Visa bilaga 761684
Jag kan bidra med ett band från Stockholm...

Garmin HRM pulsband...
Uppföljning (sorry för dröjsmålet).
Köpte ett "replacement band" from Amazon. Otroligt nöjd efter 3 månaders användande. Priset landade på 126:- + frakt (tot. 175:-).

Bra spänst. Inte lika "tjockt/svettigt" som Garmin orgina. Valde orange färg, fräsigt.

Bilagor

• IMG_3570.webp
    IMG_3570.webp
    184.2 KB · Besök: 40
  • IMG_3571 2.webp
    IMG_3571 2.webp
    222.9 KB · Besök: 42
  • IMG_3572 3.webp
    IMG_3572 3.webp
    297.4 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp