Olagligt att cykla!

Olagligt att cykla!
Det är en lite konstig trådstart och titel men en intressant debatt. Passar rätt bra med den här filmen som GCN släppte för ett par dagar sedan. Handlar bland annat om problemen med att hela tiden fortsätta utbyggnaden av bilvägar till ingen nytta. Även det här kring ekonomisk samhällsnytta tar man upp och en hel del andra intressanta aspekter som man kanske inte reflekterat över oavsett om man är bilhatare eller inte.

Och här satt jag precis och hade kopierat länken.. (ej Södra länken).

Bra inslag från GCN - älskar att de ger sig in i samhällsdebatten.

Olagligt att cykla!
Det är en lite konstig trådstart och titel men en intressant debatt. Passar rätt bra med den här filmen som GCN släppte för ett par dagar sedan. Handlar bland annat om problemen med att hela tiden fortsätta utbyggnaden av bilvägar till ingen nytta. Även det här kring ekonomisk samhällsnytta tar man upp och en hel del andra intressanta aspekter som man kanske inte reflekterat över oavsett om man är bilhatare eller inte.

Tackar för den, kan återgälda med att tipsa om Not just bikes som har en del videos på samma ämne (från ett amerikanskt perspektiv)

Olagligt att cykla!
Alltså. Det är samma personer som räknar ut att det inte är någon samhällsnytta att ha en fungerande järnväg till Narvik eller Göteborg. Vi har transportpolitiska mål i det här landet vare sej Trafikverket vill det eller inte.
Jag säger inte att agerandet inom Trafikverket mfl är felfritt (självklart borde man satsa på järnväg av många anledningar). Jag har svårt att tro att nån räknat ut att järnvägen till Narvik (som kostar MASSOR varje gång den stoppas) påstår att det inte finns en nytta med den järnvägen. Vi enskilda människor kan ta rygg på större ekonomiska intressens ryggar, så att säga.
Enskilda cyklisters nytta (jag är en av dem) väger tyvärr inte lika tungt. Jag hade gärna kunnat cykla "rakare" (men accepterar att jag får dras med omvägar ett tag till).

Olagligt att cykla!
Man gräver fram pengar för att alla ska köpa sig en bil och köra resten av livet. Industrins vägar är många, mest utsläpp ger sluttransporterna. Pengar tänker inte.
Det är inte bara privatpersoner som använder vägarna. Vilket jag skrev. Allt vi använder kommer på lastbil. Sluttransporterna kan göras med ellastbilar. Att bygga järnvägar till alla konsumenter är tyvärr inte realistiskt.

Olagligt att cykla!
Tycker @moros (GCNs) video var väldigt bra. Sakligt och konstaterande. Reagerade på nederländaren som tyckte att cykel och tåg i kombination var väldigt bra. Svårt att låta bli att tänka på vår situation i Sverige som försvårar (!) just denna kombination (av två utmärkta transportmedel). Kändes overkligt att ta med cykeln på tåget från Norrköping till Stockholm utan problem. Tänk om det var så enkelt överallt (kanske tom få ta med cykeln på bussen vissa krångliga sträckor).

Olagligt att cykla!
Tycker @moros (GCNs) video var väldigt bra. Sakligt och konstaterande. Reagerade på nederländaren som tyckte att cykel och tåg i kombination var väldigt bra. Svårt att låta bli att tänka på vår situation i Sverige som försvårar (!) just denna kombination (av två utmärkta transportmedel). Kändes overkligt att ta med cykeln på tåget från Norrköping till Stockholm utan problem. Tänk om det var så enkelt överallt (kanske tom få ta med cykeln på bussen vissa krångliga sträckor).

Kombination av cykel och och tåg i Nederländerna är, tyvärr, bara bra när man har en ihopfällbar cykel.

Olagligt att cykla!
Det är inte bara privatpersoner som använder vägarna. Vilket jag skrev. Allt vi använder kommer på lastbil. Sluttransporterna kan göras med ellastbilar. Att bygga järnvägar till alla konsumenter är tyvärr inte realistiskt.
Nej, på E18 här är det 5-10 långtradare i minuten, det är därför jag aldrig provat på att cykla där. Men lastbilar måste ju ha funnits innan motorvägen, generellt, så de kan ju köra på vanliga vägar också. Man bygger enbart för bil / lastbil, har inte en tanke på annat. Som om cykeln aldrig funnits. Konstigt när vi har bevis från Nederländerna.

Olagligt att cykla!
Och det är ändå bättre än i Sverige. Man tar sig långt och snabbt och löser "anslutningen" på cykel. I Sverige är alternativt (med få undantag) bil.

Ja, flera av mina vänner där pendlar eller har pendlat med vikcykel och tåg. Men nu har Nederländerna också hög befolkningstäthet, högre än t.ex. Stockholmsregionen, så de flesta har ett tågstation inom rimligt cykeldistans, förutom några biter av norden och östern av landet.

Olagligt att cykla!
Nej, på E18 här är det 5-10 långtradare i minuten, det är därför jag aldrig provat på att cykla där. Men lastbilar måste ju ha funnits innan motorvägen, generellt, så de kan ju köra på vanliga vägar också. Man bygger enbart för bil / lastbil, har inte en tanke på annat. Som om cykeln aldrig funnits. Konstigt när vi har bevis från Nederländerna.
Och med vägen och lastbilarna har man kunnat bosätta sig och överleva längs vägen. Samhällen uppstår sällan med att nån drar en järnväg eller en cykelväg förbi ett område (dit folk hoppar av tåget eller cyklar dit byggmaterial). Det börjar med vägar (på gott och ont). Det goda och det onda följer liksom med.
Mellan Karlskoga och Örebro har det kanske inte funnits ett värde i att bygga en cykelbar väg (eftersom det är väldigt dyrt att bygga en sån och att den kostnaden inte kunnat motiveras)?

Olagligt att cykla!
Och med vägen och lastbilarna har man kunnat bosätta sig och överleva längs vägen. Samhällen uppstår sällan med att nån drar en järnväg eller en cykelväg förbi ett område (dit folk hoppar av tåget eller cyklar dit byggmaterial). Det börjar med vägar (på gott och ont). Det goda och det onda följer liksom med.
Mellan Karlskoga och Örebro har det kanske inte funnits ett värde i att bygga en cykelbar väg (eftersom det är väldigt dyrt att bygga en sån och att den kostnaden inte kunnat motiveras)?
Men det är ju vägar jag vill att det ska finnas. Både motorvägar och cykelvägar exkluderar och borde därför inte vara enda alternativ. Vägarna har ju omvandlats till motorvägar sedan bilens intåg, då har man skitit i allt annat än bilen.

Olagligt att cykla!
Jag tror ett bättre och mer konstruktivt öppnande inlägg hade varit - "Varför görs det inte bättre cykelvägar mellan städer?"

Jag tror vi som lokalbefolkning hade vunnit otroligt mycket på detta. Vad gäller turism så skulle vi ha mångfalt fler turister från beneluxländerna på besök!

Där jag kommer från i Roslagen finns otrolig natur, särskilt längst kusten, men oftast får man cykla omvägar på en ca 15cm bred plats när trafiken ligger på som mest.

Olagligt att cykla!
Motexempel:

Sverigeleden är en nästan rikstäckande cykelled och passerar alla Sveriges landskap utom Gotland. Leden går på allmänna vägar, mestadels på asfalt, och är uppdelad i en huvudled och ett antal alternativa leder. Huvudleden går mellan Helsingborg och Karesuando (2620 km).

Det är faktiskt svårt att inte hamna på Sverigeledens någon sträcka om man cyklar landsväg.
Och det finns även andra nästan lika långa cykelrutter och leder: Kustlinjen, Mälardalsleden o.s.v.

1744201854307.webp

Olagligt att cykla!
Men om alla har en sån här Kawa då? Då blir det ju mkt roligare! Men är det som att cykla? Och behöver man ta rakaste vägen.

Olagligt att cykla!
Jag tror ett bättre och mer konstruktivt öppnande inlägg hade varit - "Varför görs det inte bättre cykelvägar mellan städer?"

Jag tror vi som lokalbefolkning hade vunnit otroligt mycket på detta. Vad gäller turism så skulle vi ha mångfalt fler turister från beneluxländerna på besök!

Där jag kommer från i Roslagen finns otrolig natur, särskilt längst kusten, men oftast får man cykla omvägar på en ca 15cm bred plats när trafiken ligger på som mest.
Bygga cykelvägar blir ju en följd av bilökningen och motorvägsbygget, där det tidigare fanns vägar som gick att cykla på. Alla pratar pengar när det gäller cykelväg, men inte ett ord om att omvandla till motorväg, jättedyrt och därigenom förbjuda cyklism. Det är därför jag säger att Sverige förbjuder cyklism.

Olagligt att cykla!
Men det är ju vägar jag vill att det ska finnas. Både motorvägar och cykelvägar exkluderar och borde därför inte vara enda alternativ. Vägarna har ju omvandlats till motorvägar sedan bilens intåg, då har man skitit i allt annat än bilen.
Vanliga vägar (med mycket trafik) där man KAN cykla VILL man inte cykla. Tror din sträcka är en sån sträcka. En europaväg är trafikerad. Och av nån anledning finns det få (korta) alternativ mellan Karlskoga och Örebro. Jag är inte säker på att det varit nåt större behov av att inkludera cyklister på den sträckan. Och att en mindre väg (med mycket trafik) uppgraderats till motorväg ser jag inte som nåt konstigt.

Olagligt att cykla!
Denna sträcka saknar bra cykelalternativ. Det blir rejäla omvägar (eller passager med för mycket trafik) om man ska söderut längs kusten. Vill inte "skryta" men det är längre sträcka än Karlskoga - Örebro. :)

Screenshot_20250409_145940_Chrome.webp

Olagligt att cykla!
Bygga cykelvägar blir ju en följd av bilökningen och motorvägsbygget, där det tidigare fanns vägar som gick att cykla på. Alla pratar pengar när det gäller cykelväg, men inte ett ord om att omvandla till motorväg, jättedyrt och därigenom förbjuda cyklism. Det är därför jag säger att Sverige förbjuder cyklism.
Att prioritera bort något du skulle vilja ha = att förbjuda det? I så fall skulle jag säga att ditt språkbruk inte är det gängse och att det inte bör vara alltför förvånande att människor inte tycker det är glasklart vad du egentligen menar.

Edit: Finns det f.ö. några skattningar på dels kostnad och dels förväntat utnyttjande av cykelbanor på de platser du nämner?

Olagligt att cykla!
Som Karlskoga-bo vill jag tacka för nomineringen till en av Sveriges stora städer, och påpeka att man visst kan cykla mellan Karlskoga och Örebro utan att använda motorväg och motortrafikled, men man måste korsa här: https://maps.app.goo.gl/h7tEK6kU2YrENhYY7 (förmodligen med hjärtat i halsgropen, men det är ju halva nöjet)
Bor själv mellan Örebro och Karlskoga, och har sett den där cykelvägen, tänker att varje gång att man kan inte vara levande när man kommer över till andra sidan?

Har du testat?

Olagligt att cykla!
På tal om något annat; Varför är det så sällan man ser till det happykorrekta ”idot” numera, när det tvärtom verkar finnas underlag för att uttrycka det oftare?

Olagligt att cykla!
Bor själv mellan Örebro och Karlskoga, och har sett den där cykelvägen, tänker att varje gång att man kan inte vara levande när man kommer över till andra sidan?

Har du testat?
Man tittar åt vänster, sticker över till mitten, tittar åt höger och sticker över. Men skulle man ha vagn efter så får man inte plats på mitten så då får man väl vänta länge.

Bilagor

• IMG_20250207_140246.webp
    IMG_20250207_140246.webp
    1.2 MB · Besök: 57
Olagligt att cykla!
Att prioritera bort något du skulle vilja ha = att förbjuda det? I så fall skulle jag säga att ditt språkbruk inte är det gängse och att det inte bör vara alltför förvånande att människor inte tycker det är glasklart vad du egentligen menar.

Edit: Finns det f.ö. några skattningar på dels kostnad och dels förväntat utnyttjande av cykelbanor på de platser du nämner?
Jag säger det igen. Jag är inte förbannad för att man inte har byggt cykelvägar över hela landet utan för bruket att bygga om lagliga vägar till motorväg och skippa alternativ. Alltid när det ska byggas motorväg så säger man att man ska bygga cykelväg intill, som tex ölandsbron och karlskoga-örebro, att man vill främja cyklism. Sedan skiter man i cykelvägen, och då har man ju tagit bort möjligheten att cykla. Det är en sak att det är jobbigt att cykla i Sverige. En helt annan att det görs olagligt.

Olagligt att cykla!
Jag säger det igen. Jag är inte förbannad för att man inte har byggt cykelvägar över hela landet utan för bruket att bygga om lagliga vägar till motorväg och skippa alternativ. Alltid när det ska byggas motorväg så säger man att man ska bygga cykelväg intill, som tex ölandsbron och karlskoga-örebro, att man vill främja cyklism. Sedan skiter man i cykelvägen, och då har man ju tagit bort möjligheten att cykla. Det är en sak att det är jobbigt att cykla i Sverige. En helt annan att det görs olagligt.
Det skulle kunna vara så att de tittat på hur många som beräknas nyttja en cykelbana längsmed E18 mellan Karlskoga och Örebro på den biten där E18 är det enda alternativet utan längre omvägar. Om detta antal är sådant att kostnaden per färd blir väldigt hög känns det inte orimligt att man funderar på om det är väl använda pengar. Och det beslutet behöver inte vara direkt kopplat till om det är samhällsekonomiskt vettigt att bygga motorväg.

Obs! Jag har inte studerat fallet så jag vet inte om scenariot ovan är sant eller inte. Dock skulle det nog stärka argumentet om du kan utesluta att det är så det gått till.

Olagligt att cykla!
Det skulle kunna vara så att de tittat på hur många som beräknas nyttja en cykelbana längsmed E18 mellan Karlskoga och Örebro på den biten där E18 är det enda alternativet utan längre omvägar. Om detta antal är sådant att kostnaden per färd blir väldigt hög känns det inte orimligt att man funderar på om det är väl använda pengar. Och det beslutet behöver inte vara direkt kopplat till om det är samhällsekonomiskt vettigt att bygga motorväg.

Obs! Jag har inte studerat fallet så jag vet inte om scenariot ovan är sant eller inte. Dock skulle det nog stärka argumentet om du kan utesluta att det är så det gått till.
Hur man nu kan beräkna antalet cyklister om möjlighet fanns. För mig är det är en principsak att man inte kan bygga bort den lagliga möjligheten att cykla. Det bevisar att vi inte kommit längre än 60-talet. Men absolut. Det är troligtvis så det går till när besluten fattas. Det ska byggas om till motorväg och där talar pengar sitt tydliga språk, sedan kommer förslaget om cykelväg och där talar pengar sitt tydliga språk. Resultat: Bara motorväg. Och då är det skönt att se dokumentärer som ovan länkade, som visar att detta pengars språk faktiskt är kortsiktigt och falskt. Induced demand, ett framkallat behov. Motorvägen är egoismens väg. Den är en rätt tydlig metafor för hela samhällets väg mot undergång.

Olagligt att cykla!
Fan så är det förbjudet att cykla i Danmark oxå? De byggs ju massor av vägar här man inte får cykla på.. Hur skall det gå för alla cyklister? För alla som tränar på elitnivå???

Olagligt att cykla!
Hur man nu kan beräkna antalet cyklister om möjlighet fanns. För mig är det är en principsak att man inte kan bygga bort den lagliga möjligheten att cykla. Det bevisar att vi inte kommit längre än 60-talet. Men absolut. Det är troligtvis så det går till när besluten fattas. Det ska byggas om till motorväg och där talar pengar sitt tydliga språk, sedan kommer förslaget om cykelväg och där talar pengar sitt tydliga språk. Resultat: Bara motorväg. Och då är det skönt att se dokumentärer som ovan länkade, som visar att detta pengars språk faktiskt är kortsiktigt och falskt. Induced demand, ett framkallat behov. Motorvägen är egoismens väg. Den är en rätt tydlig metafor för hela samhällets väg mot undergång.
Om argumenten är principsak och att motorvägar generellt är värdelösa, vilket "egoismens väg" och "metafor för hela sammhållets väg mot undergång onekligen får det att låta som, så är det nog rätt meningslöst att försöka sig på någon form av å ena sidan-å andra sidan-diskussion.

Olagligt att cykla!
Och bara för att en sträcka mellan Karlskoga och Örebro råkat ut för detta (medans större delen av Sverige inte har denna problematik) betyder det knappast att det är praxis. Eftersom detta inte verkar vara så vanligt (trots att bilarna ofta har "företräde").

Olagligt att cykla!
Som Karlskoga-bo vill jag tacka för nomineringen till en av Sveriges stora städer, och påpeka att man visst kan cykla mellan Karlskoga och Örebro utan att använda motorväg och motortrafikled, men man måste korsa här: https://maps.app.goo.gl/h7tEK6kU2YrENhYY7 (förmodligen med hjärtat i halsgropen, men det är ju halva nöjet)
Man kan ju åka via Svartå, Fjugesta och Örebro också, eller hur?

Olagligt att cykla!
Anledningen till att man bygger om till 2-1, motorväg och liknande är för att dessa vägar har hög trafikbelastning och man vill minska trafikolyckorna. Man kan såklart vara tidsenligt upprörd över att inte få cykla var man vill. Men nog lär det bidra till nollvisionen att inte ha cyklister på högtrafikerade vägar bland långtradare, husbilar +ANNAT. Den där stora samhällshälsonyttan som så ofta åberopas när det gäller cykling känns sannolikt mindre viktig efter man blivit överkörd av en skåpbil i 90 km/h.

Olagligt att cykla!
Fast jag håller med TS i stort. Lite onödigt dramatiska formuleringar kanske iofs. Jag tycker också att det är ett problem att när det väl satsas på vägnätet så försvårar det ofta för långsamtgående trafikslag.

Samhällsekonomi, nollvisioner och maximal-nytta-för-de-flesta hit och dit. Det är ändå ett problem i mina ögon. Kanske inte ett stort problem jämfört med andra problem. Och jag kan inte påstå att just jag påverkats i min cykling något nämnvärt heller. Men visst är det värt att lyftas, diskuteras och tas på allvar.

Olagligt att cykla!
Anledningen till att man bygger om till 2-1, motorväg och liknande är för att dessa vägar har hög trafikbelastning och man vill minska trafikolyckorna. Man kan såklart vara tidsenligt upprörd över att inte få cykla var man vill. Men nog lär det bidra till nollvisionen att inte ha cyklister på högtrafikerade vägar bland långtradare, husbilar +ANNAT. Den där stora samhällshälsonyttan som så ofta åberopas när det gäller cykling känns sannolikt mindre viktig efter man blivit överkörd av en skåpbil i 90 km/h.
En sån väg kostar ändå x antal miljoner per meter. Nog hade man kunnat slänga med en åtm. tafflig cb vid sidan av när man gör en 2+1 väg av en tidigare cykelbar väg, för kaffepengarna som blir över. Eller finansiera med lite lägre mutbudget?

Olagligt att cykla!
Såså GoranS läs mellan raderna.
TS gör en Trump, skriver olagligt när HEN menar jobbigt, för att skapa förhandlingsutrymme!
Exakt vad jag tänkte också! Modern trådstart med andra ord. Tyvärr verkar det funka även här - att man drar till med något uppmärksamhetsskapande/provocerande och efterhand förklarar vad man menar ungefär.

Olagligt att cykla!
Det viktigaste är att alla har kul.

Jag tycker också det är synd att mana inte prioriterar iaf en så pass bred vägren att man kan cykla där. Bäst hade ju varit en separat cykelbana, såklart. Jag har tänkt cykla från Örebro till Arvika, men dels är det den diskuterade vägen till Karlskoga som blir dubbelt så lång och sen tar man sig knappt från Karlskoga till Karlstad. Och ska man vidare uppåt är det en motorväg och sedan smal 80-väg där man knappt vågar cykla också. Det som är 18 mil bilvägen blir 25-30 mil cykelvägen.

Olagligt att cykla!
En sån väg kostar ändå x antal miljoner per meter. Nog hade man kunnat slänga med en åtm. tafflig cb vid sidan av när man gör en 2+1 väg av en tidigare cykelbar väg, för kaffepengarna som blir över. Eller finansiera med lite lägre mutbudget?

På en 2+1 breddas ofta inte vägbanan, utan man bygger om en befintlig gammal 90 väg. Moderna motorvägar har breda zoner där det inte får finnas några kollisionshinder, gissar att cyklister hör dit.

Tillbaka
Topp